Mahtaako kukaan opiskella kemian tekniikkaa, mitä mieltä? Miten pääsit sitään vaikeaa helppoa? Olen itse melko kiinnostunut kyseisestä koulutusohjelmasta :)
Kemian tekniikka
7
5057
Vastaukset
- Teekkarirenttu
Tunnustan opiskelevani kyseisessä koulutusohjelmassa ja olen tullut siihen tulokseen, että en vaihtaisi muualle mistään hinnasta. Linkkaanpa osaston sivun näin heti kättelyssä, koska kukapa minun jorinoitani jaksaisi lukea tämän pidemmälle:
kemia.tkk.fi
Kemialle ei ole mitenkään mahdotonta päästä, mutta ei koulutusohjelman pisteraja hännänhuippunakaan ole viime vuosina ollut, päinvastoin. Tähän vaikuttanee se, että vuosittainen sisäänotto ei ole kovinkaan suuri isompiin linjoihin (mm. kone ja sähkö) verrattuna. Lisäksi kemialle (mutta myös monelle muulle linjalle) pyrkiessään voi valita kemian kokeen fysiikan sijaan, ja omasta mielestäni kemian koe onkin suhteessa helpompi vaihtoehto. Kemian tai fysiikan kokeen lisäksi tehdään matematiikan koe, joten pääsykokeissa pärjää varmasti, kun hallitsee lukion pitkän matematiikan ja kemian kurssit (pakolliset syventävät).
Opinnoista sen verran, että minulla ei hakiessani ollut kovinkaan hyvää käsitystä osaston tarjoamista kursseista tai opiskelusta yleensä. Kuten muillakin insinöörilinjoilla, perusopintoihin kuuluu matematiikkaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa, kieliä, sekä - yllätys yllätys - kemiaa ja laboratoriotöitä. Lisäksi perusopinnoissa tulee melko hyvin käytyä läpi ensimmäiset kurssit osaston tarjoamista pääaineista, mikä helpottaa pääaineen valintaa.
Opinnoissa voi keskittyä kemiaan, kemiallisten prosessien suunnitteluun tai biotekniikkaan. Eli perinteisten kemian alojen lisäksi osasto tarjoaa opetusta kemiallisten ilmiöiden siirtämisessä tehdasmittakaavaan, joka on melko kaukana puhtaasta kemiasta. Lisäksi sivuaineita voi valita melko vapaasti toisista koulutusohjelmista tai muista yliopistoista. Seuraavasta linkistä löytyvät vanhan tutkinnon mukaiset pääaineet, mutta ne ovat pysyneet lähes samoina uudistuksen jälkeenkin ja antavat kuvaa osaston pääainetarjonnasta:
http://kemia.tkk.fi/fi/abi/index.html
Omalla kohdallani koulutusohjelma osoittautui loistovalinnaksi, ja opinnot ovat vastanneet lukioaikaisia odotuksiani, ainakin suurinpiirtein. Erityisesti opinnoissa on viehättänyt monipuolisuus, jonka varaan voi rakentaa monenlaista osaamista, sillä kemian DI:n opinnot antavat mahdollisuuden toimia mitä erilaisimmilla teollisuuden aloilla.- tshiiblaa
Toivottavasti kävisikin sitten niin hyvin, että minustakin tulisi uusi kemian tekniikan opiskelija ensi vuonna.
Pakko vielä kysyä opiskeleeko siellä teillä otaniemessä kemian tekniikan alalla moniakin naisia? :D - Teekkarirenttu
tshiiblaa kirjoitti:
Toivottavasti kävisikin sitten niin hyvin, että minustakin tulisi uusi kemian tekniikan opiskelija ensi vuonna.
Pakko vielä kysyä opiskeleeko siellä teillä otaniemessä kemian tekniikan alalla moniakin naisia? :DTekniikan aloilla on tunnetusti vähän naisia, ja sukupuolijakauma onkin vääristynyt monilla osastoilla. Kemian tekniikan koulutusohjelma on piristävä poikkeus, naisia on oikeastaan yhtä paljon kuin miehiä, toisin kuin esim. tieto- tai konetekniikassa. :)
- kazuya
Teekkarirenttu kirjoitti:
Tekniikan aloilla on tunnetusti vähän naisia, ja sukupuolijakauma onkin vääristynyt monilla osastoilla. Kemian tekniikan koulutusohjelma on piristävä poikkeus, naisia on oikeastaan yhtä paljon kuin miehiä, toisin kuin esim. tieto- tai konetekniikassa. :)
Te jotka tiedätte työllisyystilanteesta kemian tekniikan alalla, voisitteko jakaa hieman tietoanne. Itselläkin on kiinnostus alaa kohtaa noussut ja keväällä kirjoitan ylioppilaaksi. En kuitenkaan halua hakea alalle, josta valmistun sossuluukulle.
- sissään
mutta mieti haluatko opiskella perinteistä kemiaa kuten orgaanien tai biokemia. Yliopistosta saa paremmat lähtökohdat.
Jos taas kiinnosta erilaisten pumppujen tehojen laskeminen, reaktoreiden scaleuppi niin TKK:n kemiantekniikka is place to be.
Itse opiskelin TKK:lla kemiantekniikkaa, ja näin jälkikäteen tuntuu, että yliopisto olisi ollut mun kohdalla parempi ratkaisu. Itse en ollut hirveen kiinnostunut erilaisten virtauksien sun muitten laskemisesta. Kävin nuo raskaat kurssit läpi, mutta ei niistä kyllä mitään hyötyä ole
ollut, koska olen enemmän kiinostunut puhtaasta kemiasta kuin sovelletusta.- muutoksia
Kemian tekniikan osasto on lakannut olemasta (itseasiassa kaikki osastot), nykyään kahteen eli Kemian laitokseen ja Biotekniikan ja Kemian tekniikan laitokseen. Putkilaskuja ei enää tiedepuolesta kiinnostuneen tarvitse laskeskella, jollei välttämättä halua.
Mulla oli ihan sama fiilis noiden prosessipuolen juttujen kanssa mutta ei ne nyt ihan täysin hyödyttömiäkään olleet. Pysyipähän matikan taidot virkeinä ja juuri puhtaassa kemiassa niitä ja fyssaa tarvitaan enemmän kuin moni luuleekaan. - Teekkarirenttu
muutoksia kirjoitti:
Kemian tekniikan osasto on lakannut olemasta (itseasiassa kaikki osastot), nykyään kahteen eli Kemian laitokseen ja Biotekniikan ja Kemian tekniikan laitokseen. Putkilaskuja ei enää tiedepuolesta kiinnostuneen tarvitse laskeskella, jollei välttämättä halua.
Mulla oli ihan sama fiilis noiden prosessipuolen juttujen kanssa mutta ei ne nyt ihan täysin hyödyttömiäkään olleet. Pysyipähän matikan taidot virkeinä ja juuri puhtaassa kemiassa niitä ja fyssaa tarvitaan enemmän kuin moni luuleekaan.On totta, että uuden tiedekuntajaon myötä vanha kemian tekniikan osasto jakautuu kahtia kemian laitokseen sekä bio- ja kemiantekniikan laitokseen. Ymmärtääkseni kyseessä on kuitenkin vain hallinnollinen jako, koska en ole kuullut mistään, että itse kemian tekniikan tutkinto-ohjelmaa oltaisiin puolittamassa.
Kemian tekniikan tutkinto-ohjelma jatkaa siis (ainakin tietääkseni) nykyisessä muodossaan, eli jokaisen opiskelijan opintoihin sisältyy jatkossakin peruskursseja sekä puhtaasta että tehdaspuolen kemiasta. Mikä onkin mielestäni järkevää, sillä DI:n kuuluu tietää enemmän tai vähemmän teknillisestä puolesta. Lisäksi TKK:n ei myöskään ole järkevää tarjota täysin yliopistokemistin opintoja vastaavaa tutkintoa.
Voin tietysti olla väärässäkin, asiaan enemmän perehtyneet korjatkoot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713