korvien puhdistus?

viivii_

Minulla on ystävälläni on erimielisyyksiä siitä miten koiran korvat tulee putsata. Itse teen niin että laitan esim. epi-oticia (puhdistusliuosta) korviin, hieron niitä ja sen jälkeen kiedon paperia sormen ympärille ja kuivaan/putsaan korvakäytävän. Yleensä sieltä ei tule mitään.

Ystäväni sanoo että koiran korvaan ei saa työntää mitään. Eli hän tekee niin ettei kuivaa nestettä kuin siitä ulkopuolelta tai mitä pumpulilla saa jos sen siihen korvakäytävälle mätkäisee. Itse en edes käytä pumpulia koska siitä lähtee nukkaa.

Lisäksi meillä on erimielisyys korvakäytävän karvojen nyppimisestä kuinka syvältä niitä saa nyppiä... hän ei nypi syvältä.

Omalla koirallani ei ole mitään ongelmaa korvien kanssa. Kun kaverini koira oli meillä hoidossa ja puhdistin sen korvat omalla tavallani, niistä irtosi ihan järkyttävät määrät ruskeaa vaikkua!

Katselin eräiden ihmisten kotisivuilta ohjeita puhdistukseen ja monella lukee "korviin ei saa työntää mitään". Siis millä ihmeellä se vaikku sieltä saadaan pois, sehän jää sinne tai valuu pohjalle ja käytävä jää märäksi kaiken lisäksi.
Eli miten tämä nyt on??

4

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu...

      ...varmasti sekä koirasta ja koiran omistajasta, mikä tapa on juuri sille omalle koiralle hyvä. Itse putsaan samalla tapaa kuin sinä, koska minusta pumpulilla ei saa kunnolla puhtaaksi kun siitä puuttuu se karkea pinta, ja myöskin juuri sen nukan takia. En kuitenkaan koskaan nypi karvoja koirieni korvista, niistä ei ole ollut haittaa, joten en turhaan viitsi mennä niitä sörkkimään. Uskoisin, että ei niitä kuitenkaan kauhean syvältä kannata nyppiä.
      Ehkä voisit sille kaverillesi mainita, että korvat olivat tosi likaiset kun koira oli sinulla hoidossa (tai ujuta itsesi joku kerta puhdistamaan ne ja näytä vaikkutulos kaverillesi), ja ehdota edes kokeilemaan sinun tapaasi.
      Totta on, ettei koiran korviin pitäisi työntää mitään syvälle, esim. topsipuikot voivat tehdä vahinkoa, mutta eihän esim. (normalikokoinen) sormi edes mahdu kovin syvälle korvaan sitä puhdistettaessa, kyllä siitä korvakäytävän alusta voi sormella paperilla ottaa.
      Mutta ihan kaikkea (syvällä olevaa normaalia) vaikkua ei kuulukaan poistaa, sillä on omat syynsä olla siellä, että älä nyt ihan peilikirkkaaksi niitä koiran korvakäytäviä hinkkaa :)

    • lääkäreissä

      kaksi erilaista neuvoa. kyse on siis isosta rodusta mikä mulla on.

      1. puhdistusliuosta korvaan reilusti
      2.korvan alapuolelta hierotaan, että neste ja hieronta irrottaa(sulattaa) vaikun korvakäytävästä(isolla rodulla noin 5 cm pitkä)
      3.antaa koiran ravistaa päätään voimakkaasti, lentää enimmät nesteet pitkin mäkiä
      4. puhdistaa varovasti korvaansuulta enimmät nesteet pumpuli-lapoilla tämä siksi, että helposti työntää vaikun takaisin korvakäytävään, jos sinne lykkää liian syvälle jotain, korvanlehteä ei saa hangata paperilla, ärtyy herkästi.
      5.pumpulipuikkoja ei saa käyttää.

      tapa 2 (eri lääkäri)

      alku sama eli kohdat 1-3
      4. tee talouspaperista rulla ja kuivaa mahdollisimman syvältä pyörivillä liikkeillä, koska koiran korva ei saa jäädä märäksi jos se jää märäksi tulehtuu herkemmin ja aiheuttaa lisää vaikkua.
      5.pumpulipuikkoja ei saa käyttää
      6.korvaa ei tarvi puhdistella jos siinä ei ole oireita.

      kumpikaan tapa ei ole hullumpi makuasia miten tekee, kunhan korvan saa puhtaaksi.
      Uskon, että mitätahansa korvaan ei kannata lykätä ei ainakaan topsyjä sekin on totta,että korva ei voi jäädä märäksi mutta ei kovin syvältä voi tonkia sormella, ettei vaikku mee syvemmälle jos sinne jotain on jäänyt.
      joo ota tästä nyt sitten selvää :D

    • Emäntä donnalle

      Pitää putsata, meillä käytetään Maxim nimistä ainetta, hierotaan hellästi että menee korvakäytävän sisälle kunnolla.
      Sen jälkeen Talous paperilla varovasti otetaan "mönjät" pois.
      Nehän jää sinne muhimaan jos ei oteta!
      Eli ei ole aineen laitosta hyötyä!
      T:D

    • Anonyymi

      meillä laitetaan vanulappuun koirille tatkoitettua korvanpuhdistusainetta, ja putsataan korva mahdollisimman syvältä. tämä tehdäön viikottain, vaikkei mitään hirveästi tulisikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe