Minulla on siis ollut unettomuutta yläaste iästä asti.
Kävin yläasteella lääkärillä kertomassa asiasta ja eivät ottaneet tosissaan.. sanoivat, että kyllä se iän myötä tasaantuu se unirytmi.
No, kävin ammattikoulun joka oli mennä täysin kiven alle, koska univaikeudet oli edelleen vaikeita.
Ne ei ole häipynyt minnekkään näinä n. 6 vuotena.
Kävin ammattikoulun 3 luokalla lääkärissä taas koska tuntui, että palan aivan kohta ihan loppuun.. antoi reseptin 10kpl unilääkkeitä ja sanoi, että ei tarvitse tulla vinkumaan lisää, koska onhan se tiedossa mitä minun ikäiset unilääkkeitä hakee...?
Kävin myös toisella läkärillä, koska oletin tämän oman lääkärini olleen totaalisesti väärässä ja se toinenkin vaan sanoi, että nouset aamulla vaan kouluun ja seuraavana yönä tulee sitten uni paremmin vähäisten yöunien takia.... voi kun olisikin nuin.
No, nyt olen ammattikoulun käynyt huonoilla papereilla.. sain huonot paperit juuri näiden uniongelmien takia.
Stressiä ei ole ja olen yrittänyt kaikin tavoin korjata asiaa.. illalla hikilenkki, puhtaat lakanat, rauhottuminen.. yms.
Minusta lääkärit on vähän tylyjä tämän ikäisille ja olettaavat, että vanhemmilla ihmisillä ja työssä käyvillä on vaan ongelmia.
No, tässä 6v kärsitty uniongelmista ja eivät ota tosissaan.. ei saa lääkkeitä, ei tutkimuksia.. ja sain sairaslomaa kouluun vaan 1 päivän!
Ajattelin nyt lähteä taas kouluun (pidän välivuotta) ja olen aika varma, että univaikeudet voittaa taas ja olen palaa loppuun totaalisesti.. toivottavasti en pala!
Yläasteellakin kärsin tästä pahasti ja sen takia koulu meni sielläkin päin mäntyjä. Muita syitä ei ollut mikä olisi pitänyt stressata.. ei kiusattu yms. Ei ammattikoulussakaan.
Missä otettaisiin tosissaan vai otetaanko 18 vuotiaita missään?
unettomuus nuorella iällä
5
1196
Vastaukset
- väsis
No ompa kamalaa että ihmisellä on ongelma eikä oteta tosissaan :-O Mitä ne siihen sitten tuumaavat kun kerrot että tätä on ollut jo vuosia ja koulu menee ihan pipariksi ja kukaan ei usko? Kyllä on aika surkeita lääkäreitä tuommoiset. Miten olis jos kävisit kerran yksityisellä kunnon lääkärillä? Mä kävin ja se auttoi tuhat kertaa paremmin kuin arvauskeskuksen setä joka vaan kirjoitti nukahtamislääkelapun ja sanoi näkemiin.
Miten sulla menee nyt kun olet vapaalla? Voisko olla että olet alkanut jännittää sitä nukkumista ja se tietenkin vaikeuttaa unen tuloa? Muista että unihäiriö on aina oire jostain muusta ongelmasta. Toiset tietenkin ovat vaan huonompia nukkumaan kuin muut, aina näille ei olekkaan mitään kauhean yksioikoista vastausta.
Mä menisin sinuna kilpirauhas-, yms kokeisiin myös, siellä nähtäis ettei sulla ole mistään semmoisesta johtuvaa unettomuutta. Ja muutenkin tietysti testeihin, koska eihän sua olekkaan koskaan kunnolla tutkittu, mikä on todella naurettavaa lääkärien taholta jättää potilas hoitamatta. Mä tekisin tuosta jo valituksen jonnekkin. Sulla on kuitenkin tosi pitkään jatkunut uniongelma ja siihen ois pitäny saada apua jo vuosia sitten. Ota siis ihnmeessä aika hyvälle lekurille. Tsemppiä! - samantapainen ongelma
Olen myös kärsinyt unettomuudesta tosi kauan, mulle kokeiltiin unilääkkeitä jotka ei pitemmän päälle auttaneet, eivätkä unilääkkeet auta kuin hetkellisesti koska teho menee pidemmässä käytössä.
Lopulta kokeiltiin masennuslääkettä ja täytyy sanoa että se auttaa parhaiten, syön hyvin pientä annosta, ja nykyiset masennuslääkeet ovat hyviä ei ole pökkyräinen olo päinvastoin.
Masennustani ei oikein huomattu koska en kokenut itseäni kovinkaan masentuneeksi, oli kyseessä lievä masis.
Aivoissa ei vain ollut tarpeeksi serotoniinia joka tuottaa mielihyväntunnetta ja uni tulee silloin helpommin.
Yksi asia sinun kannattaa tietää, unettomuus ei ole sairaus, vaan oire jostakin (ehkä sairaudesta).
Älä säikähdä se on monesti hyvin pienestä kiinni.
Minäkin tarviin vaan tuon pienen palan seroniiliä
5mg ja yritän vältää ylirasittumista, ylirasittunut ihminen käy ylikierroksilla ja on huonouninen silloin paras apu on lepo.- samantapainen ongelma
Illalla ei kannata tehdä mitään hikilenkkejä, koska elimistö ei silloin pääse rauhoittumaan.
Illalla kannattaa ottaa iisisti kolme tuntia ennen nukkumaan menoa, niin elimistö rauhoittuu ja on rauhallisempi ja helpompi nukahtaa.
- OHJ
Aika pöyristyttävää.
Yleislääkäreillä ei ole yleensä paljoa asiantuntemusta unettomuudesta. Perinteisesti unettomuuden hoito on kai kuulunut psykiatrian piiriin. On olemassa myös unilääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä, mutta niitä on harvassa. Niitä löytyy yksityisiltä uniklinikoilta, jos sinulla on rahaa käydä sellaisella.- Karl Aflect
Hei,
Suosittelen sinua varaamaan ajan yksityiselle lääkärille jossa lääkärillä on aikaa sinulle.
Unilääkkeet eivät ole ainoastaan ratkaisu, et voi niitä lopun ikääsi syödä ja ne menettävät tehokkuutensa muutaman viikon yhtäjaksoisen käytön jälkeen.
Terveisin,
Karl Aflect
lääketieteen dosentti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741359Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431249Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511061Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2541032- 51755
- 64714
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62707Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39688Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44651- 30607