*Tunisiasta tullut*

Heipä hei kaikki!!

Saavuin viime perjantaina tunisiasta. Olin port el kantaouissa hotelli vincci el kantaoui. Täytyy sanoa että rakastuin maahan.. :D

Hotelli oli iso ja palvelu pelasi. Huoneet olivat suuria ja niissä oli ilmastointi, eikä maksanut extraa. Siivous kävi päivittäin ja saatiin petaus ja uudet pyyhkeet päivittäin. Hotellihuoneessa oli kylpyamme ja siitä tykkäsin kovasti.

Miehet tulevat kyllä ja juttelevat, eli ei kannata mennä jos ei siitä tykkää. Tunisialaiset ovat avointa kansaa ja kyselevät kovasti kaikesta.

Kannattaa käydä medinassa, soussessa. Siellä on kaikenlaista ja siellä saa tinkiä. He aloittavat korkeasta hinnasta ja sinun tulee sanoa reilusti alempi ja sitten sovitte myyntihinnasta. Tuomisen arvoisia ovat keramiikat, korut ja todella ihanat huivit. Onhan siellä paljon muutakin, mutta noita nappasin mukaani.

Retkillä kannattaa käydä, deturilla oli hyviä sellaisia. Olin berberi-illassa jossa paikalliset esittivät taitojaan ja syötiin tunisialaisia herkkuja, kameliratsastuksessa (jossa kyllä pelkäsin niin että..) ja karthagon retkellä. Taksit ovat maassa halpoja, mutta katsokaa että taksimiehellä on taximittari.

Tippejä tulee jättää, sillä sillä he pitkälle elävät. Esim tunisialainen hotellinvastaanottomies saa about 350dinaaria / kk. Eli sellaiset 230-250€. Valuuttaa ei saa viedä eikä tuoda maahan.

Marraskuussa soussessa oli 20-25astetta. Riippuen siitä oliko auringonpaiste. Rannalla voi ottaa aurinkoa ja meressä uida (n.17astetta). Hotellilla oli myös uima-allas sisällä ja ulkona. Suositeltavaa on kuitenkin että kaupungilla peitetään olkapäät ja mielellään myös polvet. Tästä ei kuitenkaan olla niin tarkkoja. Uskonnollisiin paikkoihin tämä kuitenkin pätee ja joissakin pää tulee peittää huivilla.

Illat ovat kylmiä näin talvella, joten jotain lämmintä tulee olla mukana. Mulla oli esim fleesetakki ja se ei ollut liikaa.

Illalliselle pukeudutaan, eli ei shortseja sinne. Siistit vaatteet kuten suorat housut ja nätti paita ja huivi on ok.

Musta maa oli ihana ja kiehtova.
Ranskaa tai pari sanaa arabiaa on hyvä opetella.

Kyselkää jos kiinnostaa :D

p.s. hotellin hieronta oli luksusta :D

7

2716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piakkoin

Tulipas hyvä mieli kun luin sun kirjotuksen . Olen nyt tulevana perjantaina lähdössä lasten kans sousseen ja on ihan hirvee matkakuume . Tänään alettiin pakkaamaan ja viellä pitäs olla 2 päivää töissä ja sit odotus palkitaan ....

• Onnea vaan sinulle kun saat pian lähteä tunisiaan - otatko mut mukaan ;) ? Missäs asustatte?

• viellä odotan
        annalucia kirjoitti:

Onnea vaan sinulle kun saat pian lähteä tunisiaan - otatko mut mukaan ;) ? Missäs asustatte?

Juu lähe mukaan vaan , lähtisikkö mulle lapsenvahdiksi , tulkiksi vai muuton vaan seuralaiseksi . Nähdään perjantaiiltana lentoasemalla .

• Kiinnostaa...

Moi! Olen matkustamassa Tunisiaan, Port el Kantauhin..kertoisitko hiukan ko.alueesta? Onko siellä hyviä ruokapaikkoja yms.? Entäs Sousse, shoppailu-ja ruokapaikat kiinnostavat? Millainen hintataso siellä on, paljonko kuluu viikon matkalla rahaa? Entäs hygieniataso?

• Alueena port el kantaoui on kaunis, ranta mukava, ainakin meidän hotellin ulkopuolella (vincci el kantaoui). Me syötiin lähinnä hotellissa kun oli puolihoito, mutta kyllä siellä ruokapaikkoja on. Rannalla syötiin kerran pizzaa ja täytyy sanoa että en ole parempaa saanut! Aikaa ravintolaan mennessä on oltava, heillä ei nimittäin ole kiire ;).

Musta hintataso on edullinen, meidän omaan verrattuna. Mutta muista tinkiä!! Ja kunnolla. He yrittävät nimittäin korkealla hinnalla joten tiputa ainakin puolet. Riippuu tuotteesta. Esim mausteita yksi yritti myydä mulle 10dinaarilla ja sanoin että maksan korkeintaan 3 ja sillä sain sen sitten.

Soussessa on medina joka on ihana. Siellä menee päivä helposti. Siellä saa tavaraa maasta taivaaseen.

Rahaa kuluu riippuen siitä mitä ostelet. Vaatteet ovat kauniita, mutta jos olet S/M kokoa isompi ei niitä oikein löydy. Siis käyttövaatteita. Jos haluaa jotain muistopaitaa tms niin niitä on isompana myös. Osallistuin detourin matkoihin, joten siihenkin meni rahaa, mutta se kannattaa! Ne olivat kaikki hyvin järjestettyjä ja niistä sai paljon iloa irti. Kävin myös hieronnassa ja siellä on lähes suomen tasoa. 50dinaaria kokovartalohieronta tunti. Eli siinä 25€. Tämä oli hotellissa, eli siellä varmaan on vähän kalliimpi kuin muualla.

Hygienataso.. hm. On se kai ok. Yleiset käymälät ovat aika inhoja. Pidä aina mukanasi käsisavetteja jolla putsaat kätesi ennen ruokaa. Apteekista saa myös pienen pullon desifiointiainetta.

Aloita myös ennen matkaa maitohappobakteerit ja jatka niitä matkan ajan ja parin päivän sen jälkeen. Auttavat niin ettei tulisi ripulia. Kannattaa kuitenkin olla mukana immodiumia jos maha menee sekaisin.

Suositeltavaa on myös jäykkäkouristus ja hepatiittirokotteet.

Hyvää matkaa!

• sama reissu?

Mahdatko olla sama nainen kun juteltii monta kertaa,mutta yhdessä ruokailu sitten jotenkin jäi...
      Varmaan rivien välistä ymmärsitkin,että mulla oli siellä tuttuja..
      En viitsi mainita nimeäsi tässä,mutta lähtöselvityksessä oltiin peräkkäin.. :)
      Olisi kiva jutella enemmän,mutta mulla ei ole tällä hetkellä omaa konetta,käyn harvoin täälä.. ??

• Eipä taida olla sama henkilö.
        En ainakaan muista jutelleeni kenenkään kanssa :D.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3475
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2819
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1897
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1132
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1111
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      200
      1059
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      889
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      874
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      869
    Aihe