Vanhoilla päivillä aloittaminen.

Pyytäisin mielipiteitä henkilöiltä jotka on aloittanut pyöräilyn "vanhoilla" päivillä uudestaan, taukoa nuoruuden pyöräilyyn yli 20v tai sitten kylmiltään yli 40 vuotiaana.

Nuoruudessa tuli piikkisellä ajettua pari kesää ja siinä samassa 250 jawallallakin piilosta poliisien kanssa.

Tarkoituksena olisi nyt sitten hankkia 1100 dragstar tai jonkin toisen merkin mutta saman tyylisen custom pyörän, kyykkypyörää en halua.

Mielipiteitä miltä tuntui aloittaa pyöräily "vanhoilla" päivillä ja millä pyörällä.

Niille henkilöille joilla on edellä mainitun kaltainen pyörä niin kysyn että sopiiko kyseisellä pyörällä aloittaa näin "vanhoilla" päivillä?

Kiittäen. RK-asentaja

31

3024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paulus Kaita

      Nuorena Pappa-Tunturista siirryin "oikeaan" motskariin. Ja sitten alkoi oikea elämä opiskeluineen ja asuntolainoineen.

      Selviydyttyäni sen suuren laman aiheuttamista ekonomisista asioista aloitin taas. Väliä oli lähes 30v.
      Menin kauppaan, ostin 750:n customin ja lähdin baanalle. Siitä vaan ja suoraan. Pyörä oli sen verran "iso", että se oli ihan yhtä vaarallinen, kuin nykyinenkin >1000. "Harjoittelin" sillä pari kesää ja edelliskesänä vaihdoin.
      Mitään ongelmaa en ole tuntenut, vaikka pidin pitkän välin. No, sen verran, että nykypyörä on ihan eri asia, kuin 1972-mallinen. Sekä tehossa, etrtä jarruissa...
      Mitään varsinaisia vaaratilanteitakaan en ole (vielä)kokenut. Tähän on tietenkin aikuisuuden tuoma järjellinen ajattelu & ajotapa. Kilsoja tullut n 90000 ja silleen.

      Ei muuta kuin kauppaan ja baanalle!

    • vaihtoehtoja

      Ei pelkästään custom tai kyykky.

      Siihen väliin jää kaikki kunnon pyörät. Eli enemmän tai vähemmän pystyssä ajettavat retro/naku/mitävaan-pyörät.

      Esimerkiksi Suzuki bandit. Siinä on ajoasentokin enemmän jawamainen kuin customeissa.

      • ei kaduta

        itse ostin tässä 40 -vuotis lahjaksi itselleni HD:n (street bob) tänä kesänä (1600 cc) Sitä ennen kokemus oli moposta ja yhdeltä etelän reissulta 250 cc:stä. Otin pari ajo-tuntia autokoulussa. Homma sujui hyvin. Ekan viiko vähän jännitti mutta nyt harmittais jos olisin ostanut jonkun "harjoittelu-pyörän". Osta se mistä tykkäät eniten ja johon jotenkin pystyt rahat hankkimaan. Et tule katumaan. Mulle tää on ainakin ollut ihan vi...n hienoa.


    • ja silleen.

      Tottahan toki on dragstar kelpo valinta.Itse ainakin ollut kyseiseen malliin todella tyytyväinen.

    • aloittanut

      Aloitin pyöräilyn yli 40-vuotiaana. Koitin katsoa pyörän joka ei olisi hirveän painava kuten uudet. Ostin siis vähän vanhemman alle 200-kiloisen. Sama pyörä on alla edelleen. Ja custom tietenkin. Suosittelisin ainakin pariksi ensimmäiseksi vuodeksi kevyempää pyörää sinullekin.

    • vielä.,.

      Sinuna ottaisin 800cc suzukin M tai C malli,ovat
      lähes jammun tehoisia ja saman kokoisia,myös vaikka 600cc bandiitti on hyvä peli kuten joku jo mainostikin,nämä vaihtoehdot myös "kukkaroystävällisempiä" sekä luotettavia ja
      "pyörän kokoisia" pelejä joilla pärjää pitkääään......

    • pekkavee

      Minä aloitin uudestaan 25 vuoden jälkeen vuonna 2001. Nyt on BMW R1100GS, mainio pyörä.

      Osta enduro. Sillä pärjää missä vaan, mainio kaupunkipyörä, reissupyörä ja mahtava myös hiekkateillä.

      Osta vaikka BMW 650GS alkajaisiksi. Siitä sitten makujen mukaan isommaksi.

      Katso vaikka tuolta sivuilta ideoita ja ajatuksia kuinka hauskaa se on.
      http://www.matkaendurot.net/
      Siellä on erinomainen foorumi, jossa voi kysellä vaikka mitä.

      Pekka

      • Pulkuja pyöräilevä

        Enduron selkään istuminen 20 vuoden tauon jälkeen oli minulle helppoa. Noin kymmenen tunnin pyörittelyn jälkeen tuntui kuin taukoa ei olsi ollutkaan. Helppo kaupungissa, hyvä maantiellä ja hauska soralla ja homma toimii jopa maastossa.


      • Enska-setä
        Pulkuja pyöräilevä kirjoitti:

        Enduron selkään istuminen 20 vuoden tauon jälkeen oli minulle helppoa. Noin kymmenen tunnin pyörittelyn jälkeen tuntui kuin taukoa ei olsi ollutkaan. Helppo kaupungissa, hyvä maantiellä ja hauska soralla ja homma toimii jopa maastossa.

        Enduro on tosiaan hyvä kaikilla teillä. Suomessa on runsaasti mainioita hiekkateitä ja itse koen mahtavaa vapauden tunnetta, kun pyörän ominaisuudet eivät estä menemästä lähes mihin vaan. Enduro on helppo hallita. Katsopa Lontoon moottoripyörälähettejä. Kaikilla on endurot, enimmäkseen Honda TransAlpeja. TransAlp on helppo ja miellyttävä pyörä ajaa ja rahalla saa paljon vastinetta! Halpa ylläpitää.


    • Kra

      Aloitin uudelleen harrastuksen reilun 20 vuoden tauon jälkeen, 260 kiloisella matkapyörällä ja samalla meinaan jatkaakin vielä vuosia.
      Varsinaisia vaaratilanteita ei ole tullut minullekaan (vielä) pyörän kanssa yhtään. Muutama "tyylirikko" sentään on sattunut, joista olen jokaisesta koittanut ottaa opikseni. Virheitä sattuu jokaiselle, mutta samaa virhettä ei saa sattua kahdesti.
      Eka kesä meni todella varovasti, koska pyörän käsittelyssä tarvittava motoriikka oli lähes tyystin kadonnut.
      Nyt taitaa olla jo neljäs kesä takana uudesta aloituksesta.

      Kokonaan ilman aikaisempaa kokemusta vanhempana aloittamisesta en sano mitään, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Ainakin keväiset ohjatut ajotapahtumat ovat hyödyllisiä niin aloittelijoille kuin konkareillekin.

      http://www.smoto.fi/

    • oitis..

      parikymmentä vuotta, mieleltään.

    • Hmm, en tyrkytä tätä mallia, mutta itselleni osoittautui sopivaksi:
      Toissakesänä ajattelin ensin vuokrata pyörän, mutta sitten huomasin että viikon vuokralla saan ikioman kevarin :)
      Aikaisempi ajokokemukseni rajoittui mopedeihin sekä muutamaan pikku kokeiluun viiskytluvulla 125 kuutioisella, siltikin tuntui olo hyvin kotoiselta suzuki GS:n selässä.
      Mutta sen huomasin kohta, että viiskytluvun opeilla ei nykyteillä ajeta.
      Vuoskymmenten kuluessa auton ratissa oli iskostuneet ihan väärät refleksit keskushermostoon, ja olin heti hakureissulla kolmesti vaarassa ajaa ulkokurvan kautta ulos minulle oudoilla mutkateillä.
      Sitten kuuntelin haukkumiset ja luennon vastaohjauksesta, niin nuorelta mielehltä että teki mieli alkaa soitteleen että "kuule poju, setä on jo viiskytluvulla jne..."
      Onneksi maltoin mieleni ja otin netistä sen vastaohjauskurssin (mainio tekele kertakaikkiaan).
      Nyt rupesi ajaminen sujumaan, pelko katosi ja varmuus lisääntyi, ja sen kevarin kanssa kului kesä rattoisasti.
      Katso kuvasta mikä mulla nyt on ja miten tyytyväisen näköinen olen hänen seurassaan :)

      Tulinko maininneeksi, että olin täyttänyt juuri 65 sen kevarin hankkiessani, ja minun kohdallani järjestys oli kumoamattoman oikea, johtuneeko siitä että aikaisempi kokemus moottoripyöristä oli todella minimaalista.

      Mutta sen tiedän sanoa, että alkaa millä alkaa, niin vastaohjaus kannattaa ottaa vakavasti, harjoitella perusteellisesti, ja unohtaa tykkänään että prätkän on joskus saanut jollain muullakin tavalla kääntymään. Ei ole kiva lukea keväisin lehdistä että "50 v. motoristi ajoi 'tuntemattomasta syystä' ulos tieltä" :(

      • Vaikka norton...

        Vanhemmalle sopis hienosti vaikka norton. Malli suoraaan nuoruudesta ja ei tipu hinta mihinkään enään koskaan..... Minä 48v ja kuudetta vuotta alla norton enkä päivääkään vaihtais pois. Talvella sitten korjataan tai huolletaan.


    • hyvin

      minulla ihan sama kuvio... tosin vain piikkisellä nuorena...

      45-vuotisna suzuki gs 400 alle... vain kesän ja tuntui pieneltä..

      sitten 3 kesää 900-matkamopo...

      nyt 1520 valkyrie alla.. ja elämä hymyilee... parasta mitä voi tehdä housut jalassa...

    • Torkses

      Kahdeksan vuoden tauon jälkeen zx 12r sopiva minulle, kun oli aiemminkin aika kovia pelejä.
      Kaikkiaan 19 ajovuotta takana ja meno vaan paranee.

      • pärräily,

        mutt nyt on kyse pyöräilystä jos et sattunut huomaamaan !!!


      • Torkses
        pärräily, kirjoitti:

        mutt nyt on kyse pyöräilystä jos et sattunut huomaamaan !!!

        sinäkin kunnon pärrä, niin ei tarvi olla kateellinen ja saat PYÖRÄILLÄ.


      • oli pärriä
        Torkses kirjoitti:

        sinäkin kunnon pärrä, niin ei tarvi olla kateellinen ja saat PYÖRÄILLÄ.

        pentuna aivan riittämiin, ei enää aikuisena tartte pärräillä vaan ajella moottoripyörällä .


    • kiitoksi vastauksista ja rohkaisusta.

      Ehkä tämä kuuluu asiaan mutta kun täälä tai puolituttujen (kyykky, HD ja siltä väliltä olevien kanssa) juttelee asiastani niin lähes kaikki antaa suosituksia toiseen malliin (HD mies totes vaan että älä osta halpaa kopiota)

      Miksi sitten custom? Tätä hankintaa kun on kypsytellyt jo pari vuotta ja aktiivisen ulkoilma liikkujana olen katsellut pyöriä niin päätös on tullu että tuollaisen pyörän päällä minunkin perse vielä istuu. Se ei varnastikkaan ole käytännöllisin jokapaikan pyörä mutta miksi omistaa pyörä joka ei ulkonäöllisestikkään ole mieleen toiseksi en ole menossa metsään sillä ja kolmanneksi pientä matkaa kyllä mutta ei satoja kilometrejä päivässä neljänneksi minulle riittää suomen nopeus rajoitukset. tosin en kyllä näitä asioita tuonut aloituksessa esiinkään, joten vastaukset ei ole vääriä.

      Kokemuksia, neuvoja ja vapaa keskustelu asian tiimoilta jatkukoon.

      RK-asentaja

      • puolenkymmentä

        vuotta sitten. Olin kyllä ajellut joitakin satoja kilometrejä / kesä velipojan ja tuttujen pyörillä. Sitten sattui kohdalle nuoruuden unelma, museoikäiseksi pian tuleva aito ja alkuperäinen Möhkö. Ostin pyörän liikoja miettimättä. Rehellisesti sanoen eihän se ole kaikkein kätevimpiä kaupunkipyöriä kun ajo tuolla on tietynlainen tekniikkalaji. Itse en customia ottaisi paria poikkeusta lukuunottamatta mutta nekään eivät ole parhaita mahdollisia harjoittelupyöriä. Valitse kuitenkin sellainen peli että siinä on tarvittaessa tehoa tarpeeksi. Muuten kadut muutaman kuukauden päästä. Eihän sitä tehoa ole pakko alussa käyttää mutta ei siitä haittaakaan aikuiselle miehelle ole, on sitä tolkkua yleensä enemmän matkassa kuin nuorisolla.


      • uusiomotoristi

        Aloitin 8 vuotta sitten uudestaan. Ostin ensin pienemmän customin, jonka vaihdoin kuukaudessa isompaa; harrikkamiehen mielestä siihen halpaan kopioon. Ikinä en ole valintaani katunut. Nyt noita pyöriä on vaihtunut jo monta ja varsinainen ajopyörä ei enää ole custom, kun harrastuksesta tuli niin intohimoinen, että pyörin ympäri Eurooppaa. Custom on silti aina myös käytössä. Sillä on kiva kruisailla lähitienoilla. Valitsitpa minkä vaan, niin itse aloittamista tuskin koskaan kadut. Suosittelen, vilpittömästi:)


    • osaat ajaa isompaakin mopoa tjn

      osta retropyörä niin miekin tein tjn
      tai jotkut sanoo sitä äijäpyöräx?
      ajaminen ei ole muuttunut miksikään mutta tehot on :=)
      leluja ne kuitenkin on

      • se on;

        kaikki alle 300 kg pyörät on leluja, samoin kuin alle 110 kg kuskit punnitaan vain neuvolassa !


      • taustallaM
        se on; kirjoitti:

        kaikki alle 300 kg pyörät on leluja, samoin kuin alle 110 kg kuskit punnitaan vain neuvolassa !

        yli 110kg on läski.
        jos ei satu olemaan pituutta, yli 220cm.

        kaikki pyörät jotka painavat yli 300kg,
        ovat mopoautoja.


      • se on; kirjoitti:

        kaikki alle 300 kg pyörät on leluja, samoin kuin alle 110 kg kuskit punnitaan vain neuvolassa !

        muuten oikeassa mut yli sata kiloiset punnitaan patologisella aikaa myöden :=)

        waik läskit owat kuulema leppoisia ei se ole kaunista katseltawaa kun läskit lyllertää eteenpäin :=)
        oli sit miäs tai nainen :=)


      • ole aivan
        taustallaM kirjoitti:

        yli 110kg on läski.
        jos ei satu olemaan pituutta, yli 220cm.

        kaikki pyörät jotka painavat yli 300kg,
        ovat mopoautoja.

        noinkaan; kyllä pituuteen riittää 194 cm.


      • paikkaansa;
        A.DONIS kirjoitti:

        muuten oikeassa mut yli sata kiloiset punnitaan patologisella aikaa myöden :=)

        waik läskit owat kuulema leppoisia ei se ole kaunista katseltawaa kun läskit lyllertää eteenpäin :=)
        oli sit miäs tai nainen :=)

        en ole läski vaikka painoa onkin. Löytyy myös lihaksia.


    • nuti

      Itsellä ei tullut taukoa kuin 15 vuotta kevarilla ajon lopettamisesta, silloin se loppui suzukia puoli metriä lyhentäneeseen "voimapysäköintiin". Viime talvena iski jostain kumman syystä aivan hirveä pyöräkuume päälle ja eihän siinä auttanut kun odotella asfaltin sulamista.
      Vapun tienoilla kokeilin varovasti kaverin K75 Bemaria, tykkäsin ihan hirveästi eikä nuoruuden traumat kummitelleet mielessä laisinkaan. Eipä siinä, budjetin pikainen tarkistus ja nettimotoa selaamaan.
      Löytyihän sieltä omiin tarkoituksiini vallan mainiosti sopiva Yamaha XJ750 vm.-85 matkapyörä(klikkaa nimimerkkiä, siellä se näkyy) Kesän aikana kertyi mittariin n. 5000km kun työ vähän haittas ajamista. :D
      Nyt tämän talven projektina on huolto XJ:hin, istuimeen uusi verhoilu, vilkut vaihtoon, uudet renkaat ja myyntiin. Tilalle on tulossa -92 FJ1200. Tämä sen vuoksi että 750:sen tehot ei tahdo omasta mielestäni enää riittää kaksi päällä reissatessa. ( 3 laukkua takana ja 1 tankin päällä)
      Tämä on vaan minun tarina, tervehdin kyllä jos tien päällä kohdataan.

    • malper

      Itsellä sama tilanne takana pari vuotta sitten.
      Nuorena omistin pyörän, sitten tuli perhe, asuntovelat ym.
      Nyt nelikymppisenä 25v edellisestä pyöräkokemuksesta kokeilin kaverin pyörää ja jäin heti taas koukkuun.
      No siitä pyörää ostamaan, ensin hommasin halvan vm. 86 fj 1200:n jolla ajoin vajaa 10 tkm.
      Nälkä kasvaa syödessä niinpä viime kesänä vaihtui pyörä, nyt alla Suzuki 1300 Hayabusa vm 2000.

      Vaimo innostui harrastukseen vaikka on aina "pelännyt" pyöriä.
      Toisena iltana kysyi josko voisin ajeluttaa hieman ja siitä sekin lähti. Nyt ensimmäisenä lähdössä istumaan taakse jos vain on suunnitelmissakaan ajella.

      Itselle ratkaisu oli oikea, takana nyt 25 tkm ja ensi kesänä tulee rutkasti lisää.
      Meille tuonut paljon yhteistä vapaa aikaa ja itseäni "nuorentanut" todella huimasti.
      Kahvaa kääntäessä vuodet karisee samassa suhteessa kiihdytyksen kanssa... ;)

      Ehkä kuitenkin suosittelisin kokeilemaan ensi vaikka jonkun tutun pyörälä tai ainakin ostamaan halvan pyörän ensimmäiseksi.
      Ei tulisi ainakaan taloudellisia tappioita jos kipinä ei jostain syystä sytykään uudelleen pyöräilyyn.
      Toinen tärkeä seikka mielestäni olisi saada mahdollinen puoliso mukaan harrastukseen, silloin siitä saa irti todella paljon enemmän.
      Ei ole kotona pelkäämässä ajatko kolarin yms...

      Joten rohkeasti vain liikkeelle, elämme vain kerran ja sittenpähän on kokeiltu sekin eikä vaivaa mieltä eläkevaarina kiikkustuolissa istuessa.

      Turvallisia ja nuorentavia kilometrejä.

      Pertsa

    • semio

      että pyörätöntä aikaa oli yli 30 vuotta ennenkuin hinku iski uudelleen. Lopullisen sysäyksen antoivat vierailut mp-liikkeiden koeajopäivillä. Sen jälkeen se oli menoa. Tuli sitten ostettua oma customi ynnä kaikki ajovarusteet kupolista kantapäähän, enkä ole hetkeäkään katunut. Nyt on pyörällä ajeltu jo 4 kesää ja on ollut tosi makeeta aikaa. Joten, jos susta siltä tuntuu, että nyt olisi oikea aika aloittaa, niin älä hemmetissä enää ihmettele sen asian kanssa vaan pistä toimeksi. Ettei sitten vanhana kaduttais.

      • DL-650

        jo pitkään, että aloitan uudestaan.
        Työn takia auto, asunto ja lapset veivät uskomattoman äkkiä 25 vuotta.
        Kaksi kesää sitten aloin uudestaan Suzuki
        250 ts:llä.
        Vaimo ei ollut koskaan ollut pyörän päällä.
        Kerran pyysin ajelulle ja siitä se alkoi.
        Oli se vekkulia viedä häntä endurolla isommilla teillä.
        Oli oikeestaan pakko hommata isompi pyörä.
        Syksyn tutkin vaihtoehtoja ja päädyin Suzuki DL-650 V-Strom;miin.
        Mutta pitipä olla helppo siirtyä "vaikeasti" ajettavasta kunnon pyörään.
        Luin arvosteluja tuuli pyörteistä, isosta koosta, yms.
        Ne eivät koske minua, pyörä on kuin tehty minulle ja vaimolle sekä taka- ja sivulaukuille.
        Tehot riittää matka-ajoon kiitettävästi täydellä kuormalla.
        Näin jälkeenpäin ajatellen oli oikein aloittaa uudestaan 250 kuutioisella.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1528
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      802
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      717
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      710
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      686
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      644
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe