Nämä Linuxin vaikeuden ja sen käytönoppimisen vaikeuden valittajat taitavat olla niitä mulle-heti-kaikki-tyyppejä. Eli ihmisiä, jotka eivät ole valmiita näkemään minkään asian eteen mitään vaivaa vaan kaikki pitäisi langeta kuin manulle illallinen. He luulevat, että omakotitalon voi rakentaa 10 minuutissa, koska Remontti-Reiskakin tekee niin telkkarissa yhden ohjelman aikana.
Kaikki me, jotka olemme olleet alalla jo C64/VIC20/Spectrumin ajoista varmaan muistamme, kun ensimmäisen kerran törmäsimme Windowsiin, ettei kukaan ollut seppä syntyessään. Sen opiskelu vaatii aikansa etenkin, jos halusi rukata boottia niin, että pystyi mm. pelaamaan DOS-pelejä. Siirtyminen Win95 vaatii taas oman aikansa ennenkuin pystyi hallitsemaan konetta. Eikä tuohon aikaan edes ollut nettiä, josta hakea apua ja tietoa. Kaikki oli luettava kirjoista/selvitettävä itse/kyseltävä kavereilta. Kuitenkin harjoittelu teki mestarin ja siirtyminen Win98 ja XP:hen ei enää ollut niin suuri kynnys.
Nyt nämä omasta mielestään Windowsin jollakin tavalla hallitsevat valittajat luulevat, että kun saa asennettua Linuxin koneelleen, niin sen käyttö pitäisi hallita heti. Ja jos taustakuvaa ei osaakaan heti muuttaa, niin alkaa valitus että "voi voi, kun tää Linuksi on niin vaikee..." Sen sijaan, että itse tutkimalla tai netistä apua hakemalla selvittäisi mahdolliset ongelmatilanteet. Itse olen käyttänyt Linuxia nyt "pääkäyttiksenä" n. 4 vuotta ja enkä kiellä että se alussa tuntui hankalalta, koska olin elänyt Windows-maailmassa lähes 20 vuotta(Monissa asioissa joudun vieläkin turvautumaan apuun esim. täällä Suomi24-palstalla). Mutta antaako se syyn sanoa, että Linux vaikea, koska asiat eivät ole samoilla paikoilla kuin Windows-työpöydällä tai -valikoissa? Kyseessähän on tyystin eri järjestelmä kuin Windows. Ei kait siltä voida siis odottaa, että kun tämä tehdään Windowsissa näin, niin se on jokin yleinen standardi ja kaikissa muissakin käyttiksissä se pitää tehdä samoin?
Olen sitä mieltä, että lopettakaa valitus ja perehtykää siihen Linuxiin käyttäen apuna kirjoja/nettiä/omia harmaita aivosoluja. Ja unohtakaa se että Windows olisi joku standardi, vaan että asiat voidaan tehdä erilailla(Linuxin ja Windowsin paremmuuteen en ota kantaa. Itse olen valintani tehnyt omien kriiterieni pohjalta siitä, mikä on hyvä ja mikä vähemmän hyvä, ei siis huono). Muistakaa: Uuden asian opiskelu vie enemmänkin kuin 5 minuuttia! Kärsivällisyyttä uuden opiskeluun.
Mielipide Linuxin vaikeudesta...
3
392
Vastaukset
mainio tuo kirjoituksesi! Juuri tuo, että Windows hahmotetaan "standardiksi", on se helkutin kompastuskivi. Tietokone = Windows, on valtaväestön näkemys.
Joo, olihan siinä asiaa. Mun mielestä tämä oli kanssa varsin osuvasti sanottu:
"Itse olen valintani tehnyt omien kriiterieni pohjalta siitä, mikä on hyvä ja mikä vähemmän hyvä, ei siis huono"
- mie.
Itse olen käyttänyt Winukkoja aina Win95:sta lähtien, sitä ennen kouluissa tuli käyteltyä Win 3.11 ja kotona oli Atari ST, millä aloittelin. Linuxejakin on tullut kokeiltua, mutta ei viime vuosina enään. Itse siirryin Windows Vistasta Maciin ja kumma, ettei tämä OSX ole vaikea, vaikka tätä vasta puoli vuotta olen käytellyt? Paljon helpompi ja mukavampi käyttis kuin Windows ikinä ollutkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1093233Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2482046Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois631974- 1361869
Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641382- 961285
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻931247- 611205
- 591177
- 701063