teiltä tietäviltä ja kokeneilta; mikä sen periaate on? Perustuuko se siihen, että tietyntyyppisiä soluja kuolee sädetykseen, vai mistä on kysymys?
Haluaisin myös kuulla, millaisia huonoja puolia voi odottaa kuuden viikon kuurista. Onko kipua, pahoinvointia, pysyviä jälkiä tai muuta? Kirurgi mainitsi tänään, että se voi tehdä rinnasta terhakamman ja 'puisen'. Onko näin? Olisipa kiva, kun olisi edes yksi terhakas tissi.
Aloitan oman sädehoitoni joulun alla. Kasvain oli pieni, eikä sen uskota palautuvan, mutta sädehoito kasvattaa terveenä pysymisen todennäköisyyttä entisestään.
Sädehoidosta
17
1875
Vastaukset
- Faktaa sädehoidosta
Sädehoito on suurienergistä ionisoivaa säteilyä, joka vaikuttaa erityisesti jakautumisvaiheessa oleviin soluihin.
Sädehoito tuhoaa syöpäsoluja ja kutistaa kasvaimia. Joitakin syöpätauteja hoidetaan pelkällä sädehoidolla. Usein sädehoito yhdistetään kuitenkin esimerkiksi leikkaus- ja/tai solunsalpaajahoitoon. Joskus sädehoitoa ja solunsalpaajia annetaan samanaikaisesti. Tällöin ne vahvistavat toistensa tehoa.Kasvainta voidaan pienentää sädehoidolla ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen annetulla sädehoidolla pyritään estämään elimistöön mahdollisesti jääneiden syöpäsolujen kasvaminen.
Sädehoitoa voidaan käyttää myös levinneen syövän aiheuttamien oireiden lievityksessä. Sitä voidaan suunnata esimerkiksi yksittäiseen etäpesäkkeeseen. Jos etäpesäkkeitä on laajasti, sädehoitoa voidaan antaa koko ylä- tai alavartaloon.
Sädehoitoa voidaan antaa elimistön ulkopuolelta sädehoitolaitteesta tai kudoksen sisään asetettavasta säteilylähteestä. Sädehoito on täysin kivutonta, ja sitä annetaan pieninä annoksina. Hoito kestää muutamia minuutteja kerrallaan ja jatkuu useita viikkoja. Tavallisesti potilas käy hoidossa kotoa käsin. Useimmat ihmiset voivat näin ollen elää melko normaalia elämää hoidon aikana. On kuitenkin hyvä varautua siihen, että haittavaikutuksia ilmenee.
Sädehoito vaikuttaa myös normaaleihin soluihin. Sivuvaikutukset terveeseen kudokseen riippuvat suurelta osin säteilyannoksen määrästä, hoitoajan pituudesta ja siitä, mihin kehon osaan säteily kohdistetaan. Sivuvaikutukset ilmenevät vain sillä kehon alueella, johon hoito kohdistetaan.
Sivuvaikutukset terveeseen kudokseen jaetaan
* välittömiin vaikutuksiin, jotka ilmaantuvat sädehoidon aikana tai välittömästi hoidon loputtua
* myöhäisiin vaikutuksiin, jotka ilmaantuvat kuukausien ja vuosien kuluttua
Lisää tietoa cancer.fi/tietoa syövästä/hoidot- On taatusti omakohtaista ko...
Auttakaa nyt kysyjää, monilla on omakohtaista kokemusta.
- jatta
On taatusti omakohtaista ko... kirjoitti:
Auttakaa nyt kysyjää, monilla on omakohtaista kokemusta.
sormista laskea miten kauan kesti ennen kuin alkoi kutistua. Minulla kovettuminen (kutistuminen) alkoi 9 kk sädehoitojen loppumisesta. Lääkärikään ai osannut sanoa mistä kovettuminen johtui. Oli niin outo ilmiö, että päätettiin tarkistaa. Otettiin ylimääräinen ultra ja paksuneulanäytteet. Toinen pysyvä sairaus voi aiheuttaa vakavia tukoksia. Sen vuoksi varmistettiin ettei syöpä ollut asialla. Mitään syöpäänn viittaavaa ei löytynyt. Eli se ns. terhakoituminen alkaa jokaisella eri aikaan ja tavalla. Olemmehan ihmisinäkin yksilöitä. Niin myös hoitojen ja paranemisen kanssa.
- sädehoidettu
Minä sain 25 kertaa sädehoitoa, ja verrattuna sytostaattihoitoon se oli helpompi hoitojakso. Ainoastaan se kulkeminen (matkaa 50 km, en omista autoa) joka päivä oli hankalaa, mutta sain onneksi taksilapun kun käteni oli murtunut.
Ensin olin töissä, siis aamulla hoitoon ja sitten töihin, mutta kun työkaverikin sairastui ja minulle olisi tullut kahden työt vajaalla työajalla, pyysin sairaslomaa. Omat työni olisin ehkä jaksanut hoitaa, mutta sytostaattikuuri oli sen verran rankka, etten kyllä aikonut istua ylitöissä sädehoitojen aikana. Taloudellisia ongelmiahan siitä sitten tuli, yksineläjänä osapalkalla, muutenkin pienipalkkaisena.
Väsynythän sitä tietenkin oli, ja iho lopussa kärähti. Nythän kai neuvotaan ettei pidäkään rasvata, silloin (v. 2004) sitä suositeltiin joka ilta. Ruokahaluni, joka oli sytoissa hävinnyt, palasi ennen sädetystä ja herkuttelin kaikella mahdollisella. No sitä en suosittele, sain menetetyt kiloni takaisin. Olisi pitänyt noudattaa kohtuus kaikessa -sääntöä.
Minulla oli osapoisto ja se sädetetty rinta on todellakin edelleenkin "terhakampi" ja kovempi. Kainalon puoli on ihan tunnoton ja käsittäisin, että pysyykin. Mutta eipä se haittaa. Iho on hiukan appelsiininkuorimainen. Mutta kaikkihan on jälleen kerran yksilöllistä.
Sädehoidon periaatteista en kyllä tiedä enempää kuin sinäkään. Joskus täällä kirjoittelee "Ex-säderölli", jospa hän huomaisi kysymyksesi ja antaisi asiantuntevan vastauksen siihen.
Hyvää jatkoa sinulle!- on kirjoittanut
toisella syöpäpalstalla.ei täällä.Vie kyselysi sinne.
- Ira¤
on kirjoittanut kirjoitti:
toisella syöpäpalstalla.ei täällä.Vie kyselysi sinne.
lastenleikkiä verrattuna sytostaatteihin.25 kertaa kävin,loppupuolella iho tuli araksi.2 kuukautta säteistä on nyt,lymfanestettä kertynyt sädetys
alueelle,johonka saan tukihihan,ja lymfahoitoa.
Säteistä saattaa myöhempää ilmetä sivuvaikutuksia,ei välttämättä. - aloittaja
jos rasvailee muutaman viikon ajan ennen hoitokuuria? Ihoni palaa auringossa helposti. Tarkoittaakohan se, että samoin käy sädehoidossa? Vai ovatko ne ihan eri asioita?
Minullakin tuo matka on pitkä. Onneksi heillä on aikoja aamusta iltaan, ja pystyin valitsemaan illan. Olen itsenäinen ammatinharjoittaja, ja voin näin tehdä melkein täydet päivät työtäkin. Ja junassa voi lukea ja kirjoittaa ja muuta, joten ei sekään aika ihan hukkaan mene. Olen kiitollinen siitä, että hoito on ilmaista. Menetetty työaika kuitenkin on jo nyt tullut minulle aika kalliiksi. Mutta terveys on tärkein. - aloittaja
hoitoa annettiin rintasyövän hoitoon? Makasitko pitkälläsi vai istuitko? Olisi helpompi kuvitella sitä tilannetta, jos tietäisi tuon.
Uskon visualisaation voimaan. Keskityn ajattelemaan sädehoitoa jonkinlaisena hoitavana valona, joka kulkee kehoni läpi ja parantaa valollaan. - vastaan
aloittaja kirjoitti:
hoitoa annettiin rintasyövän hoitoon? Makasitko pitkälläsi vai istuitko? Olisi helpompi kuvitella sitä tilannetta, jos tietäisi tuon.
Uskon visualisaation voimaan. Keskityn ajattelemaan sädehoitoa jonkinlaisena hoitavana valona, joka kulkee kehoni läpi ja parantaa valollaan.Selällään maataan sellaisen muotin päällä.
http://www.suomensyopapotilaat.fi/pdf/sadehoito_opas.pdf
Tuosta linkistä voit ladata potilasoppaan. - postuumi
aloittaja kirjoitti:
jos rasvailee muutaman viikon ajan ennen hoitokuuria? Ihoni palaa auringossa helposti. Tarkoittaakohan se, että samoin käy sädehoidossa? Vai ovatko ne ihan eri asioita?
Minullakin tuo matka on pitkä. Onneksi heillä on aikoja aamusta iltaan, ja pystyin valitsemaan illan. Olen itsenäinen ammatinharjoittaja, ja voin näin tehdä melkein täydet päivät työtäkin. Ja junassa voi lukea ja kirjoittaa ja muuta, joten ei sekään aika ihan hukkaan mene. Olen kiitollinen siitä, että hoito on ilmaista. Menetetty työaika kuitenkin on jo nyt tullut minulle aika kalliiksi. Mutta terveys on tärkein.Oma sädetykseni on jo paremmalla puolen; huomisen jälkeen on 20 käyntiä takana ja enää kymmenen edessä. Tällä viikolla tuli säderinnan nänni araksi ja ympärille ilmaantui pieniä ruskeita jälkiä, vähän kuin pisamia. Muita oireita ei ole ollut. Saan säteitä neljästä eri suunnasta, kone liikkuu ympärilläni ja surisee. Ei näy eikä tunnu mitään. Ylävartalo paljaaksi, selälleen asettelu, hoito ja vaatteet päälle; tähän menee yhteensä noin 5-10 minuuttia. Enemmänkin rassaa tuo hoito-aika, joka on minulla aina iltapäivällä. Koko päivänä ei oikein saa tehdyksi mitään vaan kelloa vahtiessa menee päivä. Hoidosta kotiin tullessa on vähän sama fiilis kuin töistä kotiutuu; "Nyt se on taas ohi, mitähän tänään tekisin".
Kysyin itsekin suunnittelukäynnin yhteydessä tuota etukäteen rasvaamista, mutta hoitajan mukaan se on tarpeetonta. Nyt olen iltaisin muistaessani sipaissut Bepanthenea tai Aqualania. - Raspikurkku
postuumi kirjoitti:
Oma sädetykseni on jo paremmalla puolen; huomisen jälkeen on 20 käyntiä takana ja enää kymmenen edessä. Tällä viikolla tuli säderinnan nänni araksi ja ympärille ilmaantui pieniä ruskeita jälkiä, vähän kuin pisamia. Muita oireita ei ole ollut. Saan säteitä neljästä eri suunnasta, kone liikkuu ympärilläni ja surisee. Ei näy eikä tunnu mitään. Ylävartalo paljaaksi, selälleen asettelu, hoito ja vaatteet päälle; tähän menee yhteensä noin 5-10 minuuttia. Enemmänkin rassaa tuo hoito-aika, joka on minulla aina iltapäivällä. Koko päivänä ei oikein saa tehdyksi mitään vaan kelloa vahtiessa menee päivä. Hoidosta kotiin tullessa on vähän sama fiilis kuin töistä kotiutuu; "Nyt se on taas ohi, mitähän tänään tekisin".
Kysyin itsekin suunnittelukäynnin yhteydessä tuota etukäteen rasvaamista, mutta hoitajan mukaan se on tarpeetonta. Nyt olen iltaisin muistaessani sipaissut Bepanthenea tai Aqualania.sädetettiin mutta vaikutus iholla lienee samanlaista. Minulle sanottiin että olisi hyvä rasvata iho heti sädetyksen jälkeen ja pidinkin yleensä BM-purkin mukananani hoitokäynnillä. Minulla ihon kuormitusta lisäsi aurinkoinen ja helteinen kesä sekä se että sädetyskohta oli paljaana (kurkussa) ja sitä piti suojata auringolta.
- Ira¤
Raspikurkku kirjoitti:
sädetettiin mutta vaikutus iholla lienee samanlaista. Minulle sanottiin että olisi hyvä rasvata iho heti sädetyksen jälkeen ja pidinkin yleensä BM-purkin mukananani hoitokäynnillä. Minulla ihon kuormitusta lisäsi aurinkoinen ja helteinen kesä sekä se että sädetyskohta oli paljaana (kurkussa) ja sitä piti suojata auringolta.
syöpäklinikalla ettei tarvitse rasvata,ellei iho ärry,loppupuolella ärtyi ja oli rasvattava:)
- Ira¤
postuumi kirjoitti:
Oma sädetykseni on jo paremmalla puolen; huomisen jälkeen on 20 käyntiä takana ja enää kymmenen edessä. Tällä viikolla tuli säderinnan nänni araksi ja ympärille ilmaantui pieniä ruskeita jälkiä, vähän kuin pisamia. Muita oireita ei ole ollut. Saan säteitä neljästä eri suunnasta, kone liikkuu ympärilläni ja surisee. Ei näy eikä tunnu mitään. Ylävartalo paljaaksi, selälleen asettelu, hoito ja vaatteet päälle; tähän menee yhteensä noin 5-10 minuuttia. Enemmänkin rassaa tuo hoito-aika, joka on minulla aina iltapäivällä. Koko päivänä ei oikein saa tehdyksi mitään vaan kelloa vahtiessa menee päivä. Hoidosta kotiin tullessa on vähän sama fiilis kuin töistä kotiutuu; "Nyt se on taas ohi, mitähän tänään tekisin".
Kysyin itsekin suunnittelukäynnin yhteydessä tuota etukäteen rasvaamista, mutta hoitajan mukaan se on tarpeetonta. Nyt olen iltaisin muistaessani sipaissut Bepanthenea tai Aqualania.säteet jo,kun 10 oli jäljellä merkkasin allakkaan ja viivasin yli joka päivän,niin tuntui nopeampaa menevän.Minulla on vielä 2kk.jälkeenkin ruskea alue
rinnassa kuin silitysraudan jälki.Pian sinullaki hoidot ohi:) - postuumi
Ira¤ kirjoitti:
säteet jo,kun 10 oli jäljellä merkkasin allakkaan ja viivasin yli joka päivän,niin tuntui nopeampaa menevän.Minulla on vielä 2kk.jälkeenkin ruskea alue
rinnassa kuin silitysraudan jälki.Pian sinullaki hoidot ohi:)olen viivannut yli hoitolistan kaikki läpikäydyt päivät ja aika äkkiä on aika sujahtanut. Tänään sain itselleni iloisia uutisia hoitajilta :) Nyt odottelen vain joulukuuta ja uuden työkomennuksen alkua, johan täällä sohvalla on makailtukin!
- Sypis
Ira¤ kirjoitti:
säteet jo,kun 10 oli jäljellä merkkasin allakkaan ja viivasin yli joka päivän,niin tuntui nopeampaa menevän.Minulla on vielä 2kk.jälkeenkin ruskea alue
rinnassa kuin silitysraudan jälki.Pian sinullaki hoidot ohi:)Heips kaikille.
Tänään oli sitten viimoinen syto. Olo on jotenkin kevyt ja helpottunut, kun nuo kaksi viimeistä tuntui, että niin lähellä finaali, mutta kuitenkin niin kaukana.
No nyt sitten odotellaan kutsua säteisiin, vaiko aloitetaanko sitä ennen jo hormonihoito.
Hyvä kun täällä oli tämä sädeketju, täytyy lukea tarkkaan vinkit, ja käydä linkitkin läpi.
Mikä muuten on ollut teillä yleisin väli kun sytojen jälkeen on alettu säteilyttämään.
Vaikka lakon takia ei hoito siirtyisikään, tulee joulunpyhät väliin, niin katkeaako hoito liian pitkäksi aikaa, jos nyt alkavat Joulukuun alussa, kuten oli yksi lääkärin arvio. Onko sitten jo liian pitkä väli jos aloittavat vasta ensi vuoden puolella.
Kaikille tsemppiä ja voimia, kuka missäkin hoidon vaiheessa onkin ja niillekin jotka saavat jo hoitojen osalta huokaista. - Ira¤
Sypis kirjoitti:
Heips kaikille.
Tänään oli sitten viimoinen syto. Olo on jotenkin kevyt ja helpottunut, kun nuo kaksi viimeistä tuntui, että niin lähellä finaali, mutta kuitenkin niin kaukana.
No nyt sitten odotellaan kutsua säteisiin, vaiko aloitetaanko sitä ennen jo hormonihoito.
Hyvä kun täällä oli tämä sädeketju, täytyy lukea tarkkaan vinkit, ja käydä linkitkin läpi.
Mikä muuten on ollut teillä yleisin väli kun sytojen jälkeen on alettu säteilyttämään.
Vaikka lakon takia ei hoito siirtyisikään, tulee joulunpyhät väliin, niin katkeaako hoito liian pitkäksi aikaa, jos nyt alkavat Joulukuun alussa, kuten oli yksi lääkärin arvio. Onko sitten jo liian pitkä väli jos aloittavat vasta ensi vuoden puolella.
Kaikille tsemppiä ja voimia, kuka missäkin hoidon vaiheessa onkin ja niillekin jotka saavat jo hoitojen osalta huokaista.sytostaattisi takana muutama viikko ja on jo paljon helpompi olla:)Muistaakseni 5 viikkoa kun aloittivat säteet.Sanovat ettei kesken kannata säteitä jättää.
Hormooni hoito aloitataan silloin kun säteetkin.
Kysele vielä säteiden aloituksesta,ja toivotaan että saat ne aikanaan:) - Ira¤
postuumi kirjoitti:
olen viivannut yli hoitolistan kaikki läpikäydyt päivät ja aika äkkiä on aika sujahtanut. Tänään sain itselleni iloisia uutisia hoitajilta :) Nyt odottelen vain joulukuuta ja uuden työkomennuksen alkua, johan täällä sohvalla on makailtukin!
hyviä uutisia itsellesi niitä kaivataan aina:)
Pian se aika sujahtaa,vaikkei aina hoitojen aikana
siltä tunnukkaan.Saat uuden työkomennuksen ja pian se joulukin jo saapuu,jolloin saa taas levätä;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468