Kiinteistön kauppakirja

Osuutta ostamassa

Millainen voisi olla kauppakirja, kun olen ostamassa siskoltani hänen osuuttaan kuolinpesänä olevasta mökistä? Pitääkö se olla yhtä virallinen kuin jos ostaa kokonaisen mökin?

13

6126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedoilla

      Kuka ostaa
      Keneltä ostaa
      Mihin hintaan ostaa
      Milloin omistusoikeus siirtyy
      Kuka vastaa leimaveroista yms mahdollista omaisuuteen kohdistuvista muista maksamattomista kuluista.
      Allekirjoitukset
      Kaupan todistajat
      Toimitat verottajalle - ja päätät kuolinpesän juridisti.

      minä maija meikäläinen ostan liisa meikäläisen pappa meikäläisen koko kuolinpesän osuuden käsittäen xx.xx. päivätyn perunkirjan mukaisen omaisuuden. Kauppahinta on 100 rahaa. Omistusoikeus siirtyy maija meikäläiselle kokonaan kun kauppahinta on maksettu. Kaupan osapuolet ovat tietoisia mahdollisista veroseuraamuksista. Maija meikäläinen vastaa kauppaan liittyvistä kuluista.

      • Entä jos kaupan kohteena ei ole "koko kuolinpesän osuus" vaan esim. 25% osuus kiinteistöstä?


      • Ostamassa itsekin
        Timontti kirjoitti:

        Entä jos kaupan kohteena ei ole "koko kuolinpesän osuus" vaan esim. 25% osuus kiinteistöstä?

        ...kuinka kauppakirja tehdään siinä tapauksessa, kun meitä on 4 osakasta ja yksi meistä haluaa ostaa 3 osuuden mökistä. Täytyykö jokaiselle 3:lle osakkaalle tehdä erillinen kauppakirja, ja kuinka se tehdään (eli mitä siihen tulee)?


      • ...ennen jakoa
        Ostamassa itsekin kirjoitti:

        ...kuinka kauppakirja tehdään siinä tapauksessa, kun meitä on 4 osakasta ja yksi meistä haluaa ostaa 3 osuuden mökistä. Täytyykö jokaiselle 3:lle osakkaalle tehdä erillinen kauppakirja, ja kuinka se tehdään (eli mitä siihen tulee)?

        Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.

        Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...

        Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.


      • nix nax
        ...ennen jakoa kirjoitti:

        Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.

        Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...

        Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.

        >>Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.


      • Ostamassa itsekin
        nix nax kirjoitti:

        >>Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.

        osakkaat. Yksi myy arvion mukaan ja kaksi muuta omantuntonsa mukaan. Miten tämä tehdään yhdellä kauppakirjalla? Pitääkö kauppakirjassa olla näkyvissä myyntihinta?


      • ...ennen jakoa kirjoitti:

        Jakamattomassa kuolinpesässä, missä on erilaisia omaisuuksia, ette voi käydä kauppaa tietystä omaisuuserästä ilman, että se on jaettu ensin. Ette omista 25% mökistä vaan siitä kuolinpesän kokonaisomaisuudesta!!!! Voitte siis käydä kauppaa kuolinpesän osuuksilla tai jokaisen yksilöidyllä omaisuudella.

        Toki voitte tehdä kauppakirjaa tyyliin "A ostaa B:n osuuden mökkiin kohdistuvasta kuolinpesän osuudesta hintaan 1 raha. Osuuden siirto ei kohdistu muuhun kuolinpesän omaisuuteen..." MUTTA tästä saattaa tulla riitakysymyksiä eli myyjä voi ilmoittaa että haluaakin jako-osuutensa muuna kuin mökkinä ja näin on myynyt olematonta...

        Jokaisen tulee tehdä kauppa erikseen ja jokainen vastaa siitä itse verottajan suuntaan.

        Tässä viestiketjussa eri henkilöillä voi olla erilainen tilanne mielessä. Minun kysymykseni tarkoitti sellaista tilannetta, että ensin tehdään perinnönjako ja ehkä lainhuudatuskin, jossa kukin perillinen saa omistukseensa tietyn prosenttiosuuden kiinteistöstä. Sen jälkeen sisarukset alkavat tehdä omistusosuuksillaan kauppoja keskenään ja ehkä muidenkin sukulaistensa kanssa.


    • JiiCee

      www.easiakirjat.fi, täältä löytyy todella yksinkertainen ja edullinen netissä toimiva palvelu, jolla voi itse tehdä kauppakirjat. Koko kauppa prosessi selitetty niin, että helppo ymmärtää mitä kaikkea tulee kaupan yhteydessä tehdä.

      • Anonyymi

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?

        Maksaisko jotain 50- 100 euroa, ei oo kummanen homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?

        Miksi te valitsette aina jonkun iänvanhan ketjun kun voisi samalla vaivalla aloittaa ihan omansa, aikamoista typeryyttä ja aloitettu ketju on joko vääriä neuvoja täynnä taikka osa neuvoista sattumalta ovat sinne päin ja netti kyllä on pullollaan oikeita neuvoja kun googlaa + - merkin avulla, eli mitä haluatte tietää, vaikkapa "laadinta+laki+kauppakirja+kuolinpesä", en edes hakenut noilla, mutta esimerkkinä, tietty voi tuotakin kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon itse kauppakirjan kirjoittaminen maksaa?
        Eikös ole olemassa valmiita kauppakirja malleja, joihin ei tarvitse oikeastaan kuin laittaa ostajan ja myyjän nimet ja lisätä jotain muuta, esim kiinteistön pinta-ala ym?

        Kiinteistön kauppakirja on todella helppo maallikoille. Sen takia se kannattaa tehdä alusta loppuun saakka itse, siinä ei pohjia tarvita. Kaupanvahvistajaakaan ei nykyisin tarvita, koska asia onnistuu suoraan netissä.

        Saastuneet maa-alueet ja huonokuntoiset röttelöt ja homevaurioiset sitten erikseen. Ne ovat aina ääretön riski kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteistön kauppakirja on todella helppo maallikoille. Sen takia se kannattaa tehdä alusta loppuun saakka itse, siinä ei pohjia tarvita. Kaupanvahvistajaakaan ei nykyisin tarvita, koska asia onnistuu suoraan netissä.

        Saastuneet maa-alueet ja huonokuntoiset röttelöt ja homevaurioiset sitten erikseen. Ne ovat aina ääretön riski kaikille.

        Mutta paljonko se kauppakirjan kirjoittaminen maksaa, jos teetättää sen ulkopuolisella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe