Imettävän koiran...

..läähätys??

Hellou taas.
Nyt kun on meidän mammalla muutama päivä synnytyksestä mennyt, ja jälkeisten syömisestä aiheutunut ripuli ohi, koiruus jatkaa edelleen läähätystä melkein koko ajan (ennen siis läähätti siksi että oli kakka-/ripulihätä), ja nyt ihmettelen, että mistä tuo edelleen jatkuva läähätys voi johtua. Kuumetta ei ole (lämpö 38,7), ja vettä juo runsaasti kun tarjotaan, vetää usein kerralla koko kipon tyhjäksi (noin 4dl) -siksi mittasin kuumeenkin... Ja ruuan kanssa saa paljon nestettä. Käytän useaan otteeseen päivässä ulkona, että mistään pissa-/kakkahädästä ei siis nyt pitäisi olla kyse. Onko tuo läähätys nyt ihan normaalia, vai onko joku vialla???

7

12070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

      sulla siinä huoneessa tavallista lämpimämpää, kun on pennut? Itse pidän pentujen kämpän lämpöisenpänä kuin muut huoneet, koska pennut ei pysty tuottamaan itse lämpöä. Emolle saattaa olla hieman turhan lämmin. Mulla emot läähättää, kun on kuuma. Myös juovat sen takia enempi, sekä sen takia, että tarvitsevat paljon nestettä, kun on pennut ruokittavana.
      Onko koira levonton vai rauhallinen? Jos on levoton, sisällä voisi olla esim. kuollut pentu. Laskitko, että kaikki jälkeiset tuli ulos? Emon voisi tietysti käyttää eläinlääkärillä.

      • Enpä tullut...

        ..ajatelleeksi tuota kuumuusasiaa. On kyllä tavallista kuumempi asunto tämä tämänhetkinen paikka, voihan se olla sitä vaan.
        Pentuja oli alkujaan el.lääk. mukaan 5-6 (menetti jo rask.alkuajalla yhden, tuli rusehtavana vuotona) ja niitä nyt sitten syntyi tuo 6. En usko, että sisällä olisi kuollutta pentua, mutta noista jälkeisistä en ole varma. En tosiaan omin silmin nähnyt ainoitakaan jälkkejä, mutta se mistä tiesin että tulivat ja että että emo söi ainakin suurimman osan niistä, on se musta ripulikakka, mitä päästeli 2-3päivää synnytyksen jälkeen... Yritin silloin estää sen että söisi ne (estää perspuolen nuolemisen pennun ulostulon jälkeen), mutta ei oikein onnistunut, ja en sitten viitsinyt keskittyä siihen vaan ennemmin pennun kuivaamiseen jne (emo hoiti eka ne jälkeisten mussutukset ja sitten vasta pennun)...

        Olen kyllä toisestakin, ei niin akuutista asiasta menossa sen kanssa lääkäriin, voipi olla hyvä idea mennä asap. ja tarkistaa, ettei mitään vakavampaa ole vialla.


    • joonu.

      Moi,

      Läähättääkö koira nimenomaan silloin kun pennut imevät?

      Jos vastaus on kyllä, niin läähätys on normaalia. Kaikki emokoirat läähättävät imettäessään silloin kun maitoa virtaa pennuille. Samaan aikaan kun maito virtaa voimakkaasti nisiin, vapautuu aivoista oksitosiinia, joka aiheuttaa aiheuttaa myös supisteluja kohdussa ja nämä kipristelyt aiheuttavat puolestaan "tuskaisan oloista" läähätystä. Tällainen läähätys imettäessä on normaalia ja jos sitä ei olisi, niin ennemminkin huolestuisin siitä, että tuleeko maitoa tarpeeksi.

      • niksu

        nartut ei kyllä läähätä pentujen imiessä. Makaavat rauhallisesti. Maitoa on tullut riittävästi. Tarkistan, että maitoa tulee ja pennut ovat elinvoimaisia.


      • silloin tällöin

        Eli ei läähätä aina nimenomaan silloin kun imevät, vaan esim nyt makaa ihan rauhassa kun pennut syövät. Saattaa läähättää siinä makoillessaan kun pennut nukkuu, tai sitten välillä silloin kun syövät. Oisko sitten yksilöllistä, kun tuo toinen hlö sanoi, että hänen koiransa vaan makaa ja maitoa tulee silti tarpeeksi, ja sinun koirasi läähättää kun syövät; oisko tää mun emä nyt sitten joku välimuoto.
        Kauheella voimalla ne pennut kyllä pumppaa, oon ollut huolestunut siitä, et tuleeko maitoa tarpeeksi (kun ei puristaessa kovin helposti tule, liekö imiessä eri asia), pitäsikö sieltä ruikata miten helposti sitä maitoa??
        Kysyin aiemmin maidontuotannon lisäämisestä, ja oon nyt antanut kaikkea sellaista ruokaa, jonka pitäs edistää sitä... Pennut kuitenkin kasvavat suht tasaiseen tahtiin(syntyivät siis 16.11. aamuyöstä), noin 40-50 g/vrk, onhan se normaali tahti? Tosin eilisen ja tän päivän aikana pari otti spurtin ja painoa tuli 77g ja 89g, mutta muut pysyi siinä keskiarvossa...


    • Anonyymi

      Mun koira sai pennut 2p sitten ja on ripuli,tulee sitä mustaa löylyä.kuin kauan yleensä on ripuli kun söi kaiken synnytyksessä.
      Mikä on hyvä ruoka juuri nyt .

    • Anonyymi

      Milloin ootte vieneet ulos emon synnytyksen jälkeen ja kun on ripuli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe