valmetin nostolaite

hyppyyttää

Juu eli valmetin (502) nostolaite hyppyyttää!
kun nostaa nostolaittetta johonkin korkeuteen siitä se alkaa laskea n, 5-10cm ja sitten taas nostaa alkuperäiseen korkeuteen. Ja mitä raskaampi laite on nostolaitteessa sitä rytmi kovempi on? Onkos se hytraalipumpun oire vai vuotaakos siellä jokin nostolaitteistossa.. Onkos kukaan hintoihin perehtynyt mitä siihen uus hydraalikka pumppu maksas?
Mitä öljyä kannattaa laittaa kun on tarkoitus vaihtaa perään, hydraalikkaan ja vaihteistoon uudet öljyt?

22

13797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Taitaa olla siellä asennonsäätövivusto vaan niin kulunut tai sitten ventiili/hydraulisyllinterivuoto, joka tuon aiheuttaa.
      Ei sen puoleen. longlife-liikkeistä tai farmilaitteesta saa Vametin pumpun aika halvalla, lienee 500-600 euroa.

    • mukaan siellä vuotaa venttiili mikä on nostosylinterin päässä. Meillä oli joskus samaa vikaa mutta en muista enään tarkasti mikä sen aiheutti.

    • Juxu

      Vaihda nyt ensin öljyt ja suodatin ja kiusaile sitä nostolaitetta, siellä saattaa jonkun venttiilin rakosessa olla epäpuhtautta.
      Öljyksi suosittelisin näitä nykyisiä märkäjarruöljyjä. Ei sen merkin niin ole väliä, vaikka itse vannon Ackelan HY-Tranin nimeen. Kunhan et sitä monikäyttö-öljyä laita, vaikka öljykauppias sitä sinulle todennäköisesti tyrkyttää: "Tätä voit käyttää sitten moottorissa ja joka paikassa" Osta moottoriin moottoriöljy ja hydrauliikkaan ja perään/vaihteistoon oikea märkäjarruöljy!

      • ....

        Noissa valmeteissa mielestäni on hydraluliikassa aivan oma öljynsä, ei siis yhteydessö perä tai vaihteistoöljyyn, joten saattaa tavallinen hydralikkaaöljy olla parasta.
        Jos sitten muistan väärin tuon hydraliikkasysteemin, niin 502:ssa on kuivat levyjarrut, joten monikäyttööljy ei tarvitse lisäaineistusta.


      • Juxu
        .... kirjoitti:

        Noissa valmeteissa mielestäni on hydraluliikassa aivan oma öljynsä, ei siis yhteydessö perä tai vaihteistoöljyyn, joten saattaa tavallinen hydralikkaaöljy olla parasta.
        Jos sitten muistan väärin tuon hydraliikkasysteemin, niin 502:ssa on kuivat levyjarrut, joten monikäyttööljy ei tarvitse lisäaineistusta.

        ..mutta siitä huolimatta hydrauliikassakin toimii parhaiten tämä märkäjarruöljy: hydrauliikkaöljy sinällään on kovin "kuivaa" ja ääriolosuhteissa vaatii liukastetta joukkoon. Kokemusta on entisenä metsäkonekuskina.. Eikä se märkäjarruja ja pikavaihdepakkoja varten oleva öljyn ominaisuus ainakaan pahenna tilannetta hammaspyörien voitelussa ja voipi sitten lainata vaikka naapurin kippikärryä, vaikka sattuisi naapurilla olemaan uudempaa tekniikkaa edustava traktori!:)


      • ....
        Juxu kirjoitti:

        ..mutta siitä huolimatta hydrauliikassakin toimii parhaiten tämä märkäjarruöljy: hydrauliikkaöljy sinällään on kovin "kuivaa" ja ääriolosuhteissa vaatii liukastetta joukkoon. Kokemusta on entisenä metsäkonekuskina.. Eikä se märkäjarruja ja pikavaihdepakkoja varten oleva öljyn ominaisuus ainakaan pahenna tilannetta hammaspyörien voitelussa ja voipi sitten lainata vaikka naapurin kippikärryä, vaikka sattuisi naapurilla olemaan uudempaa tekniikkaa edustava traktori!:)

        On ollut aikojen saatossa nk. 100 sarjan valmetteja käytössä 4 kpl, nykin 2 kpl tuolla hallissa. Ihan tavallinen hydrauliikkaöljy on aina ollut käytössä. Mootorissa oikea moottoriöljy(siis ei mikään yleisöljy ja perässä/vaihdelaatikossa sinne soveltuva märkäjarrut huomioonottava öljy.
        En tosiaan pidä noista kaikkiinpaikkoihin soveltuvista yleisöljyistä. Sinänsä olisi kait parempi käyttää hydrauliikassa tuollaista mainitsemaasi lisäaineistettua öljyä, jos sattuu vaikkapa lainaamaan naapurin perävaunua, jota käytetty jonkun powersift-traktorin perässä. Tuon valmetin hydrauliikka tuskin on millänsäkkään öljyjen sekoittumisesta, mutta tuo naapurin hienompi traktori kylläkin.


    • sanoa..

      melko varmasti että nostosylinterin tiiviste vuotaa.

      • vetovarsilla

        pistä taakka pelkästään vetovarsille silloin tiedät ettei vika ole työntövarressa elikkä syvyys säätö mekanismissa itsellä on massikka ja vika löytyi sieltä korjasin säätämällä.jos mahdollista mittaa paineet se kertoo pumpun kunnon paine lienee noin 160-180 ehkä.


      • nypyttää myös

        Paljonko joutuu purkamaan?

        Itse tiiviste ei varmaankaan ole kallis, mutta mitäs homma noin pyöreesti vois tulla maksamaan, kun itse tekisi kunnolla eli kaikki tarvittavat (kuluvat) osat vaihdettaisiin samalla kun kerran kohteen avaa?

        Omassani siis samaa vikaa, mutta pärjää sillä pikkukäytössä. Toisaalta voishan sen korjatakin joskus kesäaikana jos tietäisi millaiseen hommaan ryhtyy. Eli työn määrä lähinnä kiinnostaa!?


    • säätö juttu

      laita se työntövarren päässä oleva kahva oikeaan asentoon ettei tunnustele sitä vartta.siksi pomppii rajusti.sellainen vipu siinä on.siis koneen päässä.

    • eno22

      jos se on 502 70 tietämiltä niin katoppa ensin siitä takaa työntövarren alapuolelta siinä on yksi säätö mistä sai säädettyä , se näkyy sieltä välistä vähän huonosti .mutta en nyt muista miten se laitetiin. (olikohan 13mm avain)pitäs virkistää muistia ensin. Vanhoissa 502:ssa jossa on Zesnan pumppu , niin tyhjäkäynillä ei nosto laite nosta edes uutena. siihen ei ole saatavana uutta pumppua. Jotain 73:sta eteen päi ainakin saa kun se on toisen merkkinen.

      • ja sama

        Meillä oli 502 Valmetti ja siihen tuli sellainen vika että kun nosti työkoneen ylös niin samantien se yläasennosta humpsahti 10 senttiä alas.
        Valmetin huoltomies kävi ja ei keksinyt syytä moiseen edes takuuaikana.-Olisi saattanut olla tuolloin paras keino silloin kutsua se nykyään tämän palstan legendaarinen "kirottu Rasvakoura" paikalle,vaikka olikin "väärän merkin" mies!
        Se Valmetti on edelleenkin siskoni lunastaman kotitilamme liiterissä renkaat vähän lytyssä.
        Onhan nyt kulunut vasta 38 vuotta.


      • eno22
        ja sama kirjoitti:

        Meillä oli 502 Valmetti ja siihen tuli sellainen vika että kun nosti työkoneen ylös niin samantien se yläasennosta humpsahti 10 senttiä alas.
        Valmetin huoltomies kävi ja ei keksinyt syytä moiseen edes takuuaikana.-Olisi saattanut olla tuolloin paras keino silloin kutsua se nykyään tämän palstan legendaarinen "kirottu Rasvakoura" paikalle,vaikka olikin "väärän merkin" mies!
        Se Valmetti on edelleenkin siskoni lunastaman kotitilamme liiterissä renkaat vähän lytyssä.
        Onhan nyt kulunut vasta 38 vuotta.

        No nyt vaan Valmetti tallista ja renkaisiin ilmaa ja käyttöön .Paljonhan niitä vaivoja oli mitä ei alkuaikoina löytäneet, mutta sitten myöhemmin kyllä. meillä päin yksi pappa ajo vähän uudemmalla Valmetilla kaheksan vuotta eikä tiennyt tasauspyörän lukosta mitään


      • Nimetön

        Työntövarren kiinnityskidan takana on tosiaan säätöruuvi josta saa säädettyä. Tosin en minäkään muista mitä siitä säädettiin. Sitten voipi olla että nostosylinteristä on tiivisteet ajan kanssa kuluneet,joten ne on uusittava. Mutta Cessnan pumppua toki saa, mutta se pitää käydä hakemassa Amerikasta.Ja muistaakseni -75 mallisessa ja nuoremmissa on tuplapumppu.Cessna oli ihan hyvä pumppu mutta siinä oli tosiaan sellainen priorisointi juttu, että ohjaus sai aina ensiksi öljynsä.Eli tyhjäkäynnillä ei nostolaitos nostanut,edes paljaita vetovarsia ylös.


      • jatkoa
        ja sama kirjoitti:

        Meillä oli 502 Valmetti ja siihen tuli sellainen vika että kun nosti työkoneen ylös niin samantien se yläasennosta humpsahti 10 senttiä alas.
        Valmetin huoltomies kävi ja ei keksinyt syytä moiseen edes takuuaikana.-Olisi saattanut olla tuolloin paras keino silloin kutsua se nykyään tämän palstan legendaarinen "kirottu Rasvakoura" paikalle,vaikka olikin "väärän merkin" mies!
        Se Valmetti on edelleenkin siskoni lunastaman kotitilamme liiterissä renkaat vähän lytyssä.
        Onhan nyt kulunut vasta 38 vuotta.

        Kun nostovarret hupsahtivat yläsennon saatuaan alas kymmenisen senttiä niin se kertautui työkoneen korkeudessa suhteesssa pituuteen.
        Varsinkin peltoteillä ajaessa siirtymätaipaleella
        kyntöauran kärjet koskettivat ajouran keskelle jäänyttä pengertä ja olipa jopa hyödyllistä että
        rengasuraan tulee uutta ainesta ja paluumatkalla siihen toiseenkin.


      • eno22
        Nimetön kirjoitti:

        Työntövarren kiinnityskidan takana on tosiaan säätöruuvi josta saa säädettyä. Tosin en minäkään muista mitä siitä säädettiin. Sitten voipi olla että nostosylinteristä on tiivisteet ajan kanssa kuluneet,joten ne on uusittava. Mutta Cessnan pumppua toki saa, mutta se pitää käydä hakemassa Amerikasta.Ja muistaakseni -75 mallisessa ja nuoremmissa on tuplapumppu.Cessna oli ihan hyvä pumppu mutta siinä oli tosiaan sellainen priorisointi juttu, että ohjaus sai aina ensiksi öljynsä.Eli tyhjäkäynnillä ei nostolaitos nostanut,edes paljaita vetovarsia ylös.

        Kyllä näi on. Silloin kun minulla oli 502 niin sen arvo taisi olla halvempi kun lentolippu ameriikkaan. Minä tein silloin olisikohan ollut 512 mallin pumpusta käypäsen . Piti sorvata vain lähtö toiselle puolelle. Sitten nousi hyvin kun tuli litroja lisää. Siihen vetovarsien laskemiseen voi olla syy siellä männäntiivisteessä


      • jousimies45tku
        eno22 kirjoitti:

        Kyllä näi on. Silloin kun minulla oli 502 niin sen arvo taisi olla halvempi kun lentolippu ameriikkaan. Minä tein silloin olisikohan ollut 512 mallin pumpusta käypäsen . Piti sorvata vain lähtö toiselle puolelle. Sitten nousi hyvin kun tuli litroja lisää. Siihen vetovarsien laskemiseen voi olla syy siellä männäntiivisteessä

        Voihan pojat älkää koko traktoria purkako vika on pitopuolen hydrauliikassa täytyisi koeponnistaa laitteita löytyy vain valmetin huoltomiehiltä.mahdollisia vuoto paikkoja on männäntiiviste.pitoventtiili.esiohjaus ventiili taikka ylivirtaventiilin pohja irti taikka venttiili laatan alimmainen pultti poikki kokemusta 20v


      • tehdä
        jousimies45tku kirjoitti:

        Voihan pojat älkää koko traktoria purkako vika on pitopuolen hydrauliikassa täytyisi koeponnistaa laitteita löytyy vain valmetin huoltomiehiltä.mahdollisia vuoto paikkoja on männäntiiviste.pitoventtiili.esiohjaus ventiili taikka ylivirtaventiilin pohja irti taikka venttiili laatan alimmainen pultti poikki kokemusta 20v

        kotona


      • jousimies45tku
        tehdä kirjoitti:

        kotona

        kyllä valtran huoltomies sen kotona korjaa jos on testipumppu millä paikallistaa vuodon ei paha homma pääsee käsiksi irroittamalla istuin ja sen alla oleva luukku kilauta valtran huoltoon


      • varmasti
        jousimies45tku kirjoitti:

        Voihan pojat älkää koko traktoria purkako vika on pitopuolen hydrauliikassa täytyisi koeponnistaa laitteita löytyy vain valmetin huoltomiehiltä.mahdollisia vuoto paikkoja on männäntiiviste.pitoventtiili.esiohjaus ventiili taikka ylivirtaventiilin pohja irti taikka venttiili laatan alimmainen pultti poikki kokemusta 20v

        tämä vika jousimies on aivan oikeassa, meitillä oli 702ssa sama vika, oli ainakin kolme kertaa sen takia kansi auki ennen kuin alko toimmin kunnolla huoltomiehen hommia ehdottomasti.


    • 502 Tee itse mies

      Nostolaite laski ja nousi vika oli vaikea paikallistaa,mutta lopulta löytyi kun vein korjaajalle jolla oli paineistuslaite,eikä kauan mennyt.Osien nimiä en muista mutta sylinterin päässä oleva kahdesta kappaleesta koottu venttiilistö jonka ylin on kahdella kuusikulma pultilla kiinni ja siinä kappaleessa on ensin ns,kansi sit jousi ja kuula,kuulan alla on liimattu pohja joka oli irronnut liimauksistaan.Sitä ei huomannut että pohja on irti kun se pysyi paikallaan.Tähän korjaaja vaihtoi uudenmman mallisen korjaussarjan ja jopas rupes toimimaan.Tietenkin vika voi olla muissakin venttiileissä mut tässä yksi vaihtoehto.Itse purin ja kokosin laitteen neljä kertaa.Öljyt saa pois kipinletkun kautta suoraan kanisteriin moot,käynnissä.

      • korjaus.

        Eikö asia olisi korjaantunut, kun olisi ottanut jousen ja kuulan pois? Itse korjasin 702:sen niin tekemällä ja hyvin toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe