Groenendael ja talvi

Haisul-i

Hei, meillä on nuori groenendael tyttö joka kesällä totutettiin siihen, että se saa aamuisin olla vapaana pihallamme ( aidatulla ) ja touhuilla itsekseen tunnin tai pari. Selkeästi tyttö siitä myös nauttii. Nyt mietimme vain että kuinkahan pitkiä aikoja talvella kestää sen antaa olla pihalla ja kuinka kylmässä. Ainakaan nämä parin asteen pakkaset eivät ole näyttäneet sitä haittaavan. Ja tiedämme että onhan belgit alunperin työkoiria ja säänkestäviä mutta kuitenkin kun tämä meidän koira elää pääasiassa sisällä niin turkki ei varmaan ole niin lämmin kuin ulkokoirilla. Kokemuksia olisi kiva kuulla, miten teidän muitten koirat talvisin tarkenee.

7

1189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkenee talvessa

      Hyvin pärjää talvessa. Kymenen asteen pakkanen ei belgia pelota edes tarhaoloissa. Ite olen kulkenut belgin kanssa yli 30 asteen pakkasissa ja ihan hyvin menee. Tosin kovissa pakkasissa ei kannata olla paikoillaan, vaan liikkua ripeästi. Ulos en belgiä jätä viittä minuuttia pitemmäksi aikaa jos pakkasta yli 20 asetetta.

      • Haisul-i

        jos on seuraa, toinen koira kaverina? Silloin yleensä leikkivät ja riehuvat pitkiäkin toveja. Ja ovat myös tietysti kokoajan liikkeessä. Tuntuu itsestäni että en ehkä silti jättäisi pitkäksi aikaa yli 10 asteen pakkaseen. Ollaan mietitty tytölle kaveria kunhan tulee vuosi-pari lisää.


      • pipa72
        Haisul-i kirjoitti:

        jos on seuraa, toinen koira kaverina? Silloin yleensä leikkivät ja riehuvat pitkiäkin toveja. Ja ovat myös tietysti kokoajan liikkeessä. Tuntuu itsestäni että en ehkä silti jättäisi pitkäksi aikaa yli 10 asteen pakkaseen. Ollaan mietitty tytölle kaveria kunhan tulee vuosi-pari lisää.

        rakentaa pihalle grotskullesi vaikka kopin,johon se voi mennä makoilemaan ja lämmittelemään.sinne vain olkia sisälle.minulla koirat tarkenevat tarhassa näin ihan hyvin 10 asteen pakkasellakin.koska kasvattavat paksun turkin.ovat kyllä paljon ulkona ja siksi tottuneet kylmiin ilmoihin.itselläni on tervu ja sakemanni.


      • Haisul-i kirjoitti:

        jos on seuraa, toinen koira kaverina? Silloin yleensä leikkivät ja riehuvat pitkiäkin toveja. Ja ovat myös tietysti kokoajan liikkeessä. Tuntuu itsestäni että en ehkä silti jättäisi pitkäksi aikaa yli 10 asteen pakkaseen. Ollaan mietitty tytölle kaveria kunhan tulee vuosi-pari lisää.

        Meidän sisäkoirilla kyllä turkki kestää kylmää lenkillä, mutta kovilla pakkasilla rupeaa tassuja paleltamaan. Se näkyy ontumisena ja potkimisena.

        Jos koirasi on talvella paljon yksin pihalla, sille kannattaa rakentaa eristetty tai jopa lämmitetty koppi. Erityisesti eristäminen maasta on tärkeää.

        Meillä koirat eivät viihdy yksin pihalla, haluavat olla siellä missä isäntäväkikin. Eli jos isäntäväki on sisällä, koirakin on sisällä, ja jos isäntäväki on ulkona, koiratkin haluavat olla ulkona. Meillä ei tosin ole omaa pihaa, jolle päästää koiraa, paitsi mökillä, siellä tullut huomattua tuo koiran laumaluonne.


      • 5Xbelgi
        Neeta kirjoitti:

        Meidän sisäkoirilla kyllä turkki kestää kylmää lenkillä, mutta kovilla pakkasilla rupeaa tassuja paleltamaan. Se näkyy ontumisena ja potkimisena.

        Jos koirasi on talvella paljon yksin pihalla, sille kannattaa rakentaa eristetty tai jopa lämmitetty koppi. Erityisesti eristäminen maasta on tärkeää.

        Meillä koirat eivät viihdy yksin pihalla, haluavat olla siellä missä isäntäväkikin. Eli jos isäntäväki on sisällä, koirakin on sisällä, ja jos isäntäväki on ulkona, koiratkin haluavat olla ulkona. Meillä ei tosin ole omaa pihaa, jolle päästää koiraa, paitsi mökillä, siellä tullut huomattua tuo koiran laumaluonne.

        kakarat(1 gronttu ja 4 tervua) ovat päivällä noin 4 tuntia keskenään ulkona kun olen töissä. Olen pitänyt rajana -13-15astetta. Varmaan ne pystyis olemaan kylmemmässäkin, mutta minusta tuntuu jo -15 niiin kylmältä... Vanhin narttu tuskin paljoa liikkuu, mutta nuoriso vöyhkää kyllä niin että niille ei tule kylmä. 'Vanhus' onkin kasvattanut hurjat mahavillat...

        Koirat tottuu pikku hiljaa syksyn edetessä kylmempään keliin ja kasvattavat karvaa sen mukaan. Huomattava muutos siihen mitä niillä oli sillon kun asuttiin vielä kerrostalossa!


      • pyytää sisälle
        Neeta kirjoitti:

        Meidän sisäkoirilla kyllä turkki kestää kylmää lenkillä, mutta kovilla pakkasilla rupeaa tassuja paleltamaan. Se näkyy ontumisena ja potkimisena.

        Jos koirasi on talvella paljon yksin pihalla, sille kannattaa rakentaa eristetty tai jopa lämmitetty koppi. Erityisesti eristäminen maasta on tärkeää.

        Meillä koirat eivät viihdy yksin pihalla, haluavat olla siellä missä isäntäväkikin. Eli jos isäntäväki on sisällä, koirakin on sisällä, ja jos isäntäväki on ulkona, koiratkin haluavat olla ulkona. Meillä ei tosin ole omaa pihaa, jolle päästää koiraa, paitsi mökillä, siellä tullut huomattua tuo koiran laumaluonne.

        Kyllä koirat osaavat pyytää sisälle kun alkaa palelemaan. Puolisentuntia ulkoilevat yksikseen ja sitten ovat raapimassa ulko-ovea. Sillee se menee ja kaikki tyytyväisiä. Ja turkki on muuten talvela komee. Ei palele kuin tassuja.


    • aloittaja

      eilen koiralle koppi ja laitettiin olkia pehmusteiksi mutta ei tuo ole kyllä vielä edes käynyt siellä sisällä...Ei ole oikein lepäilijätyyppiä ;) Tosin eihän tuo meidän koira ole pihalla kuin korkeintaan pari tuntia, ehkä siinä ajassa ei vielä ehdi tulla väsy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe