elatusavun perinnän vanhentuminen

voihan kepuli

Eli.1977 syntynyt lapsi täytti -95 18 vuotta. Siis noin 8 vuotta sitten. Olen ollut siinä uskossa että elatusapu velka vanhenee viidessä vuodessa, eli palkasta ei voida enää ulosmitata mutta kylläkin mahdollisesta omaisuudesta. Tietääkö joku, olenko tulkinnut lakia oikein vai onko pelkkää legendaa.

7

3561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leo Salmela

      Verot vanhenevat viidessä vuodessa maksuunpanovuotta seuraavan vuoden alusta lukien.

      Sen sijaan muu velka vanhenee kymmenessä vuodessa siitä kun velkaa on yritetty viimeksi karhuta. Eli jos velkoja on aktiivinen, velka ei vanhene ikinä. Elatusavut kuuluvat tähän velkaryhmään.

      Näin oli ainakin silloin kun itse lakikirjaa tutkistelin.

      • leo

        Kyllä se taitaa uuden lain mukaan olla juuri tuo kepulin mainitsema 5 vuotta, mutta jos pankkitili pullottaa tai muuta vastaavaa niin saattaa olla jo toinen juttu. Itselläni nimittäin vallesmanni ei puuttunut palkkatulooni juuri tuon 5 vuoden vanhenemis pykälän vuoksi.


      • Leo Salmela
        leo kirjoitti:

        Kyllä se taitaa uuden lain mukaan olla juuri tuo kepulin mainitsema 5 vuotta, mutta jos pankkitili pullottaa tai muuta vastaavaa niin saattaa olla jo toinen juttu. Itselläni nimittäin vallesmanni ei puuttunut palkkatulooni juuri tuon 5 vuoden vanhenemis pykälän vuoksi.

        Lait muuttuu, hallitukset kaatuu....

        Siitä on jo vuosikymmeniä kun haaveilin poliisikouluun pääsystä ja hyödynsin työttömän vapaa-ajat Suomen Laki-kirja kädessä kuukausimäärin.

        Tarvinnee siis päivittää laintuntemustani.


    • takuusäätiö

      Takuusäätiön www.sivuilla on asiasta faktaa !

    • Augustus

      Vuonna 1998 tehdyn lainmuutoksen jälkeen elatusapusaatava vanhentuu viidessä vuodessa. Asiassa ei ole enää merkitystä, onko kyse velallisen tuloista tai omaisuudesta. Vanhentuminen on lopullista.

      Tässä lainkohta:
      Määräajoin suoritettava elatusapu ja sille laskettava viivästyskorko on perittävä elatusvelvolliselta viiden vuoden kuluessa sitä seuranneen vuoden alusta, jona elatusapu on erääntynyt. Muutoin oikeus maksun saamiseen on menetetty.

    • Tahra

      Oikein olet tulkinnut. 5 vuoden vanhentumissääntö tulee voimaan vasta 1.1.05. Vuoden -95 tai vanhempaa rästiä ei voida ulosmitata palkasta, mutta omaisuudesta kyllä. Mikäli jotain omaisuutta on ulosmitattu ennen 31.12.04, voidaan tämä omaisuus käyttää elatusavun maksuun vanhentumisesta huolimatta.
      Voit unohtaa nuo muiden arvailut.

    • Pirulauta

      Prkl tuommosia äijiä. Kukakohan lapsen on elättänyt, hoitanut, huoltanut
      Itse sain joskus kirjeen, olisit ollut saapa xxx markkaa, mut meni ohi kun lapsi täytti 18
      Nyt olen sitte itse veloissa sen takia. Ei tuu kukaan sanomaan, saat anteeksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      296
      3339
    2. 203
      2918
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      226
      1973
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1408
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      164
      1256
    Aihe