Onko jollain ollut yorkshirenterrieri ja todettu joskus allergia?
Eli lähteekö terrieristä hilsettä joka yleensä aiheuttaa oireita?
Ainakaan pitkäkarvaisesta mäyräkoirasta en ole saanut allergia oireita.
Onko jollain kokemusta asiasta?
Kiitos vastauksista etukäteen!
yorkshirenterrieri ja allergia
31
10595
Vastaukset
- riskeeraa
onhan noita allergioiden takia kotia vaihtavia..
eli allergisoi ihan niin kuin muutkin elukat.- yorkinomistaja<3
OON NOIN 100% ELÄINALLERGINEN JA ARVATKAA TULEEKO ALLERGIAA KOIRASTA, JOSTA EI LÄHDE KARVAA YHTÄÄN EIKÄ TULE MITÄÄN HILSETTÄ, JOS HYVIN HOITAA ! tää on semmonen koira just mikä SOPII ALLERGIKOILLE !!! haloo mul on ollu 2 vuotta tää koira ja joo oon jo kuollu allergiaoireisiin ja saanu astman ja plaa.SIIS EI TÄSTÄ MITÄÄ ALLERGIAA TULE !!!
- Onnelliset
Tyttäreni on pahasti allerginen, myös koiralle. Nyt meillä ollut yorkki 12v. ilman oireita. Kasvattajan neuvon mukaisesti koiran reviiriin ei ole koskaan kuuluneet makuuhuoneet, sohvat, nojatuolit tms. Myöskään ei koiraa hoidettu yöpuvussa, eikä opetettu nuolemaan kasvoja. Koiramme on täysi sylikoira, eikä tiedä mistään jäävänsä paitsi. Myös viikottainen pesu ja alapesu aina lenkin jälkeen vaikuttanevat asiaan. Siitepölyaikana koiran mukana tulee ulkoa allergeeneja samoin kuin minun hiuksistani:) mutta pesun jälkeen aivastelu loppuu.
- Koirarakas_
Mistä kasvattajalta ostitte yorkkinne??
- *mariella*
Mulla on Jack Russel ja on allergiaa ollut ikäni mutta olen huomannut että kun on koira niin allergiaa vähempi onko se sitten sitä kuuluisaa siedätyshoitoa, mene ja tiedä se on niin yksilöllistä!
- tinddem
1.on mulla yorkki ja on allergia kaikille karvasille eläimille .
2.ei lähde hilsettä, ku pesee oikeella eläinkaupan shamppoolla, eikä halvalla kaupan shamppoolla.ei lähde karvaakaan YHTÄÄN
3.en tiiä, mut tästä ei lähe karvaa eikä tule allergiaa (iha sama vaikka mulle tuliski)
4.on kokemusta =)- marsupi
Kaikista eläimistä lähtee hilsettä, mutta se ei ole mitään levyinä lähtevää "sairasta" hilsettä, vaan ihan ihosolu tai muutama kerrallaan irtoavaa epiteelisolukkoa. Normaalia, koska ihosolut uusiutuvat koko ajan - mihin ne vanhat menisivät, jos eivät irtoaisi koiran elinpiiriin?
Siedättyminen on täysin normaalia - koira-allergikko voi olla allerginen naapurin koiralle, mutta siedättyä perheen omalle koiralle. Tai päinvastoin! Sitä ei koskaan voi tietää etukäteen. Siedättyminen ei ole roturiippuvainen, vaan se riippuu yksilöstä.
Huomasitko muuten, että tämä keskustelu on avattu kaksi ja puoli vuotta sitten? Vaikka väliäkö tuolla, tämä sama iänikuinen toiveikas allergiakeskustelu velloo aina vaan... - tinndddddem
marsupi kirjoitti:
Kaikista eläimistä lähtee hilsettä, mutta se ei ole mitään levyinä lähtevää "sairasta" hilsettä, vaan ihan ihosolu tai muutama kerrallaan irtoavaa epiteelisolukkoa. Normaalia, koska ihosolut uusiutuvat koko ajan - mihin ne vanhat menisivät, jos eivät irtoaisi koiran elinpiiriin?
Siedättyminen on täysin normaalia - koira-allergikko voi olla allerginen naapurin koiralle, mutta siedättyä perheen omalle koiralle. Tai päinvastoin! Sitä ei koskaan voi tietää etukäteen. Siedättyminen ei ole roturiippuvainen, vaan se riippuu yksilöstä.
Huomasitko muuten, että tämä keskustelu on avattu kaksi ja puoli vuotta sitten? Vaikka väliäkö tuolla, tämä sama iänikuinen toiveikas allergiakeskustelu velloo aina vaan...no aivan sama vaik ois tää keskustelu avattu jo 10 vuotta sitte, mut KAIKISTA ELÄIMISTÄ EI LÄHDE HILSETTÄ ! jos hoitaa yorkkia oikein, SIITÄ EI LÄHDE KARVOJA EIKÄ HILSETTÄ ! jos pesee oikeella shamppoolla, nii oon sataprosenttisen varma, et hilsettä ei lähde.ja nää oikeet shampoot maksaa jtn 15 e ehkä, mut hilsettä ei oikeesti lähe.oon siis täysin eläinallergikko, saan esim. hevosista ihottumaa sun muita oireita, mut oikeesti ei lähde hilsettä, enkä oo vielä kuollu tai saanu astmaa, ku mul on ollu yorkki 2 vuottaahahhh !
- pidempään kuin 2 vee
tinndddddem kirjoitti:
no aivan sama vaik ois tää keskustelu avattu jo 10 vuotta sitte, mut KAIKISTA ELÄIMISTÄ EI LÄHDE HILSETTÄ ! jos hoitaa yorkkia oikein, SIITÄ EI LÄHDE KARVOJA EIKÄ HILSETTÄ ! jos pesee oikeella shamppoolla, nii oon sataprosenttisen varma, et hilsettä ei lähde.ja nää oikeet shampoot maksaa jtn 15 e ehkä, mut hilsettä ei oikeesti lähe.oon siis täysin eläinallergikko, saan esim. hevosista ihottumaa sun muita oireita, mut oikeesti ei lähde hilsettä, enkä oo vielä kuollu tai saanu astmaa, ku mul on ollu yorkki 2 vuottaahahhh !
Kylläpä noita koiria on ollut myynnissä allergian vuoksi. Jotta ei kannata vannoa ettei yorkki aiheuta oireita. Ja kaikesta elollisesta iholla päällystetystä lähtee hilsettä!
- tinddem
Ensinnäkin, mulla on paha allergia kaikille karvasille eläimille.Mut onneks vaa sellasillle joista lähtee karvaa...mutta siis mulla on yorkki, ei lähde karvaa ei hilsettä - ei mitään :) mäyräkoirasta en oo yhtää varma, mut oon hoitanu mäyräkoiria eikä siitä kai tullu mitää allergiaa :) kyllä, yorkin voi ottaa ihan huoletta, ei allergiaa !! :)
- jammatijammaa
Ihanaa kun noin kannustavia ihmisiä! Yleensä kukaan ei kerro omia kokemuksia vaan aina pitää olla haukkumassa allergisia miten tyhmää on ottaa koira. Eihän ne itse mitään ymmärrä kun eivät saa mistään oireita. Mutta juu, eikös niitä ole pitkä- ja lyhytkarvaisia? Onko teillä kumpaa muunnosta jos näin on? Löytyyköhän niitä paljon sijoitukseen pääkaupunkiseudulta?
- what ever nimimerkki
Ei ole mitään eri muunnoksia, yorkilla kasvaa pitkät karvat. Jotkut kynii koiran lyhytkarvaiseksi. Ota kasvattajiin yhteyttä sijoituskoirien paikkeilta.
- osaankirjottaa.com
onko yorkki siis oikeesti sellanen josta ei sais allergiaa.Oon toivonu koiraa koko elämäni ,mutta isä on eläinpölylle allerginen tai jotain ....niin ....
- huhhhuhelihuu
kaikki koirat ovat allergisoivia,että HAAAAHHHAAAA >:)
- Anonyymi
Isäsi on allerginen? "Koko elämäsi" lienee noin kahdeksan vuotta?
- Anonyymi
huhhhuhelihuu kirjoitti:
kaikki koirat ovat allergisoivia,että HAAAAHHHAAAA >:)
Ei ees
- allergikkko
mulla on siinä toista kymmentä allergiaa, ja koirille oon ollu tosi allerginen ! ja mulla on 3 ja puol vuotias yorkshirenterrieri eikä lähde karvaa eikä hilsettä, ei yhtään ole allergiaa tullut. hilsettä tuli joskus kun oli väärä shampoo. mä en saa siis mitään oireita ! paitsi joskus irtokarvoista harjatessa ja leikatessa, ohimenevä pikkunen allergianuha tai joku nuha (:
- iinapamo
sopisko meille yorkki? Veli on allerginen koirien hilseelle, mutta allergisoiko hän todennäkösesti jos koiraa pesee ettei siitä lähe hilsettä?
- jp
Jos on allergiaa, ettekä ole varmoja minkälaista allergiaa käykää lääkärillä ja ottakaa selvää. Jos kuitenkin olette sillä linjalla, että haluatte koiran esim. yorkki menkää jonkun kaverin/tutun /kasvattajan tai jonkun muun luo, jolla on koirarotu, jonka haluaisitte. Olkaa heidän luonaan vähintään se 2-4 tuntia, silittäkää ja olkaa koiran kanssan. Tämän jälkeen päätelkää onko teillä allergiaa ja sopiiko tämä koirarotu teille vai ei. Älkää hätäilkö, aina se rakas koira ehtii tulla teille kotiin :)
- kutinaaaa
Minulla yorkki ja kärsin atooppisesta ihosta ja saan oireita, ihon kutinaa. Jos ei lopu minun on luovuttava koirasta. Joten en vannoisi ettei allergisoi, on niin kovin yksilöllistä sekä koiran, että ihmisen suhteen
- kirjoittaja
Yorkin hilse allergisoi, kokemusta on
- Yorkieporkie
Veljelläni on rasitus astma ja allergia,mutta se on meillä vaan joka toinen viikko [siis se veli] Niin sopisko yorkie meille jos sitä pesee kunnos shamppoolla ennenkuin veli tulee ja muutenkin...
- mona88
Avopuolisollani astma ja allergiaa mutta kohta 2 vuotta omistettu yorkie eikä oo tullut oireita. Perheestämme vuosi sitten menetetty westie khyllä antoi oireita joten allekirjoittaisin yorkien sopivan allergikoille kuten myös mm.maltan koira. Olen netistä lukenut ja dokumentista että tämä johtunee yorkien turkist jota verrataan ihmisen tukkaan!
- Hanna-66
Kaikki koirat allergisoi , vähemmän tai enemmän . Yorkshiren turkki on suhteellisen vaikea hoitaa , jotta ei allergisoisi niin paljon. Jos olet allerginen älä ota koiraa , mielummin akvaario kala. Toivoisin että et ota jotta koira ei sitten joudu kiertoon. :3
- tiedä sitten
Meillä allergiaperheessä kymmenvuotias norwichinterrieri. Hän tuli meille, koska olin tekemisissä rodun kanssa, enkä saanut mitään oireita. Esim. cocker-spanielista ja noutajista tulee karmea allerginen kohtaus. Minusta tuo muutaman tunnin yhdessäolokokeilu on hyvä pikatesti, mutta ei tietenkään sulje pois sitä surullista mahdollisuutta, että pidempi yhdessäolo aiheuttaa allergiaa. Tosin itse tulin siihen päätökseen, että syön mielummin vähän allergialääkkeitä kuin olen ilman koiraa.
En ole huomannut, että turkin pituus tai muut sellaiset seikat vaikuttaisivat mitenkään. Koiraamme tosin pestään muutenkin säännöllisesti ja ihan hygieenisyyden vuoksi pidän se lyhyessä turkissa.
Mutta koira mm. nukkuu vieressäni ja hyvin pärjätään.
- Yorkki
Meillä ollut yorkki nyt muutama kuukausi. Perheessä yksi koira-allergikko ja astmaatikko. Lisänän siitepölyallergioita. Oireita ei tule, mikäli huolehtii siisteydestä eikä tosiaan koira kuulu sohvalle eikä sänkyyn eikä allergikon huoneeseen. Meillä apuna myös laadukkaat ilmanpuhdistimet: olohuoneessa ja allergikon huoneessa. Joka päivä pyyhitään lattioilta pölyt pois tomuliinoilla, muuten ihan viikkosiivous riittänyt. Mikäli allerginen on pieni lapsi niin en suosittele, koska ei lapsi osaa olla reuhaamatta koiran kanssa. Meidän koirasta ei näkyvää hilsettä irtoa eikä turkista lähde karvoja kuin muutama harjatessa. En olisi uskonut, että meillä koira on allergiasta huolimatta, mutta on ja ihana rotu tämä on muutenkin =)
- rotu
Minulla oli yokshirenterrieri toistakymentävuotta, itselläni on astma 28 vuotta eikä minkäänlaisia allerkoivia oireita tullut, jorkista ei lähde kava eikä ole hilsettä on hyvin siisti koira. Näin suosittelen jorkkia.
- Anonyymi
Olen halunnut koiraa pienestä pitäen, mutta äiti on sanonut että meille voi tulla koira jos saan sovittua kuluja sun muita puoliksi mummoni kanssa ja että mummo voisi hoitaa koiraa useasti, mutta kolikolla on myös kääntö puoli ja mummollani on astma ja hän on allerginen hilseelle. Onko yorkin hankkiminen täysin pois suljettu vaihtoehto. (Äiti sanoi että koiran pitää olla allergisoimaton)
Tietäjät kertokaa kokemuksistanne.- Anonyymi
Yorkki on allergiaystävällinen koirarotu. Se ei kuitenkaan tarkoita että koira ei allergisoi. Itse olen astmaatikko, ja todella pahasti allerginen esim. kissoille ja hevosille. "Riskillä" otin kuitenkin yorkin n. kolme vuotta sitten, toinen tuli pari vuotta sitten. Minkäänlaisia oireita ei ole ollut. Toki muutenkin koirille en koskaan ole ollut superallerginen :) Jos mahdollista niin kannattaa etukäteen hipsutella paljon koiria ja tunnustella miten elimistö reagoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yorkki on allergiaystävällinen koirarotu. Se ei kuitenkaan tarkoita että koira ei allergisoi. Itse olen astmaatikko, ja todella pahasti allerginen esim. kissoille ja hevosille. "Riskillä" otin kuitenkin yorkin n. kolme vuotta sitten, toinen tuli pari vuotta sitten. Minkäänlaisia oireita ei ole ollut. Toki muutenkin koirille en koskaan ole ollut superallerginen :) Jos mahdollista niin kannattaa etukäteen hipsutella paljon koiria ja tunnustella miten elimistö reagoi.
Et todellakaan ole astmaatikko jos tuollaista suosittelet. Jos "tunnustelee miten elimistö reagoi" niin lievimmässäkin allergiassa nenä ja silmät valuu kuin niagara samantien ja aivastus seuraa toistaan. Pahemmissa tapauksissa röörit turpoaa umpeen; silmät ja hengitystiet. "Elimistön reagoinnin tunnustelu" jää sitten aika lyhyeksi.
- Anonyymi
Allergiset ovat itse syyllisiä allergioihinsa. Allergioiden ainoa syy on nyky-yhteiskunnan hygieniaintoilu, kuten se että peseydytään useammin kuin kaksi kertaa viikossa. Ihmisen iho on itsepuhdistuva ja liika rasva ja muu lika poistuvat itsestään.
Itselläni oli aiemmin mainitsemasi allergia, mutta sain sen kuriin harventamalla omaa peseytymistäni. Kehoni toleranssi on kasvanut. Myös hampaideni toleranssi on kasvanut sen myötä, etten enää pese hampaitani lainkaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272316Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502269- 1302255
- 1352160
- 551782
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411643- 311371
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161205Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381147