Riparit ovat turvattomia

ateisti

Olen kirkosta eronnut ja tunnustuksellisesti ateisti, mutta kävin aikanaan rippikoulun enemmän tai vähemmän pakosta, tulipa käytyä. Nykyisin on tullut sitten käytyä jos jonkinmoista leiriä ja vertailumielessä täytyy sanoa, että rippileirit ovat terveellisyyden ja turvallisuuden kannalta ehdoton pohjanoteeraus, perustelen seuraavassa miksi.

Mahdollinen onnettomuus (joku loukkaa itsensä vaikkapa kaatumalla):

Rippileirillä ei ole tyypillisesti mukana lääkäriä, ei terveydenhoitajaa eikä edes kunnolla varustettua EA-ryhmää, pappien ja nuorisotyöntekijöiden EA-taidot eivät ole edes EA1-tasoa, jolloin lopulta on niin, että se sitoo haavat joka jotain luulee osaavansa. Riparit pidetään hevon kuusessa, jolloin kuljetus sairaalaan on pitkä ja mahdollisesti apu tulee tosipaikan tullen liian hitaasti.



Riparit ovat huonosti valvottuja:

Ripareilla liikkuu alkoholia ja jopa päihteitä, yörauha ei ole kunnolla valvottua. Kukaan ei takaa nuorten turvallisuutta riparilla, väärinkäytöksiäkin on toisinaan ilmennyt ja niistä on jopa lehdissä keskusteltu toisinaan.

22

2593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus ripari pappina ollut

      kyllä seurakunnassa jossa minä toimin vaaditaan että osaa ensiavun, jos leirille tulee esimerkiksi epileptikko opettelemme erikseen epileptikon hoidon kohtauksen aikana, jne...
      riparille lähtevän pitäisi olla jo riittävän vanha jotta ymmärtäisi olla ottamatta päihteitä mukaansa rippileirille. emme me voi riparin alussa tutkia jokaisen kassia ja joka reikää mitä ihmisestä löytyy. nykyisten lakisäädöksien mukaan rippi leirillä on erikseen mukana yövalvojat jotka valvovat öisin ja pitävät yllä yörauhaa... tietääkseni tämän säädöksen pitäisi päteä joka kunnassa ja kaupungissa. rippi leirillä on täysin turvallista jos noudattaa annetuja sääntöjä ja kehoituksia ja käyttää järkeään. tietääkseni kaikissa seurakunnissa on luvatonta viedä päihteitä leireille....

      • Jasso

        >riparille lähtevän pitäisi olla jo riittävän vanha jotta ymmärtäisi olla ottamatta päihteitä mukaansa rippileirille

        Elikkä sinun mielestäsi 15-vuotiaalla pitää olla jo TAKANAPÄIN se kausi jolloin kokeillaan viinaa? Pitääkö se kaljan kittaaminen aloittaa kenties vaikkapa 7-vuotiaana, jotta ehtii 15-v mennessä jo järkevöityä...

        Minä kun naivisti oletin että nimenomaan tuossa iässä se alkaa kalja loiskua, ja 25-vuotiaana alkaa sitten kyllästyä kosteisiin viikonloppuihin...


      • Opettele

        Ei rippi leiri vaan rippileiri. Ei ripari pappi vaan riparipappi.

        Luulisi jo tuolla koulutustasolla?????


    • idänmies

      • Isonen

        ... olisit voinut ilmaista sen vähän diplomaattisemmin!


      • Jasso

        Sinä ehkä tiedät ensiapukonsteja, mutta kysymys oli siitä että riparilla olevista ei aina löydy sellaisia.

        Mitä jos joku 15-v apinoista kiipeää puuhun ja tippuu päälleen? Entäs jos joku huonompi kroolari on hukkua? Kyy puree? Joku polttaa itsensä nuotiossa?

        Ensiaputaidot eivät todellakaan käy yksi yhteen uskon kanssa. Sinun mielestäsi ilmeisesti kaikki haavoittuneet saavat itse nuolla haavansa, jos jotain sattuu.

        Hyvä onni ei riitä takeeksi kaikille.


      • idänmies
        Jasso kirjoitti:

        Sinä ehkä tiedät ensiapukonsteja, mutta kysymys oli siitä että riparilla olevista ei aina löydy sellaisia.

        Mitä jos joku 15-v apinoista kiipeää puuhun ja tippuu päälleen? Entäs jos joku huonompi kroolari on hukkua? Kyy puree? Joku polttaa itsensä nuotiossa?

        Ensiaputaidot eivät todellakaan käy yksi yhteen uskon kanssa. Sinun mielestäsi ilmeisesti kaikki haavoittuneet saavat itse nuolla haavansa, jos jotain sattuu.

        Hyvä onni ei riitä takeeksi kaikille.

        lue mun edellinen viesti. mulla ei oo mitään lisättävää/muutettavaa


      • Unna_The_Doge
        Jasso kirjoitti:

        Sinä ehkä tiedät ensiapukonsteja, mutta kysymys oli siitä että riparilla olevista ei aina löydy sellaisia.

        Mitä jos joku 15-v apinoista kiipeää puuhun ja tippuu päälleen? Entäs jos joku huonompi kroolari on hukkua? Kyy puree? Joku polttaa itsensä nuotiossa?

        Ensiaputaidot eivät todellakaan käy yksi yhteen uskon kanssa. Sinun mielestäsi ilmeisesti kaikki haavoittuneet saavat itse nuolla haavansa, jos jotain sattuu.

        Hyvä onni ei riitä takeeksi kaikille.

        Terveelle ihmiselle se ei ole kuulemma niin vaarallista, ellei ole sairas, vanhus, ta pikkulapsi. Ja kävellessä vain tömistellään/ pidetään ääntä, niin ne häipyy. Eikä ne pure jos niiden päälle ei astu/ ei ärsytä/yritä ottaa kiinni.
        Ja tuohon ensimmäiseen viestiin kysyn; onko se totta vai jotain huhua?


    • ....

      jaa Ripari toi minut uskoon (olen nyt uskovainen)

    • n81

      Olet "aikoinaan" ollut yhdellä leirillä, ja nyt tuomitset kaikki riparit sen perusteella?

      Ei ne kaikki riparit ole "hevonkuusessa" (ainakaan sen enempää kuin muutkaan leirit). Ja turvallisuussäännökset ovat olemassa. Yölläkin on valvonta. Kaikkia päihteitä ei pystytä valvonnallakaan poistamaan, mutta eikö nuorella itselläänkin ja hänen vanhemmillaan ole osavastuu asiasta? Lainkin mukaan 15-vuotias on jo vastuullinen tekosistaan.

    • Original Ateisti

      Olen aika varma että näillä palstoilla liikkuu tuhat eri ateistia ja jotkut käyttää samaa nimimerkkiä.

      No, ehkä en käytä enää tuota nimimerkkiä. Turhia sekaannuksia saattaa syntyä.

      Mutta kuitenkin noista leireistä. Tuo turvallisuus ei ole ongelmana pelkästään ripareilla. Turha alkaa vikisemään että juuri riparit on turvattomia.

      • Ei tiedoitus

        Äikän tunnille tämä porukka ainakin joutaisi.


    • Turvan tae

      Olen pitänyt ja ollut 34v ripareilla. Leirillä on yleensä sairaanhoitaja =diakonissa tai muu koulutettu perushoitotasoinen henkilö. Yövalvontaa
      hoitavat usein talkoilla eri alojen turvallisuus-
      henkilöt. Kuljetukset hoituvat tarvittaessa helikopterilla. Pohjolassa jo vuomma 1970 alkaen.
      Taatusti turvallisempaa, kuin kadulla liikkuminen viiko0nloppuisin missä tahansa kaupungissa tai kylässä.

    • Oikeassa olet

      Olet oikeassa Ateisti, sillä kun lukee tuonkin kirjoituksen tuosta seuraavasta jutusta, Vaalan seurakunnasta, lisäksi siellä on tapahtunut edellisinä vuosina jopa riparilaistyttöjen hyväksikäyttä seksuaalisesti. Tähän on eräiden nuorten kertoman mukaan ollut syylisenä kirkkoherra! Että olemmeko edelleen 1600 luvulla jolloin kirkonmiehet sai tehdä mitä halusivat? Miksi juuri kirkkoherrat ja seurakuntien viranhaltijat ovat niitä julmimpia petoja? Miksi heillä on oikeus tehdä nuorille mitä tahtovat? Miksi Vaalan seurakunnan uusi naispastori ei saa hoitaa työtään (oikeasti raamatun mukaissesti oppiaan elävämnä ja varmasti nuoria puollustavana henkilönä) vaan mitä ilmeisemmin joutuu lähtemään virkapaikaltaan kun kirkkoherra on alkanut häntä ahdistelemaan, siis suoraan suomeksi sanottuna joko joko seksiä tai sitten työympäristö tehdään niin vaikeaksi että joutuu ottamaan lopputilin! Tämäkö on kirkon tarkoitus?
      Nimimerkillä; Lehtimiehenä maakuntalehdessä ja asiaa seuranneena uutistoimituksessa!

      • Al karahwi

        kirkkoherralla on lääninrovasti ja sitten piispa.
        Kyseessä lienee asia, mistä tuomiokapitulin on kantelun perusteella tehtävä esitutkinta. Ei ole
        kirkon eikä ennen kaikkea kenenkään seurakuntalaisen etu, että juttu paisuu! Jos jotain on tapahtunut tai on aihetta epäillä, ota lehtimies yhteys Kuopion Tuomiokapituliin. Sieltä kerrtotaan ja nauvotaan jatkotoimenpiteet!


      • tunnustava kristitty

        Nythän on niin, että se mikä tapahtuu Vaalassa tapahtuu jokaisessa seurakunnassa läpi vuoden.
        Ainakin edellisen kirjoituksen perusteella.
        Niin, että me Kirkon Nuorisotyönohjaajat olemme kaikki täysiä pedofileja siitä huolimatta vaikka meidän rikostaustamme tutkitaan. Olemmepas olleet todella ovelia kun emme (n.1000 nuorisotyönohjaajaa) ole vielä jääneet kiinni.

        Mikäli edellisen kirjoittaja on, kuten hän tekstinsä lopussa mainitsee, aidosti lehtimies niin miksi hän tekee kaikkia seurakuntia koskevia yleistyksen.


    • HUrr

      riparit ovat vaarallisia henkiselle kehitykselle kuin fyysisille tapaturmille. Siellä aivopestään jokainen kirkkoon kuuluva, omille mielipiteille Jumalasta ei anneta arvoa eikä edes kuunnella! Ois pitäny mennä Prometheus leirille. Onneks en enää kuulu kirkkoon!

      • al karahwi

        ilmaisusi "aivopestään" Sinulle tarkoittaa? Viittitkö kertoo?


      • Ohjaaja
        al karahwi kirjoitti:

        ilmaisusi "aivopestään" Sinulle tarkoittaa? Viittitkö kertoo?

        Varmaan se aivopesu on opetusta. Pitäisi varmaan erota koulustakin?

        Siis oikeesti... huhhuh.

        Itse olin juuri riparilla, ja yrittämällä yritin saada nuorilta omia mielipiteitä Jumalasta. Monet kirjoittivat "kyllä mä oikeesti siihen Jumalaan uskon, mutta ei sitä viitti kavereille tunnustaa".

        Mitä vapautta se on, jos ei viitsi kertoa, miltä itsestä tuntuu ja "tunnustaa", että uskookin Jumalaan? Tiedän kuitenkin omassakin ystäväpiirissä vastaavia. Siis taitaa olla niin, että ne jotka sen "uskaltavat" tunnustaa, ovatkin rohkeasti oma itsensä. En siltikään ymmärrä, mitä uskaltamista siinä on... en itsekään sitä koko ajan hoe, mutta kaikki kyllä tietää sen jo. Eikä itseään tarvi esitellä tyyliin: "hei mä oon *piip*, mä uskon Jumalaan". Mutta voi sen kai kavereille kertoa sopivassa tilanteessa.

        Sitten vielä turvallisuudesta. Meidän ripari oli kolmen kilsan päässä terveyskeskuksesta, ja mukana oli ensiaputaitoisia ihmisiä sekä suuren suuri ensiapulaukku. Lisäksi tietysti oma auto pikku haavereiden uhrien kuljettamiseksi, tai vaikka koti-ikävän uhrien. Paloturvallisuuskin oli kunnossa, oli vaahtosammuttimia ja hälyttimiä, ja nuorten kanssa kerrattiin, mitä tehdään, jos hälytys tulee. Paloasema oli myös kolmen kilometrin päässä. Uimaan mentäessä oli aina joku pelastustaitoinen rannalla vahtimassa.


      • Unna_The_Doge
        al karahwi kirjoitti:

        ilmaisusi "aivopestään" Sinulle tarkoittaa? Viittitkö kertoo?

        Laita ihmeessä Wikipediaan. Siinä on ainakin yleinen käsitys.


    • pastori

      Menneistä virheistä on opittu ja nykyään ripareiden turvallisuudesta huolehditaan tarkkojen säännösten mukaan. Eli tuo mitä kuvasit ei ole mahdollista enää nykyään.

      • Tuli_vaan_mieleen

        Kaikkia siis vahditaan, mutta Entä öisin? Kuinka hyvin siinä vahditaan? Ja kuka vahtii vahtijoita?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe