Millainen voisi olla kauppakirja, kun olen ostamassa siskoltani hänen osuuttaan kuolinpesänä olevasta mökistä? Pitääkö se olla yhtä virallinen kuin jos ostaa kokonaisen mökin?
Kiinteistön kauppakirja
13
6126
Vastaukset
- tiedoilla
Kuka ostaa
Keneltä ostaa
Mihin hintaan ostaa
Milloin omistusoikeus siirtyy
Kuka vastaa leimaveroista yms mahdollista omaisuuteen kohdistuvista muista maksamattomista kuluista.
Allekirjoitukset
Kaupan todistajat
Toimitat verottajalle - ja päätät kuolinpesän juridisti.
minä maija meikäläinen ostan liisa meikäläisen pappa meikäläisen koko kuolinpesän osuuden käsittäen xx.xx. päivätyn perunkirjan mukaisen omaisuuden. Kauppahinta on 100 rahaa. Omistusoikeus siirtyy maija meikäläiselle kokonaan kun kauppahinta on maksettu. Kaupan osapuolet ovat tietoisia mahdollisista veroseuraamuksista. Maija meikäläinen vastaa kauppaan liittyvistä kuluista.Entä jos kaupan kohteena ei ole "koko kuolinpesän osuus" vaan esim. 25% osuus kiinteistöstä?
- Ostamassa itsekin
Timontti kirjoitti:
Entä jos kaupan kohteena ei ole "koko kuolinpesän osuus" vaan esim. 25% osuus kiinteistöstä?
...kuinka kauppakirja tehdään siinä tapauksessa, kun meitä on 4 osakasta ja yksi meistä haluaa ostaa 3 osuuden mökistä. Täytyykö jokaiselle 3:lle osakkaalle tehdä erillinen kauppakirja, ja kuinka se tehdään (eli mitä siihen tulee)?
- ...ennen jakoa
Ostamassa itsekin kirjoitti:
...kuinka kauppakirja tehdään siinä tapauksessa, kun meitä on 4 osakasta ja yksi meistä haluaa ostaa 3 osuuden mökistä. Täytyykö jokaiselle 3:lle osakkaalle tehdä erillinen kauppakirja, ja kuinka se tehdään (eli mitä siihen tulee)?
Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.
Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...
Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan. - nix nax
...ennen jakoa kirjoitti:
Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.
Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...
Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.>>Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.
- Ostamassa itsekin
nix nax kirjoitti:
>>Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.
osakkaat. Yksi myy arvion mukaan ja kaksi muuta omantuntonsa mukaan. Miten tämä tehdään yhdellä kauppakirjalla? Pitääkö kauppakirjassa olla näkyvissä myyntihinta?
...ennen jakoa kirjoitti:
Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.
Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...
Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.Tässä viestiketjussa eri henkilöillä voi olla erilainen tilanne mielessä. Minun kysymykseni tarkoitti sellaista tilannetta, että ensin tehdään perinnönjako ja ehkä lainhuudatuskin, jossa kukin perillinen saa omistukseensa tietyn prosenttiosuuden kiinteistöstä. Sen jälkeen sisarukset alkavat tehdä omistusosuuksillaan kauppoja keskenään ja ehkä muidenkin sukulaistensa kanssa.
- JiiCee
www.easiakirjat.fi, täältä löytyy todella yksinkertainen ja edullinen netissä toimiva palvelu, jolla voi itse tehdä kauppakirjat. Koko kauppa prosessi selitetty niin, että helppo ymmärtää mitä kaikkea tulee kaupan yhteydessä tehdä.
- Anonyymi
Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?Maksaisko jotain 50- 100 euroa, ei oo kummanen homma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?Miksi te valitsette aina jonkun iänvanhan ketjun kun voisi samalla vaivalla aloittaa ihan omansa, aikamoista typeryyttä ja aloitettu ketju on joko vääriä neuvoja täynnä taikka osa neuvoista sattumalta ovat sinne päin ja netti kyllä on pullollaan oikeita neuvoja kun googlaa + - merkin avulla, eli mitä haluatte tietää, vaikkapa "laadinta+laki+kauppakirja+kuolinpesä", en edes hakenut noilla, mutta esimerkkinä, tietty voi tuotakin kokeilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?Kiinteistön kauppakirja on todella helppo maallikoille. Sen takia se kannattaa tehdä alusta loppuun saakka itse, siinä ei pohjia tarvita. Kaupanvahvistajaakaan ei nykyisin tarvita, koska asia onnistuu suoraan netissä.
Saastuneet maa-alueet ja huonokuntoiset röttelöt ja homevaurioiset sitten erikseen. Ne ovat aina ääretön riski kaikille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinteistön kauppakirja on todella helppo maallikoille. Sen takia se kannattaa tehdä alusta loppuun saakka itse, siinä ei pohjia tarvita. Kaupanvahvistajaakaan ei nykyisin tarvita, koska asia onnistuu suoraan netissä.
Saastuneet maa-alueet ja huonokuntoiset röttelöt ja homevaurioiset sitten erikseen. Ne ovat aina ääretön riski kaikille.Mutta paljonko se kauppakirjan kirjoittaminen maksaa, jos teetättää sen ulkopuolisella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131208
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1181047- 130930
- 96792
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten295746Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81666Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504