Täydellinen katoaminen ja itsemurha?

vinkkejä

Elikkäs, olis tarkoitus heittää lusikka nurkkaan vuosia jatkuneen syvän masennuksen jälkeen.

Mutta, en halua, että kukaan saisi ikinä tietää lopullista kohtaloani, koska voin kuvitella miten vahingoniloisiksi monet ihmiset tulisivat, jos saisivat tietää: "haha, se olikin vitun luuseri". Enkä kestä sitä ajatusta.

Suunnitelma on eka putsata kämppä täysin tyhjäksi ja tuhota niin monta todistetta olemassaolostani, kuin mahdollista, että läheistenkin olisi helpompi unohtaa. Ei viestejä, eikä muutakaan!

Mutta se varsinainen probleema olisi ruumiin täydellinen hävittäminen ennen kuolemaa, ettei kukaan tutkija pääsisi jäljille! Itse asiassa ne pitäisi saada toiveikkaiksi elossaolemisestani, että he esim. luulisivat mun karanneen muihin EU-maihin tjtn. Ja kaikki tosiaan ennen kuolemaa. Aika dilemma siis!

Miten te hoitaisitte sen?

43

3011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummallista?

      Kummallista että pitää miettiä millainen kuva itsestä jää vaikka järjellä ajatellen sillä ei ole sitten jälkeenpäin enää mitään väliä kun sitä "minää", joka olisi huolestunut omasta kuvastaan muiden silmissä, ei olisi enää olemassa?

    • aloittaja

      Vielä selventää motiivia sen verran, että vaikka kuolleena ei paljoa muiden mielipiteiden ja sanomisten pitäisi kiinnostaakkaan, niin mieluummin liitän kuolemaani edes hitusen jotain "tarunhohtoista" ja "mistä sen tietää?"-toivoa läheisilleni, kuin annan niiden tuosta vaan päivitellä muistotilaisuudessa viimeisten vuosieni päihteidenkäyttöä ja pummin elämäntapaani.

    • voih

      Viestistäsi saa sellaisen käsityksen, että yrität kostaa muille, joihin tässä tapauksessa viittaat sanalla "ne" tappamalla itsesi. Mitä "ne" ovat Sinulle tehneet? Jos "ne" oikeasti toivovat Sinun epäonneasi, ainoa keino "kostaa" on pärjätä ja olla tyytyväinen itseensä. Oma elämä on kaikista arvokkain vain omalle itselleen. Ei sen itseltään riistäminen ole varsinkaan vihamiehiltä pois. Sitähän voi oikeastikin karata muihin EU-maihin tai vaihtaa maisemaa.

      Muualla voi olla paremmin. Pahasti masentuneen ja elämästä syrjäytyneen on tosin ponnistettava todella voimakkaasti saadakseen itsensä ja elämänsä kuntoon, jotta uusi ja parempi elämä voisi alkaa.

      Itsekin olen masentunut ja jaksamisen kanssa on vähän niillä rajoilla tosi usein. Joka päivä en pääse sängystäkään ylös. Siitä huolimatta haluan kuntoutua ja yritän haluta myös elää. Toipuminen on hidasta ja välillä tulee pahaa takapakkia, mutta ihan vaan silkasta uteliaisuudesta yritän jaksaa eteenpäin. Ehkä jotain parempaa on luvassa ja jos ei ole niin onhan se mielenkiintoista nähdä miten huonoksi vielä voikaan mennä.

      • aloittaja

        Itseni takia minä tämän teen. Syyt elää on todella helvetin vähissä. Kuten sanoin olen kärsinyt vuosien ajan syvästä masennuksesta.

        En vain halua "niiden" tietävän. Puolestani olisi parempi ettei kukaan ikinä muistelisi minua sekuntiakaan...


      • Anonyymi

        Hirtän sun lapset lähimpään koivuun ja nauran perään.


    • -Petra-

      Jopa myrkyn lykkäsit.Miten voikin jonkun maailma pyöriä noin vain oman navan ympärillä?Oletko aivan varma,että haluat tuhlata energiaa moiseen kun on maailmassa paljon tähdellisempääkin.Mene lukemaan kirjoja vaikka yksinäisille ikäihmisille.Siis,katkaise napanuora oman ja maailman napojen väliltä,ryhdistäydy ja elä elämäsi hymyillen muiden viisautta kunnioittaen.Olet sen arvoinen, kaikesta huolimata.

      • Aloittaja

        "Miten voikin jonkun maailma pyöriä noin vain oman navan ympärillä?"

        Viimeks kun katsoin, ja btw. katson edelleen, maailma tosiaan pyörii ja hyörii mun ympärilläni... :)


      • khhjkhk

        Niin jos se olisikin noin yksinkertaista että vain ryhdistäytyy ja arvostaa itseään niin ei kai täällä sitten masentuineita olisi ollenkaan?


      • pliis
        Aloittaja kirjoitti:

        "Miten voikin jonkun maailma pyöriä noin vain oman navan ympärillä?"

        Viimeks kun katsoin, ja btw. katson edelleen, maailma tosiaan pyörii ja hyörii mun ympärilläni... :)

        ala ittees tappamaan...jooko? Mitäs mieltä olisit siitä, että olisit vahva ja menisit psykologin luona käymään? Edes kerran kävisit siellä. Jos et siis ole käynyt siellä vielä. Koita keksiä asioista jotain positiivista ja yritä hymyillä. Tiedän, että se saattaa tuntua vaikealta, koska olen itsekin ollut pariin otteeseen masentunut ja halunnut tappaa itteni ja tehnyt suunnitelmia miten tehdä se. Mutta tässä sitä vielä ollaan. Tee jotain mistä joskus ennen olet tykännyt. Hommaa itsellesi jokin harrastus, vaikka menet jonnekin liikunta juttuun, josta saattaa löytyä uusi ystävä. Puhu jonkun kanssa, älä eristäydy. Kerro vaikka täällä miksi olet masentunut ja saatat saada joltain jotain vinkkejä asiaan.
        TSEMPPIÄ!


      • aloittaja
        pliis kirjoitti:

        ala ittees tappamaan...jooko? Mitäs mieltä olisit siitä, että olisit vahva ja menisit psykologin luona käymään? Edes kerran kävisit siellä. Jos et siis ole käynyt siellä vielä. Koita keksiä asioista jotain positiivista ja yritä hymyillä. Tiedän, että se saattaa tuntua vaikealta, koska olen itsekin ollut pariin otteeseen masentunut ja halunnut tappaa itteni ja tehnyt suunnitelmia miten tehdä se. Mutta tässä sitä vielä ollaan. Tee jotain mistä joskus ennen olet tykännyt. Hommaa itsellesi jokin harrastus, vaikka menet jonnekin liikunta juttuun, josta saattaa löytyä uusi ystävä. Puhu jonkun kanssa, älä eristäydy. Kerro vaikka täällä miksi olet masentunut ja saatat saada joltain jotain vinkkejä asiaan.
        TSEMPPIÄ!

        -Paska varhaislapsuus lastenkodeissa. Alkoholistivanhemmat.
        -Paska lapsuus kiusattuna paskassa perheessä.
        -paska nuoruus melko yksinäisenä kiusattuna paskassa perheessä
        -paska varhaisaikuisuus lähes totaalisen yksinäisenä päihderiippuvaisena

        repikää siitä


      • jos
        aloittaja kirjoitti:

        -Paska varhaislapsuus lastenkodeissa. Alkoholistivanhemmat.
        -Paska lapsuus kiusattuna paskassa perheessä.
        -paska nuoruus melko yksinäisenä kiusattuna paskassa perheessä
        -paska varhaisaikuisuus lähes totaalisen yksinäisenä päihderiippuvaisena

        repikää siitä

        koittaisit sitä liikuntaharrastuksen aloittamista? Toi sun lapsuus ei kuulosta kovin kivalta, mutta mitäs jos yrittäisit unohtaa menneet. Yritä elää tässä hetkessä äläkä muistella miten kauheaa minulla oli silloin. Yritä muistella edes niitä harvoja hyviä hetkiä. Muista, että joka hetki mitä elät on kohta historiaa. Yritä löytää jostain ystäviä. Jätä päihteet pois, keksi jotain niiden tilalle, vaikka sitä liikuntaa. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä.


      • Anonyymi
        pliis kirjoitti:

        ala ittees tappamaan...jooko? Mitäs mieltä olisit siitä, että olisit vahva ja menisit psykologin luona käymään? Edes kerran kävisit siellä. Jos et siis ole käynyt siellä vielä. Koita keksiä asioista jotain positiivista ja yritä hymyillä. Tiedän, että se saattaa tuntua vaikealta, koska olen itsekin ollut pariin otteeseen masentunut ja halunnut tappaa itteni ja tehnyt suunnitelmia miten tehdä se. Mutta tässä sitä vielä ollaan. Tee jotain mistä joskus ennen olet tykännyt. Hommaa itsellesi jokin harrastus, vaikka menet jonnekin liikunta juttuun, josta saattaa löytyä uusi ystävä. Puhu jonkun kanssa, älä eristäydy. Kerro vaikka täällä miksi olet masentunut ja saatat saada joltain jotain vinkkejä asiaan.
        TSEMPPIÄ!

        Raiskaan sun koiras vitun nussuperse.


    • Omark

      Mitäpä jos hävität entisen elämäsi, mutta et tuhoa itseäsi, vaan kokeilet aloittaa uudelta pohjalta jossain muualla? Kyllä sinussa vielä voimavaroja löytyy, usko pois. Tiedän kokemuksesta, että entisen ympäristön ja "yhteisön" (lainausmerkit siksi, koska tälle yhteisölle olin vain ympäristöjätettä) taakseen jättäminen avaa kummasti uusia näkökulmia elämään. Entisessä ympäristössä oma epäonnistuminen on ikäänkuin pinttynyt kaikkiin pintoihin.

      Menetin työn, terveyden ja ammatin. Nk. asiantuntijoiden mielestä asiani olivat erinomaisesti, eikä minulla ollut mitään oikeutta valittaa. Toisin sanoen kulta- tai hopealusikkayhteiskuntaluokka yritti sanella luuserille hyväksyttävän tavan ajatella ja toimia.

      Ei ihan onnistunut, ja enää mikään uudelleen ohjelmointi ei minun kohdalla onnistukaan, olen jo ennättänyt muodostaa oman maailmankatsomukseni. Maailma ei ole näkemykseni mukaan kiva eikä oikeudenmukainen paikka, ja tuskin tulee sitä koskaan olemaankaan. Mutta yllättäen olen tällä hetkellä omaan elämääni tyytyväinen. Menneisyyttä minulla ei ole, ja tulevaisuutta en juuri ajattele. Eli elän tätä hetkeä toisin kuin moni muu.

      Vuosi sitten ennätin heittää kaikki valokuvani ja todistukseni leivinuuniin. Istuin keinutuolissa uunin edessä ja mietin, että suljenko luukut ja kuolenko armeliaasti häkään. En kuitenkaan pystynyt. Ajattelin puolisoani, joka olisi minut löytänyt. Itselläni ei ollut väliä, minulle minun arvottomuuteni oli osoitettu.

      • Anonyymi

        Työnnän sut junan alle huomenna.


    • ei meneminen

      Miksi todella kuvittelet heidän ajatuksiaan .. tuo on toiveajattelua sinulta? Otahan järki käteen ja ala parantua :)

      • Anonyymi

        Ota sinä puukko kätees ja tapa itsesi.


    • katsonut

      ja ottanut oppia jenkki sarjoista

      • hfchygf

        itsekin olen suunnitellut itsaria...mutta tosta sun tapauksesta. mitä jos varaisit liput jonnekin kauas,mutta sen sijaan menetkin laivalle (ruotsi tai viro),kun menet viime tipassa et näy matkustaja luettelossa. laivalla sitten olet huomaamattomasti ja tilaisuuden tullen hyppäät laidan yli,eikä kukaan osaa etsiä. jos kaikki menee putkeen eikä ruumistakaan koskaan löydy,jää koko ihmiskunta epätiedon valtaan! tällänen ois mun ehdotus..en tosin miettiny ku hetken tota hommaa joten voi olla puutteita..


    • masentuneille

      aivan outo ajatus minulle.

    • depressed

      nostetaanpa aihe ylös... itsellä aivan samanlaiset toiveet.

      • hdsldfkjslfkfj

        Sama juttu...

        Aika ajoin olen jo tuossa kämpän tyhjennys- yms operaatiossa päässyt alulle.

        Olen myös alkanut miettiä, että onnettomuudelta vaikuttava itsari ois ehkä se paras vaihtoehto. Siihen ei kai tarvitsisi kuin fillarin alle ja polkemaan maantielle, jossa vahingossa horjahtaa rekan alle....
        Tuossa vaihtoehdossa ärsyttää se, että omaisille jäis kaikkien juttujen järkkääminen. Liikaa vaivaa kaikesta heille ois.


      • Anonyymi
        hdsldfkjslfkfj kirjoitti:

        Sama juttu...

        Aika ajoin olen jo tuossa kämpän tyhjennys- yms operaatiossa päässyt alulle.

        Olen myös alkanut miettiä, että onnettomuudelta vaikuttava itsari ois ehkä se paras vaihtoehto. Siihen ei kai tarvitsisi kuin fillarin alle ja polkemaan maantielle, jossa vahingossa horjahtaa rekan alle....
        Tuossa vaihtoehdossa ärsyttää se, että omaisille jäis kaikkien juttujen järkkääminen. Liikaa vaivaa kaikesta heille ois.

        Vedä vittu päähäs ja laukea suuhusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedä vittu päähäs ja laukea suuhusi.

        Vammainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vammainen

        Kiitos niin olen


    • depressed

      näinpä. siispä täydellinen katoaminen ilman mitään todisteita siitä onko kuollut vai vaan poistunut maasta esim. olisi se järkevin. yritän toki jaksaa elää ja ajatella läheisiä mutta kun on paha olla niin sillon on paha olla. olen kuitenkin menettänyt 2 perheenjäsentä ja sen "oikean" naisystäväni niin tämä vaan riittää mulle etten jaksa enää elää... psykalla käyn jotka ehdottelee sitä sun tätä harrastuksista maiseman vaihtoon mutta se paha olo sisällä ei lähde mihinkään, ei sitä voi paeta eikä unohtaa. helppohan niitten on sanoa jotka ei tiedä asiasta mitään esim juuri nämä psykiatrit yms lääkärit.

    • hullun unta

      No kerrotaan ny sitten tämän kerran niksi, oma asia tekeekö vai ei.
      Ensten ostat halvalla käytetyn kesäkosla automobiilin, sitten ettimällä ettiit
      paikan vesistöstä minne ajella se, ite kyytissä. Vettä pitää olla riittävän syvälti,
      paikan semmoinen ettei siitä aivan heti löydetä ja muutenkin sinne meneminen
      pitäis tapahtua huomaamattomasti, jälkiä jättämättä. Sitten kosla ajokuntoon,
      köytät ites hyvin kiinni ruputin penkkiin ja eiku menoksi toivottavasti
      parempiin maisemiin. Tuurilla paikasta riippuen ei löydetä ikinä.

      • Anonyymi

        Hukkuminen on aika kivuliasta, mutta hirttäytyminen siperiassa ei olisi mahdotonta.


      • Anonyymi

        Miksi sen auton pitää olla halpa. Ethän sinä enään säästöjäsi tarvitse kun olet kuollut. Ammu itsesi samalla, kun auton kaasupolkimessa on tiiliskivi. Täten vältyt hukkumisen vielä kivuliaammasta kuolemasta ja auto ajaa itsestään veteen. Järkevämpää olisi tehdä tuo veneen kanssa ja upottaa vene mereen samalla kun ampuu itsensä niin ei löydetä varmemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hukkuminen on aika kivuliasta, mutta hirttäytyminen siperiassa ei olisi mahdotonta.

        Mä olen miettinyt junan alle hyppäämistä, sillä kyllä taas tänään tuli niin paljon törkyä niskaan että ei mitään määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen miettinyt junan alle hyppäämistä, sillä kyllä taas tänään tuli niin paljon törkyä niskaan että ei mitään määrää.

        Yhden ihmisen elämällä ei ole mitään merkitystä ja varmaan se kannattaa, mutta suosittelen elämään viimeiset päivät täysillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen miettinyt junan alle hyppäämistä, sillä kyllä taas tänään tuli niin paljon törkyä niskaan että ei mitään määrää.

        Onnea matkaan, kerran se vaan kirpaisee 👍


    • Anonyymi

      "-Paska varhaislapsuus lastenkodeissa. Alkoholistivanhemmat.
      -Paska lapsuus kiusattuna paskassa perheessä.
      -paska nuoruus melko yksinäisenä kiusattuna paskassa perheessä
      -paska varhaisaikuisuus lähes totaalisen yksinäisenä päihderiippuvaisena

      repikää siitä"

      Malliesimerkki uhriajattelusta.
      Kaikki tuo on takana, ei kai tämä henkilö enää ole se lapsi siellä paskassa perheessä?
      Miksi pitää tuijottaa taaksepäin ja märehtiä kaikkea sitä vääryyttä mitä on kokenyt?
      Eikö olisi tervettä ajattelua katsoa eteenpäin ja tulevaan, miten voin auttaa itseäni parempaan elämään tästä eteenpäin?
      Se mitä tapahtui, tapahtui, mutta ei kai tapahdu nyt? Eikö tulevaisuus ole auki, puhdas arkki jota voi alkaa täyttää jollakin täysin uudella ja myönteisellä? Alkaa tehdä työtä sen eteen että mennyt jää menneeksi, ei rypeä siinä?
      Itse olen erittäin sairaasta perheestä jossa äiti oli psyykkisesti erittäin sairas tosin diagnoosia ei koskaan annettu koksa ei hakeutunut koskaan mihinkään hoitoon.
      Olen nuorin, ja olin ei-toivottu. Aborttia oli suunniteltu mutta koska siihen aikaan se oli laiton, olisi pitänyt turvautua puoskariin eikä ns. "äitini" uskaltanut.
      En pysty sanomaan sitä ihmistä äidiksi, kiduttaja hän oli.
      Yksi veli teki itsemurhan, kaikilla sisaruksilla psyykkisiä ongelmia ja syviä traumoja, myös itselläni, mutta olen vuosia tehnyt työtä paremman elämän eteen ja rakentanut itselleni uhmakkaasti parempaa elämää. Päätin jo lapsena että näytän, ja olen näyttänyt. Olen menestynyt elämässä hyvin ja välit pistin poikki jo kauan sitten kiduttajaani joka on nyt jo kuollut. Hautajaisiin en mennyt enkä tuntenut tippaakaan surua, helpotusta ainoastaan.
      Enää en vihaa, säälin sitä ihmistä jonka elämä ei taatusti ollut hyvää ja mielekästä.
      En itse jaksaisi rypeä menneissä, arvet on siellä mutta en anna niitten estää tekemästä työtä paremman eteen. Pohjamudissa on kahlattu totisesti ja syvällä, mutta sisulla noustu.
      Uhriksi heittäymymällä ja siitä masokistisesti nauttiminen ei todellakaan ole mitenkään mielekästä. Toki itsemurhan voi tehdä mutta se on tappionsa myöntämistä. Itse en halua olla häviäjä vaan voittaja tässä kamppailussa.

      Niin ja muutin ulkomaille ja aloitin uuden elämän 26 vuotta sitten. Täällä elän ja täällä on kotini, ystäväni ja perheeni. Suomeen en ole yhteydessä millään tavalla.
      Terv. nainen joka ei suostunut murtumaan.

      • Anonyymi

        Kukaan ei ole niin tyhmä, että uskoisi tuota potaskaa. Tuollainen pystyisi edes diileriä hommaamaan. Edes sellaista, joka ottaa välistä törkeän paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole niin tyhmä, että uskoisi tuota potaskaa. Tuollainen pystyisi edes diileriä hommaamaan. Edes sellaista, joka ottaa välistä törkeän paljon.

        Täysin samaa mieltä.


      • Anonyymi

        Itsemurha ei ole täydellinen katoaminen, se on sisäänkäynti pahempaan todellisuuteen kuin se, josta ihminen yritti paeta itsemurhalla.


      • Anonyymi

        Kaikki ei ole Katso henkisesti noin vahvoja Oletko tullut sitä miettineeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole niin tyhmä, että uskoisi tuota potaskaa. Tuollainen pystyisi edes diileriä hommaamaan. Edes sellaista, joka ottaa välistä törkeän paljon.

        Ikävää ettet sinä pysty vielä samaan mutta olen varma että jonakin päivänä pystyt 👍🤗🌞


    • Anonyymi

      Hyppää junan alle

    • Anonyymi

      Sanoman toimittajan saa perseraiskata niin paljon kuin haluaa miehen.

      • Anonyymi

        Lapsi voit kuolla rauhassa paperiroskikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi voit kuolla rauhassa paperiroskikseen.

        Tiedän missä asut.

        Hirtä itsesi


    • Anonyymi

      Älkää tehkö itsaria. Ite oon iloinen etten tehny sitä 16v, 24v ja 29 vuotiaana. Niin monta kertaa ainaki oon miettiny. Elämä voi muuttua ja sinunki elämälläs on tarkotus. Jos ei muuta, ni edes vaikka kertoa muille että kaikesta liejusta voi selvitä.

      Mun motto ollu joskus: "kyl mä pärjään. Jos en hyvin, nii sit huonosti"

      En sano,että elämä kipukroonikkona ja masentuneena on helppoa, mut niin moni on kuollu tahtomattaa syöpään jne niin koen, et haluan elää kun mul on mahdollisuus. Tottakai masislääkkeet on auttanu myös.

      Hakekaa apua. Sitä saa myös esim sairaala pastorilta (eivät "tuputa" uskon asioita ollenkaa)

      Päätä joka aamu elää vielä yksi päivä. Sä oot arvokas,ja just sun elämä on arvokas, olitpa sitten päihteidenkäyttäjä tai presidentti. Ehkä tää on jollekin tarpeellinen viesti

    • Anonyymi

      Paljon onnea vaan paljon onnea vaan hirttä Köysi odottaa Paljon onnea vaan

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2464
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      284
      2118
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2050
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1259
    Aihe