Täällä on lukion käyneitä!
Auttakaas. Mulla on koulutehtäviä biologiassa.
MIstä tiedän Kromosimipari kuvan perusteella onko eläinuros vai naaras? Kun on piirrustus jossa on 8 kromosomia. siitä yksi on sukupuolikromosomipari. mistä Ihmeestä mä sen tiiän onko se uros vai naaras??
Ja sitten. On kuva eliön DNA:sta. se on suurennettu -> jossa näkyy nuo emäsosat ja nuo. Mistä hemmetistä mä tiiän kuinka monta autosomia sillä on?
Yhyy!
Mistä tunnistan sukupuolikromosomiparin ja autosomit kuvasta?
2
353
Vastaukset
- on se
ihan pikkunen. x- eli "naiskromosomi" on se iso.
- on kyseessä?
Jos kyseessä on esim. lintu, niin heterogametia (erilaiset sukupuolikromosomit) on naaraalla. Jos taas vaikka mehiläinen tai muurahainen, niin kromosomiluku n (haploidi) on koiras ja kromosomiluku 2n (diploidi) on naaras. Muitakin sukupuolen määräytmistapoja on (katso kakkoskurssin bilsan kirjasta).
Kromosomeista siis etsitään ensin vastinkromosomiparit (saman kokoiset ja saman "näköiset"). Siinä huomaa onko kyseessä homogameettinen (sukupuolikromosomeillekin löytyy samanlaiset parit), vai heterogameettinen (sukupuolikromosomit ovat erilaiset). Sitten pitää vain tietää, mikä eliö on kyseessä. Ellei eliötä voi mistään arvata, niin tee OLETUS, että kyseessä on samantyyppinen sukupuolenmääräytyminen kuin ihmisellä (XX on nainen, XY on mies).
Jos kromosomeja on 8 ja kaksi niistä on sukupuolikromosomeja, niin silloinhan 8-2, eli 6 on autosomeja (autosomi on kromosomi, joka ei ole sukupuolikromosomi).
Kannattaisi lukea se läksykappale kirjasta, jollei tuon vertaa ole tunnilla kuunnellut. Näähän on ihan simppeli-peruasioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649