Tietoa Taunus 12 M:stä, kiitos!

Tauno

Olen aikeissa ostaa vaimon 40-vuotissyntymäpäivälahjaksi hänen ikäisensä auton jonka pitäisi kuitenkin olla paremmin säilynyt kuin vaimoni. Sattui silmään lehdestä Ford Taunus 12M:n mainos. Olisiko kellään jakaa tietoa n. 40 v. vanhoista 12M:istä? Millaisia ne ovat huoltojen puolesta, saako konepellin alla asua pitkäänkin? Hajoamisherkkiäkö? Löytyykö ajo-ominaisuuksia? Pystyykö kyseiseen malliin vaihtamaan jonkin uudemman moottorin, joka sopisi siihen kaikin puolin hyvin? Löytyneekö varaosia?

12

2363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Tauno

        Aber es war zu schwer fur mich!


    • V4.

      Se taisi olla Fordin ensimmäisiä etuvetoisia autoja. Nokalla 1.5l V4 moottori. Sama kun Saab 96:ssa. Miksi moottori pitäisi vaihtaa? Idioottivarma mylly. Ajo-omituisuudet ihan hyvät sen ikäiselle autolle.

      • Rami

        V4 kone oli vasta vuosimallista 63 alkaen, ja Saab 96 V4 ei sovi heittämällä 12M Taunukseen.
        Vanhemmissa 12M Taunuksissa oli "suora" 4:nen.
        Mikäli kyseessä on tämä etuveto Taunus vm 63-66
        tyyppiä P4 tai vm.67-70 tyyppiä P6, varaosien saanti Suomesta on vaikeaa etenkin verhoilun osat kankaat,ovipahvit yms..,on joitain liikkeitä jotka tuovat mm.Saksasta osia vielä maahan,mutta varaosien hinnat pyörivät pilvissä jos niitä sattuu löytämään. Ford Taunus 12M oli aikansa "halpa"auto joten malli on edelleen harrastajapiireissä "hyljeksitty" kun taasen esim V6 moottorilla varustetut P5 ja P7a ja P7b korimalliset Ford 17M ja Ford 20-26M mallit ovat paljon suuremmassa "kurssissa".
        Mikäli olet kuitenkin tälläistä autoa ostamassa,ota huomioon ensin hinta ja kunto, näistä pyydetään kyllä yli tuhannen €uronkin hintoja,mutta niitä saa hyväkuntoisina 400-600 eurolla,joten auton tulee olla museorekisteröity ja erityisen!!! hyvä jos siitä aikoo maksaa yli 1000€.


      • Tauno
        Rami kirjoitti:

        V4 kone oli vasta vuosimallista 63 alkaen, ja Saab 96 V4 ei sovi heittämällä 12M Taunukseen.
        Vanhemmissa 12M Taunuksissa oli "suora" 4:nen.
        Mikäli kyseessä on tämä etuveto Taunus vm 63-66
        tyyppiä P4 tai vm.67-70 tyyppiä P6, varaosien saanti Suomesta on vaikeaa etenkin verhoilun osat kankaat,ovipahvit yms..,on joitain liikkeitä jotka tuovat mm.Saksasta osia vielä maahan,mutta varaosien hinnat pyörivät pilvissä jos niitä sattuu löytämään. Ford Taunus 12M oli aikansa "halpa"auto joten malli on edelleen harrastajapiireissä "hyljeksitty" kun taasen esim V6 moottorilla varustetut P5 ja P7a ja P7b korimalliset Ford 17M ja Ford 20-26M mallit ovat paljon suuremmassa "kurssissa".
        Mikäli olet kuitenkin tälläistä autoa ostamassa,ota huomioon ensin hinta ja kunto, näistä pyydetään kyllä yli tuhannen €uronkin hintoja,mutta niitä saa hyväkuntoisina 400-600 eurolla,joten auton tulee olla museorekisteröity ja erityisen!!! hyvä jos siitä aikoo maksaa yli 1000€.

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?


      • Rami
        Tauno kirjoitti:

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?

        Keltaisesta pörssistä kannattaa katsella,mikäli välttämättä haluat 12M Taunuksen ostaa.


      • Timppa
        Tauno kirjoitti:

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?

        Itse en maksaisi museokuntoisesta / museorekisteröidystä 12M:stä 1000€ enenpää, saati sitten museoimattomasta,käypä hinta on jos kori on kunnossa ja tekniikka toimii moitteettomasti 500-800€.
        Niin eipä se ole hullu joka pyytää, vaan joka maksaa.


      • 1300ti
        Timppa kirjoitti:

        Itse en maksaisi museokuntoisesta / museorekisteröidystä 12M:stä 1000€ enenpää, saati sitten museoimattomasta,käypä hinta on jos kori on kunnossa ja tekniikka toimii moitteettomasti 500-800€.
        Niin eipä se ole hullu joka pyytää, vaan joka maksaa.

        pelastin pari vuotta sitten '67 12mTS-mallin, siis kaksiovisen bulevardisportti-painoksen. Auto oli kauhtunut mutta täysin ajokuntoinen, mutta tiputettu kilvistä naapurien paheksunnan takia!!! Mukana seurasi puolitoista autoa varaosia ja koko kasa (tankissa riittävästi menovettä kotimatkalle) siis ilmaiseksi! Niinpä kerhollamme oli pari viikkoa hauska voortti, kunnes löysin sille entisöintiin halukaan ostajan (1200 mk) ja myimme osat erikseen n. tonnilla vanhaa rahaa.

        TS on halpaa hupia, mutta kannattaa miettiä, että jos budjettina on 1000-2000 euroa, saa sillä summalla monia arvokkaampia ja menevämpiä 60-luvun klassikoita, kuten Alfa Romeo Giulian, BMW 2002, asiallisen kuntoisia Volvoja ja jenkkejä, ym.


      • Timppa
        1300ti kirjoitti:

        pelastin pari vuotta sitten '67 12mTS-mallin, siis kaksiovisen bulevardisportti-painoksen. Auto oli kauhtunut mutta täysin ajokuntoinen, mutta tiputettu kilvistä naapurien paheksunnan takia!!! Mukana seurasi puolitoista autoa varaosia ja koko kasa (tankissa riittävästi menovettä kotimatkalle) siis ilmaiseksi! Niinpä kerhollamme oli pari viikkoa hauska voortti, kunnes löysin sille entisöintiin halukaan ostajan (1200 mk) ja myimme osat erikseen n. tonnilla vanhaa rahaa.

        TS on halpaa hupia, mutta kannattaa miettiä, että jos budjettina on 1000-2000 euroa, saa sillä summalla monia arvokkaampia ja menevämpiä 60-luvun klassikoita, kuten Alfa Romeo Giulian, BMW 2002, asiallisen kuntoisia Volvoja ja jenkkejä, ym.

        Eikai liene ollut 15M TS malli, 12M mallia ei valmistettu TS mallina P6 korilla(67-70), ainoastaan P4 korisena(63-66)on likitulkoot kaikki Suomeen tuodut TS mallia.


      • Anonyymi
        Tauno kirjoitti:

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?

        Minun navetan takaa löytyy taunus 12m,paljon osia vielä jäljellä,taka akselista tehty peräkärry aikoinaan.mallia farkku,eli jos tarttet osia,laita toriin ostoilmoitus,auto roissa


    • UUA-66

      Todella hyvä auto itsellä oli eka auto 12M Taunus edistyksellinen etuveto v- nelonen lämmin ainoa miinus 6V virtalaitteet.

    • RasvatLähtee

      Jaa, muijaskin on sitten jo reippaasti yli viiskymmentä. Nahat roikkuu mikä missäkin. Oikeen pahaa tekee.
      Mitäs nyt kiikarissa, joku parikymppinen saksalainen? Vai japsi?

      Tiukkaa tavaraa kun survoo keppiä sisään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9367
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      69
      4864
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4531
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      59
      2887
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2088
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      41
      1354
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      47
      1276
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1242
    Aihe