Palstalla oli aiemmin keskustelua clip artin lataamisesta. Maallikolle asiat kuulosti aika hankalalta. Suora kysymys: Kuinka saan ne käyttöön ja onko niiden käytössä jotain kikkailuja? Jotain puhetta oli jostain joka kerta tehtävästä uudelleen määrittelystä...
Eli suositteletteko Microsoftin pakettia sellaiselle joka osaa vain peruskäytön eikä osaa kikkailla?
Clip Art
4
1675
Vastaukset
Jussin blogissa (http://jinux.pokat.org/jussi/index.php?s=clipart ) on hyvä ohje Open Clip Artin asennukseen OpenOfficen galleriaan. Kuvat täytyy liittää galleriaan vain kerran, sen jälkeen ne ovat aina käytettävissä.
Mitään sen kummempia kikkailuja asiaan ei liity, yksi kökköily kylläkin. Open Clip Artissa varsinaiset kuvat ovat svg-vektorimuodossa, esikatselukuvat (thumb nails) ovat png-muodossa. Valitettavasti OpenOffice ei (vielä) tue svg-muotoa. Toisin sanoen käytettävissä ovat vain pienet esikatselukuvat, joiden laatu heikkenee voimakkaasti suurennettaessa.
Selvitystä maallikoille: On olemassa bittigrafiikkakuvia (eli rasterikuvia) ja vektorikuvia. Bittigrafiikkakuvat muodostuvat kuvapisteistä. Kuvaa suurennetaan joko kuvapisteitä suurentamalla (jolloin kuva tulee "mosaiikkimaiseksi") tai lisäämällä kuvapisteitä (jolloin kuvan tarkkuus heikkenee). Lopputulos on joka tapauksessa, että kuvaa suurennettaessa laatu heikkenee voimakkaasti. Bittigrafiikkakuvia ovat muiden muassa jpg-, gif- ja png-kuvat.
Vektorikuvat muodostuvat matemaattisista kaavoista. Kun kuvaa suurennetaan, kaavat vain lasketaan uudestaan, jolloin kuvan laatu säilyy. Näin ollen vektorikuvia voi suurentaa rajoituksetta.- Köykkykönkä
Kiitos ohjeista. Muuten oli Jussilla selvät ohjeet, mutta en vielä tiedä mistä ja mitä lataan netistä. Kun hakee oo clip art hakusanalla niin löytyy lukemattomia versioita. Mikähän mahtaa olla uusin versio ja mistä osoitteesta sen löytäisi?
Kuinkahan isoksi niitä esikatselukuvia voi suurentaa jotta pysyvät vielä asiallisina? Voiko esim. ajatella että A4 sivusta yksi neljäsosakokoinen?
Kiitos etukäteen taas! Köykkykönkä kirjoitti:
Kiitos ohjeista. Muuten oli Jussilla selvät ohjeet, mutta en vielä tiedä mistä ja mitä lataan netistä. Kun hakee oo clip art hakusanalla niin löytyy lukemattomia versioita. Mikähän mahtaa olla uusin versio ja mistä osoitteesta sen löytäisi?
Kuinkahan isoksi niitä esikatselukuvia voi suurentaa jotta pysyvät vielä asiallisina? Voiko esim. ajatella että A4 sivusta yksi neljäsosakokoinen?
Kiitos etukäteen taas!Open Clip Artin voi ladata osoitteesta openclipart.org. Vasemmassa reunassa on linkki Download Files. Sieltä ehdottomasti Full Release. Windows Installer -paketti ei sisällä png-esikatselukuvia. ZIP-paketti on tarkoitettu Windowsille, tarballit Linuxille.
Valitettavasti esikatselukuvat ovat kovin pieniä (luokkaa 2-3 cm x 2-3 cm), eikä niitä kovin paljoa voi suurentaa. Nyrkkisääntö on, että bittigrafiikkakuvia voi suurentaa 30 ja pienentää 50 prosenttia laadun liikaa kärsimättä. Eli A4-sivun neljännes on toivotonta.
Täytyy vain odotella, että OpenOfficeen tulisi svg-tuki.- Toisten
Köykkykönkä kirjoitti:
Kiitos ohjeista. Muuten oli Jussilla selvät ohjeet, mutta en vielä tiedä mistä ja mitä lataan netistä. Kun hakee oo clip art hakusanalla niin löytyy lukemattomia versioita. Mikähän mahtaa olla uusin versio ja mistä osoitteesta sen löytäisi?
Kuinkahan isoksi niitä esikatselukuvia voi suurentaa jotta pysyvät vielä asiallisina? Voiko esim. ajatella että A4 sivusta yksi neljäsosakokoinen?
Kiitos etukäteen taas!Toimisto-ohjelmien clipaetteja voi käyttää, jos sattuu omistamaan vanhan office CD:n
Vektorigrafiikkaa, jota clipart useimmiten on voi suurentaa arkinkokoiseksi vetämällä kulmasta.
Valokuvaformaatteja ei voi suurennella niiden luonnollista kokoa suuremmiksi laadun kärsimättä.
Esikatselukoko ei vastaa lainkaan todellista kokoa, joka on yleensä paljon suurempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051170
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116988- 125906
- 91739
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54596Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72483