Kokemuksia ja fiiliksiä Linuxista

Systeemit toimii tai ei

Tuntuu monet linux softat olevan vaan uskomattoman bugisia. Eipä ole aikoihin tällaiseen määrään olennaisia bugeja tullut törmättyä.

Rikki on ainakin:
Compiz, ikkuna manageri
VLC / Screensync (en tiedä tarkalleen mistä johtuu, voi olla kerneli näytönohjaimen ajuri tms...)
Evolution sähköpostiohjelma
aMule - eMule ED2K / eDonkey2000 klooni - Pahasti rikki
Deluge - BitTorrent clientti uTorrent lookilla - Pahasti rikki

Jne. Melkein kaikki softat kaatuilee ja loput on muuten vaan hajalla. Ei vakuuta valitettavasti.

Nimimerkillä, vastaan yhden softan tuotekehityksestä ja olen ollut sitä mieltä että softa on pahasti rikki. Mutta se ei ole kyllä mitään näihin verrattuna.

Tietysti se mikä laatu on riitävää on kovasti suhteellinen ja tottumuskysymys.

29

1766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Compiz ==> EN käytä!
      VLC ==> Toimii, eli millä tavalla rikki?
      Evolution ==> Toimii, eli millä tavalla rikki?
      Mulet ==> EN käytä!
      Deluge ==> EN käytä (ktorrent se vähä mitä tarviin)!
      Entä ne muut mainitsemasi softat?
      Kerroppa millä tavalla rikki, KOSKA muuten olet pelkkä trölli!

• aloittajalla

jättäkää vastaamatta ja siirtykööt sodat palstalle jossa varmaan on viihtynyt aiemmin.

• yhyyy-yäää

Jos melkein kaikki softat kaatuilevat, löytyy vika raudasta tai peiliin kurkkaamalla.

Näin se on ennnenkin ollut.

Olet käyttänyt linuxia jotain viisi tuntia yhteensä ja tulet tänne itkemään ja jakamaan "totuuttasi".

Parhaassa tapauksessa joskus vuosien päästä tajuat oman naurettavuutesi. Voit sitten muistella, kuinka linux-softa oli niin "bugista" ja nauraa hiljaa itsellesi.

• linux-äijä

Paketinhallintaa ei kannata rikkoa :) (minun käsitykseni rikkonaisuudesta). Joskin gtk mielestäni on vähintäänkin dialogien kohdalta visuaalisuuden ja käytettävyyden puolesta rikki...

Mutta meikäläinen häärääkin KDE-ohjelmien parissa joku kolmas pääteohjelmien ja sitten joku on sekakäyttäjä. Lisää löytyy.

• Softakehittäjä

"vastaan yhden softan tuotekehityksestä"

Niin aina... :)) Ihanko oman nettisivun olet tehnyt?

• puusilima_

softakehittäjä juu.. niinhän se varmaan toimii se "sinunkin softasi" jos jättää muutaman #include fileen pois poikkeen.. ei varmaan käänny ei. tai jos osoittelet tahallaan mihin sattuu niin tulos on varmasti jotain "epätavallista".

ota --force namikka pois päältä ja ota riippuvuudet huomioon ja huomaat että vuodatuksesi oli aivan turha.

• jakelua

eli olet ilmi selvä trolli.

• kaksi

vuotta linuxia takana,no mitä nyt sanoisin,vaihtelua wintoosaa maailman ainakin,joskus vaan tuntuu että tällä linuxilla on oma tahto.No ihmettelin kun kerran konetta avatessani Gaim avautuu jo ennenkuin koko työpöytä on siinä avattuna,tämä tapahtuu joka kerta kun avaan koneen jo kesästä asti.ihme juttu kyllä,kaikin puolin positiivinen kokemus ja sillä tiellä jatketaan,kompromisseja on tehty jne...joskus vaan on vaikeaa saada toimimaan sitä mitä haluaa,mutta sehän kuulemma johtuu osaamattomuudesta ja kyllä se taitaa niin olla ainakin minun kohdalla.

• ...............

Jaa, miksiköhän sitten minulla ei ole noiden kanssa ollut mitään ongelmia?

• Jeppe....

Oon huomannut, että yksi yleisin moka Linuxiin siirryttäessä on se, ettei viitsitä vaivautua vähääkään tutustumaan käyttöjärjestelmän toimintaan vaan yritetään hikipäin tehdä asiat juuri niin kuin ne tehdään Windowsissa. Ja sitten itketään kun ei toimi eikä onnistu.

Esim. ohjelmien asennus. Haetaan netistä asennuspaketti ja mietitään mitenkä se asennetaan, ja pahimmassa tapauksessa paketti on aivan toiseen jakeluun tarkoitettu. Sitten räpelletään ja manataan, että on hankalaa vaikka kyseinen ohjelma löytyisi pakettivarastoista ja olisi asennetavissa parilla hiirun klikkauksella.

Ohjelmat kannataisi aina asenataa pakettivarastoista, silloin kaikki riippuvuudet ovat kunnossa ja päivitykset toimii. Ohiasennetun ohjelman kanssa saattaa niitä ongelmia sitten tulla.

Pakettivarastot ja ohjelmalähteet kun itselleen selvittää niin elämä on paljon helpompaa ja ei voi kuin ihmetellä miten helppoa ohjelmien asentaminen on verrattuna mikkisoftaan.

Omat hankaluudet alussa Linuxiin siirtyessänni oli juuri kun ei hoksannut miten helposti Linuxissa asiat voidaan tehdä ja yritti vanhasta muistista tehdä asiat vaikeimman kautta kuten winukassa. Onneksi mulla oli jo alussa sellainen asenne, ettei kaikki heti suju, uusi käyttis uudet toimintatavat.

• Toinen yleinen moka on varsinkin aloittelijoilla että toimitaan rootina rootin tililtä. Siten saa järjestelmän sekaisin alta aikayksikön jos ei ymmärrä mitä tekee mutta välttämättä on tehtävä jotakin. Omat kokemukset aikoinaan Mandrakesta (sekä It-linuxista) olivat hirvittäviä kun tuhtasin root-tililtä ja "konffailin" konetta ;D Ei helvetti, naurattaa vieläkin, kuvitelkaa patsasta josta hakataan kirveellä paloja irti.. mun jokainen konffaus oli yksi isku kunnes pelkkä torso raato oli jäjellä eli ei se saatana toiminu enää ollenkaan. Muutaman sellasen suorituksen jälkeen (haukuin muuten linuxin ihan lyttyyn silloin) sitten otin onkeeni ja tein sen user-tilin ja mietin aina etukäteen mitä olen tekemässä kun hyppäsin rootiksi. Sanoisin että auttoi asiaa todella merkittävästi ja nykyään tämä linux onkin pääkäytttis mulla ;D

• Kantapään kautta
        exergy kirjoitti:

Toinen yleinen moka on varsinkin aloittelijoilla että toimitaan rootina rootin tililtä. Siten saa järjestelmän sekaisin alta aikayksikön jos ei ymmärrä mitä tekee mutta välttämättä on tehtävä jotakin. Omat kokemukset aikoinaan Mandrakesta (sekä It-linuxista) olivat hirvittäviä kun tuhtasin root-tililtä ja "konffailin" konetta ;D Ei helvetti, naurattaa vieläkin, kuvitelkaa patsasta josta hakataan kirveellä paloja irti.. mun jokainen konffaus oli yksi isku kunnes pelkkä torso raato oli jäjellä eli ei se saatana toiminu enää ollenkaan. Muutaman sellasen suorituksen jälkeen (haukuin muuten linuxin ihan lyttyyn silloin) sitten otin onkeeni ja tein sen user-tilin ja mietin aina etukäteen mitä olen tekemässä kun hyppäsin rootiksi. Sanoisin että auttoi asiaa todella merkittävästi ja nykyään tämä linux onkin pääkäytttis mulla ;D

Itse ainakin opin aikoinaan parhaiten kun konffailin koneen sekaisin. Linuxin asennus meni uusiksi varmaan kymmenisen kertaa lyhyen ajan sisään.

Nyt osaan sekä tiedän ja siitä on kiittäminen että uskalsin kokeilla ja säätää.

• Kantapään kautta kirjoitti:

Itse ainakin opin aikoinaan parhaiten kun konffailin koneen sekaisin. Linuxin asennus meni uusiksi varmaan kymmenisen kertaa lyhyen ajan sisään.

Nyt osaan sekä tiedän ja siitä on kiittäminen että uskalsin kokeilla ja säätää.

No silloin jos siitä oppii niin ehkä se ei sitten ole välttämättä moka.. mutta jos teloittaa itse asennuksensa ja jättää homman parkuen kesken ja trollaa täällä aina mahdollisuuden tullessa niin sitten sitä voi kyllä sanoa mokaksikin.

Tuo on muuten juuri mun käsitykseni Pentti Nelosen evoluutiosta ;D

• Trollaattori (on muuten hyv...

Ensinnäkin hieman taustaa. Olen tottunut liian huonoon softakehitykseen joka johtaa huonoihin softiin. Huonot softat saadaan toimimaan vuosien korjaamisen ja korjaamisen ja korjaamisen jälkeen. ;( Jotain pieniä bugeja on kojattu monta vuotta, ennen kuin ne on saatu kiinni.

Ongelma on lähinnä talon koossa. Ei ole resursseja siihen että sovellukset määritellään, suunnitellaan, tehdä modulaarisiksi, komponenttitestataan ja kokonaisuustestata kattavasti. Sekä esim määrittely vaiheessa ja suunnittelussa ei ole aikaa pitkiin filosofisiin keskusteluihin siitä miten joku asia pitäisi ratkaista. Vaan yleensä asiat ratkaistaan, miten niiden uskotaan jotenkuten toimivan ja ne saadaan tehtyä nopeasti ja halvalla.

Tietysti pahimpia bugeja on ne jotka aiheuttaa suoranaisia rahallisia menetyksiä useiden satojen tuhansien edestä.

Siksi olen tottunut siihen, että jos ohjelma näyttää bugiselta se todennäköisesti on myös sitä. Tietysti joissain tapauksissa voi olla sellainen tilanne että esim käyttöliittymästä vastaa täysin eri porukka kuin coresta. Silloin luonnollisesti voi olla niin että näyttää toimivalta, mutta ei toimi tai toisin päin. ;)

Samalla on opittu se että vaikka joku väittää ohjelman olevan toimiva, se ei sitä ole. Siihen tarvitaan esimerkiksi 1000 eri asennusympäristöä ja tietynlainen moniprosessori ympäristö, sopivasti toisia sovelluksia, riittävän vähän muistia ja sen jälkeen tulee esille joku timing error joka ilmenee esim kerran vuodessa.

Softa on silloin rikki ja buginen, vaikka ongelman toistaminen olisikin äärimmäisen hankalaa. Joskus tietysti tulee niitä tilanteita että ongelman osoittaminen on todella vaikeaa, eikä välttämättä ole edes selvyyttä kenen ongelma se on. Tämä on juuri normaalia, eli onko vika softassa, oheislaitteen ajurissa, sen firmwaressa vai raudassa. Siinä on sitten pohtimista kerrakseen. Toisaalta järjestlemän kokonaistoimittajana, olen myös tottunut siihen että ongelman ratkaisu on yleensä helpointa tehdä omassa softassa koska noihin muihin asioihin vaikuttaminen on kovin vaikeaa ja hidasta.

Otetaan esimerkkinä tuo Evolutionin bugi. Se on myös raportoitu, tarkistin sen jo. Eli ohjelma lisää osoitekirjaan automaattisesti osoitteet joihin vastaan, vaikka sitä optiota ei ole valittu käyttöliittymässä. Tuo on selkeä bugi ja kertoo sovelluksen rikkinäisyydestä ja puutteellisesta testauksesta.

Aikaisempiin kokemuksiin perustuen tiedän myös sen, että jos softasta löytyy esim. viikon testauksella bugeja, niitä löytyy tuotantokäytössä varmasti vino pino lisää. Eniten huolestuneisuutta aiheuttaa juuri ilmiselvät bugit, kuten tuo Evolutionin bugi. Joka kertoo siitä että edes yksinkertaisia ja selkeitä bugeja ei saada pois. Mikä lienee sitten asian laita juuri niillä bugeilla joiden toistaminen on miltei mahdotonta?

Sinänsä tiedän että ensivuonna on hauska savotta edessä. Yksi ohjelmisto on kirjoitettu kokonaan uudestaan. Aikaa siihen on mennyt yli 2 vuotta 8 kooderin tiimiltä. Sovellukselle on suoritettu kevyt modulaarinen testaus. Kunnollista kokonaisuutena testaamista ei ole suoritettu lainkaan. Mukavaa nähdä kauanko menee että homma toimii. Väitän että ensimmäisen vuoden ajan softa on yksi iso reikäjuusto. Ja sen jälkeen vielä 2 vuotta korjataan aivan perustavanlaatuisia bugeja jotka eivät vaan hyppää heti silmille vaan vaativat tietyn parametrien yhdistelmän.

Compiz sijoittaa jostain syystä ikkunt siten että noin 10 pikseliä menee oikealta puolelta seuraavalle desktopille. Selvä bugi jossain.

Delugen ratio näyttö sekoilee kun sovelluksen sulkee ja käynnistää uudelleen. Download näkyy oikein, mutta upload ei.

Jos vielä jatketaan listaa. Pitää testauksessa kokeilla kaikkien mahdollsiten asetusten kaikki mahdolliset arvot ja niiden ristiin sotkeminen. Silloin kun asetukset ovat selkeästi ristiriitaisia pitäisi sovelluksen kertoa selkeästi miksi ne ovat ristiriidassa ja mikä asetuksista dominoi. Virheilmoitusten tulee olla selkeitä ja opastavia.

Jos käytettävyyttä voidaan parantaa sallimalla erilaiset käyttötavat, eikä siitä ole teknistä haittaa niin niin kannattaa tehdä. Esimerkkinä esim. tiedostojen pakkaaminen pakettiin. Pitääkö ensin luoda paketti ja sitten lisätä tiedostot, entäs jos valitsen ensin tiedostot ja pistää ne pakettiin jota ei vielä ole. Nuo ovat käytettävyyden hienosäätöjä, jotka nekin kannattaa laittaa kuntoon.

Toisaalta jos taas on olemassa käyttötapoja jotka aiheuttavat olenniasen riskin virheelliseen käyttöön, ne tulee oletusarvoisesti estää ja asettaa esimerkiksi option taakse.

Kaikki tämä perustuu puhtaasti 10 vuoden kokemukseen sovelluskehityksestä, suunnittelusta, testauksesta ja sovellusten toiminnan tutkimisesta loppukäyttäjien kanssa.

Tämän perusteella voisin suositella Linuxia erinomaisesti käyttäjälle, joka ei osaa mitään. Se ei ole liian vaativa sovellusten ja asioiden osalta. Toinen hyvä vaihtoehto on sitten säätäjä joka säätää kaiken kuntoon joka ei muuten toimi.

Lopuksi pitää todeta, että Linux kernelin ja Windowssin ydinpalikoiden kirjoittajille melkoinen hatunnosto. Lienee yhtä hlvttiä kirjoittaa noita softia. Koska juuri erilaiset ympäristöt ja hyvin harvoin toistuvat bugit noissa osioissa eivät ole kuitenkaan hyväksyttäviä. Olosuhteisiin verrattuna nuo komponentit toimivat aivan älyttömän hyvin.

Vista on kieltämättä toiminut yllättävän hyvin, samoin kuin itse Linux. Kirjoitin siis käyttäjän näkökulmasta sen osalta, että paljonko on käyttäjälle näkyviä ongelmia ollut. Tietoturvariskeihin tai muihin näkymättömiin ongelmiin en ottanut kantaa.

Näytön kanssa oli Vistassa ongelmia joka loppujenlopuksi korjautui vaihtamalla itse näyttö. Tämä siis kielii ongelmien paikantamisen vaikeudesta. Toinen ongelma joka ei ole poistunut on resurssienhallinnan kaatuilu. Mutta se johtuu todennäköisesti siitä että käyttössä on EFS koko levylle. Jos poistan salauksen, myös kaatuilu poistuu. Mutta se ei tarkoita sitä etteikö se sovellus olisi rikki.

Nautiluksesta muuten sen verran Ubuntun kanssa, että se kaatuilee myös todistetusti ja usein. Otat esimerkiksi hakemiston jossa on 200000 tiedostoa ja siirrät sen volumilta toiselle. Jossain vaiheessa siirto vaan potkaisee tyhjää. Siirto oli pakko tehdä pienemmissä osissa jotta systeemi ei olisi kaatunut.

VLC:stä löytyi myös toinen ominaisuus, always on top optio ei tunnu toimivan ainakaan kesken toiston vaihdettuna. Tuo oli ikävä ylläri. Sekin on pienen pieni ongelma, mutta vaikuttaa käytettävyyteen.

Vastaukset kysymyksiin:

Distro: Ubuntu 7.10 64 bit

Rauta-vika: Ei ole vika raudassa

Asenne: Itkemään ja jakamaan totuutta. Olen pahoillani, kuten näit kirjoituksestani. Ihmettelen edelleen miksi ohjelmistot saavat olla niin rikkinäisiä. Mutta esimerkiksi autot tai lentokoneet eivät.

Softankehittäjä: Eikö tuo ylläoleva teksti yhtään puhunut sen puolesta että kokemusta on?
      Puuttuvat kirjastot: Ei puutu kirjastoja, puhuin bugeista, en siitä että sovellukset eivät lähtisi lainkaan käyntiin.

Trolli: Näin se on. Usein ne jotka sanovat asiat suoraan totuudenmukaisesti niin kuin ne ovat leimataan trolleiksi. Haluamme kaikki elää maailmassa jossa uskomme, ettei meille tapahdu koskaan mitään pahaa, eikä yhdessäkään ohjelmistossa ole koskaan ollut mitään vikaa. Tosin tuo jälkimmäinen on totta, ainakin meidän yrityksen tiedostusosaton mukaan. Ohjelmat olisi hyvä päivittää, mutta mitään vikaa niissä ei ollut. ;) Ohjelmat eivät ole rikki tai hajalla. Niissä on vain joskus ilmeneviä odottamattomia ominaisuuksia joista meidän mielestä ei ole haittaa kenellekkään.

Ei mitään ongelmia: Kyllä, softatestauksessa olen omaksunut sen ikävän asenteen että myös käytettävyyshaitat ovat ongelmia. Puhumattakaan siitä, että joku asia ei toimi niin kuin sen pitäisi. Vaikka se ei estäisikään täydellisesti sovelluksen käyttämistä.

Jeppe: Olet asian ytimessä. Olen kovasti yrittänyt opiskella uusia tapoja. Törmään myös jatkuvasti työssäni siihen, että ennen asia tehtiin tavalla A ja nyt se pitää tehdä tavalla B, joka on asiakkaan mielestä huono asia. Jos kyse on oikeasti hankalammasta tavasta, pyrin korjaamaan asian. Jos kyse on pelkästä tottumuksesta, pyrin siihen että käyttäjä korjaa tottumuksensa. Lähtökohtaisestiolen sitä mieltä, että asia joka tehdään eri tavalla, mutta vähintää yhtäsujuvasti ei tietenkään ole vika. Mutta jos käytettävyys kärsii, niin silloin kyseessä on jonkin sortin ongelma.

Conffailu: Jees, yksi sun toinen on varmasti opiskellut säätämistä conffailemalla. Eihän sitä muuten opi. Kun sotkee järjestelmän, sen joutuu asentamaan uudelleen ja opiskelemaan paljon muutakin siinä samalla. Mutta omat virheet pitää tietenkin tiedostaa. Silloin vika ei ole sovelluksessa tai ympäristössä. Ihmisillä ei ole tapana oppia ainakaan vähäpätöisemmissä asioissa muiden virheistä, vaan vasta omista virheistä oppii kunnolla.

Anti tulla lisää kommentteja!

- Kiitos

• Mietin vielä hieman

Ehkä vika on minussa. Mulla kun tuntuu olevan ilmiömäinen kyky bongata projekteista, suunnitelmista ja sovelluksista epäloogisuuksia. Jotka eivät ehkä häiritse muita käyttäjiä. Kaikki on kieltämättä paremmin jos kukaan ei koskaan mainitse että joku on rikki. Niin voimme olla kaikki tyytyväisiä kun kaikki toimii täydellisesti.

• (Ei nimimerkkiä)

> Otetaan esimerkkinä tuo Evolutionin bugi. Se on myös raportoitu, tarkistin sen jo. Eli ohjelma lisää osoitekirjaan automaattisesti osoitteet joihin vastaan, vaikka sitä optiota ei ole valittu käyttöliittymässä. Tuo on selkeä bugi ja kertoo sovelluksen rikkinäisyydestä ja puutteellisesta testauksesta.

Tai sitten kyseessä on ominaisuus. Gnomessa on paljon "ominaisuuksia" joille ei tavallinen käyttäjä voi mitään.

> Compiz sijoittaa jostain syystä ikkunt siten että noin 10 pikseliä menee oikealta puolelta seuraavalle desktopille. Selvä bugi jossain.

Kun lukee ongelmista joita ihmisillä viime aikoina on ollut, niin saa sellaisen kuvan että tuosta Compizista ei ole muuta kuin haittaa.

> VLC:stä löytyi myös toinen ominaisuus, always on top optio ei tunnu toimivan ainakaan kesken toiston vaihdettuna. Tuo oli ikävä ylläri. Sekin on pienen pieni ongelma, mutta vaikuttaa käytettävyyteen.

Olisikohan wxWidgets ongelma?
        http://www.jbkempf.com/blog/post/2007/02/10/Qt4-Interface

Ja tuohon toiseen viestiin
        > Ehkä vika on minussa. Mulla kun tuntuu olevan ilmiömäinen kyky bongata projekteista, suunnitelmista ja sovelluksista epäloogisuuksia. Jotka eivät ehkä häiritse muita käyttäjiä. Kaikki on kieltämättä paremmin jos kukaan ei koskaan mainitse että joku on rikki. Niin voimme olla kaikki tyytyväisiä kun kaikki toimii täydellisesti.

Se mitä sinä pidät bugina voi jollekkin olla ominaisuus.

• Ei ihmeellistä
        Mietin vielä hieman kirjoitti:

Ehkä vika on minussa. Mulla kun tuntuu olevan ilmiömäinen kyky bongata projekteista, suunnitelmista ja sovelluksista epäloogisuuksia. Jotka eivät ehkä häiritse muita käyttäjiä. Kaikki on kieltämättä paremmin jos kukaan ei koskaan mainitse että joku on rikki. Niin voimme olla kaikki tyytyväisiä kun kaikki toimii täydellisesti.

Et vaan osaa.

• .............

Minä en ohjelmoinnista tiedä mitään, mutta kun näiden linuxohjelmien lähdekoodit ovat vapaasti saatavilla ja kaikkien muokattavissa niin tee jotain hyvä mies! Osallistu niiden kehittämiseen tai tee itsellesi oma toimiva ohjelma kun kerran osaat tuon puolen.

• Nimimerkki

Pätkä Compizin kotisivulta;

"Compiz 0.5.2 released"

Jos etsii vakaata ja toimivaa softaa niin olisko parempi sitten jättää ne beta-versiot ihan muiden testattavaksi? Debianista julkaistiin 4.0 15. elokuuta.

Mutta yleisesti softateollisuudesta olen samaa mieltä. Jos talo luovutettaisiin käyttäjälle saman tasoisena kuin useat softat tai käyttöjärjestelmät, talon rakentaja olisi oikeudessa välittömästi. Miksi sitten softa saa olla usein täyttä sontaa? Ala on niin nuori?

• Esimerkki bugi
        Ei ihmeellistä kirjoitti:

Et vaan osaa.

Testing multi part archives when header encryption is enabled reports ok,
        even if you give wrong password.

Demonstration:

Create multi part archive with header encryption enabled:
        7z a -v100k -p -mhe=on test files

Give password "a"

test archive:
        7z t test

Give password "b" to prompt.

7z reports:

Testing test.7z
        Everything is Ok

--

Version information:
        7-Zip 4.51 beta Copyright (c) 1999-2007 Igor Pavlov 2007-07-25
        p7zip Version 4.51 (locale=en_US.UTF-8,Utf16=on,HugeFiles=on,4 CPUs)

• Asiallisista vastauksista
        (Ei nimimerkkiä) kirjoitti:

> Otetaan esimerkkinä tuo Evolutionin bugi. Se on myös raportoitu, tarkistin sen jo. Eli ohjelma lisää osoitekirjaan automaattisesti osoitteet joihin vastaan, vaikka sitä optiota ei ole valittu käyttöliittymässä. Tuo on selkeä bugi ja kertoo sovelluksen rikkinäisyydestä ja puutteellisesta testauksesta.

Tai sitten kyseessä on ominaisuus. Gnomessa on paljon "ominaisuuksia" joille ei tavallinen käyttäjä voi mitään.

> Compiz sijoittaa jostain syystä ikkunt siten että noin 10 pikseliä menee oikealta puolelta seuraavalle desktopille. Selvä bugi jossain.

Kun lukee ongelmista joita ihmisillä viime aikoina on ollut, niin saa sellaisen kuvan että tuosta Compizista ei ole muuta kuin haittaa.

> VLC:stä löytyi myös toinen ominaisuus, always on top optio ei tunnu toimivan ainakaan kesken toiston vaihdettuna. Tuo oli ikävä ylläri. Sekin on pienen pieni ongelma, mutta vaikuttaa käytettävyyteen.

Olisikohan wxWidgets ongelma?
        http://www.jbkempf.com/blog/post/2007/02/10/Qt4-Interface

Ja tuohon toiseen viestiin
        > Ehkä vika on minussa. Mulla kun tuntuu olevan ilmiömäinen kyky bongata projekteista, suunnitelmista ja sovelluksista epäloogisuuksia. Jotka eivät ehkä häiritse muita käyttäjiä. Kaikki on kieltämättä paremmin jos kukaan ei koskaan mainitse että joku on rikki. Niin voimme olla kaikki tyytyväisiä kun kaikki toimii täydellisesti.

Se mitä sinä pidät bugina voi jollekkin olla ominaisuus.

Ensinnäkin, kiitos asiallisesta vastauksesta. Ne on harvassa täällä suoli24:ssa.

VLC asia selvisi kun tongin foorumeita. VLC:n oma Always on Top ei toimi, mutta Gnomen always on top ominaisuus toimii hyvin VLC:n kanssa. Eli oikealla hiiren napilla vaan siitä yläpalkista ja always on top päälle.

Kätevää. Tietysti tuo aluksi vähän hämäsi, mutta toimii hyvin kun sen tietää.

Tietysti optimi tapauksessa sovellus piilottaisi tuon option kun se ei toimi. Nykyinen toimintamalli on hieman harhaanjohtava.

• Bugit & Raportointi
        ............. kirjoitti:

Minä en ohjelmoinnista tiedä mitään, mutta kun näiden linuxohjelmien lähdekoodit ovat vapaasti saatavilla ja kaikkien muokattavissa niin tee jotain hyvä mies! Osallistu niiden kehittämiseen tai tee itsellesi oma toimiva ohjelma kun kerran osaat tuon puolen.

95% käyttäjistä ei edes huomaa bugeja. Ja niistäkin jotka huomaa 95% eivät vaivaudu niitä raportoimaan.

Olen päättänyt että aina kun löydän bugin jonka pystyn varmistamaan bugiksi myös raportoin sen.

Tuossa oma kontribuutioni maailman tekemiseksi paremmaksi.

Tosin joskus tuntuu että "Ignorance is a bliss" ja tämä tuntuu olevan vallitseva asenne myös useimmilla työntekijöillä.

Tässä kohtaa kritiikkini ei kohdistu Open Sourceen, vaan kaupalliseen toimintaan.

Mielestäni mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että teen huvikseni jotain projektia ja sitten jengi valittaa siitä kuinka se ei tee jotain, mitä en ole siihen koskaan suunnitellut lisääväni.

Esim 7-Zipin kehittäjä tekee ihan loistavaa työtä ja käytän 7-Zipiä myös pääasiallisena pakkaussoftana sekä töissä että kotona.

Piratismi on moraalintonta ja softia ei kannata ostaa jos avoimena on saatavana tarpeeksi hyviä softia.

• Vastaus on
        Esimerkki bugi kirjoitti:

Testing multi part archives when header encryption is enabled reports ok,
        even if you give wrong password.

Demonstration:

Create multi part archive with header encryption enabled:
        7z a -v100k -p -mhe=on test files

Give password "a"

test archive:
        7z t test

Give password "b" to prompt.

7z reports:

Testing test.7z
        Everything is Ok

--

Version information:
        7-Zip 4.51 beta Copyright (c) 1999-2007 Igor Pavlov 2007-07-25
        p7zip Version 4.51 (locale=en_US.UTF-8,Utf16=on,HugeFiles=on,4 CPUs)

Ei kukaan.

unzip ja gunzip ( kaupallinen unrar) -> kaikki mitä tarvitsee. Etsippä noista bugi.

• miksuh.

No jos sä kerran haluat vakaan ja hyvin testatun Linux-jakelun, niin käytä nyt jotakin muuta jakelua kuin Ubuntua, esimerkiksi Debianin vakaata versiota, joka on tällähetkellä Debian Etch. Debianin vakaa versio on hyvin testtu ja paljon vakaampi kuin yksikään ubuntun julkaisu. Kun kerran olet ubuntua käyttänyt, niin Debianin käyttäminen ei pitäisi olla sinulle lainkaan vaikeaa.

Ubuntu perustuu Debian Unstableen, eli Debianin kehitysversioon, jota ei ole milloinkaan edes tarkotettu loppukäyttäjille. Debianin kehitysversiossa on käytännössä aina paljon bukeja, joita ei ole vielä korjattu tai edes löydetty. Kehitysversio on jatkuvasti kehityksen alla ja siihen tulee jatkuvasti uusia versioita paketeista, joten vikoja on väistämätä.

Ubuntu perustuu tuohon jatkuvan muutoksen alla olevaan kehitysversioon. Käytännössä se tarkottaa sitä, että Ubuntu on aivan yhtä bukinen kuin Debianin kehitysversio, Ubuntua ei ole testattu kunnolla ja se näkyy juuri noina ongelmina ja epävakautena mitä olet havainnut.

Esimerkiksi tuo mainitsemasi Evolution ongelma:

"Otetaan esimerkkinä tuo Evolutionin bugi. Se on myös raportoitu, tarkistin sen jo. Eli ohjelma lisää osoitekirjaan automaattisesti osoitteet joihin vastaan, vaikka sitä optiota ei ole valittu käyttöliittymässä. Tuo on selkeä bugi ja kertoo sovelluksen rikkinäisyydestä ja puutteellisesta testauksesta."

En ole moiseen ongelmaan törmännyt Debian Etchissä olevan Evolutionin kanssa. Evolution on muutenkin toiminut ilman ongelmia.

Tädä on sulle vielä kaaviokuva, joka kertoo paljon siitä miksi syytän ubuntua bukiseksi Debianin vakaaseen versioon verrattuna:

http://bugs.debian.org/release-critical/

Punainen käyrä kuvaa julkasukriittisten bukien määrää Debianin kehitysversiossa. Ubuntu perustuu tuohon versioon, myös uusin Ubuntu Gutsy Gibbon. Vihreä käyrä kuvaa seuraavan tulevan (syksy 2008) Debian julkaisun julkasukriittisten bukien määrää. Sininen käyrä kuvaa nykyisestä vakaasta Debian julkaisusta julkaisun jälkeen löytyneideb julkasukriittisten bukien määrää.

Ero punasen ja sinisen käyrän välillä on melkoinen, eikö?

• sidustelija
        miksuh. kirjoitti:

No jos sä kerran haluat vakaan ja hyvin testatun Linux-jakelun, niin käytä nyt jotakin muuta jakelua kuin Ubuntua, esimerkiksi Debianin vakaata versiota, joka on tällähetkellä Debian Etch. Debianin vakaa versio on hyvin testtu ja paljon vakaampi kuin yksikään ubuntun julkaisu. Kun kerran olet ubuntua käyttänyt, niin Debianin käyttäminen ei pitäisi olla sinulle lainkaan vaikeaa.

Ubuntu perustuu Debian Unstableen, eli Debianin kehitysversioon, jota ei ole milloinkaan edes tarkotettu loppukäyttäjille. Debianin kehitysversiossa on käytännössä aina paljon bukeja, joita ei ole vielä korjattu tai edes löydetty. Kehitysversio on jatkuvasti kehityksen alla ja siihen tulee jatkuvasti uusia versioita paketeista, joten vikoja on väistämätä.

Ubuntu perustuu tuohon jatkuvan muutoksen alla olevaan kehitysversioon. Käytännössä se tarkottaa sitä, että Ubuntu on aivan yhtä bukinen kuin Debianin kehitysversio, Ubuntua ei ole testattu kunnolla ja se näkyy juuri noina ongelmina ja epävakautena mitä olet havainnut.

"Otetaan esimerkkinä tuo Evolutionin bugi. Se on myös raportoitu, tarkistin sen jo. Eli ohjelma lisää osoitekirjaan automaattisesti osoitteet joihin vastaan, vaikka sitä optiota ei ole valittu käyttöliittymässä. Tuo on selkeä bugi ja kertoo sovelluksen rikkinäisyydestä ja puutteellisesta testauksesta."

En ole moiseen ongelmaan törmännyt Debian Etchissä olevan Evolutionin kanssa. Evolution on muutenkin toiminut ilman ongelmia.

Tädä on sulle vielä kaaviokuva, joka kertoo paljon siitä miksi syytän ubuntua bukiseksi Debianin vakaaseen versioon verrattuna:

Punainen käyrä kuvaa julkasukriittisten bukien määrää Debianin kehitysversiossa. Ubuntu perustuu tuohon versioon, myös uusin Ubuntu Gutsy Gibbon. Vihreä käyrä kuvaa seuraavan tulevan (syksy 2008) Debian julkaisun julkasukriittisten bukien määrää. Sininen käyrä kuvaa nykyisestä vakaasta Debian julkaisusta julkaisun jälkeen löytyneideb julkasukriittisten bukien määrää.

Minä käytän sidiä. Vakaa on kuin peruskallio. Tiedä sitten millaiseen peruskallioon etch on hakattu. Yhteen rikkinäiseen pakettiin muutaman kuukauden aikana olen törmännyt - nyt sekin on kunnossa. Tosin minulla on tarkalleen ottaen Sidux (ei jakelu tästä parane). No joo ei saa käyttää graafisista pektinhallintaa tai aptitudea, mutta muuten tää on mahtava ja vakaa. Hassua, että buntut on mielestäni paljon bugisempia.

• Asiaa jälleen
        miksuh. kirjoitti:

Kiitos! Tuo oli hyvä huomio. Tuossa jotkut käyttävät jo Hardy Heronille tehtyjä softia. Pitää siis huomioida että ubuntun mukana tulee kehitysversiot jotka on bugisia. Tuo on hyvä tietää ja tiedostaa.

Se on vähän kuten nyt ajelisi Firefox 3:lla. Joka muuten julkaisiin yleiseen jakeluun juuri.

Hyvin (ja ihan normaalin jakauman) perusteella näyttää noita bugeja olevan. Sekä se että niitä on tietysti taklattu kiitettävästi kypsempiin versioihin.

En sinänsä ollut tiedostanut asiaa että Ubuntun release versiot olisivat "noin" rikkinäisiä. Mutta niin se vaan vaikuttaa olevan.

- Kiitokset valaisusta.

• ............

Kannattaa kokeilla muitakin jakeluita. Jos sun kokemuksesi perustuu Ubuntuun niin sen pohjalta ei kyllä kanata tehdä mitään johtopäätöksiä siitä kuinka vakaita Linux-ohjelmat on. Ubuntu ei todellakaan ole sieltä vakaimmasta päästä.

• bugeja ja bugeja

Itse käytän Ubuntu Gutsyä ja ei tässä vielä ole mitään kovin kummosia bugeja ollut. Compiz toimii aivan ok, ei ongelmia, tuota mainittua evolutionin bugia en ole edes ajatellut, eikä siitä mulle itselleni mitään vaaraa ole.
        Jos tätä vertaa vaikka mihin tahansa windowsiin niin voin kyllä sanoa että olen tähän upuntuun paljon tyytyväisempi kuin esim vistaan tai winxp:hen.

• Compiz
        bugeja ja bugeja kirjoitti:

Itse käytän Ubuntu Gutsyä ja ei tässä vielä ole mitään kovin kummosia bugeja ollut. Compiz toimii aivan ok, ei ongelmia, tuota mainittua evolutionin bugia en ole edes ajatellut, eikä siitä mulle itselleni mitään vaaraa ole.
        Jos tätä vertaa vaikka mihin tahansa windowsiin niin voin kyllä sanoa että olen tähän upuntuun paljon tyytyväisempi kuin esim vistaan tai winxp:hen.

Täytyy myöntää että Compizin kanssa X desktop on kyllä todella paljon monipuolisempi ja edistyneempi kuin mitä vistan nyt todella kämäseltä tuntuva Aero on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      81
      3698
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2489
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      93
      2093
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1617
    5. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1448
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1394
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1357
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      19
      1168
    Aihe