Yule tulossapäin taas...

Tania-88

Ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen teiltä kanssatovereilta, että kuinka moni viettää puhtaasti vain Yulea vai tuleeko vietettyä molemmat juhlat, eli Yule ja joulu?

Itse olen sen verran nuori vielä, että väkisinkin tulee vietettyä joulua perheeni parissa ja Yulelle ei tunnu jäävän aikaa millään (mikä kismittää ankarasti!), mutta itsehän juhlani olen valinnut. :-/

Ja koristelu.. Hihi, kyllähän nuo joulutontut sun muut hirhelöt hörhelöt valtaa seinät armotta omassa kodissakin ja pullavan tuoksut valtaa nenäontelot myöskin. ^_^

Mutta mites on asiat teilläpäin? :)

3

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DineDila

      Kyllä minä vietän sellaista yhdistelmää, eli normaali joulu perheen kanssa ja sitten myöhemmin illalla rituaali muiden mentyä nukkumaan. Lisäksi olen ruokiin ujuttanut syötäväksi Yule-halon suklaisen joulutortun nimellä. ;)
      Koristelu on ihan perinteinen, kun niillä kuitenkin on pakanalliset merkitykset. Lisäksi ilman koristeita ei tunnu miltään.

    • erästaasvain

      Joulu on suurimmalta osin todella pakanallinen juhla. Tontut ja joulukuuset ovat varmasti pakanallista alkuperää, samoin juhlaruuat. Ainoastaan enkelit ja jouluseimi jutut voi luokitella kristillisiksi, joten "välttelen" näitä asioita.
      Itse nautin joulun/yulen ajasta täysin siemauksin. Hyvästä ruuasta, kynttilöistä, hiljaisuudesta...
      Eli eiköhän sinullekkin jää yulelle aikaa...

      • Pronsu

        Joululla on pakanalliset juuret. Oikiasti Jesse onpi syntynyt keväällä, mutta kun kristinusko levittäytyi euroopassa, imaisi se mukaan pakanallista symboliikkaa ja pakanallisia juhlia, muuttaen vain pakanallisen symboliikan ja juhlat kristinuskoon soveltavaksi. Muita juhla ajankohtia jotka tämän ovat kokeneet on myös pääsiäinen joka on täynnä pakanallista symboliikkaa (munat, puput, tiput, englanninkielinen nimikin jumalattaren nimestä juontuva).

        Jo joulu -nimi, mitä suomessa käytetään on juurensa jul, yule -sanasta. Noh ei se todista mitään, mutta vihreillä kuusenoksilla kodin koristaminen, muistuttaa luonnon vihreydestä joka taas koittaa, joulupukkilla onpi pakanallisesta perinteestä vaikutteita (vr. Nuuttipukki), joka oli hedelmällisyyden ilmentymä (pukki ;) ). Joulua on juhlittu talven kääntymisellä, enään ei pimeys valtaa ja aletaan menemään valoa päin. Tuodaan valoa pimeyteen ja odotellaan auringon paluuta, juodaan ja syödään.

        Yule -halolla Ranskassa on edelleen perinne vahva jossa otetaan isohko halko takkaan ja annetaan se palaa jouluna. Halon tuli olla hedelmäpuuta ja tämäkin eräänlainen hedelmällisyyden juhlinta tapa ja myös tulen juhla, sillä sijoittuuhan joulu yhteen neljästä merkkaavasta auringon kierron mukaan, talvipäivän seisaus.

        Minä ainakin täysin riennoin nautin joulusta, syön jouluruokia ja nautin muiden ihmisten seurasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2685
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2272
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2020
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1749
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1666
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1593
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe