Mammuttihirsi

onko jotain ongelmaa?

Lueskelin vanhoja viestejä Mammuttihirren taloista jotka eivät olleet alkuunkaan rohkaisevia... Mikä on totuus näiden talojen laadusta? Entä miten tämä 270 mm hirsi eristää kylmän ulos, U arvo ei kait näissä ole kovin hyvä?
Hyvää on ehdottomasti höyrysulun puuttuminen.

35

13465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 205

Laatuun en ota kantaa puoleen enkä toiseen mutta siitä voit olla varma että kylmän tuollainen hirsi kyllä pitää. 200mm hirsikin riittää ,eikä tarvi lisäeristettä.

• Rakentaja Reino

Höyrynsulun puuttumisella hirren päältä sisäpuolelta ei ole mitään merkittävää hyötyä. Jos ei haittaakaan.
        Laita kuitenkin höyrynsulku kattoon siellä sitä tarvitaan ja kattoa on yleensä enemmän, kuin seinää hirsitalossakin.
        Puussa on erittäin suuri vesihöyrynvastus ja liimapuussa vielä suurempi.
        Lämpöä piisaa sisällä, kuin armeijan teltassa, jos pannussa vaan on potkua.
        Kylmä ei muuten tule sisäänpäin, vaan lämpö karkaa ulos, jolloin huoneen lämpötila laskee.
        Mammutin laatu ei käsittääkseni poikkea mitenkään muista liimahirsi taloista.

• Miellellään ei muovia
        Rakentaja Reino kirjoitti:

Höyrynsulun puuttumisella hirren päältä sisäpuolelta ei ole mitään merkittävää hyötyä. Jos ei haittaakaan.
        Laita kuitenkin höyrynsulku kattoon siellä sitä tarvitaan ja kattoa on yleensä enemmän, kuin seinää hirsitalossakin.
        Puussa on erittäin suuri vesihöyrynvastus ja liimapuussa vielä suurempi.
        Lämpöä piisaa sisällä, kuin armeijan teltassa, jos pannussa vaan on potkua.
        Kylmä ei muuten tule sisäänpäin, vaan lämpö karkaa ulos, jolloin huoneen lämpötila laskee.
        Mammutin laatu ei käsittääkseni poikkea mitenkään muista liimahirsi taloista.

Jos ja kun ajatuksena on ´tehdä hirsitalo

niin lähtökohdat mielestäni on

väh 200mm hirsi
        selluvilla yläpohjaan / sellupaperi koolaus K 300

päädyt sitten riippuu tuleeko kappaletavara/ hirsipaneelilla niin tällöin päädyt paroc kivivillalla eristettynä.

Villan määrä YP:n määräytynee kompnesaatio laskelmien myötä.

Unohtakaa Lasivilla se on historiaa......

• mammuttiiiiiii iii ii iiiii...

lestamafia jyrää...

• Faktaa vai fiktiota?????

Haluan ehdottomasti tietää tuon, sillä itse EN osta minkään alan äärikiihkoilijoilta koskaan mitään- oli hyvää, halpaa, laadukasta tai ei. Tarjontaa on varsinkin hinta- / laatusuhteeltaan olennaisestikin parempaan suuntaan kuin Mammutti, joten pyydän suoran, rehellisen vastauksen, kiitos.

• töttööö
        Faktaa vai fiktiota????? kirjoitti:

Haluan ehdottomasti tietää tuon, sillä itse EN osta minkään alan äärikiihkoilijoilta koskaan mitään- oli hyvää, halpaa, laadukasta tai ei. Tarjontaa on varsinkin hinta- / laatusuhteeltaan olennaisestikin parempaan suuntaan kuin Mammutti, joten pyydän suoran, rehellisen vastauksen, kiitos.

"Haluan ehdottomasti tietää tuon, sillä itse EN osta minkään alan äärikiihkoilijoilta koskaan mitään- oli hyvää, halpaa, laadukasta tai ei. Tarjontaa on varsinkin hinta- / laatusuhteeltaan olennaisestikin parempaan suuntaan kuin Mammutti, joten pyydän suoran, rehellisen vastauksen, kiitos."

varamasti tulet ostamaan ja olet jo ostanut "kiihkoilijoilta" jos lestadiolaisia sellaisiksi edes voi sanoa.
        lestadiolaisilla on paljon juurikin rakennus-/ikkuna-/talofirmoja... jos tarkoituksella yrität välttää noita firmoja niin vaikeaa tulee olemaan ja lisäksi ihmetyttää mikä on todellinen tarkoitus tähän karttamiseen?

ei kai uskovat ihmiset sen kummempia ihmisiä ole kuin muutkaan, ja ostathan sinä muslimeiltakin pizzaa?

• Meillä on

Hyvä ja laadukas mammuttitalo meillä on. Nyt on ekat isommat pakkaset ja hyvin tarkenee. Vähän raikkaampi on sisäilma kuin pullomuovitaloissa ja talossa viihtyy myös allergiset ja asmaatikot terveemmin. Suosittelen.

• liima?

otitteko selvää mitä myrkkyä se on?

• mammu

Hei!
        Ostimme vuosia sitten n.200 neliösen mammuttikodin
        ja olemme erittäin tyytyväisiä.Jos et hyväksy puuta materiaalina niine ominaisuuksineen mitä puulla on älä osta sitten ollenkaan. Hirsikotia pitää siis HOITAA!Myös sisäseiniä!Siis varaudu talosi
        kunnossapitämiseen myös aikaa,tai valitse tiiliverhous!

• Hokshokss
        liima? kirjoitti:

otitteko selvää mitä myrkkyä se on?

Oletko itse selvittänyt, mikä myrkkyliima on ruokapöytäsi liimalevyssä, jonka yläpuolella hengittelet joka päivä monta kertaa...hävitä heti kaikki huonekalut joissa on puuta liimattu, vaikka ihan varalta vaan...

• varoa

jos asioit Mammutin kanssa. Ota asianajaja jo rakennusprojektin alussa. Ylimielistä porukkaa joka ei hoida asioitaan.

• kissinparkuun

ison firman mersuilla ajavat tirehtöörit ehdi korviaan lotkauttaa.

• 123

200 mmm hirren U-arvo on n.0,55 ja 270 mm n.0,40
      minimivaatimus on alle 0,25. Eli tosi surkeita!
      Valmistajasta riippumatta umpipuu on erittäin
      huono lämmöneriste.

• valehirsitalo

Sellaine jossa on ulkopintana ja sisäpintana hirren näköiseksi höylätty lauta ja nurkkiin on liimattu muutaman kymmenen sentin pituiset hirrenpalat nurkiksi, että näyttäisi hirsitalolta. Tietää kylätimpuri.

• kylmä ole

Minulla 120m²:n 204-millisestä lamellista tehty talo,lämmitys sähköllä lattialämmitys, ILP ja varaava takka.
        Koko vuoden sähkön kulutus vaihtelee 9500-11000 KWH:n välillä.
        Saunassa puu- ja sähkökiuas.
        Katossa eristettä 50cm, lattiassa 15cm.
        Huonelämpötila säädetty 22 asteeseen.
        Talo ei ole kylmä, sisäilma on miellyttävä, ja kesän helteillä massiivinen seinä tasaa lämpöä.
        Olen tullut siihen tulokseen, että huolellinen rakentaminen on tässäkin a ja o.

• viestistä
        kylmä ole kirjoitti:

Minulla 120m²:n 204-millisestä lamellista tehty talo,lämmitys sähköllä lattialämmitys, ILP ja varaava takka.
        Koko vuoden sähkön kulutus vaihtelee 9500-11000 KWH:n välillä.
        Saunassa puu- ja sähkökiuas.
        Katossa eristettä 50cm, lattiassa 15cm.
        Huonelämpötila säädetty 22 asteeseen.
        Talo ei ole kylmä, sisäilma on miellyttävä, ja kesän helteillä massiivinen seinä tasaa lämpöä.
        Olen tullut siihen tulokseen, että huolellinen rakentaminen on tässäkin a ja o.

ettei ole Mammutin talo?

• takia hirsitaloon

tehdään lämmöntasauslaskelmat ja seinän huono U-arvo kompensoidaan talon muulla vaipalla reilusti alle minimivaatimusten.

Se joka haluaa hirsitalon hän ostaa/tekee sellaisen. Hirressä on joku ominaisuus mikä siinä kiehtoo ja mitä ei voi millään muulla korvata.

Sellaiset valenurkka hirsi systeemit ovat hirsitalon irvikuvia, joilla hämätään vain itseään.

• taata..
        valehirsitalo kirjoitti:

Sellaine jossa on ulkopintana ja sisäpintana hirren näköiseksi höylätty lauta ja nurkkiin on liimattu muutaman kymmenen sentin pituiset hirrenpalat nurkiksi, että näyttäisi hirsitalolta. Tietää kylätimpuri.

Kannattaa ostaa mieluummin hirsitalo semmoiselta valehirsimiesminätiedänkaikenantikylätimpuritaatalta.

Se on onni ja autuus. Vielä kun muistaa tuoda nitroa vaivoihin ja rasvaa rollaattoriin niin kaikki luistaa.

• sitten...

Mehtä kasvaa puuta ja energiaa saa rahalla. Persaukisten ongelmia.

• ko. valmistajan
        viestistä kirjoitti:

ettei ole Mammutin talo?

talo.
        Kirjoitin enempi yleisesti sen kummemmin mitään valmistajaa mainostamatta.

• Jermuxi tms.
        sitten... kirjoitti:

Mehtä kasvaa puuta ja energiaa saa rahalla. Persaukisten ongelmia.

Kun omasta metsästä kaataa puuta, niin siinä se tulee 10 mottia lisää samalla, kuin 20:n. Jos toisilla ei ole puuta, niin ei se meille kuulu.

• kylätimpuri
        taata.. kirjoitti:

Kannattaa ostaa mieluummin hirsitalo semmoiselta valehirsimiesminätiedänkaikenantikylätimpuritaatalta.

Se on onni ja autuus. Vielä kun muistaa tuoda nitroa vaivoihin ja rasvaa rollaattoriin niin kaikki luistaa.

taata hänkin myös. Muista ottaa nitrot säkin niinku mäkin.

• tietää
        takia hirsitaloon kirjoitti:

tehdään lämmöntasauslaskelmat ja seinän huono U-arvo kompensoidaan talon muulla vaipalla reilusti alle minimivaatimusten.

Se joka haluaa hirsitalon hän ostaa/tekee sellaisen. Hirressä on joku ominaisuus mikä siinä kiehtoo ja mitä ei voi millään muulla korvata.

Sellaiset valenurkka hirsi systeemit ovat hirsitalon irvikuvia, joilla hämätään vain itseään.

että valehirsitalo on taatusti lämmin, kun hän sen itte pystyttää. On kurssit käyny ja parin vuoden kokemus nääs.

• että kylätimpuri
        tietää kirjoitti:

että valehirsitalo on taatusti lämmin, kun hän sen itte pystyttää. On kurssit käyny ja parin vuoden kokemus nääs.

näitä aika paljon pystytteleekin.

• hirsi

Luin tutkimuksen, jossa todettiin ongelmalliseksi yli 250mm paksut lamellihirret. Siinä paksuudessa ei ole enää takeita kosteuden tasaantumisesta, vaan kosteus voi jäädä hirteen.
      Itse en tuijottaisi pelkkiä u-arvoja vaan selvitän kokemuksia todellisista vuosittaisista energiankulutuksista.
      nim. hirsitalo suunnitteilla

• Kaikkone

Jos talo on järkevästi suunniteltu ja huolella tehty, ei se seinän paksuus ole mikään itseisarvo.
        Paljon tärkeämpi on hyvä yläpohjan eristys, kunnolliset ikkunat ja ovet, oikein suunniteltu ilmastointi jne.
        Kunnon keskusmuuri taloon ja varaava tulisija, niin jäävät sähköoptioherrat nuolemaan näppejään.
        Meillä menee sähköä n. 90KWH /asuinneliö / vuosi.
        Seinässä pelkkä lamellihirsi 204.
        Lattialämmitys, ILP ja varaava takka.

• luin

taisipa mennä niin että esim 250mm lamellihirressä kastepiste jäi jo hirren sisälle ja 300mm lamellissa se oli jo lähes keskellä hirttä... mutta kun tavara on uuni kuivaa ja liimasaumaa ristiin rastiin niin liekö sinne kosteus pääsevän? mielestäni silti n.200mm lamelli hyvä vaihtoehto? ainakin itsellä ihan ok

• talokuume
    • mut

muuten vähän tökkii,, puutavaran laatu on ok ja toimitusvarmuus aika hyvä mut reklamaatioihin ei vastata ja asennusryhmät välillä mitä sattuu, ainakin yks ryhmä on saanut aika huonoa mainetta.
      oon käyny pystyttämässä niitten kesken jättämiä hommia.

• kanntatta kiertää kaukaa

Reklaamatioita sen verran paljon , eikä myyjät vastaile puhelimiin ja soittopyyntöihin. Todella epäluotettava toimittaja.

• mammuttia

Pakkoko se on väkisin ostaa sutta?? Palvelu on ala-arvoista ja töykeää heti, kun nimet on paperiin saatu. Lopputulos vuotava talo, loppuikäsi saat katua..

• tri Wille

Seinien kautta taitaa johtua puolet Suomen lämmitysenergiasta. Kun päästöjä on pienennettävä, niin seiniä on parannettava. Olen kiinnostunut lego-talojen tapaan koottavista palikka-taloista. Olen niitä rapannut. Tiedän, että ulkopinnoista tulee hyvät, mutta toistaiseksi palikassa on tarpeettoman isot tilat betonille. Olen vaatimassa että Waseniuksen on tuotava markkinoille uusi harkkotyyppi yksikerroksisia palikkataloja varten. Sen ei välttämättä tarvitse olla varsinainen harkko, Saman tuloksen ajaa, jos nykyiseen palikkaan pannaan sisäpuolisia pikku palikoita valutilan osia sulkemaan. Kirjoitan kolumneja, ja olen sitä varten selvittämässä, pitäisikö palikkaa suosia myös ympärivuotisen käyttöön tulevissa loma-asunnoissa. Mielestäni palikan markkinaosuus on aivan liian pieni tuotteen ominaisuuksiin verrattuna. Hirrestä tehty talo kestää kylmilleen jättämistä. Palikan osalta jatkan asioiden selvittelyä.

• lämmitysenergiasta

menee Suomen taloissa n.15%.
        Tämä vaan tiedoksi, ettei tohtorin tutkimukset kovin lähde heti hakoteille.

• hoida rekkuleitaan

ikään

• P.walden

tilasin ja tähän asti kaikki hyvin. Rakennusprojekti tosin vielä tekemättä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe