lapsivesi vähissä

miikuna

Onko täällä ketään kellä olisi kokemusta lapsiveden vähyydestä ja enneaikaisesta synnytyksestä?

Mulla nyt viikkoja vasta 21 ja ultrassa huomattiin vastaava tila. Vielä vaavi masussa pärjäillyt..Mutta se kuinka kauan ja onkohan mahkuja hoitaa onkin eri asia :(

13

6301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samuella

      Meillä oli molempien lasten kanssa vedet aika vähissä, vauvat olivat pienikokoisia. Raskauksia seurattiin keskussairaalassa useammin, loppuvaiheessa jopa kerran viikossa. Itselle tilanne ei ollut mukavaa, kun paniikissa seurasi vauvan liikkeitä ja usein kävinkin neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä tai keskussairaalassa ihan ultrassa. Eka muksu syntyi kiireellisellä sektiolla rv 36 (ekaksi yritettiin käynnistää) ja toinen muksu sinnitteli ihan laskettuun päivään. En halua lietsoa kauhua tai paniikkia, mutta aika tarkana kannattaa olla ja kuulostella vauvan oloa, jopa oma kova päänsärky voi olla merkki veuvan tukalasta olosta!!

      Kyselin silloin raskausaikana miten kauan lapsi kestää ilman vettä, tarkkaa vastausta en saanut. Tosin jos istukan virtaukset ym ok, kaiketi sitä vettä pitäisi kehittyä aina hiukan lisää... Pienelläkin määrällä vettä muksu kyllä pärjäilee!

      • miikuna

        Hei!

        Kiitos vastauksesta.
        Mun tilanne on hurja...eli luutavasti istukan vajaatoimintaa ja sen seurauksena vesi vähissä. Tänään taysin lääkärit pitävät meetingiä meidän tapauksesta.
        Mulla on kaksi normi raskautta takana ja kyllä tämä liikkuu vähemmän. Pelottavaa...
        Toivon vaan, että jotain apua tai onni mukana, että vaavi saisi syntyä..kun raskaus on jo näinkin pitkällä.


      • Samuella
        miikuna kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos vastauksesta.
        Mun tilanne on hurja...eli luutavasti istukan vajaatoimintaa ja sen seurauksena vesi vähissä. Tänään taysin lääkärit pitävät meetingiä meidän tapauksesta.
        Mulla on kaksi normi raskautta takana ja kyllä tämä liikkuu vähemmän. Pelottavaa...
        Toivon vaan, että jotain apua tai onni mukana, että vaavi saisi syntyä..kun raskaus on jo näinkin pitkällä.

        Toivotaan että kaikki käy parhain päin. Mullakin siis oli istukassa jotain häikkää, vauva ei saanut tarpeeksi ravintoa istukan kautta, joten käytti sit sitä lapsivettä juomaksi. Sen takia liikuskeleekin aika vähän, kun säätelee energiankulutustaan siten. Meidän eka painoi syntyessään 1808g, ja oli keskolassa 3 viikkoa. Nyt kolmevuotias vauhtiveikko! Tiedän, että raskausaika ei ole mitään nautinnollista kun joutuu murehtimaan vauvan puolesta!! Koittakaa jaksaa. Kannattaa myös olla aika vaativa lääkäreiden ym suhteen, sinä joudut lapsesi etuja valvomaan jo tässä vaiheessa... ja aina kun tuntuu siltä, ni soita neuvolaan/sairaalaan tai käy paikan päällä. Pidän peukkuja urakalle!!!


      • miikuna
        Samuella kirjoitti:

        Toivotaan että kaikki käy parhain päin. Mullakin siis oli istukassa jotain häikkää, vauva ei saanut tarpeeksi ravintoa istukan kautta, joten käytti sit sitä lapsivettä juomaksi. Sen takia liikuskeleekin aika vähän, kun säätelee energiankulutustaan siten. Meidän eka painoi syntyessään 1808g, ja oli keskolassa 3 viikkoa. Nyt kolmevuotias vauhtiveikko! Tiedän, että raskausaika ei ole mitään nautinnollista kun joutuu murehtimaan vauvan puolesta!! Koittakaa jaksaa. Kannattaa myös olla aika vaativa lääkäreiden ym suhteen, sinä joudut lapsesi etuja valvomaan jo tässä vaiheessa... ja aina kun tuntuu siltä, ni soita neuvolaan/sairaalaan tai käy paikan päällä. Pidän peukkuja urakalle!!!

        Kiitos sinulle myötäelämisestä.
        Soittivat...kontrolliuä parin viikon kuluttua. Ottivat verikokeita...tulokset tulevat pain viikon sisään. Ajatuksena tutkia onko vaavin munuaisissa jotain.
        Kätilö sanoi, että vesimäärä voi myös lisääntyä?
        En tiedä, mutta pelko on suuri!
        Minulta otettiin lapsivesipunktio ja terveen tytön kromosomit siellä oli.


      • akw
        miikuna kirjoitti:

        Kiitos sinulle myötäelämisestä.
        Soittivat...kontrolliuä parin viikon kuluttua. Ottivat verikokeita...tulokset tulevat pain viikon sisään. Ajatuksena tutkia onko vaavin munuaisissa jotain.
        Kätilö sanoi, että vesimäärä voi myös lisääntyä?
        En tiedä, mutta pelko on suuri!
        Minulta otettiin lapsivesipunktio ja terveen tytön kromosomit siellä oli.

        En tiedä onko tilanteenne edennyt johonkin suuntaan, mutta halusin tulla kertomaan oman kokemukseni.
        Eli, mulla oli toisessa raskaudessa sama tilanne juuri noilla viikoilla eli vettä oli vähän. Syytä ei alettu arvailemaan, annettiin vain uusi aika parin viikon päähän. Ja, toisen kerran käydessäni oli vesimäärä taas normaali! Eli, vaikka tuo tietysti voi kertoa jostakin häiriöstä, ei kannata ressata liikaa ennenkuin asia selviää.
        Ja vaikka mullakin oli aikanaan vettä vähänlaisesti, saatiin poika repiä väkisin vatsasta (42 1), niin hyvin viihtyi =)


    • Vesipula

      Huomattiin vasta synnytyksen alettua ennenaikaisesti raskausviikolla, että lapsivettä on todella vähän. Sitä oli niin vähän, etteivät saaneet edes näytettä. Sitä ei siis ollut oikeastaan ollenkaan, sanoi lääkäri. Vauva oli 1,5 kiloinen ja terve. Vauvan pienikokoisuuskin huomattiin vasta synnytyksen alettua, kun katsoivat ultralla. Arvio neuvolassa oli, että 3,5 kiloinen vauva tuossa... (Se niistä arvioista.)

      Synnytystapa oli kiireellinen sektio, kun sitä lapsivettä oli niin vähän, että supistukset rasittivat lasta liikaa. Puristivat lasta ja sydänäänet supistusten aikana aina heikkenivät.

      Lääkäri kertoikin, että joskus ihan lapsiveden vähyyden takia päädytään em. syystä sektioon.

      Kaikki meni hyvin ja terve lapsi syntyi! Napanuora oli tosin kuin ompelukonerullalankaa ja alle 10 cm pitkä, joten aikamoisessa symbioosissa elettiin! Ihan hurjalta tuntui katsella vierustoverin lasta, kun napanuora mielettömän paksu ja kuulemma lähes metrinen...

      Älä huoli. Luota lääkäreihin. Kaikki tulee sujumaan hyvin!

      • Unohtui sanoa

        Lisäys edelliseen.


    • ...

      Eli ei ihan sama tilanne kun mulla, mutta..
      Olenkin kirjoitellut tuonne teiniäidit palstalle pojastani juusosta.
      Mulla meni osa lapsivestä rv21 1 ja jouduin sairaalaan vuodelepoon. Lääkärit olivat aika varmoja että lapsi syntyisi silloin, mutta toisin kävi.. 3 viikkoa makasin hyvinkäällä, jonka jälkeen siirrettiin naistenklinikalle, sillä niillä viikoilla alkaa tehohoito. (24 0) Hyvinkäällä sain antibioootteja ja minulle sanottiin että pitää vain toivoa että tulehdusarvot eivät nouse ja lapsi ei lähde syntymään.
      Helsingissä en ehtinyt olemaan kuin vuorokauden, sillä istukkani irtosi. Nyt jälkeenpäin ajateltuna se taisi alkaa irrota jo silloin kun lapsivesi meni..
      14.10.07 rv24 1 syntyi kiirreellisellä sektiolla poikani Juuso. Painoa 450g ja pituutta 25cm!
      Tänään Juuso täyttää 7 viikkoa ja paino on 825g ja pituus viime viikolla 31,5cm. Hengityskoneessa Juuso oli vähän yli 6 viikkoa ja nyt on 5 vuorokautta ollut nasaaliventilaattorissa:) Ennen leikkausta sanottiin vauvelin selviämismahdollisuudeksi 25-30% ja syntymän jälkeen n.50%.. Ja niin kuin melkein kaikilla näin pienillä viikoilla syntyneet, niin myös meillä on todettu BPD keskosen krooninen keuhkosairaus, joka on vaikea-asteinen.
      Teillä on vähän eri tilanne ja toivon, että teidän vauva pysyisi masussa pidempään. Tsemppiä! Ja enennenaikaisuuteen ei mielestäni kannata varautua, sillä se on silti ihan yhtä iso shokki.. Ja muista että sitä lapsivettä tulee aina lisää:)

      • kl7

        Terveisiä Juusolle!
        T:Joonas ja "Elias" :)


      • Oletteko vielä

        Lastenklinikalla ???

        Meillä hieman eri tarina. Vauva syntyy ensiviikolla
        painoa 750g ja viikkoja 30...

        Jos vauva selviää siitä niin se tuodaan sinne...
        Tässä on ihan hirveät jännitykset päällä...

        Toivon kaikkea hyvää teille Juuson vanhemmille..


      • Juusoni

        syntyi viikolla 30 oltuaan 5-7vkk hyvin vähissä lapsivesissä. Painoa rakkaallani oli 1495 ja pituutta 29cm. Nyt poikani on jo aikuinen.


    • Myös mulla oli....

      Minulla huomattiin lapsiveden vähyys viikolla 17. Seurannassa useammin. Ajoittain lapsivettä oli normaalisti (sehän uusiutuu).

      Loppuraskaudesta vesi taas väheni radikaalisti. Viikon välein seurannassa. Yliaikaisena käynnistettiin viikolla 41 2 kun vettä ei ollut ollenkaan ja vauvan kasvu oli pysähtynyt.

      Terve, pieni yhdeksänpisteen tyttö syntyi. Paino 2700

      Ps. Meillä vauvan iho oli todella kuiva syntymän jälkeen. Meinasivat, että vedettömyys ja yliaikaisuus oli kuivan ihon syy.

      • edelliseen

        Eli siis pointti tässä oli se, että vaikka vettä olisikin vähän, ei se tarkoita sitä, etteikö raskaus voisi jatkua täysiaikaiseksi ja etteikö vauva olisi terve.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe