VOIKO TEHDÄ VALJAAT??

Pamsu

Voiko undulaatille tehdä valjaita, jos lintu on kesy?? Koska on kakaduillakin valjaat jolloin ne voi viedä kesällä ulos.. ... Pliis vastatkaa..

9

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsirp-Tsirp

      Mutta ei mun mielestä, ku undu on sen verran pieni ja neitokakaduki alkaa olla siinä ja siinä niitä pienimpiä. Vaikka olisi ihan käsikesykin, linnulle tulisi ahdistava olo.

      • laita!

        joo ehdottomasti samaa mieltä, netsikassa sanoisin olevan raja,. ei niin pieniä kannata kiusata..

        sama kun laittaisit hiiren valjaisiin..rotan ja fretin voi mutta ei hiirtä...eihän.


    • -M-

      No ei se undulaatti valjaista ahdistu yhtään sen enempää kuin mikään muukaan laji, olettaen että lintu on kesy ja täysin käsiteltävissä, mikä on edellytys kaikelle valjailulle, eli undulaatin luonteesta ei ole kiinni.

      Pienikokoiselle linnulle on kuitenkin äärimmäisen hankala löytää tai tehdä valjaita, jotka ovat sekä ehdottoman turvalliset (eli valjas istuu napakasti mutta puristamatta ja lukot ja soljet sen verran tukevia että lintu ei niitä saa itse auki ja omistajalle vielä käteviä käyttää) että mukavat ja taipuisat linnun päällä (ne asialliset soljet ja lukot usein ovat jo puolen undulaatin mittaisia ja sellaista on hyvin hankala saada mukavasti lintua vasten).

      Kyllähän noita pieniä unduja ja arasia valjaissa silloin tällöin näkee, mutta usein ne valjaat ovat sitten kompromisseja jonkun asian osalta. Niinpä noiden pikkuisten ulkoilutus kannattaa minun mielestäni tehdä ihan häkissä ja jättää ne valjaat suosiolla vähän kookkaammille otuksille.

    • Taas mä..

      Kiitos neuvoista! (koitan viel kysellä joltain) :D Enkä laita valjaita jos lintuni ei tykkää... Koska ei se ole mikään pakko niit laittaa..

      • adshj

        juup, valjaat vain ehdottomasti kesylle linnulle, jota voi kirjaimellisesti pitää käsissä miten vaan eikä stressaannu siitä, eli ei villille laisinkaan!

        ja yleensä niin kesyt ovat käsinruokittuja mitä ei undusi taida olla?


        ja jos niin kesy niin totuttelukin vie aikaa.. etsi tietoa, katin neitokakdut sivuilla on hyvät neuvot


      • Pamsu
        adshj kirjoitti:

        juup, valjaat vain ehdottomasti kesylle linnulle, jota voi kirjaimellisesti pitää käsissä miten vaan eikä stressaannu siitä, eli ei villille laisinkaan!

        ja yleensä niin kesyt ovat käsinruokittuja mitä ei undusi taida olla?


        ja jos niin kesy niin totuttelukin vie aikaa.. etsi tietoa, katin neitokakdut sivuilla on hyvät neuvot

        kyllä se mun lintu iha käsikesy on ja tuleekin kädelle, sormelle, päähän ja tiesmihin ja kyllä se syömäänkin tulee jos kädessä ruokaa on :)


    • niin pienelle

      Jos laitat undulle valjaat niin on se kyllä aikamoista eläinrääkkäystä. Sen voi kyllä kesällä laittaa häkin kanssa vaikka parvekkeelle vähäksi aikaa, mutta niin pientä lintua ei valjaisiin kannata alkaa tukkimaan.. Etkä varmaan ole kovin vanha itsekkään? Niin pienelle jos valjaat alkaa laittamaan, niin pitää siinä kokemustaki olla. Joten, kannattaa nyt unohtaa vaan ne valjaat, hanki sitten joskus isompi lintu ja laita sille, mutta undulaatilla se on vain rääkkäystä.

      • KEKKONEN96

        Ei valjaita! Se on ilimiselvää undujen rääkkäystä, ei niin pienille elämäimille voi valjaita laittaa!


      • Pamsu

        Joo, oon kyl kokenu undulaattien hoitaja, nytkin on jo 8lintuu ja 4 niist on aika pientä ku pariskunta teki poikasii :)Joo että ei tarvii huolehtii, enkä edelleenkää ole pakolla laittamassa niitä valjaita, kai ny mulki sydän o, lintuu vaan aattelin että mitäköhä se aattelis jos välil kävis ulkona kattomas maailmaa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe