Tietoa Taunus 12 M:stä, kiitos!

Tauno

Olen aikeissa ostaa vaimon 40-vuotissyntymäpäivälahjaksi hänen ikäisensä auton jonka pitäisi kuitenkin olla paremmin säilynyt kuin vaimoni. Sattui silmään lehdestä Ford Taunus 12M:n mainos. Olisiko kellään jakaa tietoa n. 40 v. vanhoista 12M:istä? Millaisia ne ovat huoltojen puolesta, saako konepellin alla asua pitkäänkin? Hajoamisherkkiäkö? Löytyykö ajo-ominaisuuksia? Pystyykö kyseiseen malliin vaihtamaan jonkin uudemman moottorin, joka sopisi siihen kaikin puolin hyvin? Löytyneekö varaosia?

12

2358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Tauno

        Aber es war zu schwer fur mich!


    • V4.

      Se taisi olla Fordin ensimmäisiä etuvetoisia autoja. Nokalla 1.5l V4 moottori. Sama kun Saab 96:ssa. Miksi moottori pitäisi vaihtaa? Idioottivarma mylly. Ajo-omituisuudet ihan hyvät sen ikäiselle autolle.

      • Rami

        V4 kone oli vasta vuosimallista 63 alkaen, ja Saab 96 V4 ei sovi heittämällä 12M Taunukseen.
        Vanhemmissa 12M Taunuksissa oli "suora" 4:nen.
        Mikäli kyseessä on tämä etuveto Taunus vm 63-66
        tyyppiä P4 tai vm.67-70 tyyppiä P6, varaosien saanti Suomesta on vaikeaa etenkin verhoilun osat kankaat,ovipahvit yms..,on joitain liikkeitä jotka tuovat mm.Saksasta osia vielä maahan,mutta varaosien hinnat pyörivät pilvissä jos niitä sattuu löytämään. Ford Taunus 12M oli aikansa "halpa"auto joten malli on edelleen harrastajapiireissä "hyljeksitty" kun taasen esim V6 moottorilla varustetut P5 ja P7a ja P7b korimalliset Ford 17M ja Ford 20-26M mallit ovat paljon suuremmassa "kurssissa".
        Mikäli olet kuitenkin tälläistä autoa ostamassa,ota huomioon ensin hinta ja kunto, näistä pyydetään kyllä yli tuhannen €uronkin hintoja,mutta niitä saa hyväkuntoisina 400-600 eurolla,joten auton tulee olla museorekisteröity ja erityisen!!! hyvä jos siitä aikoo maksaa yli 1000€.


      • Tauno
        Rami kirjoitti:

        V4 kone oli vasta vuosimallista 63 alkaen, ja Saab 96 V4 ei sovi heittämällä 12M Taunukseen.
        Vanhemmissa 12M Taunuksissa oli "suora" 4:nen.
        Mikäli kyseessä on tämä etuveto Taunus vm 63-66
        tyyppiä P4 tai vm.67-70 tyyppiä P6, varaosien saanti Suomesta on vaikeaa etenkin verhoilun osat kankaat,ovipahvit yms..,on joitain liikkeitä jotka tuovat mm.Saksasta osia vielä maahan,mutta varaosien hinnat pyörivät pilvissä jos niitä sattuu löytämään. Ford Taunus 12M oli aikansa "halpa"auto joten malli on edelleen harrastajapiireissä "hyljeksitty" kun taasen esim V6 moottorilla varustetut P5 ja P7a ja P7b korimalliset Ford 17M ja Ford 20-26M mallit ovat paljon suuremmassa "kurssissa".
        Mikäli olet kuitenkin tälläistä autoa ostamassa,ota huomioon ensin hinta ja kunto, näistä pyydetään kyllä yli tuhannen €uronkin hintoja,mutta niitä saa hyväkuntoisina 400-600 eurolla,joten auton tulee olla museorekisteröity ja erityisen!!! hyvä jos siitä aikoo maksaa yli 1000€.

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?


      • Rami
        Tauno kirjoitti:

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?

        Keltaisesta pörssistä kannattaa katsella,mikäli välttämättä haluat 12M Taunuksen ostaa.


      • Timppa
        Tauno kirjoitti:

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?

        Itse en maksaisi museokuntoisesta / museorekisteröidystä 12M:stä 1000€ enenpää, saati sitten museoimattomasta,käypä hinta on jos kori on kunnossa ja tekniikka toimii moitteettomasti 500-800€.
        Niin eipä se ole hullu joka pyytää, vaan joka maksaa.


      • 1300ti
        Timppa kirjoitti:

        Itse en maksaisi museokuntoisesta / museorekisteröidystä 12M:stä 1000€ enenpää, saati sitten museoimattomasta,käypä hinta on jos kori on kunnossa ja tekniikka toimii moitteettomasti 500-800€.
        Niin eipä se ole hullu joka pyytää, vaan joka maksaa.

        pelastin pari vuotta sitten '67 12mTS-mallin, siis kaksiovisen bulevardisportti-painoksen. Auto oli kauhtunut mutta täysin ajokuntoinen, mutta tiputettu kilvistä naapurien paheksunnan takia!!! Mukana seurasi puolitoista autoa varaosia ja koko kasa (tankissa riittävästi menovettä kotimatkalle) siis ilmaiseksi! Niinpä kerhollamme oli pari viikkoa hauska voortti, kunnes löysin sille entisöintiin halukaan ostajan (1200 mk) ja myimme osat erikseen n. tonnilla vanhaa rahaa.

        TS on halpaa hupia, mutta kannattaa miettiä, että jos budjettina on 1000-2000 euroa, saa sillä summalla monia arvokkaampia ja menevämpiä 60-luvun klassikoita, kuten Alfa Romeo Giulian, BMW 2002, asiallisen kuntoisia Volvoja ja jenkkejä, ym.


      • Timppa
        1300ti kirjoitti:

        pelastin pari vuotta sitten '67 12mTS-mallin, siis kaksiovisen bulevardisportti-painoksen. Auto oli kauhtunut mutta täysin ajokuntoinen, mutta tiputettu kilvistä naapurien paheksunnan takia!!! Mukana seurasi puolitoista autoa varaosia ja koko kasa (tankissa riittävästi menovettä kotimatkalle) siis ilmaiseksi! Niinpä kerhollamme oli pari viikkoa hauska voortti, kunnes löysin sille entisöintiin halukaan ostajan (1200 mk) ja myimme osat erikseen n. tonnilla vanhaa rahaa.

        TS on halpaa hupia, mutta kannattaa miettiä, että jos budjettina on 1000-2000 euroa, saa sillä summalla monia arvokkaampia ja menevämpiä 60-luvun klassikoita, kuten Alfa Romeo Giulian, BMW 2002, asiallisen kuntoisia Volvoja ja jenkkejä, ym.

        Eikai liene ollut 15M TS malli, 12M mallia ei valmistettu TS mallina P6 korilla(67-70), ainoastaan P4 korisena(63-66)on likitulkoot kaikki Suomeen tuodut TS mallia.


      • Anonyymi
        Tauno kirjoitti:

        Tämä myyjä pitää hintana yli 2000 e. eikä auto ole museorekisterissä vaan käyttöauto. Siis aivan liikaa? Mistähän noita 63-66 Taunuksia mahtaa saada, kun ei Retrossa tai Mobilistissakaan ole juuri ilmoituksia näkynyt?

        Minun navetan takaa löytyy taunus 12m,paljon osia vielä jäljellä,taka akselista tehty peräkärry aikoinaan.mallia farkku,eli jos tarttet osia,laita toriin ostoilmoitus,auto roissa


    • UUA-66

      Todella hyvä auto itsellä oli eka auto 12M Taunus edistyksellinen etuveto v- nelonen lämmin ainoa miinus 6V virtalaitteet.

    • RasvatLähtee

      Jaa, muijaskin on sitten jo reippaasti yli viiskymmentä. Nahat roikkuu mikä missäkin. Oikeen pahaa tekee.
      Mitäs nyt kiikarissa, joku parikymppinen saksalainen? Vai japsi?

      Tiukkaa tavaraa kun survoo keppiä sisään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      174
      22323
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      75
      9532
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7510
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      81
      6350
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      6000
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      37
      5003
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4656
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4396
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      89
      2111
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      80
      1387
    Aihe