Miten laitan pellot myyntiin?

Apuva kiitos!

Minulla on perittyä peltoa noin 15ha, joka on nyt ollut vuokralla varmaan 20v samalla viljan viljelijällä. Vuokratuotto on kuitenkin suht surkea, että olen ajatellut myydä pellot pois jos vaikka pelloista saisi noin 10t/ha. Laskin, että kestäisi 40 vuotta ennenkuin saisin vuokratuloissa myyntihinnan eli kuolisin jo sitä ennen.

Miten tuo myynti sujuisi fiksusti ja miten käytännössä se tapahtuu? Ilmoitus paikallislehteen? tarjouskilpailu? Miten? Ja meneekö myynnistä veroa?

Kiitos jo etukäteen ohjeista.

15

18197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkejä

      Laita lehteen ilmoitus vuokrataan tai myydään, niin sinulla on mahdollisuus valita kumpi vaihtoehto on edullisempi sinulle.Myynnistä menee 28 prosenttia veroa.Mutta älä kuvittele 10t/ha se liikaa vaikka tila olis missäpäin hyvänsä.

    • Myydään peltoa

      Mut et varmaan kyl saa ihan 150 000 euroo viidestätoista ha.

    • .....

      Ilmoitus lehteen,jolla kunnon levikki lähialueella, eipä huono ajatus pistää vaikkapa MaasTulliin, sillä suuri levikki ja käytännössä kaikki aktiiviviljelijät lukevat sitä.
      Verotuksesta voisi sanoa, että jos pellot ovat olleet omistuksessasi vähintään 5 vuotta, käytetään verotuksessa hankintaolettamaa, joka on tällä hetkellä 40% myyntihinnasta.
      Esmerkkinä, jos saat vaikka tuon 10000 euroa/ha, joka mahdollista varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla, ei muualla. Pellon hinta on siis 100000 euroa ja hankintaolettama 4000 euroa.Silloin maksat veroa 28% summasta 10000-4000 eli vero on 28% 6000 eurosta eli 1680 euroa, veroprosentti siis 16,8%. Mutta pelto pitää siis omistaa vähintään 5 vuotta.
      Hintaa voit saada pellosta 5000-10000 euroa/ha, parhaat hinnat Varsinais-Suomessa, Satakunnassa ja Pohjanmaalla, surkeimmat Kainuussa ja Lapissa.

    • paikalliseen lehteen

      ja voit siitä katsoa paikallisen hintatason, mikään pakko ei ole myydä. Epäilen, että hinta olisi ihan tuo 10000e/ha, jollei peltosi ole ihan niin sopivassa paikassa, että kilpailua syntyy. Jos peltosi on yhdessä lohkossa, rajoittuen useampaan naapuritilaan, voit saadakin hyvän hinnan. Taasen vastaavasti erilliset lohkot jossain metsien keskellä ei tuota kyllä niin hyvin. Ota huomioon myös mahdolliset rakennusoikeudet, voiko jostain kulmasta saada tontteja??

      • kommenteista!

        Juu se 10t oli vain heitto. Kysyin paikallisesta virastosta tehdyistä peltokaupoista ja kovimmat hinnat oli yli 14t/ha. Ne oli mahdollisesti juuri noita tonteiksi sopivia paikkkoja. Pellot ovat Satakunnan ja Varsinais-Suomen rajalla.

        Rikas tässä olisikin jos pellot olisivat keskellä Helsinkiä :)

        Lohkominen lienee kallista jos haluaisi jättää osan itselle?


      • ....
        kommenteista! kirjoitti:

        Juu se 10t oli vain heitto. Kysyin paikallisesta virastosta tehdyistä peltokaupoista ja kovimmat hinnat oli yli 14t/ha. Ne oli mahdollisesti juuri noita tonteiksi sopivia paikkkoja. Pellot ovat Satakunnan ja Varsinais-Suomen rajalla.

        Rikas tässä olisikin jos pellot olisivat keskellä Helsinkiä :)

        Lohkominen lienee kallista jos haluaisi jättää osan itselle?

        Oikealla seudulla ovat peltosi. Ehkä paras ilmoituskanava on juuri tuo Maastulli, sillä sikamiehillä tällä hetkellä melkoinen pula paskanlevitysaloista ja kauemapaakin ostavat. 10 k€ per hehtaari ei liene mikään mahdottomuus, mutta kyllä päälle 8 k€:n menee taatusti.
        Jos itsellesi haluat lohkoa määräalan, voi varustautua kuluihin alakaen 1000 euroa.


    • huutonet

      Netissä kaikki ostajat on.

    • Anton29

      Laittaa peltonsa lihaksi ja sijoittaa sen hevosiin =)

    • no

      saako yksityinen ihminen myydä peltonsa heti oston jälkeen pois? onko mitään lakia? pellot eivät ole viljelykäytössä minulla? miten verotus?

      • brabragott

        Nimittäin hinta. Lounais-Pirkanmaallakin maksetaan pienistä länteistä metsien keskellä 10-11 t€/ha. Eräästäkin 15ha:n alasta viime vuonna hinta nousi yli 150 000 euron. Lohkoja oli yli puolen tusinaa. Ostajia on aina niin paljon, että vähintään joku on upporikas osakekeinotteluiden, perinnön, suurten metsänhakkuiden tai huippupalkkaisen sivutoimen takia.


    • peltotilalta

      Ilmota nyt ensin sille pellonvuokraajalle, että aiot myydä ! Voihan se halutakin ostaa pellon itselleen. Sillähän menee tilanhoito ihan piloille, jos sillä yhtäkkiä ei sitä peltoa enää olekaan.

    • Kaupunkilaistollo

      Jos ei, niin myy vasta 5-10 vuoden päästä tai mielummin pidä itselläsi.

      • jyrkein

        On ollu vireillä laki pellon myyntivoiton väliaikaisesta huojennuksesta. Mutta kun valtiovarain ministeriön hellsinkiläis virkamies tollot lähti kyseleen vielä eeuun komission mielipidettä asiasta, niin asia vanuu ja venyy. En tiedä sitten, koskisiko k. o. huojennus kyseistä myyjää., jos ei ole ite aktiivi viljelijä. Maatalous toimistossa varmaan tietävät sitte aikanaan, nyt ei tiedä kukaan, johtuen juuri v.v ministeriöstä.


    • elviira.pulkkinen

      pohnmaalla on hyvä pelto alle 0.8 ha.Paljonko siitä voisi saada.

      • niimpäniin

        Ton kokonen, ehkä siinä 3000-4000 euroa, maapuri voi maksaa enempikin, kun voi liittää sen omiinsa aika kivuttomasti, jos yli 6000 tarjoaa, niin myy heti, jos ei kelpaa tontiksi, jolloin hinta on aina kovempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe