onko mitään perää väitteessä kun meille tulee tervalepästä lauteet ja paneelit niin sauna pitäis lämmittää pari kertaa kuumaks ennen saunomista että puun syyt kuolee ja vääntymistä ja kääntymistä tapahtuisi siten vähemmän. sitten vielä tervaleppäsaunan käsittely eli kannattaako siihen tuhria mitään ja jos kannattaa niin mitä?
tervaleppä sauna
11
7298
Vastaukset
- mariamaria22
Moikka
Kyylä siinä perää on.
Meille sanottiin, että 15-20 lämmitys kertaa pitäis olla ennen kuin tervataan lauteet ja paneelit.
Tervauksen jälkeen lämmitettään 35-45 kertaa, että terva imeytyy kunnolla puuhun.
Tämä jälkeen lämmitetään vielä 10-15 kertaa ja tervataan uudelleen.
Tässä vaiheessa lattiakin kannattaa tervata ja lämmittää vielä 50-100 kertaa ja purkaa koko sauna ja aloittaa alusta panelointi ja lauteiden teko. - leppää
En minä ainakaan mitään erikseen kuumentanut? Vaikeeta sinne saunaan nyt mitään korkeita lämpötiloja saada muutenkaan. Eli jos 80astetta ei riitä niin sit saa mun puolesta olla. En ole huomannut mitään vääntymistä ainakaan näiden kahden vuoden aikana. Toki puu aina vähän elää, mutta ei mitään merkittävää.
Jos haluaa lauteita käsitellä niin parafiini öljyä voi käyttää. Ja seiniin voi laittaa jotain saunasuojaa...- tervaleppis
kiitos vastauksista. onko kokemuksia parafiiniöljystä sitten kun olen kuullut että lauteet menis aika kurjan näköisiki käsittelyn jälkeen? vaikka taidan kyllä jättää kaikki litkut pois.
- öljy
tervaleppis kirjoitti:
kiitos vastauksista. onko kokemuksia parafiiniöljystä sitten kun olen kuullut että lauteet menis aika kurjan näköisiki käsittelyn jälkeen? vaikka taidan kyllä jättää kaikki litkut pois.
Parafiinikäsittely tekee puusta tumman. Näyttää vähän siis lämpökäsitetyltä. Tervaleppä muuttuu tummemaksi ja punertaa myöskin enemmän. Väri kuitenkin tasaantuu muutamassa kuukaudessa.
- mieinssi
Tervaleppäpanelit on sahattu ja höylätty, ne eivät ole kovinkaan massiivisia puun kappaleita, ts. eläminen on hyvin vähäistä puun normaalia kosteusvaihteluista johtuvaa elämistä. Puuainen, olipa se mitä puuta hyvänsä, pyrkii tasaamaan kosteuden ympäristöään vastaavaksi.
Puun syyt ovat kuolleeet jo silloin kun puu on pystyssä. Puu elää pinnastaan, ts. nilakerros on puun elävä osa...
Lämmitysjutut ovat höpöjuttuja, niillä ei ole mitään merkitystä käytännössä.
Jos tekisit läpi/tuppeen sahatusta sahatavarasta esim. huonekaluja, silloin on perusteltua pitää puuta ilmavassa valolta suojatussa paikassa jopa vuosia, näin sahatavarassa olevat jännitteet purkautuvat ja puu on melkolailla stabiilia tavaraa kunhan valmista tuotetta ei jätetä käsittelemättömänä pihalle olemaan.
Älä laita mitään mömmöjä hienon tervaleppäpinnan päälle, ellet halua muovimaista ilmettä...- näinn
Eikä tosiaan mitään litkuja kauniille tervalepälle.
- tervaleppä
lehtipuuna kovin hirveästi elää. Jos ne ovat jonkin aikaa kuivaneet ja sitten sahattu, niin vielä vähemmän.
Meillä on mökillä kuusilauteet. Yksi 2,2 m:n lauta on vetänyt vähän kieroon, mutta ei se mielestäni haittaa mitään.
Tuo kuumaksi lämmittäminen on mielestäni turha samoin kuin lauteiden käsitteleminenkin.- Anonyymi
Ite lämmittäisin kyllä. On mukavampi istua lämpimässä saunassa. Talvella etenkin.
- -T-
Saunatoimittajamme suositteli lauteiden (tervaleppäisten) käsittelemistä parafiiniöljyllä. Olen käsitellyt lauteet nyt pari kertaa, ekan kerran ennen käyttöönottoa ja toiseen kertaan kolmen kk:n käytön jälkeen.
Mielestäni parafiiniöljy syventää kauniisti tervalepän sävyä. Toisekseen tervaleppähän on varsin huokoinen puuaines, joten käsittely estää jonkin verran veden imeytymistä lauteisiin. Olen ollut tyytyväinen käsittelyyn ja aion tehdä sen vielä useamman kerran...
Seiniin en laittanut mitään suoja-aineita. - ei mitään
seiniin helokkiöljyä, ei muuta väriä kummemmin mutta estää niitä käytössä tummumasta niin nopesti.
Kokemusta on ja hyvä tuli !- -T-
Seinät suojaat, vaikka ne eivät joudu niin rajusti kosteudelle alttiiksi kuin lauteet? Lauteilla kuitenkin istutaan, niille hikoillaan, kaadetaan vettä...
Itse tein juuri toisin päin, seinät jätin koskematta, lauteet käsittelin parafiiniöljyllä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808