Oon siis monessa paikoissa kuullu sanottavan, että on semmosia rotuja, jotka allergisoi vähemmän ku toiset (esim. cottoni, löwchen, villakoira jne.). Sitä on perusteltu mm. sillä, että niillä ei oo aluskarvaa ja että karvaa lähtee vähän. Mutta sitte ku ollaan kysytty lääkäriltä ja joiltain kasvattajilta nii ne sanoo ettei usko siihen.. Sanovat että se riippuu vaan siitä kuin usein niitä pesee. Mitä mieltä ootte? Onko jollakin kokemuksia täst tilanteesta?
Ketä uskoa?! - rotujen allergisointi
8
551
Vastaukset
- Faktaa taas
Ei ole olemassa allergiaystävällisiä koirarotuja. Kaikki vaihtelu johtuu ihmisen allergian yksilöllisyydestä. Allergia on hyvin oikukas eli se voi pahentua tai lieventyä koska vain ja miten paljon vain. Lisäksi on korostunut riski mm astman syntymiseen.
Ei ole olemassa allergiaystävällisiä koirarotuja, mutta vaikka olisikin olemassa allergiaystävällisiä koirarotuja niin rotua ei tulisi valita allergiaystävällisyyden perusteella. Tärkeintä on ja olisi että rodun ja yksilön ominaisuudet vastaavat omia resursseja ja mieltymyksiä. Koiran hyvinvointi ja koiranpidon yhteiskuntakelpoisuus ovat omien mieltymysten ohessa tärkeimmät rodun valitsemisessa huomioitavat asiat.
Muiden kokemuksista ei ole hyötyä vaan jopa haittaa koska allergia on erittäin yksilöllinen.
Jos olet vähänkin vakavammin allerginen niin älä hanki koiraa. Lieväkin allergia voi pahentua eli lievästikin allergisen on harkittava huolellisesti onko viisasta hankkia koira.
Allergisella on terveytensä ohessa suuri vastuu myös koiran hyvinvoinnista ja elämästä. Allergia ja astma ovat eräitä yleisimpiä syitä koirien lopettamiseen. Uuden kodin hankkiminen ei ole etenkään nopeasti helppoa tai aina edes mahdollista. Kuinka käy koiralle kun allergia pahenee liian vakavaksi? Onko oikein ottaa riski eläimen hyvinvoinnin ja elämän kustannuksella?
Älä usko sokeasti muiden kokemuksiin, moni ei ymmärrä asiasta yhtään mitään mutta väittää paljon. Tässä asiassa ei voi uskoa edes kasvattajiin tai eläinlääkäreihin, eivät ymmärrä usein ihmisen allergiasta yhtään mitään.
Koiran karvanlaadulla ei ole ratkaisevaa merkitystä. Koiran peseminen tai kodin siivoaminen ei ole ratkaisevaa vaikka niistä voi olla apua lievästi allergisille. Koiran peseminen voi myös pahentaa tilannetta. Allergeenejähan ovat kaikki koiran eritteet ja mm pentuaikana ja koiran sairastuessa allergeeneja voi altistua normaalia enemmän.
Muista että sinun allergiasi on yksilöllinen, mikään ei ole samoin kuin jollain toisella allergisella. Muista myös että mitään ei voi ennakoida, huominen voi olla paljon huonompi kuin tämä päivä.- ???
Minulle jollekka se koira pääasiassa tulisi ei oo allergiaa. Astma on jo parilla perheenjäsenellä (yritetään siis estää allergia jota ei vielä ole). Tottakai ollaan mietitty rotuna muitakin ominaisuuksia kun allergisointi, ja myös tilanne jos joku saa vaikean allergian ja koira on joka tapauksessa lähdössä kotoa mukaani n. 2-3 vuoden päästä. Lääkäri jolta me kysyttiin oli siis ihan astmalääkäri, että eiköhän se vähän tiedä... ;)
- sitten 2-3
??? kirjoitti:
Minulle jollekka se koira pääasiassa tulisi ei oo allergiaa. Astma on jo parilla perheenjäsenellä (yritetään siis estää allergia jota ei vielä ole). Tottakai ollaan mietitty rotuna muitakin ominaisuuksia kun allergisointi, ja myös tilanne jos joku saa vaikean allergian ja koira on joka tapauksessa lähdössä kotoa mukaani n. 2-3 vuoden päästä. Lääkäri jolta me kysyttiin oli siis ihan astmalääkäri, että eiköhän se vähän tiedä... ;)
vuoden kuluttua kun lähdet koirasi kanssa omaan asuntoon, perhenjäsenesi saavat ehkä oireita koirasta, lopetatko kotona käymisen kokonaan? Mulla itsellä paheni allergia ja puhkesi astma kun lapsuuden kotiini hommattiin koira ( villakoira ). Nykyään saan niin pahoja oireita etten voi enää vierailla lapsuudenkodissani ja vanhempani kun tulevat luonani kyläilemään, joutuvat he käymään ensimmäisenä suihkussa ja vaihtamaan ylleen vaatteet joita säilytetään minun luonani! Vanhempani ovatkin päättäneet luopua koirasta. Mutta miettikää ihmiset tarkkaan mihin olette valmiita ja usein se on tosiaan se koira joka saa myös kärsiä.
Karva itsessään ei koirassa ole allergisoivaa, vaan koiran sylki ja hilse.
Jotkut allergikot sietävät jotain tiettyä rotua/yksilöä paremmin kuin toista. Samassa huoneessa oleskelusta ei ehkä tule oireita, mutta koiran kuola voi aiheuttaa ongelmia.
Villakoiratyyppisiä koiria siedetään EHKÄ sen takia paremmin, että ne pestään säännöllisesti, jolloin hilsekin huuhtoutuu pois eikä pöllähdä ilmaan, ja ne eivät pöllyyttele niitä hilsettä kantavia karvoja joka paikkaan. Toisaalta,jos allergikolla on koira, koiran pääsy makuuhuoneisiin on usein estetty, sen turkkia hoidetaan huolellisesti, on lääkettä ja ilmanpuhdistinta, siivotaan usein ja koira harjataan ulkona. Koiraa pitää myös ruokkia mahdollisimman terveellisesti, jotta sen iho olisi hyvässä kunnossa eikä siksi hilseilisi niin paljoa.
Itse en ole allergikko enkä tunne ketään allergista koiranomistajaa, nuo ovat vain juttuja joita olen itse kuullut. Koiran hankkiminen itsessään on jo suuri päätös, entäs sitten kun pitää vielä miettiä omaa herkistymistä. Jokainen allergikko on oma tapauksensa, kaikki eivät valitettavasti voi pitää koiraa vaikka kuinka haluaisivat.- jennsu
allergia on kyllä oma tapauksensa. itse tiedän yhden allergisen kenellä kaksi koiraa (tai siis joskus se ainakin oli allerginen koirille ) sillä just toinen koira on villakoira. Ja siskon poikaystävä on allerginen koirille ja siskolla koira mutta kyllä sen poikaystävä ihan hyvin tulee sen koiran kaa "toimeen" ku se syö allergia lääkkeitä. En sitten muuta osaa sanoa .... en ole niin perehtynyt kun itse en ole allerginen.
- tiedä
mistä lie johtua.. mutta meidän isäntä on koirille "allerginen".. tietyille koirille..
Mm. nöffi ja cockeri aiheuttaa aikialaisen allergisen reaktion, mutta meidän omat terrierit ja whippetit eivät..
Ota siitä sitten selvää...?- allerginen....
Olen allerginen lähes kaikelle, myös eläimet mukaanlukien. Meillä on koira ollut reilut 2 vuotta. Mietimme koiran ottoa pitkään (vuosia) ja päätimme ottaa "riskin". Meillä oli koiralle "varakoti", jos minulle olisi oireita tullut. Minkäänlaisia oireita ei ole tullut koko aikana. Päin vastoin allergiani on helpottanut myös muiden eläinten ja ruoka-aineiden kohdalla.
Mies kyllä meillä hoitaa sitten kaikki koiran pesemiset sun muut.
Miehellä taas on aikoinaan ollut kissoja vaikka kuinka monta. Vuosi oli välissä kissatonta aikaa, ja nyt ei pysty edes tuntia olemaan samassa tilassa kissojen kanssa.
Joten nämä allergia asiat ovat todellakin yksilöllisiä!!
- minä vain
Itse olen kanssa kuullut puhuttavan että olisi vähemmän allergisoivia rotuja (bichon frise, villakoirat ja jotkin terrierit)Mutta itse olen sitä mieltä että ei ole rotua joka ei allergisoisi ollenkaan. Allergiat on jokaisella niin yksilöllisiä, toisilla ei tuota oireita kun taas toiset saavat pahoja oireita samasta rodusta. Ystäväni perhe otti bichonin joka ei ole tuottanut heille allergisia oireita. Mutta kannattaako ottaa riski jos on allerginen?? Ei mielestäni!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu125812Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi47799Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli35776- 54681
Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva143674Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus46636Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy186629Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42616Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e24606Kylpyläsaaren huonot ruoka-annokset
Annokset pienenevät ja hinnat nousevat. Bataattiransut 7e ei mistään. Lehtipihvi kutistuu kerta kerralta. Jäätelö halv21604