Voiko undulaatille tehdä valjaita, jos lintu on kesy?? Koska on kakaduillakin valjaat jolloin ne voi viedä kesällä ulos.. ... Pliis vastatkaa..
VOIKO TEHDÄ VALJAAT??
9
610
Vastaukset
- Tsirp-Tsirp
Mutta ei mun mielestä, ku undu on sen verran pieni ja neitokakaduki alkaa olla siinä ja siinä niitä pienimpiä. Vaikka olisi ihan käsikesykin, linnulle tulisi ahdistava olo.
- laita!
joo ehdottomasti samaa mieltä, netsikassa sanoisin olevan raja,. ei niin pieniä kannata kiusata..
sama kun laittaisit hiiren valjaisiin..rotan ja fretin voi mutta ei hiirtä...eihän.
- -M-
No ei se undulaatti valjaista ahdistu yhtään sen enempää kuin mikään muukaan laji, olettaen että lintu on kesy ja täysin käsiteltävissä, mikä on edellytys kaikelle valjailulle, eli undulaatin luonteesta ei ole kiinni.
Pienikokoiselle linnulle on kuitenkin äärimmäisen hankala löytää tai tehdä valjaita, jotka ovat sekä ehdottoman turvalliset (eli valjas istuu napakasti mutta puristamatta ja lukot ja soljet sen verran tukevia että lintu ei niitä saa itse auki ja omistajalle vielä käteviä käyttää) että mukavat ja taipuisat linnun päällä (ne asialliset soljet ja lukot usein ovat jo puolen undulaatin mittaisia ja sellaista on hyvin hankala saada mukavasti lintua vasten).
Kyllähän noita pieniä unduja ja arasia valjaissa silloin tällöin näkee, mutta usein ne valjaat ovat sitten kompromisseja jonkun asian osalta. Niinpä noiden pikkuisten ulkoilutus kannattaa minun mielestäni tehdä ihan häkissä ja jättää ne valjaat suosiolla vähän kookkaammille otuksille. - Taas mä..
Kiitos neuvoista! (koitan viel kysellä joltain) :D Enkä laita valjaita jos lintuni ei tykkää... Koska ei se ole mikään pakko niit laittaa..
- adshj
juup, valjaat vain ehdottomasti kesylle linnulle, jota voi kirjaimellisesti pitää käsissä miten vaan eikä stressaannu siitä, eli ei villille laisinkaan!
ja yleensä niin kesyt ovat käsinruokittuja mitä ei undusi taida olla?
ja jos niin kesy niin totuttelukin vie aikaa.. etsi tietoa, katin neitokakdut sivuilla on hyvät neuvot - Pamsu
adshj kirjoitti:
juup, valjaat vain ehdottomasti kesylle linnulle, jota voi kirjaimellisesti pitää käsissä miten vaan eikä stressaannu siitä, eli ei villille laisinkaan!
ja yleensä niin kesyt ovat käsinruokittuja mitä ei undusi taida olla?
ja jos niin kesy niin totuttelukin vie aikaa.. etsi tietoa, katin neitokakdut sivuilla on hyvät neuvotkyllä se mun lintu iha käsikesy on ja tuleekin kädelle, sormelle, päähän ja tiesmihin ja kyllä se syömäänkin tulee jos kädessä ruokaa on :)
- niin pienelle
Jos laitat undulle valjaat niin on se kyllä aikamoista eläinrääkkäystä. Sen voi kyllä kesällä laittaa häkin kanssa vaikka parvekkeelle vähäksi aikaa, mutta niin pientä lintua ei valjaisiin kannata alkaa tukkimaan.. Etkä varmaan ole kovin vanha itsekkään? Niin pienelle jos valjaat alkaa laittamaan, niin pitää siinä kokemustaki olla. Joten, kannattaa nyt unohtaa vaan ne valjaat, hanki sitten joskus isompi lintu ja laita sille, mutta undulaatilla se on vain rääkkäystä.
- KEKKONEN96
Ei valjaita! Se on ilimiselvää undujen rääkkäystä, ei niin pienille elämäimille voi valjaita laittaa!
- Pamsu
Joo, oon kyl kokenu undulaattien hoitaja, nytkin on jo 8lintuu ja 4 niist on aika pientä ku pariskunta teki poikasii :)Joo että ei tarvii huolehtii, enkä edelleenkää ole pakolla laittamassa niitä valjaita, kai ny mulki sydän o, lintuu vaan aattelin että mitäköhä se aattelis jos välil kävis ulkona kattomas maailmaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126