ilmastointiputkien asentaminen itse

iha itse tehden

rakenteilla 147 m2 talo Turussa ja koneen olen jo asentanut paikoilleen ILTO 440. Nyt pitäisi laittaa putket ja eristykset. Tosin kaikki täytyy yläkautta tehdä kun katot jo ummessa, mutta onneksi tilaa on riittävästi ylhäälläkin. En löydä mistään ohjeita miten asennus kuuluu suorittaa..Onko jotain kirjaa tai muuten vain ohjetta saatavissa jostain?
Koneesta tietty kannattaa lähteä..kolme niittiä ilmeisesti per liitos..ja kun kaikki paikoillaan niin eristys.. Mutta olisi kiva saada kunnon ohjeet..ettei tule kämmättyä mitään..kun putket jo paikoillaan..kaikki tarvikkeet oon jo kantanut välikatolle, joten ei muuta kuin paikoilleen vaan.. Niin ja myös ne läpiviennit jokaisen huoneen osalta on jo tehty.
Voisin tietty harkita jos löytyis jotain urakoitsijaa tekemään homman pikaisesti ?

apua siis kaivattais...

10

15047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä ja
    • ves

..ammattimies jostain niin säästyt monelta harmilta.
      IV-asennus on ammattityötä.

• ammattityötä

IV-asennus on ammattityötä, jonka jokainen normaalijärjellä varustettu mies pystyy tekemään.Kun yläpohja eristetään ekovillalla ei putkia tarvitse eristää erikseen.

• Kooki
        ammattityötä kirjoitti:

IV-asennus on ammattityötä, jonka jokainen normaalijärjellä varustettu mies pystyy tekemään.Kun yläpohja eristetään ekovillalla ei putkia tarvitse eristää erikseen.

Itse laitoin putkiin 2x50mm eristeen vaikka putket peittyivät puhallusvillaan. Ajattelin että jos puhalluskama joskus ajanmittaan painuu ja putki tulee esiin niin eipähän ainakaan hikoile.
        Kova homma oli mutta on ainakin huoleton olo; )

• kastepiste
        ammattityötä kirjoitti:

Pelkkää puhallusvillaa ei saa missään nimessä käyttää vaan putken ympärille on aina laitettava 100mm esim. alu-villaa.

• vaadita iv-laitteille

ja työlle valvojaa?? Eikä varmaan kukaan mittaa niitä. Ja asentaa saa omalla luvalla?

Ei onnistu meillä päin.

• heinänteko

pystyy tekemään itse helposti. mallaat aina seuraavan kurvin paikalleen ja mittaat väliin jäävän putken pituuden huomioiden että putki/kurvi menee toisen sisään aina x senttiä per liitos. sitten poraat 3 reikää ja kiinni pop niittipihdeillä. lopuksi kiinnitys ja eristys 2 kpl x 5 cm villalla, ulkopuolelle alumiinipintainen.

• -se-

Olenpa samaa mieltä. Tuo ei tosiaankaan mitään luvanvaraista hommaa ole ja jos yhtään on peukalo paikoillaan ja hieman maalaisjärkeä, niin varmasti onnistuu.
        Jos putket eristetään, niin pitkien putkien eristämistä kannattaa harkita tehtäväksi maan tasalla. Sitte vaan valmiiksi eristetty putki paikoilleen. Helpottaa kummasti ainakin ahtaissa paikoissa.

• Oskari
        -se- kirjoitti:

Olenpa samaa mieltä. Tuo ei tosiaankaan mitään luvanvaraista hommaa ole ja jos yhtään on peukalo paikoillaan ja hieman maalaisjärkeä, niin varmasti onnistuu.
        Jos putket eristetään, niin pitkien putkien eristämistä kannattaa harkita tehtäväksi maan tasalla. Sitte vaan valmiiksi eristetty putki paikoilleen. Helpottaa kummasti ainakin ahtaissa paikoissa.

Itse en kierrä putkieristettä kuin pystyputkiin, ja ekovillaa kasa vaakaputkiin, säästyypähän aikaa muuhunkin...

• asentaa...
        Oskari kirjoitti:

Itse en kierrä putkieristettä kuin pystyputkiin, ja ekovillaa kasa vaakaputkiin, säästyypähän aikaa muuhunkin...

..iv-putket.

Aloitin huonetilan kattoon tulevasta kappaleesta ja jatkoin siitä piirrustusten mukaan.

Liitosten tekeminen oli yksinkertaista, muutama poppari per liitos. Etenin iv-konetta kohti ja lopuksi liitin kanaviston siihen, vaimentimia välistä unohtamatta.

Helpointa oli eristaa kanavan pätkä alhaalla aina ennen asentamista, koska välikatolla toikkaroiminen ruoteiden päällä oli hankalaa. Mutkat tosin jäivät kaikki eristettäväksi jälkeenpäin.

..tuosta eristyshommasta tulikin koko työn epämiellyttävin osuus, putkia tuntui olevan tuhottomasti 300 neliön omakotitalossa (tulo ja poisto). Etenkin matalissa katon kohdissa homma oli aikamoista ryömimistä.

Eristeenä käytin parocin iv-kanaville tarkoitettua lämmöneristettä 50 mm. Liesituulettimen putkeen vaaditaan paloeristevilla vähintään 80 kg/m2 50 mm.

Ekovillat laitettiin yläpohjan lämmöneristeeksi, mielestäni se ei yksinään riitä iv-putkille.

Tsemppiä! Onnistuu varmasti, jos koskaan olet legoilla rakentanut!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe