Minkä vitamiinin puutos?

opiskelijamiäs

Mulla iho niin pirun kuiva. Silmänympäristö hilseilee ja muutenkin naama. Minkä vitamiinin puutos ja miten korjataan? Vinkkejä kiitos!

7

2137

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

Kuiva iho voi johtua monesta muustakin kuin vitamiinin puutteesta. Mutta a- vitamiini on ihoa ja silmiä suojaava vitsku, tosin sen puutteesta suomalaiset eivät yleensä kärsi. Tosin se on rasvaliukoinen joten se kerääntyy elimistöön liikaa saatuna. Sitä on mm. kaikissa oransseissa ja tummanvihreissä kasviksissa. Täällä on lissää infoa: http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=5355733 Mutta ymmärtääkseni myös b- vitamiini on lihasten ja hermoston lisäksi myös limakalvoja ja ihoa suojaava vitsku, joten sitä ehkä kannattais kokeilla. Se on vesiliukoinen joten sen kohdalla ei ole pelkoa sen kerääntymisestä elimistöön.

Yksi juttu joka aiheuttaa ihon kuivumista on kuiva ja pölyinen sisäilma. Jos istut vielä lisäksi koneella monta tuntia päivässä, se yhdistelmä takaa ihon kuivumisen. Eli varsinkin talveksi kannattaa hankkia tehokas ilmankostutin ja sitä kannattaa myös pitää päällä jatkuvasti. Pölyt kannattaa pyyhkiä mieluiten mahdollisimman usein, koska kuivassa sisäilmassa se todella pahentaa iho- ongelmia.

Lisäksi kannattaisi alkaa käyttämään sitten myös jotakin kosteuttavaa ihovoidetta ja hoitavaa silmänympärysvoidetta. Hyvät ja tehokkaat voiteet ovat yleensä aika kalliita. Apteekista kannattaa käydä kysymässä hyvää ihovoidetta varsinkin jos iho on pahasti rikki. Ei kannata ensimmäiseksi mennä mihinkään stockalle hakemaan jotain kemikaalia, vaan tosiaan joko apteekkiin tai kosmetologille (joka taas maksaa enemmän). Voiteen pitäisi olla mieluummin vähän rasvaisempi kuin ihan kevyt, koska kevyt voide yleensä vain kuivattaa ihoa entistä enemmän.

Kannattaa myös rajoittaa sisällä kökkimistä ja koneella istumista jos sitä harrastaa liikaa, ja käydä tuulettamassa ihoa ulkona varsinkin nyt kun on kostea ulkoilma.

Siin vähän vinkkiä... =)

• Petadine naamio

Oisko hiiva päässyt pesimään naamaasi?

Kokeilepa kerran - kerrasta pitäisi auttaa - pyyhkiä naamasi Petadineen kostutetulla pyyhkeellä. Ihan ohut kerros riittää. Anna vaikuttaa puolisen tuntia ja pese pois.

Käsittelyn voi uusia, mutta ei todellakaan kannata ottaa päivitäiseksi eikä edes viikottaiseksi hoidoksi. Luulatavasti 2-3 kertaa talvessa riittää!

• lekurille

Mene lääkärille. Ei yksittäisen vitamiinin puutoksesta tuollaista tule.

• myös ravintopuute

lähinnä tulee mieleen proteiinin tai sitten joku a tai e -vitamiinien puute. syö kalaa enemmän ja sitten niitä kalaöljykapseleita missä on e-vitamiinia.

• vinkki*
    • uuuuuu

heips! Kilpirauhasen vajaa toimnta aiheuttaa myös ihon kuivumista. Lääkäriin jos muitakin oireita.
      Kuten lihomista, alavireisyyttä, hiusten lähtöä...
      Tai talvella voi pakkanen ja kuiva ilma tehdä myös ihon kuivumista. Rasvaa ja rasvaa kannattaa käyttää. kysyy apteekista mikä olis hyvä, ja nautithan nesteitä riittävästi!

• Tapiiri

Kenties olet näitä jo kokeillutkin, mutta yksinkertaisimmat keinot ovat veden juonti ja ihon rasvaaminen. Juo 1,5-2 litraa vettä päivässä, pikkuhiljaa päivän mittaan jolloin vesi imeytyy parhaiten. Osta jotain ihan tavallista perusrasvaa ja pistä sitä iltaisin ja tarvittaessa vaikka aamullakin. Talvi kuivaa helposti ihoa vaikka ei ainakaan täällä meillä päin ole vielä kovin kovia pakkasia ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe