Jarruneste pitäisi siis vaihtaa 24kk välein. Pystyykö tämän homman tekemään itse? Tarvitseeko erikoisvälineitä? Netistä tutkiessa löytyi kirjoituksia joissa sanottiin, että röörät oilisi puhdistettava vanhoista nesteistä alipaineella, mutta onnistuisiko se ilman laitteitakin? Tai pystyykö vanhan ottamaan "suurin piirtein" pois ja lisäämään päälle uutta? Auton mukana olevissa papereissa kehoitetaan vain kääntymään asiantuntevan huoltajan puoleen. Eihän sitä nyt kaikessa voi olla huoltamon ovea kolkuttamassa, onhan autoja ennenkin itse huollettu...
jarrunesteen vaihto
5
3881
Vastaukset
- sitroen.
vaihtamaan koko auton kahden vuoden välein.
Minä en usko kumpiakaan. Auto on pian 20 v vanha ja nesteetkin ainakin 10 vuotta vanhoja. Kaikki pelaa loistavasti, mutta auto onkin pieni "Ranskan Rapea"! - näin..
Auto VW Vento. Pari päivää ennen hommaa sumutin ilmausruuvit ruoste irrotus öljyllä.
Nesteen vaihto. Imin tyhjäksi jarrunestesäiliön molemmat puolet. Täytin säiliön uudella nesteellä. Sitten pyörä pois ja ilmausruuvi löysälle. Painoin työsylinterin männän sisään. Tällöin likainen neste tulee ilmausruuvista pois. Painoin vielä kerran jarrupoljinta, ja sitten ilmausruuvi kiinni. Jarrunestettä pitää lisätä säiliöön sitä mukaan kuin se vähenee. Jokaiselle pyörälle sama toimenpide. Lopuksi ilmaus. - tee se itse
Jos on kaveri apuna niin toinen avaa ilmausruuvin, jarru poljin pohjaan ja kaveri laittaa ilmausruuvin kiinni. laskee polkimen ylös ja taas kaveri avaa ilmausruuvin ja taas jarrupoljin alas. Tätä jatkaa niin kauan kunnes vanha neste tullut ulos ja uutta nestettä säilöön sitä muka kun tarttee. Tämä sitten joka pyörän kohdalle. Toinen tapa tehdä yksin on että ilmausruuvi auki siihen letku jonka toinen pää astiaan jossa on jarrunestettä Sen verran ettei ilmaa pääse järjestelmään, sitten pumppaa polkimella vanhat nesteet pois ja tilalle aina uutta tietenkin säilöön autossa. Ilmausruuvi kiinni ja näin joka pyörälle. Ei siellä putkissa paljoa sitä vanhaa nestettä ole kunhan saa ensin vain jarruneste säilön tyhjäksi vanhasta.
- Ihan äimänä
Vaihtaako joku tosiaan jarrunesteitä? En ole koskaan vaihtanut noita liemiä vaikka pidän samaa autoa aina pitkään. Nykyinen kakkosautommekin, uudesta meillä ollut, on jo vuodesta -87 kulkenut samoilla nesteillä. Joskus kymmenen vuotta sitten piti toiseen etupyörään uusia jarrun kumit ja silloin joutui hiukan lisäämään lientä. Sama kaikissa tietämissäni vanhoissa kulkineissa. Ainakaan vanha jarruneste ei ole häiriöitä aiheuttanut. Harva nykyään autoa edes pariakymmentä vuotta pitää eli ihan hukkaan heitettyä rahaa on nesteitä lutrata. Se paljon puhuttu vanhan nesteen herkkä kiehuvuuskin. Voi sanonko....Yrittäkääpäs saada neste kiehumaan normaaliliikenteessä.
Kyllä markkinointimiehet vie rahamme tarpeellisempaankin. - nyt itkeä ruikutat
sehän on jokaisen omaasia,en minä ainakaan ilmoittele ja kysele keneltäkään mitä autolleni teen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta633204Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422437
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992150- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271790- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841397- 391290
- 811132