Mass Effect kokemuksia..

Jepulisjeetässämätulen

Eli nyt olen 6 tuntia hakannut kyseistä Biowaren peliä. Pelin sain importtina, koska USA:ssa rikottiin myyntipäivä parin liikkeen toimesta jo viikko sitten. Ja pelihän on siis aluevapaa, jos joku muu miettii pelin hankkimista postitse. Hinta oli about sama kuin Suomesta kaupasta ostettuna. Kesti 4 arkipäivää tulla Suomeen.

Noniin ja sitten hieman pelistä: GOTY. Sori Mariot ja Master Chiefit, mutta tämä on paras peli moneen vuoteen. Tarina on tähän asti ollut AIVAN mahtava, enkä ihmettele yhtään kun jotkus arvostelijat ovat sitä jo väittäneet parhaaksi ikinä missään videopelissä. Spoilaamaan en nyt lähde, mutta voin sanoa, että jo näinkin alussa ei olla tarinankäänteiltä säästytty.

Grafiikatkin ovat loistavat, ja omasta mielestäni peli on kauniimpi kuin Gears, tosin ymmärrän jos joku väittäisi vastaan. Erilainen art-tyyli. Ei kuitenkaan mikään Crysis mutta se olisikin mahdotonta nykykonsoleilla.

Ehkäpä (tarinan lisäksi) pelin parasta antia on dialogi. Se on nimittäin parasta missään pelissä IKINÄ. Okei, pari kornia lausetta putkahtaa välillä mutta se on odotettua pelissä, jossa on näin paljon puhuttua äänitettä. Ja äänestä puheen ollen musiikki on myöskin loistavaa. Tämä kilpailee FF:n kanssa biisien laadukkuudella.

Taistelut ovat yllättävän hauskoja. Ennakkoon minua peloteltiin, että ne olisivat pelin heikkous - puskapuhetta. Itse pelailen Vanguard-classilla, ja aijai miten mukavaa on nostaa vihu ilmoille Lift-voimalla jonka jälkeen tarjoilla haulikkoa naamaan a la Shepard. Toinen mukava combo on lift throw jolla voi nakata piruparan alas jyrkänteeltä.

Levelit pelissä on, joissa nousee pääasiassa hitpointsit eli "elämäpisteet" niille, jotka eivät termia tunne. Samalla saa taitopisteitä, jotka voi sitten sijoitella haluamilleen osa-alueille. Niihin kuuluvat kyseisen classin mahdolliset aseet, Biotic-voimat (hieman kuten forcepowerit Star Warsissa) tai muut taidot (insinöörin kikat, charmaus tai pelottelu jne.). Myös joka classille on oma skillipalkki, joka sitten parantaa sille classille tärkeitä ominaisuuksia. Itse saan enemmän vahinkoa aseilla ja lisää HP:tä.

Eri planeetoilla seikkailu on myös todella hieno juttu. Planeettoja löytää yleensä juttelemalla eri ihmisille. Niille voi sitten lähteä keräämään loottia ja niittaamaan lössiä. Itse olen käynyt vasta kahdella bonusplaneetalla mutta kuuleman mukaan niitä on jotain 20 (ellei enemmän), joten tekemistä riittää. Myös tähän asti tekemäni sivutehtävät ovat olleet aivan loistavia, Biowaren tuttua laatua.

Jos vikoja pitäisi etsiä, niin kyllä niitäkin löytyy - Mutta oikeasti, todella pieniä ovat enkä itse ainakaan niistä välitä. Mutta vikoja silti. Inventaarion käyttäminen oli tuskallista kunnes opin tyhjentämään sen aina kuin mahdollista - Tästä siis vinkki monelle. Myös tekstuurit lataavat välillä itseään liian pitkään, sama oli itselläni Bioshockissa mutta tässä pahempana. Pahin probleema pelissä on kuitenkin sen addiktoitavuus, pakko on lintsata koulusta huomenna, jäi peli nimittäin niin jännään vaiheeseen äsken. Vertailun vuoksi voin myös todeta, että en ole ikinä ennen lintsannut pelin takia. Muitakin pieniä vatutuksia löytyy mutta en nyt jaksa niitä luetella koska ne ovat juuri niitä - PIENIÄ.

Jos peli ei jossain vaiheessa täysin tyri juontaan, jota epäilen, niin kyseessä on klassikko. Tähän mennessä olen ollut täysin koukussa ja jos yhtään ylimääräistä rahaa löytyy ja boksi myös, niin älä edes epäröi tämän pelin hankkimista. Myös hyvä juttu pelissä on, että taistelusysteemin avulla tämän pitäisi myös vetää puoleensa FPS ja muita shooter-faneja. Mutta en tarkoita, että kannattaa odottaa sen tyylistä peliä, sillä tärkein osa pelissä kuitenkin on sen RPG-sydän.

14

1230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgdshdgdgd

Kiitokset vaan arvostelusta. Kyseistä peliä olen odottanut kuin kuuta nousevaa ja sinun takiasi revin täällä jo alushousujani :)

Argh vielä viikko!

• Wau!!!

Tiistaina sitten... Onko sinulla perusmalli, vai Limited Edition?

Äh... taidan ottaa Limited Editionin kaikesta huolimatta, sen verran lupaavalta peli vaikuttaa... :)

• Jepulisjeetässämätulen

Ihan perussetin valitsin.

• kewl!
        Jepulisjeetässämätulen kirjoitti:

Ihan perussetin valitsin.

Limited Edition meni tilaukseen. Tiistaina pääsee pelaamaan. Jeee! :)

• Commander Shepard

Kuulostaa!Kyllä tämä tulee ostettua.

• pelaaja vain

komppaan ylempää. Itsellä 7h peliä takana ja aivan loistavaa ollut tähän mennessä! Kaikkien ylempien lisäksi mainittakoon asia jota en ymmärrä:

Jokaisen kentän alussa voit valita kaksi ryhmäläistä mukaasi planeetalle, riippuen seurueestasi niillä on täysin omat lauseen cut-sceneissä...

Tarkoitan tällä että yleensä vaikka näet kaksi tyyppiä mukana niin cut-scenen lauetessa yh't äkkiä muutkin seurueet on paikalla, tässä ei ole niin vaan jokaiselle hahmolle on tehty omat lauseet jokaiseen cut-sceneen, käsittämätön vaiva nähty!

Edelliselle tehtävälle otin mm. mukaani muukalaiskammoisen soturinaisen(ihminen) sekä alienin, hauskaa puuhaa ollut :D

• pettymys?

Meinaan että metacritikin mukaan tämä on saanut arvosteluista keskiasrvoltaan 92 pistettä :( Ettei vaan kävisi niinkuin AC että floppi tuli.....

• ---
        pettymys? kirjoitti:

Meinaan että metacritikin mukaan tämä on saanut arvosteluista keskiasrvoltaan 92 pistettä :( Ettei vaan kävisi niinkuin AC että floppi tuli.....

92? Sehän on helvetin hyvä keskiarvo. Väitätkö muuta?

• sdfsdfsdfsd
        pettymys? kirjoitti:

Eli nykyään 92 on pettymys? Se on silti parempi kuin yhdenkään PS3 exclusiven keskiarvo LOL. Ja muutenkin, vasta 5 arvostelua laskettu mukaan.

• helvetti nykykansaa
        pettymys? kirjoitti:

vaivaa? 92 pistettä HUONO? Siis mitä vittua? arvoasteikko on 0-100.... ja 92 pistettä huono?

Kyllä ottaa päähän kun ihmiset olettavat että peli on huono ellei saa 98 pistettä vähintään.

70 pisteen pelikin on vielä ihan pelattava ja hyvä monelta osa-alueeltaan. 60 pisteen pelejä rupean jo miettimään että kannattaakos tämä sittenkään hommata.

• Captain N
        pettymys? kirjoitti:

Perustatteks työ peliostokset tosissaan arvosteluihin?
        Mie en edes oikeastaan huomioi arvosteluja kun ne on vain toisten ihmisten mielipiteitä.
        Pitää vain itte miettii kaikki.

Jotkutkin surkeat arvostelut saanneet pelit on ollut vuoden pelejä itselleni.

• hintatietoinen
      • hackerxxx

juu, eli voin pistää jakoon jos joku haluaa kyseisen pelin cdkey crack :)

• Anonyymi

Pelaako joku battlefront 2:sta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3303
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2965
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2242
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1675
    5. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1604
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      11
      1550
    7. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      22
      1438
    8. Olisitpa rakkaimpani

Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1388
    9. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1371
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      37
      1343
    Aihe