Elämän plussapuolet

Joskus olen ihmetellyt, miten tämän elämän hengissä jaksaa, kun tulee vaiva ja vastoinkyminen toisensa perään, ja maailma on täynnä uhkakuvia.
Ei tässä pelkällä suomalaisella sisulla pärjää. On pakko ruveta havainnoimaan niitä plussapuolia, jotka tuppaavat jäädä huomiotta:
Katto on pään päällä ja sisällä pakkasellakin lämmintä. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä. Välit läheisten kanssa ovat kunnossa.
Kirjastosta voi maksutta kantaa kahmalokaupalla luettavaa, ja telkkarista tulee niin huonoa ohjelmaa, ettei siitä juurikaan häiriötä ole.
Sähköäkin ehkä säästyy, kun vaivautuu katsomaan vain muutaman valikoidun pätkän.

Optimistiselle pessimistille on iso apu kieroonkasvaneesta huumorintajusta: on pakko nauraa itselleen ja omalle elämälleen, joka syrjästä katsoen on melkoista tilannekomiikkaa.

Kun vuosikausia olen mökkihöperöitynyt kotinurkissa, olen tullut jonkin verran flegmaattiseksi.
Eduskunnan Tehy-lakikeskustelua katsellessani raivostuin pitkästä aikaa oikein perustellisesti.
Suututti sekin, etten omakohtaisesti voi mitenkään vaikuttaa. Koska päätä ei kannata hakata seinään, piti keksiä toisenlainen purkaustie. Oikein riemastuin huomatessani miten adrenaliinin voi purkaa sellaisiin töihin, jotka juuri ja juuri on pakon edessä jaksanut tehdä.
Yksi elämäni plussapuoli on siis kunnon raivostuminenkin! Sen jälkeen taas ymmärsin miksi ei kannata mennä vessanpönttöön ja vetää vettä päälle.

11

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon kiitoksia

      Venlastiina. Vähäeleinen, ehyt viesti.

    • Maalaismies*

      On tosiaan olemassa kahdenlaista aggressiota, myönteistä ja kielteistä. Myönteinen raivo ajaa luovuuteen arkielämässäkin, kielteinen masentaa ja tappaa. Venlastiina raivoaa paikat kuntoon.

      Joten mot.: yhdyn avaajan näkemyksiin.

    • ja taitaa olla asioiden tärkeysjärjestyskin ihan mallikelpoinen. Kommenttejasi on kiva lukea. :)

    • Áika värikäs olet niin itsesi kuin elämäntilanteesi kuvauksissa.

      Et vaikuta oleenkaan maantien väriseltä. Ei väriläiskä ole sama kuin harmaa varsiluuta, en usko, että malliltaankaan.

      Hyvä olet myös sanallisissa ilmauksissasi, oikea malliesimerkki.

      Anna adrenaliinin vaan virrata, äläkä huuhtele itseäsi wessaveden mukana.

      • Remanteri

        Kyä niin on että ykstoikkosuuteen kyllästyy. Ku siihen sitte tullee sairautta ja jottain muuta ikävää ymmärtää taas sen rauhalliser rinnakkaiselon päälle.
        Tahtoo olla niin ettei aina jaksa huamata kuinka mukava ja turvallinen se oma muija tai äijä on. Enste pittää havahtuu siihen ettei se tossa kyljessä nyhjääkkään.
        Kyä sitten ossaa antaa arvon sitte tasaselle arjellekki ku piipaa auto pihhaan ajjaa. Ja varsinki sitte ku saa sen kumppanin restauroituna kottiin.
        Kyä varmaan on nii että ne valopualet pitäs pittää miälessä niin kauvan ku niitä on.


      • Remanteri kirjoitti:

        Kyä niin on että ykstoikkosuuteen kyllästyy. Ku siihen sitte tullee sairautta ja jottain muuta ikävää ymmärtää taas sen rauhalliser rinnakkaiselon päälle.
        Tahtoo olla niin ettei aina jaksa huamata kuinka mukava ja turvallinen se oma muija tai äijä on. Enste pittää havahtuu siihen ettei se tossa kyljessä nyhjääkkään.
        Kyä sitten ossaa antaa arvon sitte tasaselle arjellekki ku piipaa auto pihhaan ajjaa. Ja varsinki sitte ku saa sen kumppanin restauroituna kottiin.
        Kyä varmaan on nii että ne valopualet pitäs pittää miälessä niin kauvan ku niitä on.

        Aina,kun menen sairaalaan käymään,olen onnellinen, että itse voin hyvin,että voin käydä syöttämässä edes...Samoin, kun käyn siskollani kaupassa,niin voin iloita,että itse voin mennä asioilleni koska haluan,ettei tarvitse pyytää apua..Kyllä semmoisille asioille osaa antaa arvoa,kiitollisena.Terveys on ehdoton ykkösasia.
        Tämän sokean lapsenlapseni myötä,minulle on avutunut aivan uusi,näkövammaisten maailma. Olen
        iloinen,kun olen voinut olla auttamassa hänen
        kasvamisessaan kohti aikuisuutta..Kyllä hyviä
        asioita on vaikka kuinka runsaasti,kun avaa silmänsä ja katsoo oikealla tavalla ja hyväksyy ne
        asiat,mille ei voi mitään..Elämä on lahja!
        Hyvää jatkoa ,iloa ja voimia kaikille!t.Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Aina,kun menen sairaalaan käymään,olen onnellinen, että itse voin hyvin,että voin käydä syöttämässä edes...Samoin, kun käyn siskollani kaupassa,niin voin iloita,että itse voin mennä asioilleni koska haluan,ettei tarvitse pyytää apua..Kyllä semmoisille asioille osaa antaa arvoa,kiitollisena.Terveys on ehdoton ykkösasia.
        Tämän sokean lapsenlapseni myötä,minulle on avutunut aivan uusi,näkövammaisten maailma. Olen
        iloinen,kun olen voinut olla auttamassa hänen
        kasvamisessaan kohti aikuisuutta..Kyllä hyviä
        asioita on vaikka kuinka runsaasti,kun avaa silmänsä ja katsoo oikealla tavalla ja hyväksyy ne
        asiat,mille ei voi mitään..Elämä on lahja!
        Hyvää jatkoa ,iloa ja voimia kaikille!t.Irkku

        Maailma on nykyään niin paha ja näyttää yhä pahemmaksi tulevan joten sieltä ei ole odottavissa
        mitään hyviä uutisia.
        Harvoin aurinko risukasaan paistaa. Kaikki hyvä ja hauska on itse ystävien ja tuttavien kanssa järjestettävä. Ei se ainoa valopilkku ole taksinkatolla vilkkuva, kun on hyviä ystäviä ja tovereita jo vuosikymmenten takaa. Tulee mieleen monet ihanat hetket heidän kanssaan.
        Tää oli minun valopilkkuni. Niitä kai aloittaja etsi?


    • kaikesta huolimatta täällä 70 palstalla olen saanut tietoa suoraan ja linkkien kautta.
      Lukemalla kirjoittamallakin vähän oppia on tullut, ei tämä mielestäni ole tyhjää ja turhaa ollenkaan.

      Kuka olikaan joka mainitsi että on Google earth ladattavissa ilmaiseksi, se on minulle hyvin mieluinen ja varmaan käytän sitä paljon.
      Itse en ehkä tulisi löytäneeksi vaikka utelias olenkin.
      Monista linkeistä ja ohjeista olen kiitollinen ja haluan oppia edelleenkin täällä tätä plussapuolta.

      • Reska R.

        Plussan puolelle minun osaltani menee se kun pitkän tappelun jälkeen pääsee nettiin.
        Siinä se adrenaliini oikeen kuohuu. Kai sille jotain hyöty käyttöä löytyy ettei tarvitse kiukkuaan tänne purkaa.
        Oikein hyväntuuliseksi tekee kaikkien ikävien uutisten jälkeen se kun lehdet povaavat kenestä tulee linnan kuningatar. Että onko se nyt Kimin vaimo vai Pelkosen Jaana vai joku muu. Suorastaan naurattaa.

        Vakavasti ajatellen ainakin yhteikunnallinen valopilkku on se ettei sairaanhoitajien lakko ala.
        Toivottavasti saivat plussansa. Ainakin olisivat sen ansainneet.
        Kyllä yksistyis elämästäkin plussia löytyy. Niitä vaan ei aina huomaa. Niistä kirjoittaminenkin on vaikeampaa kuin ainainen rutina. Vaikka itsellä ja toisilla kyllä on parempi mieli kun yrittää joskus löytää iloa. Ei tämä elämä nyt niin kamalaa ole.


      • Hintriika*
        Reska R. kirjoitti:

        Plussan puolelle minun osaltani menee se kun pitkän tappelun jälkeen pääsee nettiin.
        Siinä se adrenaliini oikeen kuohuu. Kai sille jotain hyöty käyttöä löytyy ettei tarvitse kiukkuaan tänne purkaa.
        Oikein hyväntuuliseksi tekee kaikkien ikävien uutisten jälkeen se kun lehdet povaavat kenestä tulee linnan kuningatar. Että onko se nyt Kimin vaimo vai Pelkosen Jaana vai joku muu. Suorastaan naurattaa.

        Vakavasti ajatellen ainakin yhteikunnallinen valopilkku on se ettei sairaanhoitajien lakko ala.
        Toivottavasti saivat plussansa. Ainakin olisivat sen ansainneet.
        Kyllä yksistyis elämästäkin plussia löytyy. Niitä vaan ei aina huomaa. Niistä kirjoittaminenkin on vaikeampaa kuin ainainen rutina. Vaikka itsellä ja toisilla kyllä on parempi mieli kun yrittää joskus löytää iloa. Ei tämä elämä nyt niin kamalaa ole.

        Joka aamu sanomalehden testaripalsta tarjoaa mahdottoman määrän elämän valopilkkuja.

        Miten ikionnellinen olenkaan, kun minulla ei ole naapuria, jonka pihakoivu tiputtelee lehtensä minun puolelleni. Ja kun lehdet kohta muuttuvat lumeksi, niin ei kukaan kolaa kulkuväylänsä lumia minun portilleni.

        Minulla ei ole edes sellaista naapuria, jonka koira haukkua rätkyttäisi alvariinsa. Eikä naapurin kissa yritä syödä minun pikkulintujani.

        Enkä minä edes ole kateellinen sairaanhoitajille, kun ne saivat lisää rahaa. Tai opettajille, kun niillä on niin pitkä loma. Enkä minä syytä lumilinnaa siitä, että tämä kaupunki on selvitystilassa.

        Siis ajatelkaa! Lennähtelen kuin päiväperho ilman huolen häivää. Nautin täysin siemauksin siitä, kuinka paljon paremmin minulla on kaikki asiat. Joka aamu kolahtaa luukusta uusi lehti, joka taas vakuuttaa ihmeellisen, loppumattoman onneni.

        Ystävät, jos masennus uhkaa, lukekaa testaripalstoja! Ja elämä hymyilee.


      • Remanteri
        Hintriika* kirjoitti:

        Joka aamu sanomalehden testaripalsta tarjoaa mahdottoman määrän elämän valopilkkuja.

        Miten ikionnellinen olenkaan, kun minulla ei ole naapuria, jonka pihakoivu tiputtelee lehtensä minun puolelleni. Ja kun lehdet kohta muuttuvat lumeksi, niin ei kukaan kolaa kulkuväylänsä lumia minun portilleni.

        Minulla ei ole edes sellaista naapuria, jonka koira haukkua rätkyttäisi alvariinsa. Eikä naapurin kissa yritä syödä minun pikkulintujani.

        Enkä minä edes ole kateellinen sairaanhoitajille, kun ne saivat lisää rahaa. Tai opettajille, kun niillä on niin pitkä loma. Enkä minä syytä lumilinnaa siitä, että tämä kaupunki on selvitystilassa.

        Siis ajatelkaa! Lennähtelen kuin päiväperho ilman huolen häivää. Nautin täysin siemauksin siitä, kuinka paljon paremmin minulla on kaikki asiat. Joka aamu kolahtaa luukusta uusi lehti, joka taas vakuuttaa ihmeellisen, loppumattoman onneni.

        Ystävät, jos masennus uhkaa, lukekaa testaripalstoja! Ja elämä hymyilee.

        Hintriikka se taas oivan esimerkin nappas.
        Mikkään ei o sen lystimpää ku lukkee ilmaisjakelulehren tekstareita.
        Narisemista ja rutisemistä piisaa vaikkai viä o eres kevät. Kevväämmällähän vasta tullee ne vilkkaat koiranpaskakeskustelut.
        Niitä orotellessa voi lukkee mimmottia naapureita ja nuarisoo ja muita hulikaaneja paikkakunnalla on.
        Kyä tullee illoo ja valloo elämään ku ei satu ittellä olleen ku hyväntuulisii ihmisii ympärillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      444
      9834
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2506
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      59
      1967
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1719
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1452
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1389
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1288
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      146
      1265
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      22
      1229
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe