Lapsellani (3kk), jota imetän, on ihotautilääkärin mukaan jokin ruoka-aine allergia, mikä ei vielä testeissä näkynyt. Nyt olen aloittanut testaamaan jättämällä omasta ruokavaliosta tiettyjä ruoka-aineita pois. Onko ketään kuka osaisi neuvoa, että minkälaisia ajanjaksoja täytyy olla syömättä, ja kuinka nopeasti aineet imeytyy maitoon? Eli jos lapsi saa heti imetyksen jälkeen iho-oireita, niin kuinka pitkän aikavälin syömisiäni mietin??
Yleisimmät allergiathan vauvoilla tuntuu olevan maito, muna, vehnä, mutta epäilen, että meillä ei ole niistä kyse. ONKO SINUN VAUVASI OLLUT JOLLEKIN RUOKA-AINEELLE ALLERGINEN SINUN MAITOSI KAUTTA??? Kokemuksia olisi tosi kiva kuulla!!!
Imetys ja allergiat???
3
361
Vastaukset
- Sohvin mamma
Hei, minun tytöllä oli pienenä kanssa noita iho-oireita jotka tulivat minun syömistäni ruoka-aineista. Jätin ruokavaliosta pois yleisimmin allergiaa aiheuttavat tuotteet (eli kananmuna, kala, äyriäiset, sitrushedelmät, tomaatti (myös ketsuppi), paprika, suklaa, kaakao, herne, pähkinä, mansikka, hunaja ja maksa). Nämä kun jätin pois niin muutamassa viikossa hävisi iho-oireet kokonaan, ja sen jälkeen kokeilin yksitellen mistä tuli reaktio. Meillä meni jopa 3 päivää siihen että vauvan iho reagoi, esim kananmunasta ei pieninä määrinä tullut mitään, mutta kerran söin munakkaan niin siitä kolme päivää ja tyttö oli ihottuman peitossa.
Minä sain ohjeen ettei maitoa ja viljatuotteita jätetä pois ennenkuin muut aineet on testattu. Ja aika helppoa oli jättää noi aineet väliin, kun siinä ei nyt ole mitään vaikeasti vältettävää. Täysimetin sen puolivuotta, enkä tunne että oisin jostain ruokalajista jäänyt paitsi. Ja kun kiinteät ruoat tuli kuvioihin niin huomasin ettei tyttökään enää reagoinut minun syömiini ruokiin. Eikä kiinteistäkään ole mikään muu kuin lehmän maito aiheuttanut mitään allergiaan viittaavaa.
Eli siis neuvoisin sinua kerralla lopettamaan kaikki noi ykkösryhmän tuotteet ja katsomaan miten käy, ennenkuin alat miettimään vilja- ja maitotuotteiden poisjättämistä. Ai niin ja meillä tuli myös selleristä oireita, se onkin yllättävän yleinen ruoka-aine, löytyy yllättävistäkin paikoista.... - 4:n äiti
2 viikkoa on sellainen aika, jossa oireilun pitäisi ainakin selvästi vähentyä, kun sopimaton on jätetty pois. Toki oireilu voi vahentyä jo vuorokaudessakin, varsinkin jos oireet tulevat heti imetyksen jälkeen. Toisaalta äidin elimistössä on allergeenia vielä useamman päivän ajan siitä kun hän on sitä viimeksi syönyt. Ja lisäksi allergeeneja on vauvan elimistössä vielä usean päivän ajan siitä kun hän on saanut sitä. Ja jos oireet tulevat vaikka viikonkin viiveellä, niin 2 viikkoa ei ole yhtään liioiteltua.
- tyttö tuollainen
Ota yhteys esim. lastenpoliklinikalla tai sairaalassa olevaan ravitsemusterapeuttiin. ´Se meille ainakin neuvoi, että 2-3 vkoa voi kokeilla ruoka-ainetta, jos mitään ei ilmene niin ei allergisoi. Ruoka-ainetta on heti maidossa, jos imetät syömisesi jälkeen. Itse olen ollut dieetillä, jossa on ollut mukana maitotuoteet, viljat(kotimaiset), kala, kananmuna, sitrushedelmät, palko- ja hernekasvit sekä soija. Välilä palautettu joitakin ja taas otettu pois. Rankkaa... Lopulta paljastui maitoproteiini allergia.
Nyt kun lapsi syö kiinteätä ruokaa, on kokeiltu ottaa ruokavalioon takaisin, ruis, kaura, kananmuna, palko- ja hernekasvit. Lapsen ruokavaliota on laajennettu ottamalla ruoka-aineita yksi kerrallaan ja kokeiluaika kaksi viikkoa. Jos lapsi oireeton, niin ruoka-aine sopii todennäköisesti.
Nyt meillä lapsi syö bataattia, perunaa, riisiä, mustikkaa, porsaanlihaa, päärynää, kesäkurpitsaa. Kokeilussa on nyt parsakaali. Persikalle ja ruusunmarjalle hieman allerginen, iho meni näppylöille. Ei siis saa syödä niitä, vaan kokeillaan myöhemmin uudelleen.
Rankkaahan se on itselle ollut, mutta mitäpä sitä ei tekisi lapsensa puolesta. Oltiin pelkällä rintamaidolla 6kk ikään ja sitten alkoi vasta kiinteiden maistelu. Nyt syödään ihan kunnon annoksia 4-5krt päivässä. Imetän vielä osittain(töissä olen aloittanut vasta hetki sitten) ja erityiskorvikkeeseen siirrytään hitaasti. Saatiin korvauspäätös Kelasta noin 4 viikkoa sitten.
Itse joutuu tekemään paljon tai lähes kaikki ruuat, mutta ei ainakaan saa mitään muuta, joten allergian seuranta on helpompaa ja hallitumpaa- Näin sanoivat siellä lastenpolilla.
Näin meillä täällä 9kk tyttö kasvaa...75cm 10,9kg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135223
- 675034
- 904094
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381750
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618