Kiinteistön kauppakirja

Osuutta ostamassa

Millainen voisi olla kauppakirja, kun olen ostamassa siskoltani hänen osuuttaan kuolinpesänä olevasta mökistä? Pitääkö se olla yhtä virallinen kuin jos ostaa kokonaisen mökin?

13

5797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedoilla

      Kuka ostaa
      Keneltä ostaa
      Mihin hintaan ostaa
      Milloin omistusoikeus siirtyy
      Kuka vastaa leimaveroista yms mahdollista omaisuuteen kohdistuvista muista maksamattomista kuluista.
      Allekirjoitukset
      Kaupan todistajat
      Toimitat verottajalle - ja päätät kuolinpesän juridisti.

      minä maija meikäläinen ostan liisa meikäläisen pappa meikäläisen koko kuolinpesän osuuden käsittäen xx.xx. päivätyn perunkirjan mukaisen omaisuuden. Kauppahinta on 100 rahaa. Omistusoikeus siirtyy maija meikäläiselle kokonaan kun kauppahinta on maksettu. Kaupan osapuolet ovat tietoisia mahdollisista veroseuraamuksista. Maija meikäläinen vastaa kauppaan liittyvistä kuluista.

      • Entä jos kaupan kohteena ei ole "koko kuolinpesän osuus" vaan esim. 25% osuus kiinteistöstä?


      • Ostamassa itsekin
        Timontti kirjoitti:

        Entä jos kaupan kohteena ei ole "koko kuolinpesän osuus" vaan esim. 25% osuus kiinteistöstä?

        ...kuinka kauppakirja tehdään siinä tapauksessa, kun meitä on 4 osakasta ja yksi meistä haluaa ostaa 3 osuuden mökistä. Täytyykö jokaiselle 3:lle osakkaalle tehdä erillinen kauppakirja, ja kuinka se tehdään (eli mitä siihen tulee)?


      • ...ennen jakoa
        Ostamassa itsekin kirjoitti:

        ...kuinka kauppakirja tehdään siinä tapauksessa, kun meitä on 4 osakasta ja yksi meistä haluaa ostaa 3 osuuden mökistä. Täytyykö jokaiselle 3:lle osakkaalle tehdä erillinen kauppakirja, ja kuinka se tehdään (eli mitä siihen tulee)?

        Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.

        Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...

        Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.


      • nix nax
        ...ennen jakoa kirjoitti:

        Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.

        Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...

        Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.

        >>Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.


      • Ostamassa itsekin
        nix nax kirjoitti:

        >>Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.

        osakkaat. Yksi myy arvion mukaan ja kaksi muuta omantuntonsa mukaan. Miten tämä tehdään yhdellä kauppakirjalla? Pitääkö kauppakirjassa olla näkyvissä myyntihinta?


      • ...ennen jakoa kirjoitti:

        Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.

        Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...

        Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.

        Tässä viestiketjussa eri henkilöillä voi olla erilainen tilanne mielessä. Minun kysymykseni tarkoitti sellaista tilannetta, että ensin tehdään perinnönjako ja ehkä lainhuudatuskin, jossa kukin perillinen saa omistukseensa tietyn prosenttiosuuden kiinteistöstä. Sen jälkeen sisarukset alkavat tehdä omistusosuuksillaan kauppoja keskenään ja ehkä muidenkin sukulaistensa kanssa.


    • JiiCee

      www.easiakirjat.fi, täältä löytyy todella yksinkertainen ja edullinen netissä toimiva palvelu, jolla voi itse tehdä kauppakirjat. Koko kauppa prosessi selitetty niin, että helppo ymmärtää mitä kaikkea tulee kaupan yhteydessä tehdä.

      • Anonyymi

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?

        Maksaisko jotain 50- 100 euroa, ei oo kummanen homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?

        Miksi te valitsette aina jonkun iänvanhan ketjun kun voisi samalla vaivalla aloittaa ihan omansa, aikamoista typeryyttä ja aloitettu ketju on joko vääriä neuvoja täynnä taikka osa neuvoista sattumalta ovat sinne päin ja netti kyllä on pullollaan oikeita neuvoja kun googlaa + - merkin avulla, eli mitä haluatte tietää, vaikkapa "laadinta+laki+kauppakirja+kuolinpesä", en edes hakenut noilla, mutta esimerkkinä, tietty voi tuotakin kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?

        Kiinteistön kauppakirja on todella helppo maallikoille. Sen takia se kannattaa tehdä alusta loppuun saakka itse, siinä ei pohjia tarvita. Kaupanvahvistajaakaan ei nykyisin tarvita, koska asia onnistuu suoraan netissä.

        Saastuneet maa-alueet ja huonokuntoiset röttelöt ja homevaurioiset sitten erikseen. Ne ovat aina ääretön riski kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteistön kauppakirja on todella helppo maallikoille. Sen takia se kannattaa tehdä alusta loppuun saakka itse, siinä ei pohjia tarvita. Kaupanvahvistajaakaan ei nykyisin tarvita, koska asia onnistuu suoraan netissä.

        Saastuneet maa-alueet ja huonokuntoiset röttelöt ja homevaurioiset sitten erikseen. Ne ovat aina ääretön riski kaikille.

        Mutta paljonko se kauppakirjan kirjoittaminen maksaa, jos teetättää sen ulkopuolisella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1570
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1039
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      829
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      742
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      699
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    8. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      636
    9. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      634
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      605
    Aihe