Mitä tämä ?

Frantisek Rathenau

Es ist Herbst ,Da leidet der Hase im Walde not??

14

2835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin...

      Syksy on,jänis hätää kärsii metsässä...
      Tiiä sitten asiayhteydestä...

    • jepjepjees

      on syksy ja housut pahoittelee metsässä -ei.

    • saksan osaaja

      On syksy, Siellä kärsii jänis metsässä (toi "not" on vähän mysteeri mulle...?)

      • tarkoittaa ei

        Sehän tarkoittaa että Ei. Eli sitten ei kärsi.


      • nipottaja
        tarkoittaa ei kirjoitti:

        Sehän tarkoittaa että Ei. Eli sitten ei kärsi.

        "notleiden" = kärsiä. Leidet not = kärsii.

        Sitaatti on muuten jonkun suomalaisen klassisen laulun sanoitusta. En tosin tiedän minkä.
        Toisekseen, teksti on metsästäjien sanontoja: syksy tulee, jänis kärsii...

        .............

        Lisää järjettömyyksiä:

        Cola schmeckt besser als aus dem Glas.

        Durch den Wald ist es kürzer als zu Fuß.

        Überm Berg geht schneller als zur Kirche.

        Nachts ist es kälter als draußen.
        http://www.stupidedia.org/stupi/Nachts_ist_es_kälter_als_draußen


    • hätää

      Not laiden tarkoittaa kärsiä hätää, ahdinkoa, tuskaa tms.

      Jänis siis kärsii metsässä hätää.

    • erki

      eräs ihan ensimmäisistä "Saksan kielen alkeiskirjan" lukukappaleista oli pieni tarina, jonka alku oli "Im Herbst leidet der Hase im Walde Not". Jatkoa en muista, joskus 60-luvulla luin sitä. Varmaan jännä?

    • Nimetön

      Miksihän kärsii jänis syksyllä metsässä? Eihän syksyllä ole edes kylmä.....

    • saksalainen

      Eli ensin laitetaanpa oikeinkirjoitus kuntoon:

      Es ist Herbst, da leidet der Hase im Wald Not.

      Suomeksi:

      Syksy on, nyt kärsi jänis hätä/pula ym. synomyytit, riipuen siitä, johtuuko jäniksen ongelma metsästäjistä vain ruokapulasta

      :-)

    • Kaxen

      Se meni niin, että
      Es ist Herbst, Die Luft ist kalt, die Erde hart,
      Da leidet der Hase im Walde not.

      Lukukappaleen nimi oli "Lampe der Hase".

      Deutsches Elementarbuch.

      60-luvun alkuvuosina.

      • Kutaszipuszta

        No, Näinhän se menee, mutta kyllä tuo "Grammatik für die Deutsche Sprache"
        näyttää myös olevan hätää kärsimässä.


    • xmra

      Se menee näin: "Es ist Herbst. Die Luft ist kallt die Erde hart. Da leidet der Hase. Er findet sich keine Nahrung." (en muista pitempään)

      Tarina on 1960-luvun pitkän saksan oppikirjasta. Siinä opetellaan verbien aikamuotoja - tässä preesensissä. Sama tarina toistuu myöhemmin imperfektissä ja perfektissä. Muistaakseni joku niistä oli fraktuuralla painettu.

      Suomennettuna:
      "On syksy, ilma on kylmä ja maa on kova. Siellä jänis kärsii [nälkää]. Se ei löydä ravintoa"

      Kirjoittaja ei tiedä että ne perhanan jänikset jyrsivät puutarhassa omenapuiden rungot pilalle pitkin talvea, jos suojauksessa on pienikin puute. Keväällä manaan jänisten tekemiä tuhoja kesämökin puutarhassa ja muistelen keskikoulun saksankirjaa...

      • Schluesselschränkchen

        Biesen saksan alkeiskirja. Itse asiassa tässä kappaleessa opeteltiin muistaakseni ainakin maskuliinien akkusatiivi.

        Es ist Herbst. Die Luft ist kalt, die Erde hart. Da leidet der Hase im Walde Not, denn er findet keine Nahrung. Er eilt zum Garten. Da frisst er den Kohl. Aber halt, was ist das? Da kommt Herr Jäger und sein Hund Stumpf. Pass auf Lampe!

        On syksy. Ilma on kylmä, maa kova. Niinpä jänis kärsii metsässä hätää, sillä se ei löydä ravintoa. Se kiirehtii puutarhaan. Siellä se syö kaalin. Mutta hei, mitä tuo on? Siinä tulee herra Jäger (metsästäjä) ja hänen koiransa Stumpf. Varo Pupu!

        Taisi olla vielä lause tai pari lisäksikin. Tätä samaista oppikirjaa oli äitinikin lukenut - ja osasi kyseisen kappaleen ulkoa. Minä opiskelin sitä 60-luvulla ja saksan kielestä tuli minulle ammatti.


    • Anonyymi

      Tais olla ensimmäinen luku saksankielen oppikirjassa 50-luvun puolivälissä. Ja kirja lienee painettu 30-luvulla. Hyvin se jäi päähän, kun ei ole vieläkään unohtunut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe