selkäsauna

vm88

Hei!

Kuinka yleistä mahtaa olla että vanhemmat täällä Suomessa antavat selkäsaunoja? Omassa kavereissani ei ole ketään...tai on niistäkin jotkut saanut, muttei enää 15-vuotiaana. Mä oon 14v ja vakavimmista rikkeistä saan selkäsaunan koivuvitsalla ja se on musta karseen noloa vetää perse paljaaks.....;( Muut tekee samanlaisia juttuja kuin mä mut vanhemmat on niin älyttömän vanhanaikaisia...;(

163

61133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pipsa

      OTA HETI YHTEYTTÄ LASTENSUOJELU VIRANOMAISIIN!!! LAPSEN RUUMIILLINEN KURITTAMINEN ON SUOMEN LAIN VASTAISTA!

      • Äityli

        Niinpä niin...varmasti tyttö haluaakin vanhempansa lastensuojelun kynsiin....Haloo!
        Ehkä voisi ensin yrittää sitä kaikkein vanhinta konstia, keskustelua! Keskustelkaa lapset ja vanhemmat keskenänne vaikkei se olekkaan aina ihan helppoa.


      • Anonyymi
        Äityli kirjoitti:

        Niinpä niin...varmasti tyttö haluaakin vanhempansa lastensuojelun kynsiin....Haloo!
        Ehkä voisi ensin yrittää sitä kaikkein vanhinta konstia, keskustelua! Keskustelkaa lapset ja vanhemmat keskenänne vaikkei se olekkaan aina ihan helppoa.

        Mielestäsi siis hakkava vanhempi on parempi vaihtoehto? Haloo...


      • Anonyymi

        Näin on.


    • aikuinen

      Selkäsauna on tosiaan laitonta ja sitäpaitsi ihan kohtuutontakin. Jos ei puhuminen vanhemmille ole mahdollista, niin kyllä siitä on syytä jutella vaikka terveydenhoitajan / sosiaalityöntekijän / perheneuvolatyöntekijän kanssa. Ei se vielä ole mitään vanhempiensa ilmiantamista, mutta yhdessä miettien vois löytyä jotain keinoja muuttaa tilanne.

      Eikä sekään niin kamalaa ole, jos viranomainen ottaa yhteyttä vanhempiin ja käskee lopettaa moisen käytöksen, kyllä sillä tavalla on saatu monta tilannetta paranemaan.

      • kirjoitin tänne..

        no,olen 12v tyttö.asun isäni luona mikän on tosi kiva ja hyvä juttu,mut äitini haluaisi että muuttaisin hänen luokseen perus koulun viimeisiksi vuosiksi. olin ensin tosi tosi iloinen että saisin päästä uuteen kouluun ja saada tavata uusia ihmisiä jne.mut nyt oon lomalla äidin luona ja aina kun näen ulkona paikkakuntalaisten nuorten kävelevän ohi,huomaan että pojat ovat tyttöjen kanssa,he likkuvat isoissa porukoissa,pukeutuvat muodin mukaisesti,tytöt käyttävät mini hameita,meikkaavat jne.. minä olen vain niin erillainen että tuskin kukaan haluaisi olla kanssani.. en meikaa,pukeudun ihan normaalisti eli yleensä farkkuihin ja toppiin tai t-paitaan ja sillee. en vain osaa olla kuin he enkä todellakaan haluaisi olakkaan haluan olla minä. olen ruma,160 cm pitkä ja painan 51kg tai ihan varmasti olen ylipainoinen.olen kerran ennenkin vaihtanut koulua ja silloin minua kiusattiin,hakattiin,haukuttiin jne.tempperamenttisuuteni avulla kestin 2 vuotta mutta sitten muutin takaisin isän luo.entä jos mua ruvetan taas kiusaamaan..en kestäs sellasta enää..


      • -.-''''''''''''

        Minun mielestäni tuollainen on vanhempien ilmiantamista, jos vanhemmat ASIASTA antaa remmiä/piiskaa/selkäsaunoja/luunappeja. Eri asia on jos vanhemmat tekee sitä 24/7 ILMAN MITÄÄN SYYTÄ. Opetelkaa kakarat olemaan kunnolla niin vältytte remmin iskuilta.


      • seen it
        kirjoitin tänne.. kirjoitti:

        no,olen 12v tyttö.asun isäni luona mikän on tosi kiva ja hyvä juttu,mut äitini haluaisi että muuttaisin hänen luokseen perus koulun viimeisiksi vuosiksi. olin ensin tosi tosi iloinen että saisin päästä uuteen kouluun ja saada tavata uusia ihmisiä jne.mut nyt oon lomalla äidin luona ja aina kun näen ulkona paikkakuntalaisten nuorten kävelevän ohi,huomaan että pojat ovat tyttöjen kanssa,he likkuvat isoissa porukoissa,pukeutuvat muodin mukaisesti,tytöt käyttävät mini hameita,meikkaavat jne.. minä olen vain niin erillainen että tuskin kukaan haluaisi olla kanssani.. en meikaa,pukeudun ihan normaalisti eli yleensä farkkuihin ja toppiin tai t-paitaan ja sillee. en vain osaa olla kuin he enkä todellakaan haluaisi olakkaan haluan olla minä. olen ruma,160 cm pitkä ja painan 51kg tai ihan varmasti olen ylipainoinen.olen kerran ennenkin vaihtanut koulua ja silloin minua kiusattiin,hakattiin,haukuttiin jne.tempperamenttisuuteni avulla kestin 2 vuotta mutta sitten muutin takaisin isän luo.entä jos mua ruvetan taas kiusaamaan..en kestäs sellasta enää..

        Erittäin selvästi näkee, että näppäimistöllä ei suinkaan ole touhunnut mikään 12v tyttö. Ovatko tällaiset teennäiset provokaatiot todella joillekin elämän suola?


      • kirjoitin tänne.. kirjoitti:

        no,olen 12v tyttö.asun isäni luona mikän on tosi kiva ja hyvä juttu,mut äitini haluaisi että muuttaisin hänen luokseen perus koulun viimeisiksi vuosiksi. olin ensin tosi tosi iloinen että saisin päästä uuteen kouluun ja saada tavata uusia ihmisiä jne.mut nyt oon lomalla äidin luona ja aina kun näen ulkona paikkakuntalaisten nuorten kävelevän ohi,huomaan että pojat ovat tyttöjen kanssa,he likkuvat isoissa porukoissa,pukeutuvat muodin mukaisesti,tytöt käyttävät mini hameita,meikkaavat jne.. minä olen vain niin erillainen että tuskin kukaan haluaisi olla kanssani.. en meikaa,pukeudun ihan normaalisti eli yleensä farkkuihin ja toppiin tai t-paitaan ja sillee. en vain osaa olla kuin he enkä todellakaan haluaisi olakkaan haluan olla minä. olen ruma,160 cm pitkä ja painan 51kg tai ihan varmasti olen ylipainoinen.olen kerran ennenkin vaihtanut koulua ja silloin minua kiusattiin,hakattiin,haukuttiin jne.tempperamenttisuuteni avulla kestin 2 vuotta mutta sitten muutin takaisin isän luo.entä jos mua ruvetan taas kiusaamaan..en kestäs sellasta enää..

        et sä varmasti ole mikään ruma ja noilla mitoilla olet mun mielestä sopiva. noihin seurustelu yms poikien kanssa kulkemisiin kyllä ehdit. Se on hienoa että uskallat olla oma itsesi etkä ole lähtenyt mukaan kaikenmaailman hömpötyksiin. suorastaan on surullista kattoo tuolla kaupungilla kun jopa alle 12vuotiaat pyörivät ympäri kännissä, polttelevat röökiä tai jopa pilveä ja muita aineita.. . sit tulee kaiken maailman teiniraskauksia sunmuita ongelmia. Nauti lapsuudestasi vielä täysin rinnoin. ja jos vanha saa neuvoa vielä niin käy koulusi kunnolla ja harrastele jotain liikunta lajeja. niin tulet vielä saamaan hienon työpaikan ja elämän myös loppuelämäsi ajaksi. sitten on aika nauraa noille kiusaajille kun he ovat elämänsä pilanneet lapsena. itselle on käynyt samallain että en ole ollut se suosituin nuori koulussa koska olen tehnyt kaiken siten mikä itsestä tuntuu parhaalta. muut luokkakaverit lähti dokaamaan nii mä lähdin esim kalaan. eipähän ollut krapula aamuna ja muisti selvästi mitä oli itselle tapahtunut.

        lisäksi noista mainitsemsitasi porukoissa liikkuvista suuresta osasta valitettavasti tulee mitä luultavimmin laiskoja sossun asiakkaita, joista ei ole tekeen oikeaa duunia, ja elättämään itseään.


      • kiusattu 12v
        dj_Jani kirjoitti:

        et sä varmasti ole mikään ruma ja noilla mitoilla olet mun mielestä sopiva. noihin seurustelu yms poikien kanssa kulkemisiin kyllä ehdit. Se on hienoa että uskallat olla oma itsesi etkä ole lähtenyt mukaan kaikenmaailman hömpötyksiin. suorastaan on surullista kattoo tuolla kaupungilla kun jopa alle 12vuotiaat pyörivät ympäri kännissä, polttelevat röökiä tai jopa pilveä ja muita aineita.. . sit tulee kaiken maailman teiniraskauksia sunmuita ongelmia. Nauti lapsuudestasi vielä täysin rinnoin. ja jos vanha saa neuvoa vielä niin käy koulusi kunnolla ja harrastele jotain liikunta lajeja. niin tulet vielä saamaan hienon työpaikan ja elämän myös loppuelämäsi ajaksi. sitten on aika nauraa noille kiusaajille kun he ovat elämänsä pilanneet lapsena. itselle on käynyt samallain että en ole ollut se suosituin nuori koulussa koska olen tehnyt kaiken siten mikä itsestä tuntuu parhaalta. muut luokkakaverit lähti dokaamaan nii mä lähdin esim kalaan. eipähän ollut krapula aamuna ja muisti selvästi mitä oli itselle tapahtunut.

        lisäksi noista mainitsemsitasi porukoissa liikkuvista suuresta osasta valitettavasti tulee mitä luultavimmin laiskoja sossun asiakkaita, joista ei ole tekeen oikeaa duunia, ja elättämään itseään.

        12vuotias tyttö minäkin olen 12 ja erilainen olen yli painoinen ja minua on kiusattu koulussa 5 vuotta voin kyl sanoo jos jotain ärsyttää niin sanon vaan suoraan niin kun asia on haistakaa paska kaikki koulu kiusaavat älkää ärsyttäkö vähemmistöä vaan peiliä


      • Anonyymi

        Tulee oikeusjuttu. Viranomaisten on nostettava syyte. Maltti on parempi


      • Anonyymi
        -.-'''''''''''' kirjoitti:

        Minun mielestäni tuollainen on vanhempien ilmiantamista, jos vanhemmat ASIASTA antaa remmiä/piiskaa/selkäsaunoja/luunappeja. Eri asia on jos vanhemmat tekee sitä 24/7 ILMAN MITÄÄN SYYTÄ. Opetelkaa kakarat olemaan kunnolla niin vältytte remmin iskuilta.

        Turpa kii


      • Anonyymi
        -.-'''''''''''' kirjoitti:

        Minun mielestäni tuollainen on vanhempien ilmiantamista, jos vanhemmat ASIASTA antaa remmiä/piiskaa/selkäsaunoja/luunappeja. Eri asia on jos vanhemmat tekee sitä 24/7 ILMAN MITÄÄN SYYTÄ. Opetelkaa kakarat olemaan kunnolla niin vältytte remmin iskuilta.

        Siis onneksi lasten pahoinpitelyn osalta on pikkuhiljaa alkanut asenteet muuttumaan. Hirveätä hakata lapsia. Ei pitäisi sellaista syytä löytyä että lapsi "ansaitsisi" selkäsaunan.


      • Anonyymi
        kirjoitin tänne.. kirjoitti:

        no,olen 12v tyttö.asun isäni luona mikän on tosi kiva ja hyvä juttu,mut äitini haluaisi että muuttaisin hänen luokseen perus koulun viimeisiksi vuosiksi. olin ensin tosi tosi iloinen että saisin päästä uuteen kouluun ja saada tavata uusia ihmisiä jne.mut nyt oon lomalla äidin luona ja aina kun näen ulkona paikkakuntalaisten nuorten kävelevän ohi,huomaan että pojat ovat tyttöjen kanssa,he likkuvat isoissa porukoissa,pukeutuvat muodin mukaisesti,tytöt käyttävät mini hameita,meikkaavat jne.. minä olen vain niin erillainen että tuskin kukaan haluaisi olla kanssani.. en meikaa,pukeudun ihan normaalisti eli yleensä farkkuihin ja toppiin tai t-paitaan ja sillee. en vain osaa olla kuin he enkä todellakaan haluaisi olakkaan haluan olla minä. olen ruma,160 cm pitkä ja painan 51kg tai ihan varmasti olen ylipainoinen.olen kerran ennenkin vaihtanut koulua ja silloin minua kiusattiin,hakattiin,haukuttiin jne.tempperamenttisuuteni avulla kestin 2 vuotta mutta sitten muutin takaisin isän luo.entä jos mua ruvetan taas kiusaamaan..en kestäs sellasta enää..

        Et varmasti ole ruma etkä lihava. Rumia on nuo silikonibimbot joita ei kukaan ota tosissaan. Älä ota heistä esimerkkiä.


      • Anonyymi
        -.-'''''''''''' kirjoitti:

        Minun mielestäni tuollainen on vanhempien ilmiantamista, jos vanhemmat ASIASTA antaa remmiä/piiskaa/selkäsaunoja/luunappeja. Eri asia on jos vanhemmat tekee sitä 24/7 ILMAN MITÄÄN SYYTÄ. Opetelkaa kakarat olemaan kunnolla niin vältytte remmin iskuilta.

        Olkaa vanhemmat aikuisia.


      • Anonyymi
        -.-'''''''''''' kirjoitti:

        Minun mielestäni tuollainen on vanhempien ilmiantamista, jos vanhemmat ASIASTA antaa remmiä/piiskaa/selkäsaunoja/luunappeja. Eri asia on jos vanhemmat tekee sitä 24/7 ILMAN MITÄÄN SYYTÄ. Opetelkaa kakarat olemaan kunnolla niin vältytte remmin iskuilta.

        Lapsia ei hakata vaikka olisivat mitä tehneet. Siis sellaista sääntöä ei olekaan että ” asiasta”
        Pahoinpitely on lailla kielletty , ja se laki koskee näitä paukapää vanhempia myös.
        En edes osannut kuvitella että aina vaan on kahjoja jotka kurittaa, asiat selviää puhumalla eikä millään kättä pidemmällä .
        Itse sain eka kerran vitsaa isältä kun olin neljän vanha muistan vieläkin punaiset pampulat säärissä vitsan jäljiltä. Itse en ymmärtänyt miksi sain vitsaa olin liian pieni ymmärtämään. Sitten myöhemmin äiti anoi joskus tukkapöllyä jos oli tehnyt jotain luvatonta , vaikka lintsannut kotiintulo ajoista


      • Anonyymi
        dj_Jani kirjoitti:

        et sä varmasti ole mikään ruma ja noilla mitoilla olet mun mielestä sopiva. noihin seurustelu yms poikien kanssa kulkemisiin kyllä ehdit. Se on hienoa että uskallat olla oma itsesi etkä ole lähtenyt mukaan kaikenmaailman hömpötyksiin. suorastaan on surullista kattoo tuolla kaupungilla kun jopa alle 12vuotiaat pyörivät ympäri kännissä, polttelevat röökiä tai jopa pilveä ja muita aineita.. . sit tulee kaiken maailman teiniraskauksia sunmuita ongelmia. Nauti lapsuudestasi vielä täysin rinnoin. ja jos vanha saa neuvoa vielä niin käy koulusi kunnolla ja harrastele jotain liikunta lajeja. niin tulet vielä saamaan hienon työpaikan ja elämän myös loppuelämäsi ajaksi. sitten on aika nauraa noille kiusaajille kun he ovat elämänsä pilanneet lapsena. itselle on käynyt samallain että en ole ollut se suosituin nuori koulussa koska olen tehnyt kaiken siten mikä itsestä tuntuu parhaalta. muut luokkakaverit lähti dokaamaan nii mä lähdin esim kalaan. eipähän ollut krapula aamuna ja muisti selvästi mitä oli itselle tapahtunut.

        lisäksi noista mainitsemsitasi porukoissa liikkuvista suuresta osasta valitettavasti tulee mitä luultavimmin laiskoja sossun asiakkaita, joista ei ole tekeen oikeaa duunia, ja elättämään itseään.

        Niin tulee. Jos 12 vuotias lähtee viinan takia montakertaa vaikka siellä on jo joukkoraiskattu niin ei kannata niitä matkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis onneksi lasten pahoinpitelyn osalta on pikkuhiljaa alkanut asenteet muuttumaan. Hirveätä hakata lapsia. Ei pitäisi sellaista syytä löytyä että lapsi "ansaitsisi" selkäsaunan.

        Ei olekaan sellaista sitä.


    • nolo

      .. että olen tarttunut omaani tukasta kiinni, olen vetänyt korville, vaikka nämä kaikki laitonta onkin, ja on omaa tyhmää kypsymättömyyttä ettei osaa suuttumustaan käsitellä muuten jne ja sitten on hävettänyt ja nolottanut eikä näin saisi tehdä, mutta omasta kotoa opittu malli on helvetin tiukassa ja siitä irtikasvaminen ei ole niin helppoa vaikka miten ajattelee ja suunnittelee ja aikoo ja tahtoo..

      mutta tuommoisia koivunvitsa-selkäsaunoja en ole antanut, enkä noin isolle varsinkaan. Ei hyvä ollenkaan.
      Onko paikkakunnallasi turvakotia tai nuoten turvataloa tai vastaavaa? Mene sinne ensi kerralla jos sitä ennen ei puhuminen auta. Neuvot ottaa asia puheeksi ensin, on hyvä, mutta voi olla ettei se tepsi eli sinun pitää silloin nousta vanhempiasi vastaan ja uhmata ihan tosissaan. Kieltäydyt hakemasta vitsaa. kieltäydyt riisumasta peffaasi - olethan jo lähes nainen!! Ilmoitat, että juttu on suomen lain vastainen ja onpa joku isä syytteenkin saanut kun on lapsesta hiuksiin käynyt kiinni.

      Ajattelen, etä jos olisit tyyppiä joka uhmaa vanhempiaan, olisit sen jo tehnyt, etkä kirjoittaisi tänne. Voi olla siis iso kynnys nousta vanhempiaan vastaan kapinoimaan. mUTTA jos ei kaunis puhe auta, ja haluat tilanteen muuttuvan, joudut ottamaan järeämmät aseet käyttöösi.

      Äitini läpsi ja tukisteli ja hivautteli hyppynarulla kintuille minua -ja sisarusparvessa nimenomaan minua, vaikken ollut oikeastaan mitään tehnyt, huutanut ja vaatinut omaa rauhaa sisatusten kiusatessa ja härnätessä - vielä tuonne varhaisteini-ikään asti, tuossa 14-v, iässä suunnilleen lopetti sen, ja ehkä syynä oli siskoni teko: äiti yritti lyödä risulla tai remmillä mutta sisko tarttui siihen kiinni ja sanoi, että tällä et muuten minua enää lyö. Sisko Kertoi tämän tarinan aikuisena. Olivat mitelleet katseellaan hetken toisiaan, siten herahtaneet nauruun. ehkä äiti vasta tuolloin tajusi, että nyt lapsi on jo niin iso, ettei alistaminen onnistu ja että ollaan jo fyysisestikin koon puolesta samoilla viivoilla; ettei hän tiukan paikan tullen pärjäisi.

    • ken kuritta kasvaa

      Olen itse varhaisteininä saanut persuksilleni. Olin karannut kotoa ym. Silloin tuli isän kädestä. Ja ihan hyvä ihminen minusta on kasvanut. Kunnioitan vanhempiani ja meillä on erittäin hyvät välit.
      Minulla oli kuri ja rajat toisin kuin eräillä, jotka nyt notkuvat kaljabaareissa työttöminä...

      Silloin otti päähän kun oli kotiintuloajat ym. Tai toisaalta olin kai silloinkin aika ylpeä, että minusta välitettiin ja huolehdittiin.

      • kuritettu

        MItä on kuri ja mitä on alistaminen. Milloin on oikeutettua tai syytäkin jollakin tavalla pitää kuria ja järjestystä kakaroille, milloin se taas on mielivaltaa tai aikuisen oman pahan olon purkamista.
        Mullakin oli kotiintuloajat. Ja sinä kesänä, kun kaveripiiriimme ilmaantui uusia tuttavuuksia, kotiintuloajat kiristyivät, niistä ei saanut lipsua minuuttiakaan. Tiesimme, että uusissa kavereissa on jotakin, mistä äiti ei pitänyt.. ja siksi kotiituloajat kiristyi. Jälkeenpäin olen ollut tyytyväinen siitä, sillä vasta isompana tajusin, mistä oli kyse.. Mutta kun myöhästyin siksi, että fillarin kumi hajosi kesken kotimatkan ja jouduinkin kävelemään ja taluttamaan pyörää, sain selkääni. SE oli väärin!

        Minäkin karkasin kotoa ja sain selkääni. En isän kädestä. Jos olisin saanut, minut olisi hakattu punaraitaiseksi nahkavyön solkipäällä tai olisin märkä läntti seinällä tai sitten se olisi ollut yksi iso hivautus - isästä ei koskaan tiennyt. Äidiltä sain tuolloinKIN selkääni. Koko päivän mittainen selkäsauna. Aamulla alkoi ja päättyi - en muista milloin sen päivän aikana. Karjumisen, huudin ja itkun lomassa tuli koko päivän ajan iskuja, lyöntejä, hakkaamista, repimistä.


        Normaali selkäsauna oli lyönti jollain kättä pidemmällä, hiuksista repiminen, läiskiminen tai jotain vastaavaa ja syynä saattoi olla vaikkapa sellainen, että siskot kiusasivat ja minä hermostuin. Ja minä olin siis se joka piti meteliä ja minua siis piti kurittaa, jotten kunniatta kuole.
        Ja kas näin sitä mentiin teininä kaupungille notkumaan viinapullo povarissa ja aloitettiin yhteiselämä kaverin kanssa, jonka kanssa kodin malli toistui..
        Hakkaamalla saadaan rikottuja ihmisiä.
        Tehokkaampi keino on keskustelut ja jos ei mene puhe perille, on se vanha hyvä keini: uhkaus, kiristys, lahjonta. Viikkoraha, iltamenot, kotiituloajat, kotiaresti tai sitten lisäystä ja vapautta enemmän jonnekin suuntaan..

        Olen eri mieltä vanhasta sanonnastasi, kuria saa ja pitääkin olla, mutta hakkaaminen on eri asia, nöyryyttävä selkäsauna jollekin teini-ikäiselle ei ole mikään vanhempien rakkauden ja kurin ja järjestyksen osoitus vaan keino alistaa ja kyvyttömyyttä hoitaa asia fiksummalla ja lastaan kunnioittavalla tavalla.
        Kuri voi olla muutakin kuin fyysistä lyömistä.

        Kunnioitus kasvaa kunnioituksesta. RAkkaudella tehdään tasapainoisia ja vahvoja ihmisiä.

        Mieheni ei ole koskaan saanut selkäänsä, ei koskaan vähättelyä eikä moitetta. Ei hän riehunut viinalla läträten kaduilla, ei notku kaljakuppiloissa, mutta sen sijaan on tasapainoinen, lämmin ja kunnioittaa vanhempiaan ja kohtelee läheisiään todella hyvin.


      • vm88
        kuritettu kirjoitti:

        MItä on kuri ja mitä on alistaminen. Milloin on oikeutettua tai syytäkin jollakin tavalla pitää kuria ja järjestystä kakaroille, milloin se taas on mielivaltaa tai aikuisen oman pahan olon purkamista.
        Mullakin oli kotiintuloajat. Ja sinä kesänä, kun kaveripiiriimme ilmaantui uusia tuttavuuksia, kotiintuloajat kiristyivät, niistä ei saanut lipsua minuuttiakaan. Tiesimme, että uusissa kavereissa on jotakin, mistä äiti ei pitänyt.. ja siksi kotiituloajat kiristyi. Jälkeenpäin olen ollut tyytyväinen siitä, sillä vasta isompana tajusin, mistä oli kyse.. Mutta kun myöhästyin siksi, että fillarin kumi hajosi kesken kotimatkan ja jouduinkin kävelemään ja taluttamaan pyörää, sain selkääni. SE oli väärin!

        Minäkin karkasin kotoa ja sain selkääni. En isän kädestä. Jos olisin saanut, minut olisi hakattu punaraitaiseksi nahkavyön solkipäällä tai olisin märkä läntti seinällä tai sitten se olisi ollut yksi iso hivautus - isästä ei koskaan tiennyt. Äidiltä sain tuolloinKIN selkääni. Koko päivän mittainen selkäsauna. Aamulla alkoi ja päättyi - en muista milloin sen päivän aikana. Karjumisen, huudin ja itkun lomassa tuli koko päivän ajan iskuja, lyöntejä, hakkaamista, repimistä.


        Normaali selkäsauna oli lyönti jollain kättä pidemmällä, hiuksista repiminen, läiskiminen tai jotain vastaavaa ja syynä saattoi olla vaikkapa sellainen, että siskot kiusasivat ja minä hermostuin. Ja minä olin siis se joka piti meteliä ja minua siis piti kurittaa, jotten kunniatta kuole.
        Ja kas näin sitä mentiin teininä kaupungille notkumaan viinapullo povarissa ja aloitettiin yhteiselämä kaverin kanssa, jonka kanssa kodin malli toistui..
        Hakkaamalla saadaan rikottuja ihmisiä.
        Tehokkaampi keino on keskustelut ja jos ei mene puhe perille, on se vanha hyvä keini: uhkaus, kiristys, lahjonta. Viikkoraha, iltamenot, kotiituloajat, kotiaresti tai sitten lisäystä ja vapautta enemmän jonnekin suuntaan..

        Olen eri mieltä vanhasta sanonnastasi, kuria saa ja pitääkin olla, mutta hakkaaminen on eri asia, nöyryyttävä selkäsauna jollekin teini-ikäiselle ei ole mikään vanhempien rakkauden ja kurin ja järjestyksen osoitus vaan keino alistaa ja kyvyttömyyttä hoitaa asia fiksummalla ja lastaan kunnioittavalla tavalla.
        Kuri voi olla muutakin kuin fyysistä lyömistä.

        Kunnioitus kasvaa kunnioituksesta. RAkkaudella tehdään tasapainoisia ja vahvoja ihmisiä.

        Mieheni ei ole koskaan saanut selkäänsä, ei koskaan vähättelyä eikä moitetta. Ei hän riehunut viinalla läträten kaduilla, ei notku kaljakuppiloissa, mutta sen sijaan on tasapainoinen, lämmin ja kunnioittaa vanhempiaan ja kohtelee läheisiään todella hyvin.

        Hei sä "kuritettu" !

        Sulla on ollut aika rankat jutut, ei mulla tollasta eli ei revitä hiuksista ym..mut haluisin kysyy saitko sä isältä sit koskaan selkäsaunaa (kun kirjoitit siitä nahkavyöstä) sillä mä saan paljaalle vuoroin äidiltä ja isältä ja se on tarpeeks noloo! annettiinko sulle paljaalle takapuolelle vielä 14-15 vuotiaana?!


      • Kuritettu minäkin
        kuritettu kirjoitti:

        MItä on kuri ja mitä on alistaminen. Milloin on oikeutettua tai syytäkin jollakin tavalla pitää kuria ja järjestystä kakaroille, milloin se taas on mielivaltaa tai aikuisen oman pahan olon purkamista.
        Mullakin oli kotiintuloajat. Ja sinä kesänä, kun kaveripiiriimme ilmaantui uusia tuttavuuksia, kotiintuloajat kiristyivät, niistä ei saanut lipsua minuuttiakaan. Tiesimme, että uusissa kavereissa on jotakin, mistä äiti ei pitänyt.. ja siksi kotiituloajat kiristyi. Jälkeenpäin olen ollut tyytyväinen siitä, sillä vasta isompana tajusin, mistä oli kyse.. Mutta kun myöhästyin siksi, että fillarin kumi hajosi kesken kotimatkan ja jouduinkin kävelemään ja taluttamaan pyörää, sain selkääni. SE oli väärin!

        Minäkin karkasin kotoa ja sain selkääni. En isän kädestä. Jos olisin saanut, minut olisi hakattu punaraitaiseksi nahkavyön solkipäällä tai olisin märkä läntti seinällä tai sitten se olisi ollut yksi iso hivautus - isästä ei koskaan tiennyt. Äidiltä sain tuolloinKIN selkääni. Koko päivän mittainen selkäsauna. Aamulla alkoi ja päättyi - en muista milloin sen päivän aikana. Karjumisen, huudin ja itkun lomassa tuli koko päivän ajan iskuja, lyöntejä, hakkaamista, repimistä.


        Normaali selkäsauna oli lyönti jollain kättä pidemmällä, hiuksista repiminen, läiskiminen tai jotain vastaavaa ja syynä saattoi olla vaikkapa sellainen, että siskot kiusasivat ja minä hermostuin. Ja minä olin siis se joka piti meteliä ja minua siis piti kurittaa, jotten kunniatta kuole.
        Ja kas näin sitä mentiin teininä kaupungille notkumaan viinapullo povarissa ja aloitettiin yhteiselämä kaverin kanssa, jonka kanssa kodin malli toistui..
        Hakkaamalla saadaan rikottuja ihmisiä.
        Tehokkaampi keino on keskustelut ja jos ei mene puhe perille, on se vanha hyvä keini: uhkaus, kiristys, lahjonta. Viikkoraha, iltamenot, kotiituloajat, kotiaresti tai sitten lisäystä ja vapautta enemmän jonnekin suuntaan..

        Olen eri mieltä vanhasta sanonnastasi, kuria saa ja pitääkin olla, mutta hakkaaminen on eri asia, nöyryyttävä selkäsauna jollekin teini-ikäiselle ei ole mikään vanhempien rakkauden ja kurin ja järjestyksen osoitus vaan keino alistaa ja kyvyttömyyttä hoitaa asia fiksummalla ja lastaan kunnioittavalla tavalla.
        Kuri voi olla muutakin kuin fyysistä lyömistä.

        Kunnioitus kasvaa kunnioituksesta. RAkkaudella tehdään tasapainoisia ja vahvoja ihmisiä.

        Mieheni ei ole koskaan saanut selkäänsä, ei koskaan vähättelyä eikä moitetta. Ei hän riehunut viinalla läträten kaduilla, ei notku kaljakuppiloissa, mutta sen sijaan on tasapainoinen, lämmin ja kunnioittaa vanhempiaan ja kohtelee läheisiään todella hyvin.

        kunnia on kiinni, niin tulen kuolemaan mitalit rinnuksissa.
        Kaikista hävettävintä oli kun jonkun pikkujutun takia joutui hakemaan ensin piiskan, laskemaan housut kinttuihin, asettumaan isän polville (vaikka vieraitten läsnäollessa) ja sitten hakattiin takamukset punaisille verinaarmuille.
        Ei tässä kaikki: piti vielä pyytää anteeksi.
        Mikään nopea anteeksipyyntö ei riittänyt, piti ottaa isää kaulasta kiinni, halata ja pussata häntä anteeksipyynnön kera.

        Nämä nöyryytyksen hetket eivät koskaan mielestä häviä.
        Minkä arvoinen on se kunnioitus joka saavutetaan pakolla ja pahoinpitelyllä?
        Itse en olisi voinut kuvitellakaan kurittavani lastani. Jos keskusteleminen ja selittäminen ei auta niin olen epäonnistunut kasvattajana.

        Sinä selkäsaunoista kärsivä, juttele ensin sen vanhemman kanssa joka on "vähemmän väkivaltainen".
        Jos et saa minkäänlaista myötätuntoa, juttele vaikka koululla esim. kouluhoitajan kanssa!
        Onnea matkaan!


      • vm88
        Kuritettu minäkin kirjoitti:

        kunnia on kiinni, niin tulen kuolemaan mitalit rinnuksissa.
        Kaikista hävettävintä oli kun jonkun pikkujutun takia joutui hakemaan ensin piiskan, laskemaan housut kinttuihin, asettumaan isän polville (vaikka vieraitten läsnäollessa) ja sitten hakattiin takamukset punaisille verinaarmuille.
        Ei tässä kaikki: piti vielä pyytää anteeksi.
        Mikään nopea anteeksipyyntö ei riittänyt, piti ottaa isää kaulasta kiinni, halata ja pussata häntä anteeksipyynnön kera.

        Nämä nöyryytyksen hetket eivät koskaan mielestä häviä.
        Minkä arvoinen on se kunnioitus joka saavutetaan pakolla ja pahoinpitelyllä?
        Itse en olisi voinut kuvitellakaan kurittavani lastani. Jos keskusteleminen ja selittäminen ei auta niin olen epäonnistunut kasvattajana.

        Sinä selkäsaunoista kärsivä, juttele ensin sen vanhemman kanssa joka on "vähemmän väkivaltainen".
        Jos et saa minkäänlaista myötätuntoa, juttele vaikka koululla esim. kouluhoitajan kanssa!
        Onnea matkaan!

        minkäikäsille teille on tällaista tehnyt että on pitäny takapuoli paljaaana vielä olla?!


      • Kuritettu minäkin
        vm88 kirjoitti:

        minkäikäsille teille on tällaista tehnyt että on pitäny takapuoli paljaaana vielä olla?!

        takapuolen paljastus oli vakio.
        Sitten siirryttiin "remmivelliin", eli isä vetäisi vyön housuistaan ja iski solkipäällä.
        Äiti saattoi käyttää märkää luuttua jolla hutki päin muotoa.
        Olen muistuttanut heitä näistä kasvatusmenetelmistä ja he ovat hävenneet kauheasti. Olen sanonut heille että onneksi tänä päivänä ei ruumiillinen kuritus ole enää sallittua vaan vanhempia voitaisiin rangaista.


      • kuritettu
        vm88 kirjoitti:

        Hei sä "kuritettu" !

        Sulla on ollut aika rankat jutut, ei mulla tollasta eli ei revitä hiuksista ym..mut haluisin kysyy saitko sä isältä sit koskaan selkäsaunaa (kun kirjoitit siitä nahkavyöstä) sillä mä saan paljaalle vuoroin äidiltä ja isältä ja se on tarpeeks noloo! annettiinko sulle paljaalle takapuolelle vielä 14-15 vuotiaana?!

        Sainhan minä myös isältä selkään. Nahkavyöllä, solkipäällä jos isä oli ihan raivona. Paljaalle peffalle en koskaan, en edes peffalle siis, vaan isän vyö tai äidin remmi: meidän lasten hyppynaru yleensä, läjähti vain "kintuille", tonne jaloille. Housut oli aina jalassa, onneksi! ainakaan muuta muistikuvaa ei ole.
        Jos kovin olivat raivona, iskuja tuli monta, kipetä ja kovia. Kakaroita kun olimme, itkuksi se meni. vieraiden aikana ei koskaan, vihainen mulkaisu vain jos sanoimme tai teimme jotain "väärää" ja sitten vieraiden lähdetty "remmi lauloi"

        Meitä oli 4 lasta ja me 3 vanhinta saimme selkäämme, kuopus ei koskaan. Ikäjärjestyksessä sisarista toiseksi vanhin oli siitä "kiva" että aina jaksoi lohduttaa: "ihan oikein sulle, mitäs teit niin ja niin" tai nauroi päälle, pilkkasi toisen itkua.
        Mula oli pitkät hiukset, niihin oli helppo tarttua. Minua oli muutenkin helppo lyödä: nuorin oli niin suloinen, vanhin ei koskaan kotona (eikä ihme!), tokavanhin oli itse niin kiukkuinen että melkein löi takaisin. Johonkin oli äidin paha olonsa purettava, ja kun minun ääni kovimpana kuului, ja olin aika ruma, olin hyvä kohde. Tokavanhin saattoi tehdä tilanteita, että minä huusin ja sain sitten selkääni ja hän nauroi.
        Sairas perhe.
        Äiti saattoi myös nakata kohti jollain esineellä: kengällä, lapiolla. Minä tollo en osannut väistää, olin tulilinjalla, sain päähäni ne kaikki. Itkin naama punaisena.
        Kotoa karkasin 12-vuotiaana. hakkaamiset ja selkäsaunat loppuivat muistaakseni kun olin n. 14-v.

        Pahinta ja pelottavinta tässä ajattelumallissa, että ruumiillinen kuritus olisi jotenkin oikeutettua tai että se jotenkin muka kasvattaisi, on se, että sitä saattaa huomata olevansa väkivaltaisen kaverin kanssa parisuhteessa, tai että hyvistä päätöksistä huolimatta oman lapsen kohdalla käsi nousee liian helposti lyöntiin. Siksi olisi hyvä saada nöyryytys poikki, loppumaan, siksi olisi hyvä, että asiasta voisi puhua ja vielä kerran puhua loppuun asti ja paljon jonkun kanssa. Että olisi mahdollista vihata, ettei mitään jäisi sisään siitä nöyryytyksestä.

        Ei ehkä niinkään se, miten selkäsanuna käytönnössä toteutetaan, vaan enemmänkin se tunne mikä siitä itselle jää, mikä seuraa mukana. Tiedät varmaan mitä tarkoitan.


      • piiskaa saanut
        vm88 kirjoitti:

        minkäikäsille teille on tällaista tehnyt että on pitäny takapuoli paljaaana vielä olla?!

        Sain äidiltä eilen piiskaa pajuvitsalla housut kintussa äiti piiskasi koska en totellut häntä hän sanoi minä käyn hakemassa pajuvitsan ja vetelen sinua sillä perseelle hän meni aamulla pihalle ja haki pajupiiskan ja kuori sen ja tuli makuuhuoneeseen ja otti minulta pitkät kalsarit jalasta minun piti mennä sängylle makuulle jaäiti aloitti piiskauksen hän piiskasi minua noin 20 kertaa yhdellä piiskalla sen jälkeen hän piti muutaman minuutin tauon ja haki uuden piiskan ja sain selkääni noin 30iskua ja sen jälkeen pylly punoitti .Meillä on kotona seinällä piiskoja nippu ja niitä käytetään ahkerasti .Saan piiskaa noin kerran viikossa joskus useamminkin välillä saan piiskaa aamulla kun herään.joskus kun olen tehnyt tuhmuuksia saan piiskaa kunnolla noin 100 iskua.


      • 14 v
        piiskaa saanut kirjoitti:

        Sain äidiltä eilen piiskaa pajuvitsalla housut kintussa äiti piiskasi koska en totellut häntä hän sanoi minä käyn hakemassa pajuvitsan ja vetelen sinua sillä perseelle hän meni aamulla pihalle ja haki pajupiiskan ja kuori sen ja tuli makuuhuoneeseen ja otti minulta pitkät kalsarit jalasta minun piti mennä sängylle makuulle jaäiti aloitti piiskauksen hän piiskasi minua noin 20 kertaa yhdellä piiskalla sen jälkeen hän piti muutaman minuutin tauon ja haki uuden piiskan ja sain selkääni noin 30iskua ja sen jälkeen pylly punoitti .Meillä on kotona seinällä piiskoja nippu ja niitä käytetään ahkerasti .Saan piiskaa noin kerran viikossa joskus useamminkin välillä saan piiskaa aamulla kun herään.joskus kun olen tehnyt tuhmuuksia saan piiskaa kunnolla noin 100 iskua.

        sain juuri äidiltäni kunnon selkäsaunan kun en ollut mennyt kouluun. se kävi ensin ulkonta hakemassa pajunoksan ja piiskasi sillä noin 30 iskua ja sen jälkeen piti pienen tauon ja antoi vielä uudestaan ratsupiiskalla noin 50 iskua nyt pyllyni on ihan juovia täynnä ja verillä. välillä äitini saattaa antaa jopa 3 kertaa päivässä piiskaa mutta olen tonnunut siihen jo


      • MiNä MyÖs..

        kateellinen olen minäkin niille jotka saavat ruumiillista kuritusta!musta ei ole m itään rangaistuksia nuo koti arestit ja koulussa jälki istunnot.meen kuutoselle enkä kertaakaan oo saanu piiskaa tai vastaavaa,äiti on liian kiltti.tosin veljeni sai kerran halosta selkään isältä kun oli mennyt laissa kiellettyä tekemään.


      • seen it
        Kuritettu minäkin kirjoitti:

        kunnia on kiinni, niin tulen kuolemaan mitalit rinnuksissa.
        Kaikista hävettävintä oli kun jonkun pikkujutun takia joutui hakemaan ensin piiskan, laskemaan housut kinttuihin, asettumaan isän polville (vaikka vieraitten läsnäollessa) ja sitten hakattiin takamukset punaisille verinaarmuille.
        Ei tässä kaikki: piti vielä pyytää anteeksi.
        Mikään nopea anteeksipyyntö ei riittänyt, piti ottaa isää kaulasta kiinni, halata ja pussata häntä anteeksipyynnön kera.

        Nämä nöyryytyksen hetket eivät koskaan mielestä häviä.
        Minkä arvoinen on se kunnioitus joka saavutetaan pakolla ja pahoinpitelyllä?
        Itse en olisi voinut kuvitellakaan kurittavani lastani. Jos keskusteleminen ja selittäminen ei auta niin olen epäonnistunut kasvattajana.

        Sinä selkäsaunoista kärsivä, juttele ensin sen vanhemman kanssa joka on "vähemmän väkivaltainen".
        Jos et saa minkäänlaista myötätuntoa, juttele vaikka koululla esim. kouluhoitajan kanssa!
        Onnea matkaan!

        Ihan samat kuviot meillä, mutta minulle tuli selkäsaunan ja pakollisen kaulasta-roikkumis-anteeksipyynnön lisäksi vielä työrangaistusta sekä kotiarestia. Siitä huolimatta ja vaikka olen monista epäoikeudenmukaisuuksista katkera, niin ruumiillinen kuritus on hyvä silloin, kun muksun touhu on toistuvaa ja tahallista. Ja ennen kaikkea todistettua.
        Ruumiillisella kurituksella ei tarkoiteta raivonpuuskassa tehtyä pahoinpitelyä, hakkaamista tms., vaan hillittyä ja hallittua, lapsen etukäteen tulossa olevaksi tiedostamaa - eli hänen itsensä valitsemaa - rangaistusta. Aivan kuin mikä tahansa oikeuden päätös: siinä on selkeät rajat/säännöt ja sillä ei ole mitään tekemistä tuomarin tunnetilojen kanssa.

        Otetaan kärjistetty ja kuviteltu esimerkki:
        Lapselle on tehty selväksi, että ruokapöydälle paskominen on kielletty ja asiasta on keskusteltu, keskusteltu ja keskusteltu. Lapsi on siivonnut paskansa ja saanut keittiökieltoa ja ties mitä. Lopulta tehdään selväksi, että seuraavalla kerralla, jos vieläkin hän menee pöydälle paskomaan, tulee remmiä perseelle.
        Jälleen lapsi menee >>täysin tietoisena seurauksista


      • seen it
        piiskaa saanut kirjoitti:

        Sain äidiltä eilen piiskaa pajuvitsalla housut kintussa äiti piiskasi koska en totellut häntä hän sanoi minä käyn hakemassa pajuvitsan ja vetelen sinua sillä perseelle hän meni aamulla pihalle ja haki pajupiiskan ja kuori sen ja tuli makuuhuoneeseen ja otti minulta pitkät kalsarit jalasta minun piti mennä sängylle makuulle jaäiti aloitti piiskauksen hän piiskasi minua noin 20 kertaa yhdellä piiskalla sen jälkeen hän piti muutaman minuutin tauon ja haki uuden piiskan ja sain selkääni noin 30iskua ja sen jälkeen pylly punoitti .Meillä on kotona seinällä piiskoja nippu ja niitä käytetään ahkerasti .Saan piiskaa noin kerran viikossa joskus useamminkin välillä saan piiskaa aamulla kun herään.joskus kun olen tehnyt tuhmuuksia saan piiskaa kunnolla noin 100 iskua.

        Fetisismifantasiat eivät varmaankaan kuulu tähän ketjuun.


      • halleluja
        kuritettu kirjoitti:

        Sainhan minä myös isältä selkään. Nahkavyöllä, solkipäällä jos isä oli ihan raivona. Paljaalle peffalle en koskaan, en edes peffalle siis, vaan isän vyö tai äidin remmi: meidän lasten hyppynaru yleensä, läjähti vain "kintuille", tonne jaloille. Housut oli aina jalassa, onneksi! ainakaan muuta muistikuvaa ei ole.
        Jos kovin olivat raivona, iskuja tuli monta, kipetä ja kovia. Kakaroita kun olimme, itkuksi se meni. vieraiden aikana ei koskaan, vihainen mulkaisu vain jos sanoimme tai teimme jotain "väärää" ja sitten vieraiden lähdetty "remmi lauloi"

        Meitä oli 4 lasta ja me 3 vanhinta saimme selkäämme, kuopus ei koskaan. Ikäjärjestyksessä sisarista toiseksi vanhin oli siitä "kiva" että aina jaksoi lohduttaa: "ihan oikein sulle, mitäs teit niin ja niin" tai nauroi päälle, pilkkasi toisen itkua.
        Mula oli pitkät hiukset, niihin oli helppo tarttua. Minua oli muutenkin helppo lyödä: nuorin oli niin suloinen, vanhin ei koskaan kotona (eikä ihme!), tokavanhin oli itse niin kiukkuinen että melkein löi takaisin. Johonkin oli äidin paha olonsa purettava, ja kun minun ääni kovimpana kuului, ja olin aika ruma, olin hyvä kohde. Tokavanhin saattoi tehdä tilanteita, että minä huusin ja sain sitten selkääni ja hän nauroi.
        Sairas perhe.
        Äiti saattoi myös nakata kohti jollain esineellä: kengällä, lapiolla. Minä tollo en osannut väistää, olin tulilinjalla, sain päähäni ne kaikki. Itkin naama punaisena.
        Kotoa karkasin 12-vuotiaana. hakkaamiset ja selkäsaunat loppuivat muistaakseni kun olin n. 14-v.

        Pahinta ja pelottavinta tässä ajattelumallissa, että ruumiillinen kuritus olisi jotenkin oikeutettua tai että se jotenkin muka kasvattaisi, on se, että sitä saattaa huomata olevansa väkivaltaisen kaverin kanssa parisuhteessa, tai että hyvistä päätöksistä huolimatta oman lapsen kohdalla käsi nousee liian helposti lyöntiin. Siksi olisi hyvä saada nöyryytys poikki, loppumaan, siksi olisi hyvä, että asiasta voisi puhua ja vielä kerran puhua loppuun asti ja paljon jonkun kanssa. Että olisi mahdollista vihata, ettei mitään jäisi sisään siitä nöyryytyksestä.

        Ei ehkä niinkään se, miten selkäsanuna käytönnössä toteutetaan, vaan enemmänkin se tunne mikä siitä itselle jää, mikä seuraa mukana. Tiedät varmaan mitä tarkoitan.

        Kyseessä on 10v vanha teksti, mutta tuskinpa tuo asiaa muuttaa mihinkään. Itse olen saanut selkääni, ihan paljaalle perseelle, enemmän kuin tohdin muistaa. Se ei kuitenkaan ole vaikuttanut mitenkään mm. omien lapsieni kasvatukseen; pidän lapsiani fiksuina ja juttelen heidän kanssaan. Kerran olen vanhimpaani napannut hiuksista kiinni, kun meni painamaan keskimmäisen pään maahan tämän ollessa öbuut 2kk iässä. Käteeni jäi läjä hiuksia josta säikähdin niin paljon, että en enää uskaltanut ottaa edes hiuksista kiinni. Pointtina kuitenkin on, että ihan turha vaahdota siitä mitä vamhemmat tekee, ei niiden päätökset/tekemiset vaikuta mitenkään tulevaan ellei itse anna niiden vaikuttaa. Ruumillinen kurittaminen, näin hienosti sanottuna, kuitenkin todellakin avaa lapsen silmät. Se, minkä kuvittelet olevan jotenkin sallittua, ei olekaan sallittua, tuntoaisti korvaa sen. Ei olekaan sama juttu käydä naapurin porkkanamaalla saatuasi selkään, kuin siinä kohtaa kun saat asiasta "pienen puhuttelun". Pieni puhuttelu kun yleensä menee siihen, että lapsi osaa jo yhdistää oikean ja väärän, ja väärän tehdessään hän saa vain sen pienen puhuttelun (like it or not, lapsi hiffaa sen kyllä täysin)... En yritä sanoa että pieksäkää lapsianne, mut kuten vanha sanonta sanoo "ken vitsaa säästää, se lapsiaan vihaa"... Itse aiheeseen mulla ei oo juuri muuta sanottavaa, kuin että "ota puheeksi asia". Tosin, tällä hetkellä kirjoittaja on jo parinkymmenen reilummalla puolella, joten sinänsä turha kommentti...


      • Anonyymi
        kuritettu kirjoitti:

        MItä on kuri ja mitä on alistaminen. Milloin on oikeutettua tai syytäkin jollakin tavalla pitää kuria ja järjestystä kakaroille, milloin se taas on mielivaltaa tai aikuisen oman pahan olon purkamista.
        Mullakin oli kotiintuloajat. Ja sinä kesänä, kun kaveripiiriimme ilmaantui uusia tuttavuuksia, kotiintuloajat kiristyivät, niistä ei saanut lipsua minuuttiakaan. Tiesimme, että uusissa kavereissa on jotakin, mistä äiti ei pitänyt.. ja siksi kotiituloajat kiristyi. Jälkeenpäin olen ollut tyytyväinen siitä, sillä vasta isompana tajusin, mistä oli kyse.. Mutta kun myöhästyin siksi, että fillarin kumi hajosi kesken kotimatkan ja jouduinkin kävelemään ja taluttamaan pyörää, sain selkääni. SE oli väärin!

        Minäkin karkasin kotoa ja sain selkääni. En isän kädestä. Jos olisin saanut, minut olisi hakattu punaraitaiseksi nahkavyön solkipäällä tai olisin märkä läntti seinällä tai sitten se olisi ollut yksi iso hivautus - isästä ei koskaan tiennyt. Äidiltä sain tuolloinKIN selkääni. Koko päivän mittainen selkäsauna. Aamulla alkoi ja päättyi - en muista milloin sen päivän aikana. Karjumisen, huudin ja itkun lomassa tuli koko päivän ajan iskuja, lyöntejä, hakkaamista, repimistä.


        Normaali selkäsauna oli lyönti jollain kättä pidemmällä, hiuksista repiminen, läiskiminen tai jotain vastaavaa ja syynä saattoi olla vaikkapa sellainen, että siskot kiusasivat ja minä hermostuin. Ja minä olin siis se joka piti meteliä ja minua siis piti kurittaa, jotten kunniatta kuole.
        Ja kas näin sitä mentiin teininä kaupungille notkumaan viinapullo povarissa ja aloitettiin yhteiselämä kaverin kanssa, jonka kanssa kodin malli toistui..
        Hakkaamalla saadaan rikottuja ihmisiä.
        Tehokkaampi keino on keskustelut ja jos ei mene puhe perille, on se vanha hyvä keini: uhkaus, kiristys, lahjonta. Viikkoraha, iltamenot, kotiituloajat, kotiaresti tai sitten lisäystä ja vapautta enemmän jonnekin suuntaan..

        Olen eri mieltä vanhasta sanonnastasi, kuria saa ja pitääkin olla, mutta hakkaaminen on eri asia, nöyryyttävä selkäsauna jollekin teini-ikäiselle ei ole mikään vanhempien rakkauden ja kurin ja järjestyksen osoitus vaan keino alistaa ja kyvyttömyyttä hoitaa asia fiksummalla ja lastaan kunnioittavalla tavalla.
        Kuri voi olla muutakin kuin fyysistä lyömistä.

        Kunnioitus kasvaa kunnioituksesta. RAkkaudella tehdään tasapainoisia ja vahvoja ihmisiä.

        Mieheni ei ole koskaan saanut selkäänsä, ei koskaan vähättelyä eikä moitetta. Ei hän riehunut viinalla läträten kaduilla, ei notku kaljakuppiloissa, mutta sen sijaan on tasapainoinen, lämmin ja kunnioittaa vanhempiaan ja kohtelee läheisiään todella hyvin.

        On ollut sinulla kamalaa.


      • Anonyymi
        vm88 kirjoitti:

        Hei sä "kuritettu" !

        Sulla on ollut aika rankat jutut, ei mulla tollasta eli ei revitä hiuksista ym..mut haluisin kysyy saitko sä isältä sit koskaan selkäsaunaa (kun kirjoitit siitä nahkavyöstä) sillä mä saan paljaalle vuoroin äidiltä ja isältä ja se on tarpeeks noloo! annettiinko sulle paljaalle takapuolelle vielä 14-15 vuotiaana?!

        Sun ei ole pakko alistua mihinkään selkäsaunoihin , sillä hakkaaminen ei sisäänsä auta mitenkään , ainoastaan kasvattaa katkeruutta ihmisen sisälle . Ja vielä alistetaan vetämään housut alas.äse ei ole mitään muuta kun kehittymättömän ihminen tyyliä hakata maksujaan .en ottaisi yhtäkään selkäsautaa äidiltä tai isältä sanoisin että jos remmi alakaa laulamaan niin laulat sinäkin ihmisille tiedoksi että sinua pahoinpidellään. Ja koulun terveys sisarelle myös näistä voi jutella.


      • Anonyymi
        kuritettu kirjoitti:

        Sainhan minä myös isältä selkään. Nahkavyöllä, solkipäällä jos isä oli ihan raivona. Paljaalle peffalle en koskaan, en edes peffalle siis, vaan isän vyö tai äidin remmi: meidän lasten hyppynaru yleensä, läjähti vain "kintuille", tonne jaloille. Housut oli aina jalassa, onneksi! ainakaan muuta muistikuvaa ei ole.
        Jos kovin olivat raivona, iskuja tuli monta, kipetä ja kovia. Kakaroita kun olimme, itkuksi se meni. vieraiden aikana ei koskaan, vihainen mulkaisu vain jos sanoimme tai teimme jotain "väärää" ja sitten vieraiden lähdetty "remmi lauloi"

        Meitä oli 4 lasta ja me 3 vanhinta saimme selkäämme, kuopus ei koskaan. Ikäjärjestyksessä sisarista toiseksi vanhin oli siitä "kiva" että aina jaksoi lohduttaa: "ihan oikein sulle, mitäs teit niin ja niin" tai nauroi päälle, pilkkasi toisen itkua.
        Mula oli pitkät hiukset, niihin oli helppo tarttua. Minua oli muutenkin helppo lyödä: nuorin oli niin suloinen, vanhin ei koskaan kotona (eikä ihme!), tokavanhin oli itse niin kiukkuinen että melkein löi takaisin. Johonkin oli äidin paha olonsa purettava, ja kun minun ääni kovimpana kuului, ja olin aika ruma, olin hyvä kohde. Tokavanhin saattoi tehdä tilanteita, että minä huusin ja sain sitten selkääni ja hän nauroi.
        Sairas perhe.
        Äiti saattoi myös nakata kohti jollain esineellä: kengällä, lapiolla. Minä tollo en osannut väistää, olin tulilinjalla, sain päähäni ne kaikki. Itkin naama punaisena.
        Kotoa karkasin 12-vuotiaana. hakkaamiset ja selkäsaunat loppuivat muistaakseni kun olin n. 14-v.

        Pahinta ja pelottavinta tässä ajattelumallissa, että ruumiillinen kuritus olisi jotenkin oikeutettua tai että se jotenkin muka kasvattaisi, on se, että sitä saattaa huomata olevansa väkivaltaisen kaverin kanssa parisuhteessa, tai että hyvistä päätöksistä huolimatta oman lapsen kohdalla käsi nousee liian helposti lyöntiin. Siksi olisi hyvä saada nöyryytys poikki, loppumaan, siksi olisi hyvä, että asiasta voisi puhua ja vielä kerran puhua loppuun asti ja paljon jonkun kanssa. Että olisi mahdollista vihata, ettei mitään jäisi sisään siitä nöyryytyksestä.

        Ei ehkä niinkään se, miten selkäsanuna käytönnössä toteutetaan, vaan enemmänkin se tunne mikä siitä itselle jää, mikä seuraa mukana. Tiedät varmaan mitä tarkoitan.

        Jos minua olisi lyöty olisi turha odottaa apua ,vaikka molemmat olisi sokeita ja jalattomia.


      • Anonyymi
        piiskaa saanut kirjoitti:

        Sain äidiltä eilen piiskaa pajuvitsalla housut kintussa äiti piiskasi koska en totellut häntä hän sanoi minä käyn hakemassa pajuvitsan ja vetelen sinua sillä perseelle hän meni aamulla pihalle ja haki pajupiiskan ja kuori sen ja tuli makuuhuoneeseen ja otti minulta pitkät kalsarit jalasta minun piti mennä sängylle makuulle jaäiti aloitti piiskauksen hän piiskasi minua noin 20 kertaa yhdellä piiskalla sen jälkeen hän piti muutaman minuutin tauon ja haki uuden piiskan ja sain selkääni noin 30iskua ja sen jälkeen pylly punoitti .Meillä on kotona seinällä piiskoja nippu ja niitä käytetään ahkerasti .Saan piiskaa noin kerran viikossa joskus useamminkin välillä saan piiskaa aamulla kun herään.joskus kun olen tehnyt tuhmuuksia saan piiskaa kunnolla noin 100 iskua.

        En olisi edes lapsena hyväksynyt selkäsaunoja , ja olisin mennyt koulun terveysisarelle kertomaan. Lapsi on ihan turvaton kun aikuinen hakkaa


      • Anonyymi
        seen it kirjoitti:

        Fetisismifantasiat eivät varmaankaan kuulu tähän ketjuun.

        Niin. Niille ehkä löytyy joku muu kanava.


      • Anonyymi
        seen it kirjoitti:

        Ihan samat kuviot meillä, mutta minulle tuli selkäsaunan ja pakollisen kaulasta-roikkumis-anteeksipyynnön lisäksi vielä työrangaistusta sekä kotiarestia. Siitä huolimatta ja vaikka olen monista epäoikeudenmukaisuuksista katkera, niin ruumiillinen kuritus on hyvä silloin, kun muksun touhu on toistuvaa ja tahallista. Ja ennen kaikkea todistettua.
        Ruumiillisella kurituksella ei tarkoiteta raivonpuuskassa tehtyä pahoinpitelyä, hakkaamista tms., vaan hillittyä ja hallittua, lapsen etukäteen tulossa olevaksi tiedostamaa - eli hänen itsensä valitsemaa - rangaistusta. Aivan kuin mikä tahansa oikeuden päätös: siinä on selkeät rajat/säännöt ja sillä ei ole mitään tekemistä tuomarin tunnetilojen kanssa.

        Otetaan kärjistetty ja kuviteltu esimerkki:
        Lapselle on tehty selväksi, että ruokapöydälle paskominen on kielletty ja asiasta on keskusteltu, keskusteltu ja keskusteltu. Lapsi on siivonnut paskansa ja saanut keittiökieltoa ja ties mitä. Lopulta tehdään selväksi, että seuraavalla kerralla, jos vieläkin hän menee pöydälle paskomaan, tulee remmiä perseelle.
        Jälleen lapsi menee >>täysin tietoisena seurauksista

        Rangaistusta? Miksi muka rangaistaan jos lapsi tyhmyyttään tekee jotain jekkua , ei ne selkäsaunat kenenkään muistoissa ole miellyttäviä muistella. Miksi nämä vanhemmat sitten häpeävät kun lapset ovat aikuisia ja muistuttavat heitä asiasta, onko kehitys heillä mennyt niin hitaasti että vasta vanhana ymmärtävät että ovat pahoinpidelleet omaa lastansa vahvimpana . Minun setäni hakkasi myös omia poikiaan , tytöille vaan sanottiin että oli tehnyt jotain väärin


    • boy14v

      no mä oon 14-vuotias poika ja olen saanut muutaman kerran faijalta (viimeks 2 viikkoo sit) selkäsaunan....paljaalle perseelle mut vaan kädellä, ei se satu paljoo mut enemminki se nolottaa kun oon aika hyvin kehittyny ja monasti äiti on näkemässä tän jutun!

    • yleistä.

      Ei kovin yleistä, johtuen itkevien sosiaalitätien yleisöosastokirjoituksista ja painostuksesta.

      Meillä pojan ollessa päältä 10 vuotta täytyi tehdä sääntö, ellei illalla määräaikaan mennessä ollut kotona, oli piiska tuotava sitten tullessa, ettei sitä tarvi erikseen lähteä hakemaan.
      Pari kertaa täytyi erikseen hakea, ennekuin kotiintuloajat rupes muistumaan ja piiskankäyttöäkään ei enään tarvittu.

      Poika on nyt parikymppinen, ei ole kehunut, eikä kiittänyt kotikuriaan.
      Sen aikaiset kaverit saivat ulkoilla mielensä mukaan vaikka aamuun.
      Eräs heistä on tuomittu nuorisorikollisena varkauksista ja ilkivallanteosta.
      Todennäköisesti meidän pojan kohtalo olisi ollut samankaltainen ilman ankaria kotiintuloaikoja ja piiskankäyttöä.

      • isku

        Ilman piiskan käyttöäkin voi saada lapsen noudattamaan kotiituloaikoja, jopa sanktioita jos ei noudata sääntöjä. Minulle oli itsestään selvää että kun 13-v pojallani oli kotiaresti koska oli toistamiseen tehnyt asiaa, josta oli puhuttu että ei tehdä, no, hän oli kotona, koko sen kesäpäivän, minä olin töissä. Ei tarvittu piiskaa. En tiedä onko se kunnioitusta vai korkeaa moraalia lapsen taholta. Vai pelkoa. Mutta selkäsaunan pelkoa se ei voinut olla, hän ei ole koskan saanut selkäänsä.

        Eikä notku epämääräisissä porukoissa.


      • itestänne "aikuiset"

        mä oon viel perus kouluu käyvä tyttö eikä mulla oo kotiin tulo aikoja,tuun millo huvittaa,asun kyl maalla.. MUT EN MÄ AINAKAAN MIKÄÄN RIKOLLINEN OO!!!!!!!


      • Anonyymi

        Meille riiti ihan vain keskustelu.teininäkin tulivat viimeistään kymmeneltä viikonloppuna kotiin.


    • 13v-tyttö

      ...vieläkin, jos oon ollu tottelematon. Viimeksi mutsi piiskas mun perseen helläks, kun kärähdin tupakanpoltosta viime talvena.

      • lol

        kenties sm meininkiä? teidän äiti taitaa pitää siitä


    • tommi

      Kyllähän sitä remmiä sai vielä 16-vuotiaaksi asiasta kuin asiasta ja en ole ollenkaan vihainen tjsp.

      Omille lapsilleni 4 ja 8 olen molemmille antanut selkään pari kertaa.

      • eräs

        Minun naapurissani asui kerran nuori opiskelijapoika, jota isä oli Rakkaudella Kurittanut. Ihan Rakkaudesta, tottakai hän sen ymmärsi, että niin isän täytyi tehdä. Tilanteet olivat olleet sellaisia, että kurittamatta niistä ei olisi selvitty.
        Selkäsauna tälle pojalle tapahtui kumisella, joustavalla pampulla. Vielä yläaste ja lukioiässä isä kasvatti RAkkaudella poikaansa.

        Opiskelijapoika oli sitä mieltä, ettei koskaan kurita eikä korota ääntään omille lapsilleen ja että hänellä on sitten hyvin hyvin tottelevaisia ja häntä kunnioittavia lapsia, jotka eivät kiukuttele, eivät huuda, eivät itke, ja joille hän siis ei itse koskaan hermostu. Ei hän aikonut jatkaa kuitenkaan isän tavoilla.

        Mistäkö tiedän? HÄn kertoi. Hän tuli useasti oveni taakse valittamaan ja säälimään lapsiani, jotka itkivät ja kiukuttelivat ja huusivat ja minua hän halveksi, koska korotin ääneni lapsille.
        HÄnelle itkevä lapsi oli pahoinpidelty lapsi.

        Oli vaikea tilanne, kun lapsi itkee yöllä, on kipäe ja itkee, ja aamulla naapurin poika laittaa isönnöitisijälle valituskirjeen. Eikä isännöitsijä tajua: miten hiljennän 3-vuotiaan, joka on ihan oikeasti kipeä, ja itkee tätä kipua, särkylääke ei auta.
        Tai kun lempivaate on pyykissä eikä muu kelpaa. Ja lapsi makaa lattialla ja huutaa. Ja kaikki kuuluu napurille joka sitten illalla taas soittaa ovikelloa ja valittaa metelistä.

        Niin, kurittakaa vain Rakkauden ja KAsvatuksen nimissä lapsianne, saatte maailmaan lisää rikkonaisia ihmisiä.
        Jos on vahva ja hyvä itsetunto, jos on saanut rakkautta ja hyväksyntää, ei tarvitse lapsiaan kurittaa fyysisesti, muitakin keinoja löytyy ja paljon parempia.
        Vahva ja hyvä itsetunto tulee rakkaudesta, yväksymisestä sellaisenaan, johon ei liity alistamista fyysisen eikä psyykkisen muodossa.

        Koirien kasvatuksesta voisi muistaa myös lasten ja puolisonkin suhteen: se käsi joka ruokkii ja silittää; se käsi ei lyö!!


      • outoi jne.
        eräs kirjoitti:

        Minun naapurissani asui kerran nuori opiskelijapoika, jota isä oli Rakkaudella Kurittanut. Ihan Rakkaudesta, tottakai hän sen ymmärsi, että niin isän täytyi tehdä. Tilanteet olivat olleet sellaisia, että kurittamatta niistä ei olisi selvitty.
        Selkäsauna tälle pojalle tapahtui kumisella, joustavalla pampulla. Vielä yläaste ja lukioiässä isä kasvatti RAkkaudella poikaansa.

        Opiskelijapoika oli sitä mieltä, ettei koskaan kurita eikä korota ääntään omille lapsilleen ja että hänellä on sitten hyvin hyvin tottelevaisia ja häntä kunnioittavia lapsia, jotka eivät kiukuttele, eivät huuda, eivät itke, ja joille hän siis ei itse koskaan hermostu. Ei hän aikonut jatkaa kuitenkaan isän tavoilla.

        Mistäkö tiedän? HÄn kertoi. Hän tuli useasti oveni taakse valittamaan ja säälimään lapsiani, jotka itkivät ja kiukuttelivat ja huusivat ja minua hän halveksi, koska korotin ääneni lapsille.
        HÄnelle itkevä lapsi oli pahoinpidelty lapsi.

        Oli vaikea tilanne, kun lapsi itkee yöllä, on kipäe ja itkee, ja aamulla naapurin poika laittaa isönnöitisijälle valituskirjeen. Eikä isännöitsijä tajua: miten hiljennän 3-vuotiaan, joka on ihan oikeasti kipeä, ja itkee tätä kipua, särkylääke ei auta.
        Tai kun lempivaate on pyykissä eikä muu kelpaa. Ja lapsi makaa lattialla ja huutaa. Ja kaikki kuuluu napurille joka sitten illalla taas soittaa ovikelloa ja valittaa metelistä.

        Niin, kurittakaa vain Rakkauden ja KAsvatuksen nimissä lapsianne, saatte maailmaan lisää rikkonaisia ihmisiä.
        Jos on vahva ja hyvä itsetunto, jos on saanut rakkautta ja hyväksyntää, ei tarvitse lapsiaan kurittaa fyysisesti, muitakin keinoja löytyy ja paljon parempia.
        Vahva ja hyvä itsetunto tulee rakkaudesta, yväksymisestä sellaisenaan, johon ei liity alistamista fyysisen eikä psyykkisen muodossa.

        Koirien kasvatuksesta voisi muistaa myös lasten ja puolisonkin suhteen: se käsi joka ruokkii ja silittää; se käsi ei lyö!!

        SIIS ONKO VÄKIVALLAN KÄYTTÖ NYKY PÄIVÄNÄ -RAKKAUDELLA- KASVATTAMISTA !? onneksi ei mun perheessä niin tehdä ei edes luu nappia.koska me ei tehä mitään pahaa tai jos tehään nii puhuminen auttaa.ja tupakkaa tai kaljaa jos kokeillaan nii ei me sitä talon takana tehdä vaan kilometrien päässä ja sen jälkeen mussutetaan purkkaa,pestään hampaat,imeskellääm kurkku karkkeja ja laitetaan hajuvettä. siis tietty sillee et mutsi ei nää.


      • seen it
        eräs kirjoitti:

        Minun naapurissani asui kerran nuori opiskelijapoika, jota isä oli Rakkaudella Kurittanut. Ihan Rakkaudesta, tottakai hän sen ymmärsi, että niin isän täytyi tehdä. Tilanteet olivat olleet sellaisia, että kurittamatta niistä ei olisi selvitty.
        Selkäsauna tälle pojalle tapahtui kumisella, joustavalla pampulla. Vielä yläaste ja lukioiässä isä kasvatti RAkkaudella poikaansa.

        Opiskelijapoika oli sitä mieltä, ettei koskaan kurita eikä korota ääntään omille lapsilleen ja että hänellä on sitten hyvin hyvin tottelevaisia ja häntä kunnioittavia lapsia, jotka eivät kiukuttele, eivät huuda, eivät itke, ja joille hän siis ei itse koskaan hermostu. Ei hän aikonut jatkaa kuitenkaan isän tavoilla.

        Mistäkö tiedän? HÄn kertoi. Hän tuli useasti oveni taakse valittamaan ja säälimään lapsiani, jotka itkivät ja kiukuttelivat ja huusivat ja minua hän halveksi, koska korotin ääneni lapsille.
        HÄnelle itkevä lapsi oli pahoinpidelty lapsi.

        Oli vaikea tilanne, kun lapsi itkee yöllä, on kipäe ja itkee, ja aamulla naapurin poika laittaa isönnöitisijälle valituskirjeen. Eikä isännöitsijä tajua: miten hiljennän 3-vuotiaan, joka on ihan oikeasti kipeä, ja itkee tätä kipua, särkylääke ei auta.
        Tai kun lempivaate on pyykissä eikä muu kelpaa. Ja lapsi makaa lattialla ja huutaa. Ja kaikki kuuluu napurille joka sitten illalla taas soittaa ovikelloa ja valittaa metelistä.

        Niin, kurittakaa vain Rakkauden ja KAsvatuksen nimissä lapsianne, saatte maailmaan lisää rikkonaisia ihmisiä.
        Jos on vahva ja hyvä itsetunto, jos on saanut rakkautta ja hyväksyntää, ei tarvitse lapsiaan kurittaa fyysisesti, muitakin keinoja löytyy ja paljon parempia.
        Vahva ja hyvä itsetunto tulee rakkaudesta, yväksymisestä sellaisenaan, johon ei liity alistamista fyysisen eikä psyykkisen muodossa.

        Koirien kasvatuksesta voisi muistaa myös lasten ja puolisonkin suhteen: se käsi joka ruokkii ja silittää; se käsi ei lyö!!

        "Koirien kasvatuksesta voisi muistaa myös lasten ja puolisonkin suhteen: se käsi joka ruokkii ja silittää; se käsi ei lyö!"
        Ei ole sinulla paljon sitten koirakokemusta - tai eläinkokemuksia ylipäätään, kun olet noin totaalisen hakoteillä. Ne ovat nimenomaan yksi ja sama käsi. Jos ne olisivat eri kädet, tulisi "good cop/ bad cop" -asetelma, mikä olisi todellinen katkeruuden aiheuttaja.
        Millaisia hiton idiootteja nämä kirjoittajat täällä ovat, kun ei näissä "rakkauden-selostuksissa" ole sitten minkäänlaista logiikan häivääkään - puhumattakaan järjestä tai todellisesta rakkaudesta lapseen, pitkällä tähtäyksellä.


      • Anonyymi
        eräs kirjoitti:

        Minun naapurissani asui kerran nuori opiskelijapoika, jota isä oli Rakkaudella Kurittanut. Ihan Rakkaudesta, tottakai hän sen ymmärsi, että niin isän täytyi tehdä. Tilanteet olivat olleet sellaisia, että kurittamatta niistä ei olisi selvitty.
        Selkäsauna tälle pojalle tapahtui kumisella, joustavalla pampulla. Vielä yläaste ja lukioiässä isä kasvatti RAkkaudella poikaansa.

        Opiskelijapoika oli sitä mieltä, ettei koskaan kurita eikä korota ääntään omille lapsilleen ja että hänellä on sitten hyvin hyvin tottelevaisia ja häntä kunnioittavia lapsia, jotka eivät kiukuttele, eivät huuda, eivät itke, ja joille hän siis ei itse koskaan hermostu. Ei hän aikonut jatkaa kuitenkaan isän tavoilla.

        Mistäkö tiedän? HÄn kertoi. Hän tuli useasti oveni taakse valittamaan ja säälimään lapsiani, jotka itkivät ja kiukuttelivat ja huusivat ja minua hän halveksi, koska korotin ääneni lapsille.
        HÄnelle itkevä lapsi oli pahoinpidelty lapsi.

        Oli vaikea tilanne, kun lapsi itkee yöllä, on kipäe ja itkee, ja aamulla naapurin poika laittaa isönnöitisijälle valituskirjeen. Eikä isännöitsijä tajua: miten hiljennän 3-vuotiaan, joka on ihan oikeasti kipeä, ja itkee tätä kipua, särkylääke ei auta.
        Tai kun lempivaate on pyykissä eikä muu kelpaa. Ja lapsi makaa lattialla ja huutaa. Ja kaikki kuuluu napurille joka sitten illalla taas soittaa ovikelloa ja valittaa metelistä.

        Niin, kurittakaa vain Rakkauden ja KAsvatuksen nimissä lapsianne, saatte maailmaan lisää rikkonaisia ihmisiä.
        Jos on vahva ja hyvä itsetunto, jos on saanut rakkautta ja hyväksyntää, ei tarvitse lapsiaan kurittaa fyysisesti, muitakin keinoja löytyy ja paljon parempia.
        Vahva ja hyvä itsetunto tulee rakkaudesta, yväksymisestä sellaisenaan, johon ei liity alistamista fyysisen eikä psyykkisen muodossa.

        Koirien kasvatuksesta voisi muistaa myös lasten ja puolisonkin suhteen: se käsi joka ruokkii ja silittää; se käsi ei lyö!!

        Juuri näin


    • äippä -75

      huh huh! siis toihan on laitonta!!!
      Mulla on 6 vuotias poika ja luunapin joskus annan ja ehkä tukistan pikkuisen jos muu ei tehoa. Mutta kyllä on pakko itekki itku kurkussa pojalta pyytää anteeksi halin kera, jos olen tukistanut. Olen kyllä itse saanut "julmalta" isiltäni joskus tuppi vyöstä... ja se sattu niin että IKINÄ en voisi sitä tehdä omalle lapselleni. Älä anna jatkua ton selkäsauna homman, uhkaa tehdä ilmoitus esim. sosiaaliviranomaisille!

      • myös piiskattu

        minkäikännen sä olit kun remmistä sait ja pitikö sulla olla takapuoli paljaana??


      • äippä -75
        myös piiskattu kirjoitti:

        minkäikännen sä olit kun remmistä sait ja pitikö sulla olla takapuoli paljaana??

        Olen saanu remmistä aika monesta lapsena, ei kylläkään kovinkaan monesti takapuoli paljaana, mutta kumminkin, sattuu pirusti joku nahka vyö, pahimmassa tapauksessa solkipää!!! Mutta sitte kun olin jo jotain 14-15v. ja uhkasin tehdä ilmoituksen poliisille tai sos.toimistoon, niin enää minuun ei koskettu, pilkattiin, haukuttiin ja huudettiin vain. mutta toki kun teini olin, minä huusin tietenkin takaisin, mutta mun mielestää mikaan EI oikeuta lyömään. tämän kaiken teki isäni, ja kauheelta tuntu silloin myös se että äiti puolusti aina isää, ei koskaan minua, omaa tytärtään. Mutta nykyjään, kun minulla on jo oma perhe, on minulla hyvät välit isääni ja äitiini. Koskaan en kylläkään ole puhunut heille tästä asiasta, joka vaivaa kyllä aika ajoin mieltäni.
        En toivoisi kenenkään lapsen joutuvan kokemaan sellaista. Nyt kun jälkeenpäin muistelee, se oli kauheaa kun ei uskaltanut eikä kehdannut puhua asiasta kellekkään, luulun että olen ainoa.

        Minkä ikäinen sinä olet???


      • vm88
        äippä -75 kirjoitti:

        Olen saanu remmistä aika monesta lapsena, ei kylläkään kovinkaan monesti takapuoli paljaana, mutta kumminkin, sattuu pirusti joku nahka vyö, pahimmassa tapauksessa solkipää!!! Mutta sitte kun olin jo jotain 14-15v. ja uhkasin tehdä ilmoituksen poliisille tai sos.toimistoon, niin enää minuun ei koskettu, pilkattiin, haukuttiin ja huudettiin vain. mutta toki kun teini olin, minä huusin tietenkin takaisin, mutta mun mielestää mikaan EI oikeuta lyömään. tämän kaiken teki isäni, ja kauheelta tuntu silloin myös se että äiti puolusti aina isää, ei koskaan minua, omaa tytärtään. Mutta nykyjään, kun minulla on jo oma perhe, on minulla hyvät välit isääni ja äitiini. Koskaan en kylläkään ole puhunut heille tästä asiasta, joka vaivaa kyllä aika ajoin mieltäni.
        En toivoisi kenenkään lapsen joutuvan kokemaan sellaista. Nyt kun jälkeenpäin muistelee, se oli kauheaa kun ei uskaltanut eikä kehdannut puhua asiasta kellekkään, luulun että olen ainoa.

        Minkä ikäinen sinä olet???

        Minä olen 14v ja kipuakin pahempaa piiskauksessa mielestäni nykyisin on tuo nöyryytys kun joutuu oleen (kun nyt varmaan jokainen tietää että 14v tyttö tai poikakin on "sieltä" kehittynyt) perse paljaana faijan tai mutsin edessä! Sitä siis halusin tietää myös saitko säkin tai joku muu paljaalle perseelle 13-14 vuotiaana


      • äippä -75
        vm88 kirjoitti:

        Minä olen 14v ja kipuakin pahempaa piiskauksessa mielestäni nykyisin on tuo nöyryytys kun joutuu oleen (kun nyt varmaan jokainen tietää että 14v tyttö tai poikakin on "sieltä" kehittynyt) perse paljaana faijan tai mutsin edessä! Sitä siis halusin tietää myös saitko säkin tai joku muu paljaalle perseelle 13-14 vuotiaana

        Sinä olet jo sen ikäinen että sinun ei kannata alistua tuommoiseen, mene vaikka koulusi terveyden hoitajan luo ja kerro tilanne. (Siis heti kun koulu alkaa) tai sitten vai mene sosiaalitoimistoon ja kysy kenelle sellaisesta asiasta voisi puhua. Jumalauta!!! Minä olen jo kohta 30 vuotias ja suututtaa tuommoiset iskät... ja äititkin jotka antaa asioiden vain olla!
        Tee ihmeessä asialle jotain että se loppuu!!!


      • ...
        äippä -75 kirjoitti:

        Sinä olet jo sen ikäinen että sinun ei kannata alistua tuommoiseen, mene vaikka koulusi terveyden hoitajan luo ja kerro tilanne. (Siis heti kun koulu alkaa) tai sitten vai mene sosiaalitoimistoon ja kysy kenelle sellaisesta asiasta voisi puhua. Jumalauta!!! Minä olen jo kohta 30 vuotias ja suututtaa tuommoiset iskät... ja äititkin jotka antaa asioiden vain olla!
        Tee ihmeessä asialle jotain että se loppuu!!!

        Nimettömänä soitat jonnekin lasten ja nuorten puhelimeen ja keskustelet mitä tehdään. Kun lastensuojeuliitosta soitetaan vanhemmalle että tällainen loppuu nyt, niin uskoisin että siitä säikähtää eikä enää jatka moisia toimia.


    • Ijäisyys

      Olen Itsekkin saanut selkääni pienempänä. Ite oon nykyään 17 ja viimeks sain ku olin 14 ja kärysin röökist. tuli saatuu ihan perinteiseen malliin. Broidi kerran saatuaan samasta syystä valitti jollekkin koulu terkkarille tms. mut ei ne välittäny ku ei ollu hakattu. Must tuntuu et vaikka onkin laitonta lyödä lasta ni noi sossuämmät/sedät ei piittaa ihan pikkutapauksista vaan tyytyy sanoo vanhemmille et "rajottais vähän". Ja no selkäänkin voi saada niin monella tavalla et kai sillkän on jotain merkitystä. Ite en itteeni tunne. Joten vaikee sanoo käytänkö ruumillisii menetelmii omiin penskoihini (muija raskaana neljännellä kuulla).Jostain syyst vanhemmat ei oo ottanu kipinää siit et must tulee "teinifaija" vaan on ihan tyytyväisii et lasta ei tapeta.

      • Kokenut

        Ihmisten käsitykset kehittyvät vuosikymmenten kuluessa. Ymmärrän teitä nuorempia,mutta itse en ole katkera. Olen syntynyt 1945 ja ikäisilleni oli aivan yleistä ruumiillinen kuritus ainakin minun kaveripiirissäni. Itse sain "selkääni" todella usein. En kuitenkaan ole ollut katkera tilanteestani aikuisena. Isäni oli tullut juuri sodasta ja oli varmaankin kärsinyt jonkinlaisia henkisiä vaurioita eli pinna oli todella kireellä. Toisaalta silloisten vanhempien koulutus oli kasvatusasioissa aivan olematonta. Kasvatusoppaana oli vain raamattu eli ruumiillinen kuritus oli suotavaa. Mielikuvani on, että myös silloiset opettajat suosittelivat ruumiillista kuritusta. Isäni oli nimittäin paikallisen kansakoulun johtokunnan puheenjohtaja ja hyvissä väleissä johtajaopettajan kanssa. Sain monet selkäsaunat kouluun liittyen. Ja jotenkin minulle syntyi käsitys, että opettajani tiesi, milloin johtokunnan puheenjohtajan lapsi oli saanut koulussa tapahtuvien asioiden takia selkäänsä. Meillä kuritus tapahtui aina alastomana ja seisaallaan. Kuritusta antoivat sekä äiti että isä. Kuritustilanteessa pidettiin vasemmalla kädellä vasemmasta olkavarresta kiinni ja oikealla kädellä toteutettiin kuritus. Kuritus annettiin pakaroille ja reisille, joten paita olisi peittänyt kohteet. Inhottavinta oli se, että meillä ei piiloteltu kuritusta, vaan se toteutettiin perheenjäsenten ja joskus jopa ulkopuolisten ollessa paikalla. Erityisesti, jos pahanteon kohde oli joku henkilö, niin hän oli todistamassa myös rangaistusta. Kuritusvälineenä meillä olivat koivu- tai pajuvitsa tai vyö. Vyöllä ei koskaan lyöty solkipäällä. Kuritus pantiin täytäntöön aina rikkeen tapahduttua. Jos molemmat vanhemmat olivat paikalla, kurituksen suoritti isä. Siihen aikaan käytiin saunassa kerralla koko perhe eli vielä viikon sisällä saatu selkäsauna varmasi näkyi.

        Teistä nuoremista kohtaloni saattaa tuntua julmalta. Tilanne toisen maailman sodan jälkeisessä ilmapiirissä oli aivan toista kuin nyt. Minä en ole ollut missään vaiheessa katkera kohtalostani vanhemmilleni, vaan olen ymmärtänyt heitä.


      • pennut kuriin
        Kokenut kirjoitti:

        Ihmisten käsitykset kehittyvät vuosikymmenten kuluessa. Ymmärrän teitä nuorempia,mutta itse en ole katkera. Olen syntynyt 1945 ja ikäisilleni oli aivan yleistä ruumiillinen kuritus ainakin minun kaveripiirissäni. Itse sain "selkääni" todella usein. En kuitenkaan ole ollut katkera tilanteestani aikuisena. Isäni oli tullut juuri sodasta ja oli varmaankin kärsinyt jonkinlaisia henkisiä vaurioita eli pinna oli todella kireellä. Toisaalta silloisten vanhempien koulutus oli kasvatusasioissa aivan olematonta. Kasvatusoppaana oli vain raamattu eli ruumiillinen kuritus oli suotavaa. Mielikuvani on, että myös silloiset opettajat suosittelivat ruumiillista kuritusta. Isäni oli nimittäin paikallisen kansakoulun johtokunnan puheenjohtaja ja hyvissä väleissä johtajaopettajan kanssa. Sain monet selkäsaunat kouluun liittyen. Ja jotenkin minulle syntyi käsitys, että opettajani tiesi, milloin johtokunnan puheenjohtajan lapsi oli saanut koulussa tapahtuvien asioiden takia selkäänsä. Meillä kuritus tapahtui aina alastomana ja seisaallaan. Kuritusta antoivat sekä äiti että isä. Kuritustilanteessa pidettiin vasemmalla kädellä vasemmasta olkavarresta kiinni ja oikealla kädellä toteutettiin kuritus. Kuritus annettiin pakaroille ja reisille, joten paita olisi peittänyt kohteet. Inhottavinta oli se, että meillä ei piiloteltu kuritusta, vaan se toteutettiin perheenjäsenten ja joskus jopa ulkopuolisten ollessa paikalla. Erityisesti, jos pahanteon kohde oli joku henkilö, niin hän oli todistamassa myös rangaistusta. Kuritusvälineenä meillä olivat koivu- tai pajuvitsa tai vyö. Vyöllä ei koskaan lyöty solkipäällä. Kuritus pantiin täytäntöön aina rikkeen tapahduttua. Jos molemmat vanhemmat olivat paikalla, kurituksen suoritti isä. Siihen aikaan käytiin saunassa kerralla koko perhe eli vielä viikon sisällä saatu selkäsauna varmasi näkyi.

        Teistä nuoremista kohtaloni saattaa tuntua julmalta. Tilanne toisen maailman sodan jälkeisessä ilmapiirissä oli aivan toista kuin nyt. Minä en ole ollut missään vaiheessa katkera kohtalostani vanhemmilleni, vaan olen ymmärtänyt heitä.

        paljaalle pyllylle monihaaraista koivuvitsaa jonka lapsen on itse haettava. Tuo esimerkki jossa 10vuotiaalle pojalle oli annettu kotiintuloaika ja sovittu että jos myöhästyy niin tulee kotiin sitten vitsa jo valmiiksi mukana. Se on tosi kaunista, siinä on valinnan mahdollisuus ja uskon että tuo 10 vuotias ei vielä masokistisuuttaan tee tuota vitsavalintaa vaan kokee sen turvallisena huolenpitona ja muistikanavien avaamisen auttamisena isän puolelta. Poika kammariin ja tottuneesti hän ottaa ensin päällyshousut kokonaan pois ja sitten laskee pitkät alushousu polviin. Talvella on pidettävä pitkiä alushousuja. Sitten isä ottaa pojan lujaan otteeseen polvelleen ja alkaa määrätietoisen ankaran piiskaamisen vitsalla paljaalle pojanpyllylle ja reisien yläosiin. Aina on lyötävä vähintään 20-30 iskua riippuu tuhmuudesta, siis siitä mitä poika on tehnyt.
        Toki siis tytöt saa saman käsittelyn tarvittaessa.
        Kun piiskattu on selkäsaunansa saanut on hänen vielä pyydettävä anteeksi tekoaan, kiitettävä selkäsaunasta, siitä että häntä on autettu kun hänessä on asunut paha ja nyt isi piiskasi sen pois. Sitten lapsen on vielä luvattava että ei tekisi samaa pahaa enää koskaan ja jos tekisi niin toisi isomman vitsan ja pyytäsi pahan poistamista ja siihen apua isiltä.
        Niin paljon olisi vitsalla töitä tässä yhteiskunnassa ja tuntuu että kaikkein eniten sitä tarvitsisi tämän ajan vapaa-kasvatus hörhöt, kaikki sosiaalityöntekijät, koulujen opettajat, psykologit, kettutytöt, ja ennenkaikkea uus-avuttomat vanhemmat joita pennut pyörittää pikkusormiensa ympäri miten haluaa.
        Eli paljaalle pyllylle vitsaa ja lujasti mutta rakkaudella, ei vihalla ja älkää lyökö aivan rikki asti se ei ole enää kivaa. Nimittäin yksi suurimpia vääriä suuntia on se että nykypennut ja nuoriso luulee että kaikki on vain kivaa. Jotkut voi pimeiden vanhempien avulla tuossa kivuuden viidakossa selvitä jopa intti-ikään asti ja sitten tulee alikersantti ja sanoo ei sanan jota ei tuo nirko tai kimi ole koskaan ennen kuullu ja pahimmassa tapauksessa ei riitä että ampuu itsensä vaan ehkä jonkun kunnon kansalaisenkin siinä hässäkässä kun on päättänyt lopettaa itsensä kun hellyys-isi ja äiti kasvatti vähän kieroon. terv suomen petteri suomen mies


      • sauna
        pennut kuriin kirjoitti:

        paljaalle pyllylle monihaaraista koivuvitsaa jonka lapsen on itse haettava. Tuo esimerkki jossa 10vuotiaalle pojalle oli annettu kotiintuloaika ja sovittu että jos myöhästyy niin tulee kotiin sitten vitsa jo valmiiksi mukana. Se on tosi kaunista, siinä on valinnan mahdollisuus ja uskon että tuo 10 vuotias ei vielä masokistisuuttaan tee tuota vitsavalintaa vaan kokee sen turvallisena huolenpitona ja muistikanavien avaamisen auttamisena isän puolelta. Poika kammariin ja tottuneesti hän ottaa ensin päällyshousut kokonaan pois ja sitten laskee pitkät alushousu polviin. Talvella on pidettävä pitkiä alushousuja. Sitten isä ottaa pojan lujaan otteeseen polvelleen ja alkaa määrätietoisen ankaran piiskaamisen vitsalla paljaalle pojanpyllylle ja reisien yläosiin. Aina on lyötävä vähintään 20-30 iskua riippuu tuhmuudesta, siis siitä mitä poika on tehnyt.
        Toki siis tytöt saa saman käsittelyn tarvittaessa.
        Kun piiskattu on selkäsaunansa saanut on hänen vielä pyydettävä anteeksi tekoaan, kiitettävä selkäsaunasta, siitä että häntä on autettu kun hänessä on asunut paha ja nyt isi piiskasi sen pois. Sitten lapsen on vielä luvattava että ei tekisi samaa pahaa enää koskaan ja jos tekisi niin toisi isomman vitsan ja pyytäsi pahan poistamista ja siihen apua isiltä.
        Niin paljon olisi vitsalla töitä tässä yhteiskunnassa ja tuntuu että kaikkein eniten sitä tarvitsisi tämän ajan vapaa-kasvatus hörhöt, kaikki sosiaalityöntekijät, koulujen opettajat, psykologit, kettutytöt, ja ennenkaikkea uus-avuttomat vanhemmat joita pennut pyörittää pikkusormiensa ympäri miten haluaa.
        Eli paljaalle pyllylle vitsaa ja lujasti mutta rakkaudella, ei vihalla ja älkää lyökö aivan rikki asti se ei ole enää kivaa. Nimittäin yksi suurimpia vääriä suuntia on se että nykypennut ja nuoriso luulee että kaikki on vain kivaa. Jotkut voi pimeiden vanhempien avulla tuossa kivuuden viidakossa selvitä jopa intti-ikään asti ja sitten tulee alikersantti ja sanoo ei sanan jota ei tuo nirko tai kimi ole koskaan ennen kuullu ja pahimmassa tapauksessa ei riitä että ampuu itsensä vaan ehkä jonkun kunnon kansalaisenkin siinä hässäkässä kun on päättänyt lopettaa itsensä kun hellyys-isi ja äiti kasvatti vähän kieroon. terv suomen petteri suomen mies

        Tämä sain minua aivan kiimainen,minä haluan saman käsittelyn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kuri kunniaan
        Kokenut kirjoitti:

        Ihmisten käsitykset kehittyvät vuosikymmenten kuluessa. Ymmärrän teitä nuorempia,mutta itse en ole katkera. Olen syntynyt 1945 ja ikäisilleni oli aivan yleistä ruumiillinen kuritus ainakin minun kaveripiirissäni. Itse sain "selkääni" todella usein. En kuitenkaan ole ollut katkera tilanteestani aikuisena. Isäni oli tullut juuri sodasta ja oli varmaankin kärsinyt jonkinlaisia henkisiä vaurioita eli pinna oli todella kireellä. Toisaalta silloisten vanhempien koulutus oli kasvatusasioissa aivan olematonta. Kasvatusoppaana oli vain raamattu eli ruumiillinen kuritus oli suotavaa. Mielikuvani on, että myös silloiset opettajat suosittelivat ruumiillista kuritusta. Isäni oli nimittäin paikallisen kansakoulun johtokunnan puheenjohtaja ja hyvissä väleissä johtajaopettajan kanssa. Sain monet selkäsaunat kouluun liittyen. Ja jotenkin minulle syntyi käsitys, että opettajani tiesi, milloin johtokunnan puheenjohtajan lapsi oli saanut koulussa tapahtuvien asioiden takia selkäänsä. Meillä kuritus tapahtui aina alastomana ja seisaallaan. Kuritusta antoivat sekä äiti että isä. Kuritustilanteessa pidettiin vasemmalla kädellä vasemmasta olkavarresta kiinni ja oikealla kädellä toteutettiin kuritus. Kuritus annettiin pakaroille ja reisille, joten paita olisi peittänyt kohteet. Inhottavinta oli se, että meillä ei piiloteltu kuritusta, vaan se toteutettiin perheenjäsenten ja joskus jopa ulkopuolisten ollessa paikalla. Erityisesti, jos pahanteon kohde oli joku henkilö, niin hän oli todistamassa myös rangaistusta. Kuritusvälineenä meillä olivat koivu- tai pajuvitsa tai vyö. Vyöllä ei koskaan lyöty solkipäällä. Kuritus pantiin täytäntöön aina rikkeen tapahduttua. Jos molemmat vanhemmat olivat paikalla, kurituksen suoritti isä. Siihen aikaan käytiin saunassa kerralla koko perhe eli vielä viikon sisällä saatu selkäsauna varmasi näkyi.

        Teistä nuoremista kohtaloni saattaa tuntua julmalta. Tilanne toisen maailman sodan jälkeisessä ilmapiirissä oli aivan toista kuin nyt. Minä en ole ollut missään vaiheessa katkera kohtalostani vanhemmilleni, vaan olen ymmärtänyt heitä.

        samaa kokenut olen minäkin. tuntui kyllä joskus että henkilähtee kun oikei koivuvitsalla piestiin takalistoon.niin kauvan tuli että anteeksi pyysin ja lupasin että en tee enää koskaan pahaa.tai muuta luvatonta.30.kertaa lyötiin vähintään ennenkuin kysyttiin joko tottelen.remmikin on kyllä tuttu.13 vuotiaana alkoi kikkeli koveta aina piiskattaessa.siitä on jääny kiintymys piiskaleikkeihin.kunnon selkäsauna vaan siitä huolimatta kurittomille kakaroille. meillä ainakin saavat aina tarvittaessa sanokoon laki mitä tahansa. vaimo on myös samaa mieltä. saanut myös lapsena kunnolla selkäänsä ja kasvanut kunnon ihmiseksi.


      • Anonyymi
        sauna kirjoitti:

        Tämä sain minua aivan kiimainen,minä haluan saman käsittelyn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Onhan niitä dominoita jossa perheenisät konttaa persepaljaana panta kaulassa ruoskan iskuja anellen. Päivisin ollaan kansankynttilöitä ,herrasmiehiä.


    • 13 vuotias poika

      Olen kaverin luona, kotona ei ole edes tietokonetta. Vanhemmat ovat uskovaisia ja pitävät minulle tosi vanhanaikaisen kasvatuksen.Asutaan maalla. Vieläkin saan äidiltä melkein viikottain tukevalla koivupiiskalla. Usein aivan pienistä syistä, niinkuin huonosta siivoamisesta. Kaveri tietää, että minua piiskataan, on se itsekin pienempänä joskus saanut. Täällä monet lapset saavat vielä piiskaa, eivät monet kuitenkaan näin vanhana. En minä viitsi siitä mihinkään valittaa, kyllä minä vielä pari vuotta kestän. Lyhyet alushousut olen jo kolme vuotta saanut pitää jalassa, mutta lahkeet vedetään ylös, niin että piiska kuitenkin tulee paljaalle pyllylle ja kintuille, kintuille se tekeekin kipeämpää. Eikä äiti hirveän lujaa lyö. Pikkusiskoa ei ikinä piiskata. Nolottaa kun se saa kurkkia ovenraosta minun piiskaamista ja nauraa sitten jälkeenpäin ja kertoo kavereille.

      • viuhuu

        No,
        toi on vähemmän vittumaista kun ei tarvii täysin paljaalla perseellä esiintyä, varsinkin kun on jo iso poika kyseessä.


    • pumpulinen

      Mun mielestä nolointa selkäsaunassa on juuri se paljaalla pyllyllä oleminen. muistan sellaisen tapauksen pari kuukautta sitten kun oli kotona vieraita ja tulin n. puoli tuntia myöhässä himaan niin isä sanoi vain:housut kinttuun ja siinä antoi selkään vieraiden nähden. minun vanhempani eivät onneksi koskaan käytä remmiä ym pelkkää avokämmentä, ei se satu, mutta se nöyryytys on niin suuri että sen jälkeen en ole kotiintuloajoista lipsunut.

      • Tuhma poika

        Onko talla palstalla kukaan nainen joka vois kasvataa minua tuhmaa poikaa pukemalla tekemalla minusta tyton esim. viikonlopun ajaksi, meikata ja antaa piiskaa! Luonnollisesti osallistuisin tarpeellisiin kuluihin (esim meikki, tai vaate yms) Haluaisin etta olet avoin tytto / nainen yli 18 vuotta vanha ja osaat meikata, kutoa ja opettaa tyttomaista kohteliaisuutta (esim niiaminen) ja nukeilla leikkimista. Jos tunnistit itsesi, anna sahkoposti osoite niin ollaan yhteydessa!


      • Anonyymi
        Tuhma poika kirjoitti:

        Onko talla palstalla kukaan nainen joka vois kasvataa minua tuhmaa poikaa pukemalla tekemalla minusta tyton esim. viikonlopun ajaksi, meikata ja antaa piiskaa! Luonnollisesti osallistuisin tarpeellisiin kuluihin (esim meikki, tai vaate yms) Haluaisin etta olet avoin tytto / nainen yli 18 vuotta vanha ja osaat meikata, kutoa ja opettaa tyttomaista kohteliaisuutta (esim niiaminen) ja nukeilla leikkimista. Jos tunnistit itsesi, anna sahkoposti osoite niin ollaan yhteydessa!

        On olemassa henkilöitä jotka teitänauttaa.ilmiön nimi on crossdressaamidta. Eli tyttöilyä. Siellä käy perheenisiä jotka haluaa meikatuksi naiseksi. Kysyntä on kova. Voi jäykät naiset kun tietäisitte.


    • Ha ha.

      aika vanha.Jos itse olisin yrittänyt koskea risulla tai sormellakaan sinun ikäisiin
      nuoriini paikat olisi helissyt,en usko että suostut tuollaiseen.Taidat haluta näpäyttää mieti vielä.

      • nimet...

        Jos tässä viestiketjussa jokin asia on sairasta, niin se on se, että aikuiset ihmiset käskevät lasta ottamaan yhteyttä viranomaisiin. Johan meillä Suomessa on ainakin yksi sairas esimerkki nykyisen lain aiheuttamista omituisuuksista, kun yksi lapsi oli haastanut vanhempansa oikeuteen fyysisestä kurittamisesta, voittanut jutun ja saanut omilta vanhemmiltaan rahallisen korvauksen. Tasa-arvollakin jokin raja sentään...

        Kysyn vaan, että mitenkähän kyseisen perheen yhteiselo sen jälkeen enää toimii? Lapsi on lapsi, eikä hänelle saa antaa oikeuksia, jotka kävelevät yli vanhempien auktoriteetin. Erikseen tietysti todella kova fyysinen kuritus tai insesti ym. epänormaalit toimet vanhempien osalta, mutta mielestäni tukistaminen, luunappi tai tottelemattoman lapsen "raahaaminen" esim. kaupasta autoon ei ole pahasta, jos lapsi hyvin kuriton.

        En toki kannusta fyysiseen kuritukseen, vaan puhumiseen ja vaikka kannattaa katsoa sitä kakkosen Lapsityrannit-sarjaa. Siinä hyviä vinkkejä.. :)


      • sitten tätä..
        nimet... kirjoitti:

        Jos tässä viestiketjussa jokin asia on sairasta, niin se on se, että aikuiset ihmiset käskevät lasta ottamaan yhteyttä viranomaisiin. Johan meillä Suomessa on ainakin yksi sairas esimerkki nykyisen lain aiheuttamista omituisuuksista, kun yksi lapsi oli haastanut vanhempansa oikeuteen fyysisestä kurittamisesta, voittanut jutun ja saanut omilta vanhemmiltaan rahallisen korvauksen. Tasa-arvollakin jokin raja sentään...

        Kysyn vaan, että mitenkähän kyseisen perheen yhteiselo sen jälkeen enää toimii? Lapsi on lapsi, eikä hänelle saa antaa oikeuksia, jotka kävelevät yli vanhempien auktoriteetin. Erikseen tietysti todella kova fyysinen kuritus tai insesti ym. epänormaalit toimet vanhempien osalta, mutta mielestäni tukistaminen, luunappi tai tottelemattoman lapsen "raahaaminen" esim. kaupasta autoon ei ole pahasta, jos lapsi hyvin kuriton.

        En toki kannusta fyysiseen kuritukseen, vaan puhumiseen ja vaikka kannattaa katsoa sitä kakkosen Lapsityrannit-sarjaa. Siinä hyviä vinkkejä.. :)

        Tosiaan vähän mietityttää tuo kun kehoitetaan ottamaan yhteyttä viranomaisiin ja jotkut jopa tuntuvat niin iloisesti sanovan "pian pääset sitten sijaisperheeseen tm.".. Itse sain joskus pienenä aiheesta piiskaa, jos näin jälkeenpäin ajattelen niin se ei kyllä maailmaani kaatanut laisinkaan ja erittäin karmea vaihtoehto olisi ollut se että olisin moisen takia joutunut johonkin sijaisperheeseen eroon vanhemmistani.. Varmasti homma olisi eri jos tuota piiskaa saisi päivittäin pelkistä vanhempien raivopurkauksista tai jotain muuta (esim hyväksikäyttöä) olisi. Mutta niin, tässä oli vain oma mielipiteeni


      • Naapurin poikamiesisäntä
        sitten tätä.. kirjoitti:

        Tosiaan vähän mietityttää tuo kun kehoitetaan ottamaan yhteyttä viranomaisiin ja jotkut jopa tuntuvat niin iloisesti sanovan "pian pääset sitten sijaisperheeseen tm.".. Itse sain joskus pienenä aiheesta piiskaa, jos näin jälkeenpäin ajattelen niin se ei kyllä maailmaani kaatanut laisinkaan ja erittäin karmea vaihtoehto olisi ollut se että olisin moisen takia joutunut johonkin sijaisperheeseen eroon vanhemmistani.. Varmasti homma olisi eri jos tuota piiskaa saisi päivittäin pelkistä vanhempien raivopurkauksista tai jotain muuta (esim hyväksikäyttöä) olisi. Mutta niin, tässä oli vain oma mielipiteeni

        Asun maaseudulla ja tien toisella puolella on asunut jo viitisen vuotta yh-äiti tyttärensä kanssa. Viime kesänä eräänä iltana silloin 13-vuotias tytär (Jenni) juoksi luokseni itkien ja kertoi äidin piiskanneen hänet . Silloin en tienyt, miten olisin suhtautunut asiaan. Kun hieman kyselin mistä syystä häntä oli kuritettu hän kertoi syylistyneensä myymälävarkauteen. Kun aloin jutella että hän voisi tarvitessa kertoa kohtelustaan viranomaisille hän kielsi sen jyrkästi ja kielsi sen minultakin. Kertoi saaneensa niistä "kusipäistä" jo tarpeekseen sen myymälävarkauden jälkeen. Kun hän ujosti kysyi, pääsisikö hän syliini istumaan tietysti suostuin ja niin tyttö tekikin. Ja otti oikein kunnolla kaulasta kiinni. Aika nopeasti hän siinä rauhoittuikin ja kun siinä keskustelimme hänen kurituksestaan, minulle muodostui kuva jossa hän kyllä hyväksyi saamansa rangaistuksen mutta EI sitä hyljätyksi jätetyn tunnetta kurituksen jälkeen. Ja juuri siksi hän oli juossut luokseni saadakseen myös välittämistä osakseen. Ehkä tuntia myöhemmin keitin vielä kahvit ja lähtiessään hän vielä halasi ja kiitti "sylistä" ja tiedusteli voisiko hän poiketa myöhemmin uudestaan parantamaan pahaa oloaan. En voinut kieltääkään ja täytyy myöntää että aina toisinaan hän sen tekeekin. Mitään seksuaalista ei välillämme ole ollut, ei hyvälyjä taikka pusuja vaan pelkkää sylissä oloa ja välittämistä. Myöhemmin on tullut mieleen etsiikö hän minusta sellaista "isähahmoa". Tyttö kun ei edes tiedä oman isänsä nimeä eli hän taisi olla sellaisen yhden yön suhteen jälkeläisiä


      • tilanne päällä
        Naapurin poikamiesisäntä kirjoitti:

        Asun maaseudulla ja tien toisella puolella on asunut jo viitisen vuotta yh-äiti tyttärensä kanssa. Viime kesänä eräänä iltana silloin 13-vuotias tytär (Jenni) juoksi luokseni itkien ja kertoi äidin piiskanneen hänet . Silloin en tienyt, miten olisin suhtautunut asiaan. Kun hieman kyselin mistä syystä häntä oli kuritettu hän kertoi syylistyneensä myymälävarkauteen. Kun aloin jutella että hän voisi tarvitessa kertoa kohtelustaan viranomaisille hän kielsi sen jyrkästi ja kielsi sen minultakin. Kertoi saaneensa niistä "kusipäistä" jo tarpeekseen sen myymälävarkauden jälkeen. Kun hän ujosti kysyi, pääsisikö hän syliini istumaan tietysti suostuin ja niin tyttö tekikin. Ja otti oikein kunnolla kaulasta kiinni. Aika nopeasti hän siinä rauhoittuikin ja kun siinä keskustelimme hänen kurituksestaan, minulle muodostui kuva jossa hän kyllä hyväksyi saamansa rangaistuksen mutta EI sitä hyljätyksi jätetyn tunnetta kurituksen jälkeen. Ja juuri siksi hän oli juossut luokseni saadakseen myös välittämistä osakseen. Ehkä tuntia myöhemmin keitin vielä kahvit ja lähtiessään hän vielä halasi ja kiitti "sylistä" ja tiedusteli voisiko hän poiketa myöhemmin uudestaan parantamaan pahaa oloaan. En voinut kieltääkään ja täytyy myöntää että aina toisinaan hän sen tekeekin. Mitään seksuaalista ei välillämme ole ollut, ei hyvälyjä taikka pusuja vaan pelkkää sylissä oloa ja välittämistä. Myöhemmin on tullut mieleen etsiikö hän minusta sellaista "isähahmoa". Tyttö kun ei edes tiedä oman isänsä nimeä eli hän taisi olla sellaisen yhden yön suhteen jälkeläisiä

        jossa äiti jollain tavalla yrittää eristää itteäni isänä lapselta. Äiti varmasti pelkää sitä, että lapsi hyväksyy mut ja perheeni paremmin , kun heidät perheinensä. Kaikki meistä hyväksyy lapsen täysin ja ollaan lapsen takia onnellesia. Joskus voi käydä niin, että äiti yrittää erottaa isän lapsestaan. Ei siis kaikkia voi syyttää, et heidät ois tarkotuksellisesti hyljätty, vaikka äiti sanoo niin.


    • Antanut

      SAin vitsaa 16v Äitiltä kahten kesken en koskaan muiten nähten tai tietäin en hävennyt Äiti riisui housut aina käytti aikaa anto vitsaa hellästi tämän jälkeen keskusteltiin aina miksi en saanut aiheettomasti koskaan

    • Monasti vitsaa

      Saan Äitiltä Piiskaa en häpeä sitä enkä tunne itseäni nöyryytetyksi sain eilen viimeksi tupakan poltosta jäinkiini kolmannen kerran koivuniemen Rouva tanssi pakaroillani pymppyni olipunakka sain aiheesta

    • Koivuniemen Rouvaa

      Eiole Vanhan Aikaista Antaa vitsaa Vitsakuuluu Osana kasvatusta Eirikoluita eikäjää Traumoja En Häpeä Piiskan saantia haen joskus itse vitsan Äiti hakee yleensä Äiti Riisuuminut Olen Äitin tai Isän sylissä piiskattavana Saanpiiskaa napakasti piiskaamisen jälkeen otanpiiskaajaani kaulasta kiitän piiskaamisesta annan Vanhempieni piiskata ihan mielelläni enole kokenut Piiskaamisessa huonoja puolia Poika14V

      • Henriikka13V

        Piiskaa Sain Tänä Aamuna Äitiltä Kävin hakemassa vitsan Pyllylläninäkyy vielä piiskanjäljet Sain omasta syystä.


      • Anonyymi

        Taidat höpistä.


    • Piiskalla Kuria

      Olen saanut piiskaa monasti äitiltä aivan aiheesta äiti käyhakemassa vitsan lähikoivikosta peräpäätä kihelmöi kunototan äitintuloa äiti riisuu minut hellästi piiskaa napakasti olen saanut kerran äitin vyötä pp pelkäsin pelko oli aiheeton remmi oli vaihtelua en tunne nöyryytystä tai häpeää tämä on luonollista.

    • Typykkä15V

      Sain joulu loman aikana äitiltä piiskaa ansaitusti minua tämä ei nolota on luonnollista pitää kuria piiskalla jos muu ei auta.

    • Tyttö 15V

      Sain tänä aamuna olla äitin sylissä nauttia äitin käsittelystä paita vain päälläni piiska tekitehtävänsä en häpeä eikä ole karseeta vitsan saanti on sovittu asia pylly on vähän hellä pitän kurin pitoa oikeana.

    • ...

      Sairasta... Kun luki ketjun, niin huomasi, että ihan on väkivalta tehnyt tehtävänsä: Uhrit syyllistävät itseään, aivan kuten väkivallan tekijällä aina on tarkoituskin.

      • Anonyymi

        Näinhän se on.


    • kurisuomi

      vitsa tekee hyvää, siitä tulee autuas, puhdas ja vapaa olo.
      Siitä tulee iloinen turvamieli.
      Moniharainen koivuvitsa poisaa synnin ja ahdistuksen ja tuo vapauden.
      Vitsaa kuuluu antaa posliinille pyllylle ja reisien yläosien alueelle aina vähintään 30 lujaa iskua, kauttaaltaan koko alueelle, ei vain samaan kohtaan.
      Tarkoituksena ei ole rikkoa piiskattavan pyllyn ihoa vaan saada tasainen kuuma punoitus ja se tunne että on ollut tuhma ja syntinen.
      Ankaran vitsaselkäsaunan aikana koko ajan puhutellaan piiskattavaa teydystä synnistä ja tuhmuudesta ja että tässä nyt autetaan paha pois.
      Piiskattavaa ei saa vihata vaan tulee antaa ymmärtää sille että hänestä välitetään ja tässä on kyse auttamisesta.
      Vitsa tekee vain hyvää. vitsahoitoa tuhmille suomen pojile:
      [email protected]

      • Anonyymi

        No sinä ainakin olet hullu


    • Vitsaa Kunnolla

      Vitsa On hyvä oikeinkäytettynä minä saan vitsaa kun muut keinot ei tepsi olen äitin sylissä piiskattavana piiska sattuu vähän tekeetehtävänsä saan N3 kertaa vuotessa annan piiskata entappele vastaan ei nolota.

    • Sain Piiskaa

      Eilen aamulla äiti töihin läksiessään ilmoitti illalla saat vitsaa tulin koulusta äiti tuli hetken päästä oli hakenut matkalla koivuvitsan tiesin pyllyn saavan kohta hyvästi vitsaa äitikävi suihkussa veiminut makkariin sain olla äitin sylissä pylly punehtui hieman ei olevanhan aikaista kuuluu tähän päivään.

      • Anonyymi

        Miksi te pervot tänne kirjoittelette ?


    • Katariina15V

      sain vitsaa eilen illalla äitiltä olinäitin reisillä hyvä koivuvitsa tanssi pyllylläni sain mitä ansaitsin piiskan jälkeen on hyvä olo äiti halaa ja hellii piiskauksen jälkeen annan äitin riisua japiiskata tämä on oikea tapa pitää kuria.

      • Anonyymi

        Sinut pitää ilmoittaa poliisille pervo.


    • Jaana39V

      Aamulla annoin pojalle vitsaa tuli kotiin illalla tupakalla tuoksuen poika haki vitsan riisui päällyshousut otinalushousut pois otin syliini annoin näpäkän selkä saunan käytämme vitsaa 3-4 kertaa vuotessa poika antaa piiskata eitappele vastaan tyttäreltä joutun ottaa housut väkisin pois tietän vastustus on muotollista kun housut onotettu tytär tulee itse syliini antaa myös piiskata lapseni hyväksyvät piiskan käytön.

      • Vitsaa Saanut 15V

        Jaana olet monen lapsen toive äiti minun äiti on sinun laisesi saan vitsaa tarvittaissa annan äitin piiskata menen mielelläni äitin syliin saamaan vitsa hoitoa saan myös hellyyttä ja rakkautta kaikkea tasapuolisesti. ON OK


      • Tarvittiin vitsaa
        Vitsaa Saanut 15V kirjoitti:

        Jaana olet monen lapsen toive äiti minun äiti on sinun laisesi saan vitsaa tarvittaissa annan äitin piiskata menen mielelläni äitin syliin saamaan vitsa hoitoa saan myös hellyyttä ja rakkautta kaikkea tasapuolisesti. ON OK

        Fyysinen kuri otettiin käyttöön meillä 3vuotta sitten olen tyytyväinen vaikka olen saava osapuoli tänään klo20.00 sain äitini sylissä mahtavan piiskauksen täti piti jaloistani etten potkiliikaa saan noin6kertaa vuotessavitsaa pari kertaa remmiä pahihmissatapauksissa lähten tätin kanssa uimaan pistän pitkät uimahousut etteipiiskanjäljet näy.


      • Vitsapyllyllä

        Noin viisitoista vuotta sitten sain minä viimeisen piiskauksen pyllylleni meillä käytettiin vitsaa 7-16 vuotiaaksi minä sain hakea itse vitsan monasti kymmenvuotiaasta alkain annoin äitin piiskata vapaasti en vastustellut meillä vitsan antaminen toimi joskus äiti oli hakenut vitsan valmiiksi kaksitoista vuotiaana sovittiin sain itse riisua alapäänipaljaaksi mennä äitin syliin ottamaan vitsaa äiti vitsoi napakastipyllyni,reiteni vanhempana sain lantiolle myös en pelännyt enkä hävennyt vitsan saantia äitin kanssa kahten kesken hoitettiin vitsan käyttö muut eivät tienneet mitä tapahtui kun jäimme kahtestaan kotiin äiti tai itse olin hakenut vitsan valmiiksi äiti pääsi nopeasti hoitamaan vitsomisen jäi aikaa myös halaamiselle,hellimiselle teini ikäisena halin aina äitiä vitsan jälkeen joskus pitkäänkin .


    • Niina16.5V

      sain äitiltä remmiä vyötä saan N3kertaa vuotessa pyllylleni jostakin syystä pitän piiskan ja remmin saannista vaikka sattuu riisun alapääni paljaaks menen äitin syliin mielelläni tänään sain vyötä tarjoilen pyllyni lantioni jareiteni remmittäväs/piiskattavaks kiihotun pyllyn punaisuutesta on ihanaa saata kunnolla remmiä/piiskaa pyllyssä tuntuukuin olisi tulessa.

    • Jari15Vuotta

      Tänä Aamuna olin Mamman kanssa kaksin kotona mamma riisui minut ottimuhkeaan syliinsä hoitettavaksi oman vyönsä kera sain vyötä/remmiä hyvästi peräni heilui remmin tahtissa pakarat.reitet jalantio remmittiin kunnolla olin sylissä monta minsaa remmi sattui välillä paljon kunnon remmityksen jälkeen on hyvä olo Mamma saa antaa remmiä jatkossakin tämä sopii meille.

    • Poika Kaupungista

      olin sylissä N tunti sitten Äiti piiskasi minut koivuvitsalla paljaalpyllylle sain omasta syystä ei ole vanhan aikaista vitsa sopii minulle olen 15V olen saanut 7 vuotta vitsaa N4kertaa vuotessa.

    • Teini Poika

      Eilen jäin kiini tupakasta äiti pyysi hakee vitsan hain hyvän vitsan tein tiliä äitin sylissä pylly paljaana vitsa oli apuna äiti käytti vitsaa taitolla,hellyytellä pylly punehtui annan äitin riisua ja piiskata tämä on äitin oikeus tarvittaissa olen saanut kerran vyötä saan valita kumpaa käytetään vitsa on suosikkini olen hakenut viimeiset 3vuotta itse vitsan joskus autan äitiä riisumisessa otan päälli vaatteet pois alkkarit ottaa äiti silittää samalla pyllyäni ottaa syliinsä hakemani vitsa on hyvässä käytössä saanpotkia vapaasti piiskatessa pyllyni heiluupiiskntahtissa .

    • Melkein Aikuinen

      saan äitiltä remmiä riisun pyllyn paljaaksi menen äitin syliin remttäväksi olen yleensä äitin paljail reisil saan paljon remmiä hellästi on hyvä olo kunnon remmityksen jälkeen halaan äitiä kiitokseksi ajastaan.

    • Vitsaa antanut

      Annoin pojalle vitsaa yhtessä haimme vitsan riisuin otin syliini poika tirautteli pikku itkuja piiskasin pyllyn punaseksi vitsan jälkeen poikatuli syliini halasiminua istuimme sylikkäin hetken.

      • Poika14 Vuotta

        Olet Hyvä Äiti!


      • Näinennen

        Olet hyvä äiti tänä päivänäkin täytyy käyttää vitsaa jos muu ei auta itse sain äitiltä vitsaa noin viisitoistavuotta on aikaa kesällä haimme yhtessä monasti vitsan äiti tepasti aina kahtenkesken pyllyni kimpussa ei halunut muita paikalle olin aina äitin reisillä piiskatessa vielä kuusitoista vuotiaana sain piiskaa äitiltä.


    • Vitsan Tarpeessa

      Viikon lopulla haimme äitin kanssa yhtessä vitsan saunan pukuhuoneessa olimme kahtestaan riisuin alapäänipaljaaksi menin äitin syliin sain hyvästi vitsaa.

    • kuriton poika

      Eräs täti... perhetuttava uhkasi kerran antaa piiskaa kun olin 11 vuotias, sen jälkeen rupesin unelmoimaan vitsasta

    • rakkaudella lapselle
    • 5+11

      Kyllä väkivallasta pitää ilmoittaa poliisille. Jos tuntematon mies ohittaa isäsi kassajonossa, antaako isäsi hänellekin piiskaa? Ei. Tai jos yrittää, saa joko itse turpaansa tai saa syytteen törkeästä pahoinpitelystä.

    • Vitsa hyvstä

      olen saanut 7V lähtien vitsaa 3-5kertaa vuotessa äitiltä aluksi pelkäsin vitsaa tappelin vastaan äiti riisui minut hellästi varmoin ottein otti syliin sain vähän vitsaa opin luottamaan äitiini samassa sylissä olen saanut paljon hellyyttä ja rakkautta ja vitsaa tarvittaissa äitini antamat selkäsaunat ovat paikallaan oikeista asiosta annettu olen teini ikäinen saan vitsaa paljon kerrallaan pyllyäkuumottaa hyvän piiskaamisen jälkeen pitkään istumme sylikkäin piiskaamisen jälkeen pitkään halaan,hellin äitiäni.

    • Sain vitsaa

      Sunnuntaina hain äitille vitsan valmiiksi jäin tupakasta kii olimme makkarissa äiti riisui otti hellästi syliinsä sain vitsaa hyvästi pylly oli punainen kuin joulu omena .

    • vitsaa pyllylle

      olen saanut3-4kertaa vuotessa vitsaa äitiltä viikon lopulla äiti kysyi jos isä olisi mukana piiskaamisessa oli kokemus pitivät sylissään hyvänä vitsaa ei säästetty isä piiskasi pyllyni äitin sylissä sain laltiolle,reisille oli ihana selkäsauna.

    • Helmi L

      Tervehdys

      Älä anna selkäsaunaa.

      Ystävällisin terveisin

      Helmi L

    • Vitsa kunniaan

      Vitsa sopii tänäänkin käytetettäväksi asiallisesti olen 15 v saan vitsaa sain sunnuntaina olin polvet koukussa sohvalla selälläni äiti piiskasi pyllyn,reitet piiska osui välillä perä aukkoon kirahtelin pikkasen.

    • Hyvästi Vitsaa

      Olin 13V olin saamassa koti arestin pyysin äitiltä vaihto ehtoisesti vitsaa paljaalle pyllylle äiti häkeltyi täysin kysyi mitäminä puhun äiti tuli tunnin päästä vitsa mukana osasi piiskata pyllyn helläksi piiskataan muutaman kuukauten välein on mennyt 2vuotta en katu pyyntöäni.

    • Hyvin Vitsottu

      Hain vitsan valmiiksi illaksi äiti kattoo riisutumistani pyllyäkihelmöi paljaat reitemme kohtaavat olen valmis piiskattavaksi kiihotun äitin sylissä saan kylliksi vitsaa.

    • emppu v

      olen koht 11v ja isäni antoi 5 vuoptiaalle lapselle siitä läpsäytyksiä perseelle kun
      se vaan sanoi vittu ja mäkiin oon saanu varmaa 4 kertaa piiskaa paljaal pyllyl kerran siitäkin ku en osannu pyöräil viel uudwel pyöräl ja rupesin itkee ni siit sai piiskaa

    • Teini Tyttö

      Ototan kesää kuin lehmäkevättä pääsemme mökille saan äitiltä hyvästi pyllylleni asumme kerrostalosssa äänet kuuluvat siksi saan talvella vähän vitsaa mökillä vitsat ovat lähellä pikkarit pois ja äitin syliin potkimaan on ihanaa saata kesäistä vitsaa.

      • Teinipoika2

        Olen Äitin kanssa maalla äitillä alkoi loma olimme kolmestaan päivällä äiti minä ja koivuvitsa pikkarit lähtivät vikkelään sain potkia,huutaa vapaasti piiskatessa.


      • Teini Tyttö1

        Nim Merk: Teini TyttöSaitko monasti vitsaa kesän aikana minä olin 5kertaa äitin sylissä kesällä yhtessä haimme vitsat pyllypaljaaksi tirautan pikku itkuja piiskatessa lopuksi istummesylikkäin halaten minulla on hyväolo piiskanjälkeen ototan ensi kesää .


      • Teini Tyttö
        Teini Tyttö1 kirjoitti:

        Nim Merk: Teini TyttöSaitko monasti vitsaa kesän aikana minä olin 5kertaa äitin sylissä kesällä yhtessä haimme vitsat pyllypaljaaksi tirautan pikku itkuja piiskatessa lopuksi istummesylikkäin halaten minulla on hyväolo piiskanjälkeen ototan ensi kesää .

        Nim merk:Teini Tyttö1 olin 6tai7kertaa ilman pikkareita kesäinen vitsa maistui paremmalta kuin luulin toivon saavani vielä tulevana kesänä riisua pikkarit.


      • TeiniTyttö1
        Teini Tyttö1 kirjoitti:

        Nim Merk: Teini TyttöSaitko monasti vitsaa kesän aikana minä olin 5kertaa äitin sylissä kesällä yhtessä haimme vitsat pyllypaljaaksi tirautan pikku itkuja piiskatessa lopuksi istummesylikkäin halaten minulla on hyväolo piiskanjälkeen ototan ensi kesää .

        Miten Kesäsi meni Teini tyttö minulla meni aika mukavasti äitin kanssa olimme kolmekertaa saunan pukuhuoneessa kertoja oli vähemmän kuin etellisenä kesänä vastapainoksi sain olla sylissä pitempään vitsaakäytettiin enemmänkerralla pitkät halaamiset,suukot.


      • Teini Tyttö
        TeiniTyttö1 kirjoitti:

        Miten Kesäsi meni Teini tyttö minulla meni aika mukavasti äitin kanssa olimme kolmekertaa saunan pukuhuoneessa kertoja oli vähemmän kuin etellisenä kesänä vastapainoksi sain olla sylissä pitempään vitsaakäytettiin enemmänkerralla pitkät halaamiset,suukot.

        Ototin kesää tovekkaana saisinko riisua pikkarini vielä,mennä äitin syliin vitsottavaksi toiveeni toteutui sain riisua pikkarit kolmasti sain kuitenkin enemmän vitsaa pyllyn lisäksi lantio,reitet saivat punastella pitin pitkä lahkeisija shortseja vitsan jälkeen etteivät reisien rannut näkyisi oli ihanaa potkia äitin sylissä reisille piiskattaissa varsinkin sain hellyyttä,hyväilyä vitsan päälle.


    • Joppe

      Olen saanut vitsaa 7 vuotta saanN4kertaa vuotessa eilen sain äitiltä remmiä pelotti ennen remmitystä pelko oli aiheeton äitikäytteli remmiähellästi sain pitempään.

    • Teini selkäsauna

      Sain kovan selkäsaunan kerran 70¨luvulla. Olimme jääneet sisarustemme kanssa kotiin. Kun vanhempani olivat olleet juhlimassa jossain. Ja kun vanhempani näkivät sen siivon joka puolella. Koko asunto ihan sekaisin. Vanhempana sisaruksena jouduin siitä vastuuseen. Tiesin isäni ankarana miehenä. Ja nyt saisin oikein remmiselkäsaunan. Nähtyään sen siivon, isäni käski menemään ulkoterassille ja laskemaan housut nilkkoihin. Nyt tiesin, että saan kunnon selkäsaunan.. Isä tuli terassille remmi kädessä. Ja sanoi. että kumarru terassipöydän päälle.Siinä sitten pylly paljaana kumarruin pöytää vasten. Tiesin. että nyt saan kunnon remmiselkä saunan. Isäni aloitti kunnon piiskauksen. Parinkymmenen remminiskun jälkeen paruin oikeen vuolaasti Itkin ja nyyhkytin todellakin. Kaipa tuo riittää näin kunnon remmillä. Mun pylly oli tosi hellä pari viikkoa. mutta opin sen, että saa piiskaa,kun on tuhma tyttö.

    • Vitsaa

      Meillä käytetään vitsaa tarpeenmukaan vitsan saanti on luonnollista mielestäni eikä häpeän aihe piiskaamattajättäminen on pahempi itse saanpiiskaa äitiltä potkin,huutan piiskatessa tarjoilen pakarani äitillevitsottavaksi äitin antamat selkäsaunat ovat ihania tuleehyvä olo tarvitsen vitsaa muutamankerran vuotessa poika 15V

    • 16v poika

      Miten voitte saaha piiskaa? ettekö laita hanttii ja lyö tai jotain?

      • ............

        Nämä on nyrjähtäneiden ihmisten kirjoituksia tai ehkä juttujen takana on vain yksi pervo setä. Tästä näkee ettei palstalla ole mitään moderointia tai ehkä näiden tekstien kirjoittaja onkin tämän palstan moderaattori. Asialliset tekstit poistetaan ja sekoilut jätetään. :D


      • Vitsahyväksi

        Hei poika16V Kysymys on muusta kuin voimasta olen äitiäni isompi kooltani siitä huolimatta annan äitin riisua pyllyn paljaaksi ottaa syliinsä piiskattavaksi tämä tapahtuu yhteisesti sopimalla saan äitiltä vitsaa,hellyyttä tasapuolisesti tietän ilman vitsan käyttöä voisin villiintyä liikaa siksi minä ainakin tarvitsen vitsaa muutamankerran vuotessa.


      • Anonyymi

        Olin 18-vuotias, kun isä sanoi, että antaisin mulle piiskaa, mutta hävettää aikuisen miehen piiskaaminen. Minua nauratti sellaiset puheet vähän liikkaa. Isä tuli ja otti minut makaamaan syliinsä ja taputteli pakaroitani kämmenellään. Sanoi, että hän voi ottaa multa housut alas ja antaa antaa kunnolla remmiä tai risua. Minä yritin rimpuilla itseäni vapaaksi, mitä enemmän riuhdoin, sen lujempaa isä läimi.

        Kyllähän se nolotti myöntää ääneen, että isä oli vielä herra talossa. Isä vakuutti, että ennen on piiskattu isompiakin miehiä kuin minä olen. Sen jälkeen varoin tarkasti haastamasta millään tapaa isääni. Pikku hiljaa minua alkoi kismittää, että olin hävinnyt niin rumasti sen matsin, mutta haastaa en häntä tohtinut vielä 30 vuotiaanakaan. En edes kehdannut kysyä, oliko hän piiskannut jonkun aikuisen miehen.

        Näin 60-luvulla


    • ............

      En ole koskaan saanut selkääni, enkä ole antanut ikinä lapsilleni selkään.

    • Satu15

      Vitsaa käytetään meillä vielä tietän pari tyttöä,ja heitän veljet saavat vitsaa minua ei nolota eikähävetä mennä äitin syliin pyllypaljaana ottamaan vitsaa ansaitsen selkäsaunani halaan,hyväilen äitiä vitsan jälkeen.

    • Vitsaa,Remmiä

      Olen saanut Vitsaa 5-6kertaa vuotessa tänään sain äitiltä remmiä seisaaltaan pitin äitin Vasemmastakätestä kiini remmitessä pylly on hellä,punainen remmin jäljiltä olen 16 V annan äitin piiskata,remmitä tarvittaissa.

    • Kuolema korjaa

      Hei te selkäsaunan saaneet.

      Kun muutatte pois kotoa niin käykää antamassa rautalapiolla kurittajaanne naamaan.

      Syyte saattaa tulla mutta viesti menee perille.

    • Näin

      Mut heitettiin päin suihkuhuoneen seinää se sattu ja nostettiin riveleistä seinälle sen teki minun isäni kun vähän kettuilin eli mitä teen oln 13v.

      • Huono kasvatus?

        Et enää kettuile isällesi?


    • Remmistä

      Viikon lopulla vuoten tauon jälkeen äitin sylissä nakuna vyötanssi pyllylläni,reisilläni mukavasti en muistanut enää miten hyvä olo tulee kunnon selkäsaunan jälkeen halasin,hyväilin äitiä.

    • Piiska1

      Ototan kesä lomaa menemme äitin kanssa mökille kesäksi piiskat ovat lähellä viime kesänä haimme yhtessä 4kertaa vitsan etellisenä noin8kertaa tulevasta eitietä luulen äitin kanssa kulkevani lähikoivikkoon käsikätessä muutaman kerran lomalla saan olla äitinsylissä pitempään ei ole pelkoa että jokutulisi ja joutuisijättämään piiskaamisen kesken tietän pyllyni olevan muutaman kerran punainen,hellä tulevana kesänä.

      • Piiska1

        Menneenä kesänä selvisimme kahtella vitsan hakemisella molemmilla kerroilla sain pyllylle,reisille istuimme sylikkäin hellien.


      • Vitsaa tarvittiin
        Piiska1 kirjoitti:

        Menneenä kesänä selvisimme kahtella vitsan hakemisella molemmilla kerroilla sain pyllylle,reisille istuimme sylikkäin hellien.

        sain hakea 3kertaa vitsan viimekesänä olin äitin sylissä reitet levällään saipiiskattua reitenikin kunnolla joka piiskauksen jälkeen istuimme sylikkäin halaten,hellien.


    • Vitsaa1

      Viimeisen vuoten aikana olen saanut pari kertaa vitsaa eilen sain äitiltä remmiä paljaallepyllylleni äiti käyttää remmiä tarpeen mukaan jos villiinnyn liikaa otetaan remmi käyttöön 3vuotta sitten joututtiin käyttää remmiä jopa parin viikon välein ennenkuin tehosi annan äitin piiskata,remmitä tarvittaissa menen mielelläni äitin reisille pyllypaljaana.

      • Vitsaa1

        Olin viikon lopulla Äitin reisillä pyllypaljaana kaksihaarainen koivuvitsa hyväili pyllyäni,reisiäni pakarat punoittivat.


    • Teini2

      Äiti otti Farkkuhameen vyön käyttöön vuoten tauon jälkeen olen saanut viimeisen vuoten koivuvitsaa eilen jäin tupakasta kiini olin pelkkä paita päällä äitin sylissä saamassa remmiä pylly oli punainen kun nousin äitinsylistä sain tarvitsemani remmityksen.

    • Äitiltä vitsaa

      Äiti käyttää pehmeäävyötä jos vitsaa ei ole saatavilla muutaman kerran vuotessa vitsaa lomien aikana haimme yhtessä vitsan jos tarvitaan menneenä lomana haimme yhtesti olin äitin kanssa kahtestaan mökillä ei ollut pelkoa että joku tulisi kesken vitsankäytön äiti sai touhuta huolettomasti vitsa tanssi pyllyllä,reisilläni .

      • Vitsaa Tarvittaissa

        Meillä käytetään vitsaa ainoastaan remmiä on kokeiltukerran huonoin tuloksin vitsan antaminen tapahtuu kahtestaan ollessa äiti varaa aina aikaa kylliksi kahtestaa olemiselle varmistaa ettei kukaan tule keskeyttämään kahtenkeskistä tapahtumaa yleensä olemme saunan pukuhuoneessa sohvalla äitin reisillä kesällä nakuna talvella paita päällä pakarani punoittavat halaan,hyväilen piiskaajaani Äitiä tarvitsen 3-4 vuotessa vitsaa.


      • Remmiä
        Vitsaa Tarvittaissa kirjoitti:

        Meillä käytetään vitsaa ainoastaan remmiä on kokeiltukerran huonoin tuloksin vitsan antaminen tapahtuu kahtestaan ollessa äiti varaa aina aikaa kylliksi kahtestaa olemiselle varmistaa ettei kukaan tule keskeyttämään kahtenkeskistä tapahtumaa yleensä olemme saunan pukuhuoneessa sohvalla äitin reisillä kesällä nakuna talvella paita päällä pakarani punoittavat halaan,hyväilen piiskaajaani Äitiä tarvitsen 3-4 vuotessa vitsaa.

        Vitsaa käytettiin monta vuotta käytetään vieläkin remmi on tullut rinnalle tasa päisenä saan valita kumpaa käytetään kesällä vitsaa talvella on remmi enemmän käytössä paljaalle pyllylle tänään sain remmiä Äitiltä noin puolituntia sitten pyllyä kuumottaa vielä minäkin halaan,hyväilenÄiti selkäsaunanjälkeen


      • Ripari
        Remmiä kirjoitti:

        Vitsaa käytettiin monta vuotta käytetään vieläkin remmi on tullut rinnalle tasa päisenä saan valita kumpaa käytetään kesällä vitsaa talvella on remmi enemmän käytössä paljaalle pyllylle tänään sain remmiä Äitiltä noin puolituntia sitten pyllyä kuumottaa vielä minäkin halaan,hyväilenÄiti selkäsaunanjälkeen

        Olin kiukutellut tehnyt kaikki mahtolliset tyhmyytet joutuin äitin kanssa sopimaan miten toimitaan jatkossa haimme yhtessä piiskan sain pyllyllylleni aluksi jatkossa olin jalatpystyssä sain reisillepiiskaa pyysin äitin antamaan pyllylleni loput sain pyllylleni piiskaa uutelleen pyllyäkirveli,punoittikunnolla reisillä piiskan jättämät rannut piiskan jälkeen äiti ojensi kätensä otti syliinsä istumaan tuntui ihanalta olla lähekkäin halasin suukottelin oli niin hyväolo piiskan jälkeen.


      • vitsa

        Sain aikoinani myös äitiltä vitsaa meillä oli parasta tämä kahtestaan oleminen eikä olut pelkoa että joku näkisi kun saan vitsaa äiti laittoi ovi ketjun päälle ettei yllätetä selitti että oli vahingossa laittanut olin teini ikäiseksi saakka potkimassa äitin reisillä.


    • Remmiä,Vitsaa

      Kyllä remmi,vitsa sopivat vielä nykyisinkin käytettäväksi sain kesällä muutaman kerran vitsaa pari viikkoa sitten Äiti käytti remmiä pyllylleni Levitti reitensä otti minut reisilleen olin tukevasti sylissä sain remmiä farkkujeni päälle vähän aikaa äiti nosti minut sylistään aukaisi vyöni,vetoketjuni lasketin farkkuni polviin joutuin äitin reisille takaisin sain pikkareiten päälle remmiä pienen hetken kunnes äiti pyysi nostamaan pymppyäni lasketti pikkarit polviin sain paljaalle pympylleni remmiä pyllyä kuumotti pitkään halasin äitiä remmin jälkeen.

    • Ripari ikä

      Minä saan remmiä äitiltä vitsaa käytettiin aikaisemmin olen ripari ikäinen sain eilen remmiä peppuni oli kutissut viikonverran tarvitsin selkäsaunan poltin tupakaa äiti näki tämän pylly paljaaksi ja äitin reisille remmittäväksi sain pyllylle,reisille vieläkin on hyvä olo remminjälkeen tarvitse remmiä tai vitsaa muutaman kerran vuotessa.

    • Silloinenteini

      Vuosituhannen vaiteessa olin teini ikäinen sain vitsaa,remmiä äitiltä kahtehten kesken pikkukidinä olin sylissä teininä sain vitsaa seisaaltaan äiti piti kätestäni antoi pitkälläpiiskalla pyllylleni,reisille tämätyttö käänteli pyllyä,levitti reitensä sai piiskattua hyvin remmiä sain olemalla sohvalla polvillani pikkaisen pyllistettynä äiti antoi leveälläremmillä pyllyssä tuntui ääntelin joka lyönnillä ai ai ai äitisilitti pyllyä muutaman lyönnin välein jatkoi kunnes pyllyni oli punainen kuin jouluomena yleensä sain remmillä 30-40 lyöntiä joka remmityksen jälkeen istuimme sylikkäin tuntui ihanalta olla hellittävänä.

    • Vitsaa1

      parivuosikymmentä taakse päin olin teini ikäinen haimme äitin kanssa kesäisin monasti vitsan lähikoivikosta kaikki tapahtui yhtessä tehten olin nakuna äitin sylissä vitsa hyväili alapääni punaiseksi joka piiskauksen jälkeen hyväilin äitiä.

    • KATKERA LAPSI,AIKUIN

      MINÄPÄ EN OLE TEKEMISISSÄ VANHEMPIENI KANSSA.VAIKKA APUA TARVIISVAT NYT VANHOINA,HAISTAKOON PITKÄN VITUN KUN PIENENÄ SAIN SELKÄÄNI.
      SEN SIITÄ SAA.

    • Tyttö70luvulta

      sain piiskaa 12vuotiaaksi äiti otti sitten remmin käyttöön sanoi itsekin saaneensa remmiä tämänikäisenä ensimäiset remmit sain sylissä teininä olin matolla polvillani ylävartaloni lepäsi äitin reisillä äiti sai hyvästi annettua remmiä äiti oli yleensä pikkareissa,rintsikoissa remmitessään minä hyväilin äitini paljaitareisiä laskin äitini pikkareiten kaulusta alaspäin sain hyväiltyä lantiota,pepua äiti antoi hyväillä itseään samalla kun sain remmiä.

    • Hyvästi piiskattu

      Sain pyllylleni kunnolla olin viisitoista vuotias olin saanut vitsaa monta vuotta tämä selkäsauna menikaiken ohi jäin kiini sex touhuista emme ollu ehtinyt lliian pitkälle Äiti yhytti sainseuraavana päivänä pyllylleni äiti laskette pikkarit,sukkahousut puoliväliin reisiäni otti syliinsä keteniolivatlattiassa äitillä oli vanerilevy 40x5 cm jolla läpsytti pyllylleni välillä nopeasti muutaman kymmenen lyönnin putkia taas hitaammin yksittäis lyöntejä itkin,ähkyin sain yli viisiminuttia olla äitin sylissä sain noin 300 lämsäytystä pyllylleni tämän tytön pylly oli punainen,hellä kuumottipitkään.

    • Äitinlellikki

      Kahteksankymmen luvulla olin teini ikäinen meitäoli 3lasta minä olin äitin lellikki toiset väittivät olin nuorin kyllä äiti minua hemmotteli mutta vasta painoksi vaatimyös piti kurin minulle ensaanut elääkuin pellossa tiesin siskoni,veljeni olivat saaneet äitiltä vitsaa,remmiä minä sain vitsaa ensikerran kahteksanvuotiaana muutaman kerran vuotessa 13 vuotiaana tarvittiin vitsaa useammin olimme maalla lomalla mökillä äiti oli hommannut ohuenremmin alapääni sai maistella uuttaremmiä äitin sylissä äiti remmitsi pyllyn punaiseksi antoi reisille pikkasen istuimme äitin kanssa sylikkäin tuli hyvä olo halasin,hyväilin äitiä en ollut koskaan ennen selkäsaunan jälkeen tälleen hyväillyt äitiä sain pari kolme kertaa vuotessa remmityksen 16 vuotiaaksi sain myös vitsaa välillä äitin lellikki sai vitsaa,remmiä enemmän kuin toiset olivat saaneet.

    • Anonyymi

      Et ole Ainoa Vitsan käyttö on kielletty vielä tänä päinänäkin jotkut antavat lapsilleen vitsaa ei ole vanhan aikaista jos muu ei auta vitsa on auttanut monen kohtalla pieni piiskan saanti ei vahingoita ketään kun Äiti,Isä antaa kahtenkesken eikä huutele muille Minä sain Äitiltä vitsaa,Remmiä aina kahtenkesken muut eivät tienneet joskus sain otottaa vitsan saanti muutaman päivän kunnes oli tilaisuus olla kshtestaan teinipimuna aloin saamaan remmiä Äiti antoi muutaman kerran Farkkujenipäälle myöhemmin sain paljaallepyllylle sain vielä vitsaakin välillä Eikä ollut karseeta tai noloa en hävennyt vitsan,remmin saantia vielä 16Vuotiaana Äiti Riisuiminut otti reisilleen sain vitsaa tai remmiä .

    • Anonyymi

      Oho. Muakin kuritettu olen. 8 vuotias. kuritus alkoi 5 vuotiaan. Mulle annetaan. Luunappaeja ja lyötämän selkään ja pepuun. Itken joka päivä siitä että mua sattuu.

    • Anonyymi

      Vitsan Käyttö ei ole vanhanaikaista vaan kielletty itse sain vitsaa ja Remmiä isompana Äitiltä Hameenhelma ylös Remmiä Sukkahousujen,pikkareiten päälle noin pariminuttia sukkikset,pikkaritpolviin Remmiä paljaalle muutama minutti kyllä pyllypunoitti ja tuntui mitä oli saanut

    • Anonyymi

      Sain vitsaa,Remmiävähän yli 20vuottasitten olin äitin sylissä sain vitsaa 9-14 vuotiaaksi sitten aloin saamaan Remmiä sain tioukojen farkkujen päälle muutaman kymmentä lyöntiä sitten farkutpolviin Äiti lämssytti kätellään pikkareiten päälle pikkasen antoi remmiä muhkealle teinitytön pyllylle ei ollut noloa eikä karseeta .

      • Anonyymi

        Olin Muhkea pyllyinenMurkkuiässä Hain vitsan itse aika usein Äiti riisui minut yleensä nakuksiotti reisilleen antoi hyvästi vitsaa muhkeaperä piiskattiin kokonaan lantiolle saakka reitet saivat pikkasen 16 vuotiaana aloin levittämään reisiäninostin pyllyäni pimpan posket saivat tälleen myös pikkasen vitsaa nyt aikuisena tykkään etelleen vitsan saannista haluan parikertaa vuotessa remmiä tekee hyvää Pyrstölle.


    • Anonyymi

      Sään piiskaa joka päivä

    • Anonyymi

      Minulla ei ole ollut tuollaista, mutta minulla oli lapsena niin että jos teki jotain tyhmää laitettiin kuuma puhelin paljaaseen takamukseen 2 minuutiksi. Ja siis meillä oli niin paljon niitä puhelimenkäyttäjiä että aina jollain oli kuuma.

    • Anonyymi

      Sun vanhemmat kasvattaa sillä vanhalla tyylillä , se lasketaan tänään rikokseksi jos lyö toista ihmistä eivätkö he tiedä sitä.
      Ja siksi toiseksi se ei edes auta yhtään mitään. Pahoinpitelystä saa kyllä tuomion nykyisin ja vielä jos pahoinpitelee lasta se katsotaan vakavana teoksena.
      Joten sano niille että saavat lopettaa sellaiset vitsan antamisen tai teet ilmoituksen heistä

    • Anonyymi

      Ilmoita eteenpäin.

      • Anonyymi

        Niin minäkin ilmoitan eteenpäin


    • Anonyymi

      Ei Vitsa Ole vanhan aikaista nykyisi tulisi käyttää vitsaa enemmän tilastot kertovat itse sain vitsaa 10vuotiaasta alkain Teini ikäisenä hain itse vitsan monasti oli sovittu vitsan käytöstä sain vielä17Vmuutaman kerran

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe