Työelämävalmennus

isomyy45

Onko kenelläkään kokemuksia työelämävalmennuksesta toimistoalalla? Onko kyseisestä valmennuksesta hyötyä oikeasti ammattitaidon kannalta vai meneekö aika kahvin keitossa?? Löytyykö ketään joka olisi oikeasti hyötynyt ja millä tavoin?

16

1506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Violet57

      3 paikassa olin. Ensimmäisessä olin kuukauden. Piti mennä toimistotöihin, mutta työ oli pakkaamista ja varston siivoamista.
      Seuraavan paikan etsin itse ja sain tehdä hinnastoja eräällä ohjelmistolla, laskutusta, Excel-taulukoita yms. Siellä olin 3 kk.
      Loput 3 kk olin eräässä järjestössä; jäsenrekisteriä muokkasin, postitusta, kahvitarjoilujen järjestämistä, keskuksenhoitoa.

      Kannattaa ehdottomasti yhteyshenkilön kanssa ottaa asia HETI PUHEEKSI ja sanoa ettei ole tullut hakemaan "piian hommia", vaan opettelmaan uutta alaa.

      • Violet57

        2. paikassa olin kuusi kuukautta.Yhteensä 10 kk, joka on se maksimiaika.


      • isomyy45
        Violet57 kirjoitti:

        2. paikassa olin kuusi kuukautta.Yhteensä 10 kk, joka on se maksimiaika.

        Koetko hyötyneesi kyseisistä harjoitteluista? löytyikö palkkatyötä?


      • Violet57
        isomyy45 kirjoitti:

        Koetko hyötyneesi kyseisistä harjoitteluista? löytyikö palkkatyötä?

        Olen jo 50- vuotias ja onnekseni olen saanut työn, mutta vain määräaikaisen. Kyllä aina hyötyä on valmennuksesta, mutta todella, vaadi että saat tehdä oikeita töitä.


    • sopimukselle

      Työelämävalmennuksesta tehdään sopimus valmennettavan, yrityksen ja työvoimatoimiston kesken. On syytä siis katsoa millaisen paperin hyväksyy, varsinkin jos siinä ei ole mainittu tehtäviä edes yleisellä tasolla. Työelämävalmennuspaikan voi etsiä itsekin, jolloin on paremmat mahdollisuuudet neuvotella omaa osaamista ja työllistymistä tukeva ratkaisu.

    • toimistotäti80

      Olen tällä hetkellä työelämävalmennuksessa (käytän itse mielummin työharjoittelu-sanaa) toimistohommissa, ollut kohta 2 kk ja hyvin todennäköisesti homma jatkuu normaalina työsuhteena kuun vaihteesta. Olen saanut hommaan perehdytystä tämän 2 kk aikana, mutta jonkin verran olen saanut pähkäillä hommia itsekin. Töihini kuuluu kyllä myös se kahvin keittö, lisäksi puhelimeen vastaaminen, laskutusta sekä ajanvaraamista (olen terveydenhoitoalalla, yksityisellä puolella). Ja tietenkin kaikkea mahdollista juoksevaa hommaa. Koulutusta juuri tälle alalle ei ole, mutta hyvin on pärjätty ja kovasti olen tykännyt. Minut on otettu todella hyvin vastaan ja aina olen neuvoa saanut kun olen kysynyt. Elikkäs pelkkää plussaa. =)

    • sunset.

      Riippuu niin paikasta, millaisen tulet saamaan. Ensimmäinen työelämävalmennuspaikkani oli todella mieleinen ja tuli jopa työsuhde sen jälkeen.
      Seuraava paikka oli todella huono, jossa olin vain hetken, koska sain "oikean työn" sen aikana.

    • *urheiluseura*

      Olen parhaillaan työelämävalmennuksessa toimistossa. Kyseessä on urheiluseura ja tehtävät ovat olleet todella monipuoliset:
      -laskutusta
      -kirjanpitoa (Kumpaankaan näistä minulla ei ole koulutusta, mutta asiat neuvottiin ja opin ne nopeasti)
      -jäsenten asioiden hoitamista (esim. vakuutus asioita)
      -puhelin ja sähköpostiliikenteen hoitoa
      -yleistä tiedonvälitystä eri tahojen välillä
      -toimiston toiminnan kehittämistä.

      Työtehtäviä hoidan pääasiassa itsenäisesti ja apua olen saanut aina tarvittaessa.

      Mielestäni valmennus on antanut paljon uusia valmiuksia ja alustavasti on sovittu, että sama homma jatkuisi palkkatuettuna työnä vuodenvaihteen jälkeen.

      ...enkä ole kertaakaan keittänyt kahvia :D

      • Että sillälailla

        Onko sulla aavistustakaan minkälaista liksaa tuosta työstä maksettais, jos siis niinku saisit palkkaa?! Jotain ihan muuta kuin muutama satanen kuussa....


        Mut ei siinä, onhan tää kätevä tapa yrityksille ja kunnille saada ilmaisia työntekijöitä kallispalkkaisten sijaan...


    • Oikeustaistelja

      Työelämävalmennus rikkoo YK:n ihmisoikeuksia ja älä koskaan kirjoita työelämävalmennussopimusta. Lue kaikki sopimukset huolella ja kaikkea ei kerrota paperissa, jonka he pyytävät allekirjoittamaan ja siinä paperissa on viittauksia muihin sopimuksiin johon sinun pitää tutustua.

      http://www.sask.fi/kampanjat/iloperusnormit/pakkotyo/

      • jghkhkhjkhjkkj

        No niin, ja vuonna 2007 vastanneilla on pelkkää hyvää sanottavaa, saavat sitten vakituisia paikkoja tai siis toistaiseksi jatkuvia. Eikös ole kiva, kun ensin on pari kk ilman palkkaa ja sitten ollaankin vaikka vuosi tai kaksi tai kolmekin palkallisena. Kyllä siinä loppujen lopuksi rikastuu.

        Toisaalta toimistohommiin koulutetaan tuutista jos toisesta, että tuurista se on kiinni, jos ilman mitään koulutusta pääsee kiinni. Itsekin tässä ajattelin että miten olisi jos hakeutuisi johonkin taloushallintopainotteiseen toimistokoulutukseen - no, ja sitten niitä taloushallintokoulutuksen saaneita valmistuu suuret määrät muutenkin, että oisko mitään mahiksia... Ei kai. Kun ei kerran nyt ole mitään saanut, niin tuskin saa sen mahd. koulutuksen jälkeenkään, etenkin kun on jo vanha ja hutera työkokemus mistään muutenkin. Se siitä. eli en hakeudu. Vaikka sai työmarkkinatuella opiskella ja 9 e per päivä sais vielä lisäliksaa. Se on varma konkurssi! Matkat, mahd. opiskelumateriaalit ja opiskelumaksut - no, konkurssi olis takuuvarma, työpaikka sen sijaan ei.


      • gjghjghjgh
        jghkhkhjkhjkkj kirjoitti:

        No niin, ja vuonna 2007 vastanneilla on pelkkää hyvää sanottavaa, saavat sitten vakituisia paikkoja tai siis toistaiseksi jatkuvia. Eikös ole kiva, kun ensin on pari kk ilman palkkaa ja sitten ollaankin vaikka vuosi tai kaksi tai kolmekin palkallisena. Kyllä siinä loppujen lopuksi rikastuu.

        Toisaalta toimistohommiin koulutetaan tuutista jos toisesta, että tuurista se on kiinni, jos ilman mitään koulutusta pääsee kiinni. Itsekin tässä ajattelin että miten olisi jos hakeutuisi johonkin taloushallintopainotteiseen toimistokoulutukseen - no, ja sitten niitä taloushallintokoulutuksen saaneita valmistuu suuret määrät muutenkin, että oisko mitään mahiksia... Ei kai. Kun ei kerran nyt ole mitään saanut, niin tuskin saa sen mahd. koulutuksen jälkeenkään, etenkin kun on jo vanha ja hutera työkokemus mistään muutenkin. Se siitä. eli en hakeudu. Vaikka sai työmarkkinatuella opiskella ja 9 e per päivä sais vielä lisäliksaa. Se on varma konkurssi! Matkat, mahd. opiskelumateriaalit ja opiskelumaksut - no, konkurssi olis takuuvarma, työpaikka sen sijaan ei.

        Ai niin olin kyllä hakenut taas yhteen työhön, johon on kokemus ja koulutus entuudestaan - 31 hakijaa, neljä haastattelussa, yksi valittiin, ja tämä yksi oli sitten sellainen, joka oli siellä jo ollut ennestään, eli oli eniten ja monipuolisimmasti kokemusta, en toki kehu itseäni mutta itsellä on sellainen yli kymmenen vuotta ja monipuolista itsellänikin. Jep jep!

        Ei se mitään. En minä mitään osaa, enkä mitään tule saamaan.


      • onkohan tämä vitsi!
        gjghjghjgh kirjoitti:

        Ai niin olin kyllä hakenut taas yhteen työhön, johon on kokemus ja koulutus entuudestaan - 31 hakijaa, neljä haastattelussa, yksi valittiin, ja tämä yksi oli sitten sellainen, joka oli siellä jo ollut ennestään, eli oli eniten ja monipuolisimmasti kokemusta, en toki kehu itseäni mutta itsellä on sellainen yli kymmenen vuotta ja monipuolista itsellänikin. Jep jep!

        Ei se mitään. En minä mitään osaa, enkä mitään tule saamaan.

        Joo, ei niin liity enää varsinaiseen aloituksen aiheeseen: Mutta niistä 31:stä varmaan 30 oli sellaisia, jotka olivat tai ovat talossa sijaisina ja hakevat sitä toistaiseksi voimassa olevaa paikkaa.

        Ilmankos sijaisuuksienkin saaminen on helvetin vaikeaa! Ja jos jostain "vuorotteluvapaasijaisen" paikasta soittavat, niin miltei heti rupeaa selostamaan, että hänellä tässä jo yksi on, joka osaa nämä heidän tietotekniset ohjelmansa! Eli soitti vain muodon vuoksi. Ja toinen hyväkäs, ilmoittelevat työhönotostaan sähköpostilla jostain puhelinvaihteenhoitajan sijaisuudesta, no, sitten kun soitetaan itse esimiehelle, niin ensin on iloinen ja innokas, vaan kun kysyy ikää, niin romahtaa ja tokaisee: "No, meillä on tässä viime vuonna ollut opiskelija, ja opiskelijaa haetaan nytkin!"


        Ei se mitään, loppukaneetti valintapäätöksessä: Toivottavasti muut työtilaisuudet meillä kiinnostavat.


    • sometime_85

      työelämävalmennuksen sopimuskohdat eivät kohdallani täyty. valmennuspaikassa joudun olemaan monia päiviä täysin yksin ja ilman minkäänlaista valvontaa tai opastusta. kaikki vastuu jätetään minulle, vaikka ei sen niin pitäisi mennä. kun en ole edes työsuhteessa firmaan. ilmaisen työvoiman hyväksikäyttöä.

      • Näin jo 20v sitten

        Tätä se oli jo 90-luvun puolivälissä, sillon puhuttiin työmarkkinatukiharjottelusta.

        Olinpa tuohon aikaan itsekin "yksi työntekijöistä", eli mulle oli omat työvuorot listassa, tulin avaamaan liikkeen aamukuudeksi, tai suljin iltaysin jälkeen ja luonnollisesti sekä nuo aamun tunnit, että myös illan tunnit vuorossa oltiin yksin.... samoten kesäaikaan huollon ollessa lomalla hoidin yksin koko huoltopuolen, eikä talossa siis ollut ainoatakaan huoltopuolesta tuon taivaallista ymmärtävää mun lisäksi.

        Käytännössä olin siis "oikea työntekijä", joka maksoi sille paikalle 0mk/kk ja itse sain siitä ilosta ihan normaalin työmarkkinatuen, oli jotain 1800mk/kk, tms. Siihen aikaan ei tullut mitään erillisiä ylläpitokorvauksia enää lisäksi, vain ja ainoastaan se ihan perustuki, joka vastasi kelan peruspäivärahaa.


    • satianenjjii

      Miksi sitten teet mitään? Ilmoitat, että hommat alkaa rullamaan, kun palkkaa näkyy tilillä. Ihme touhua kyllä nykyään, kuka hullu ilmaseksi mitään tekee..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe