Ammatin valinta edessä ja sähköasentaja tai rakennusmies kiinnostaa.
Kumpi olisi viihtyisämpää työtä ja kumpi tienaa enemmän?
Onko sähkärin töissä autolla ajelemista enemmän ja km korvaukset? niistähän myös tienaa jonkun verran? :D
Rakennusmies vai sähköasentaja?
15
7529
Vastaukset
- saa...
useammin ja parempia urakoita ja pääsääntöisesti omaavat paremman tuntipalkan kuin raksamies.
Kaikissa hommissa on omat paska hommansa, mutta väittäisin silti sähkärin hommia viihtyisämmäksi.- Erno__-
vähän sähköasentajan ammatista? Itse luulen että sähkärit tienaa rakennusalalla parhaiten, mitä nyt olen kuullut huhuja, ja katsonut työehtosipimuksia. Ja sähkärit joutuu ajelemaan autolla paljon, ja saa km korvaukset 0,43e km, siitäkin tienaa jo joitakin kymmeniä euroja.
Välillä joku tuttu voi pyytää asentamaan jonkun pikku jutun, jossa menee 15 min. ja siitä saa koko tunnin palkan itselleen eli 60e.
jos alkaa ajamaan huoltoautolla, sehän nostaa palkkaa pari euroa? Saako silloin painaa hommia niin paljon kun jaksaa, joka kohteestahan vaikka kestäisi vain 15 min. veloitetaan koko tunti, eli päivässähän voi ehtiä moneen paikkaan ja saako tehdä enemmän kun 8 tuntia päivä?
Sori, vähän epäselvästi kirjotan, mutta toivottavasti ymmärrät jotain!
En sitten tiedä, että onko tämä vain mun oma luulo, että sähkärit tienaa parhaiten, kun en ole tutustunut muihin rak. alan ammatteihin kunnolla. Siks kyselenkin täällä.. - Kipinämies
Erno__- kirjoitti:
vähän sähköasentajan ammatista? Itse luulen että sähkärit tienaa rakennusalalla parhaiten, mitä nyt olen kuullut huhuja, ja katsonut työehtosipimuksia. Ja sähkärit joutuu ajelemaan autolla paljon, ja saa km korvaukset 0,43e km, siitäkin tienaa jo joitakin kymmeniä euroja.
Välillä joku tuttu voi pyytää asentamaan jonkun pikku jutun, jossa menee 15 min. ja siitä saa koko tunnin palkan itselleen eli 60e.
jos alkaa ajamaan huoltoautolla, sehän nostaa palkkaa pari euroa? Saako silloin painaa hommia niin paljon kun jaksaa, joka kohteestahan vaikka kestäisi vain 15 min. veloitetaan koko tunti, eli päivässähän voi ehtiä moneen paikkaan ja saako tehdä enemmän kun 8 tuntia päivä?
En sitten tiedä, että onko tämä vain mun oma luulo, että sähkärit tienaa parhaiten, kun en ole tutustunut muihin rak. alan ammatteihin kunnolla. Siks kyselenkin täällä..Sähkäreiden perustuntipalkat ovat palkkaryhmästä riippuen n.10-15e välillä henkilökohtaiset palkanosuudet. Jos päsee hyviä urakoita tekemään palkat tietysti huomattavasti korkeampia (hyvät urakka miehet tienaavat vähintään 20e/h). Rakennusalan palkat varmaan hieman pienemmät en ole aivan varma, mutta tietoa saat varmasti lisää esim. sähköliitosta ja rakennusliitosta sieltä löytyy varmasti paras tieto palkka keskiarvoista. Terv Kipinämies
- Maalari
Kipinämies kirjoitti:
Sähkäreiden perustuntipalkat ovat palkkaryhmästä riippuen n.10-15e välillä henkilökohtaiset palkanosuudet. Jos päsee hyviä urakoita tekemään palkat tietysti huomattavasti korkeampia (hyvät urakka miehet tienaavat vähintään 20e/h). Rakennusalan palkat varmaan hieman pienemmät en ole aivan varma, mutta tietoa saat varmasti lisää esim. sähköliitosta ja rakennusliitosta sieltä löytyy varmasti paras tieto palkka keskiarvoista. Terv Kipinämies
ole mäkään varma et onko sähkäreillä parempi palkka sit kuitenkaan, ku vaikka rakennusmaalareilla, varmaan aika samat palkat.
Kyllä maalaritkin voi tienaa urakalla jopa 45e. Ja perustuntipalkka 17e, mutta ammattilaisilla ja maalarimestareilla enemmän. Mulla itselläni on 14e, olen kyllä alalla ollut vasta vuoden.
kyllä tiedän että sähkäreilläkin on hyvät palkat, tiedän yhden jolla on 20e perustuntipalkka. Mut voipa se muillakin olla :)
turha oikeestaan kysellä kenellä on paras palkka, niinkun joku jo sanoi, se riippuu kaikesta, onko hyvä työntekijä, pitääkö ajoista kiinni, miten paljon kouluttautunut.. - kouluttautunut
Maalari kirjoitti:
ole mäkään varma et onko sähkäreillä parempi palkka sit kuitenkaan, ku vaikka rakennusmaalareilla, varmaan aika samat palkat.
Kyllä maalaritkin voi tienaa urakalla jopa 45e. Ja perustuntipalkka 17e, mutta ammattilaisilla ja maalarimestareilla enemmän. Mulla itselläni on 14e, olen kyllä alalla ollut vasta vuoden.
kyllä tiedän että sähkäreilläkin on hyvät palkat, tiedän yhden jolla on 20e perustuntipalkka. Mut voipa se muillakin olla :)
turha oikeestaan kysellä kenellä on paras palkka, niinkun joku jo sanoi, se riippuu kaikesta, onko hyvä työntekijä, pitääkö ajoista kiinni, miten paljon kouluttautunut..aikuiskoulutuskeskuksessa esim. vuoden työssäolon jälkeen? Osaatko sanoa? Pohjalla yo-tutkinto.
Erno__- kirjoitti:
En sitten tiedä, että onko tämä vain mun oma luulo, että sähkärit tienaa parhaiten, kun en ole tutustunut muihin rak. alan ammatteihin kunnolla. Siks kyselenkin täällä..Vai tuntipalkka 60e :D
No ehkä jos on oma yritys, niin voi juuri ja juuri sinne päästä, mutta toisten leivissä se on se 10-15e- Erno__-
mikkihiiruli kirjoitti:
Vai tuntipalkka 60e :D
No ehkä jos on oma yritys, niin voi juuri ja juuri sinne päästä, mutta toisten leivissä se on se 10-15eEttä yksin pimeenä, ei firman kautta.
Ehkä se 60e oli vähän liikaa, eikö sähköasentajasta oikeasti veloiteta toi 60e?
Mutta jos yksin tekee voi pyytää sen 40e tunti, jos se on vaan pikku homma, siinäkin asiakan pääsee jo halvemmalla. - pääse niin nopeasti
kouluttautunut kirjoitti:
aikuiskoulutuskeskuksessa esim. vuoden työssäolon jälkeen? Osaatko sanoa? Pohjalla yo-tutkinto.
Edes 3-vuotisen ammattikoulun käyneet eivät ole vuoden työkokemuksen jälkeen kirvesmiehiä, puhumattakaan vuoden kestävän AKK:n kurssin käyneet. Muutama vuosi menee ensin rakennusapumiehenä 10€:n - 12€:n palkalla.
- raksamies..
Erno__- kirjoitti:
Että yksin pimeenä, ei firman kautta.
Ehkä se 60e oli vähän liikaa, eikö sähköasentajasta oikeasti veloiteta toi 60e?
Mutta jos yksin tekee voi pyytää sen 40e tunti, jos se on vaan pikku homma, siinäkin asiakan pääsee jo halvemmalla.no hei pimeenä! sataviiskytä taalaa.. escobar ajaa vaan limusiinilla paikalle ja fyffet hanskaan ikkunasta.
eiköhän pysytä ihan verollisissa tuloissa kuiteskin, sopranoskin tais jo loppua.
- sähkäriiii
palkat on paremmat sähkörillä kun raksamiehellä.
noin 7-15 tunti palkka, 13-30 urakkapalkka yheltä tunnilta. kummallakin on raskaat duunit ja niitä ei yötä myöten jaksa tehdä.
se autolla ajo homma riippuu ihan mihin töihin hakee. oikeestaan vain huoltosähköasentajat ajelee autolla. muut eli suurin osa ovat ihan vakituisessa paikassa eli työmaalla niin kauan kuin työmaa valmistuu ja sitten tulee toinen työmaa.- sähkäriiii
sanoisin joo että parhaat palkat kuitenkin raksalla on sähkömiehillä, myös maalarit saavat nykyään ihan hyvää palkkaa. mutta tietty insinöörit siellä ne kaikki rahat kumminkin ottaa
- paskaset kourat!!!
sähkäriiii kirjoitti:
sanoisin joo että parhaat palkat kuitenkin raksalla on sähkömiehillä, myös maalarit saavat nykyään ihan hyvää palkkaa. mutta tietty insinöörit siellä ne kaikki rahat kumminkin ottaa
Paskaset käet....
- jiadf ajkö df
sähkäriiii kirjoitti:
Eikös tuolla putkipuolella (LVI) tienaa nykyään vielä paremmin?
Kyllä ne kilometrikorvaukset menevät enempi kuin kokonaan auton käyttökustannuksiin, ei niillä tienaa - Erno__-
sähkäriiii kirjoitti:
kyllä se sähköala on varmaan minun tuleva ala. Mutta kyllä minusta tuntuu että hyvä rakennusmieskin tienaa hyvin kun saa hyviä urakoita, ja voihan sitä lukea vaikka rakennusinsinööriksi.
Sitä kuulee vähän erilailla joka paikassa, että mitä kukin tienaa, välillä sanotaan että timpurit tienaa hyvin, välillä taas että tosi huonosti. Musta tuntuu kyllä että se niin riippuu työntekijästä, firmasta ja koulutuksesta... Ja että raksa alalla on suht. samanlaiset palkat kaikilla, Varmasti timpuritkin voi tienata hyvin.
Ei sitä oikein pysty ottamaan mistää selvää, paitsi TESsistä, mutta varmasti todellisuudessa palkat on korkeammat. - Pientä hillintää ;)
Erno__- kirjoitti:
kyllä se sähköala on varmaan minun tuleva ala. Mutta kyllä minusta tuntuu että hyvä rakennusmieskin tienaa hyvin kun saa hyviä urakoita, ja voihan sitä lukea vaikka rakennusinsinööriksi.
Sitä kuulee vähän erilailla joka paikassa, että mitä kukin tienaa, välillä sanotaan että timpurit tienaa hyvin, välillä taas että tosi huonosti. Musta tuntuu kyllä että se niin riippuu työntekijästä, firmasta ja koulutuksesta... Ja että raksa alalla on suht. samanlaiset palkat kaikilla, Varmasti timpuritkin voi tienata hyvin.
Ei sitä oikein pysty ottamaan mistää selvää, paitsi TESsistä, mutta varmasti todellisuudessa palkat on korkeammat.Vasta valmistuneena rakennusinsinöörinä voin sanoa, että taitavat kaverit tienaa, oli sitten ala mikä hyvänsä. Hyvästä kirvesmiehestä kun ei välttämättä millään tule hyvää sähkömiestä, eikä sähkömiehestä insinööriä jne. Rakennusala on täynnä kaikenmaailman tumpeloita rakennusmiehiä, putkimiehiä yms. ja ennen kaikkea tyhmiä insinöörejä, jotka luulee olevansa kaikkitietäviä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791