Toyota Corona Mark 1 1972-73

Synnevin tytär

Tietäisikö joku, mitä Toyota Corona Mark 1 maksoi vuosina 1972-73 tai että mistä tiedot voisi penkoa. Olen löytänyt tiedot Mark 2:een,joita on ollut kahta mallia: hinnat v.-73 23900mk ja 28900mk. Millähän tavalla Mark 1 poikkeaa näistä malleista, ja mihinkän hintahaarukkaan se asettuisi?

17

3276

    Vastaukset

    • Mark II oli saatavana kahdella moottori vaihtoehdolla. 2,0 nelonen tai 2,3 kutonen, molemmissa oli ketjukäyttöinen kannen yläpuolinen nokka-akseli ja hinnat olivat n. 24 - 28000 mk
      Mark I perustui ns. "juustohöylä" Coronaan ja siinä oli muistaakseni 1,6 työntötanko nelonen jota myös käytettiin ensimmäisissä bensa HiAce:sa ja hinnaksi arvioisin senaikaista rahaa noin 15 - 17000 mk
      Markit olivat varsinaisia "umpirautoja" siis eivät murentuneet käsiin kuten eräät muut merkit ja olivat suhteellisen helppoja korjata, jos niihin nyt sitten jotain vikaa sattui tulemaan.

    • MK II 28.900 mk, 6-kone 2,3 115 hv. Tämä kuten 2.0 nelkkukin olivat peräisin isommasta autosta eli Crownista. Nopeutta kehitti 170 eli pärjäsi hyvin senaikaisille vastaavanhintaisille eurooppalaisille, vaikka ajo-ominaisuuksissa antoikin tasoitusta.
      Mark I oli kuitenkin nelkku ja koneet pienempiä.
      Taisi olla samanlaisia myllyjä kuin Carinalla eli 1588 cm3 102 hv, huiput n.165 km/h. Carina maksoi 17.700 mk ja -74 19.950, joten Mark I jääneen tuohon 20-24 tmk. Juuri kysymääsi vuosimallia en löytänyt.
      Mark II -74 2.0 113 hv nelkku ja hintaa 26.220.
      (tiedot TM vuosilta 72-74)

    • Hinnoista en tiedä, mutta kavereilla oli useampia laatikkomalleja ja Mark I:siä, joilla tuli poltettua teinien bensarahat ympäri Suomea joskus 80-luvun alkupuolella. Mark I perustui tekniikaltaan aiempaan laatikkomalliin, tuli muistaakseni markkinoille -71 2R 1500 cc tappikoneella, -73 -malliin tuli 12R 1600 cc vastaava, muistaakseni molemmat moottorit olivat kolmella runkolaakerilla, kone oli kantta myöden vankkaa valurautaa ja akselitiivisteinä oli stefojen sijasta jotain viltintöhkää. Molempia moottoreita käytettiin pakuissakin. Coronan etuakselisto oli täynnä rasvanippoja, tukivarsien laakerointi oli hoidettu metalliheloilla kumipuslien sijaan kuten vanhassa Hi-Acessa ja säännöllisesti rasvattuna etuakselisto oli lähes ikuinen. Alustan ainoa ongelma oli takajousitus, jossa norralehti kului suhteellisen nopeasti kuopalle seuraavan lehden pään kohdalta ja auton takapää valahti luonnottoman alas. Ajettavuus oli samanikäiseen Corollaan/Carinaan verrattuna paljon tasapainoisempaa ja autolla pääsi talvellakin liikkeelle. Lämmityslaite oli tuon ajan mittapuulla melkoisen tehokas, auto oli kuin sauna verrattuna moneen vastaavaan euroon. Kori vastusti ajan hammasta melko hyvin, tuolloisissa reilun 10-vuotiaissa oli pohja yleensä ehjä ja ruostetta oli vain takakaarissa, joissa oli joku vilttitäyte edistämässä happanemista. Mark I:n tarina taisi loppua vuosimalliin -73. Vanhemmissa malleissa oli täyspunaiset takavalot ja suora maski, uudemmissa oranssit takavilkut ja maski oli keskeltä ulompana. Muistaakseni konepelleissäkin oli jotain eroa, mutta peruskori oli aina samanlainen.

      Vanhempi Corona Mark II oli tuotannossa jo 60-luvun lopulla, koneena oli yleensä 1,9 -litrainen nelonen ja kori oli risteytys laatikkomallia ja Mark I:stä. Muistaakseni -72 tai -73 tuli isompi kori ja mallimerkinnäksi jäi Suomessa pelkkä Mark II, koneena oli usein M-sarjan öljynkiertohäiriöinen 2,3 -litrainen. Tuohon malliin sopii kuitenkin lähestulkoon kone kuin kone joten auto olisi sinällään pelastamisen arvoinen, jos sellainen vain jossain sattuu vielä olemaan. 2,8-litrainen Super Saloonin kutvonen voisi olla mukava lähtökohta...

    • Kiitos kaikille viestiini vastanneille. En saanut kuitenkaan apua perintöhommiin. Olisi pitänyt tietää v. 72/ 73 Toyota Corona Mark 1:n hinta.

      • Kirjastoon ja Tekniikan Maailmat pinoon.


    • Omistan Toyota mark2 vuodelta 1971, mutta rekisteriröity vasta 2.1.1972. Toyotaliike ei antanut autoa ulos kuin vasta -72. Auton malli on RT-62 moottorin koko on 1900. Edellinen omistaja on pitänyt kirjaa mitä autoon on ostettu ja milloin, olen jatkanut kirjan pitämistä myös. Kirjasta löytyy auton hinta 16990 mk 520 mk rekisteröinti.


      • Itselläni tällä hetkellä omistuksessa alkuperäis osista oma tekoisesti rakennettu malli Toyota mark 2 kaksi ovinen takavetoinen malli. väri punainen. Koriin tullut pari lommoa ja vasen takaosa tarvitsisi uuden punaisen maalin. Tällä hetkellä kiinnoista mahdollisesti kysellä paljonko ihmiset olisivat valmiita tarjoamaan.


      • Kehukaa nyt pirusti, ostin juuri viimeistä huutoa olevan juustohöylän eikä maksanut paljon, -70 mallinen. Laitan siitä museoauton ihan piruuttani, vaikka en ikinä tarvitsisi. Perkules joo kromiosat hyvät. ruostevauriotkin aika vähäiset, latolöytö. Takapää vaati hiukan peltiä ja muu 1500-2000€ lisää panostusta. Elämäni toinen Toyota eka oli saippuarasia corolla. Parasta ovat kromiosat ja ALKUPRÄISET mustapohjaiset kilvet.
        Tokkopa saamme ensikesän tapaamisiin.


    • Juustohöylää on tutkittu. Kyllä sen ehkä 2015 kesäksi voisi saada vanhaan mallinsa. Työtä on paljon ja aikaa vähän, kun muutakin hommaa "toivottavasti" ensi talvena on. Hyvää yksinkertaista tekniikkaa. Peltityöt ja maalaus on suurin haaste, no ei näytä sekään kovin pahalta. Kromeja vähän on jo kokeiltu hyvää tekoa ovat ja tod. näk. ei tarvitse mitään osia uusia. Voidaan selvitä suhteellisen vähällä. Auto itsessään on,kuin metusalemi, kaikki toimii. Miksi ihminen ostaa lisää työtä???????

    • Minä tiedän. Ostin vm 1973 Mark 1:sen 10 vuotta sitten ja dokumenttien mukana tuli auton alkuperäinen ostokuitti. Auton hinta oli ollut 18040 mk ja siihen päälle talvirenkaat 400 mk eli yhteensä 18440 mk. Harmi vaan, että tämä tieto tulee 10v myöhässä.

      • Meillä oli ensimmäinen auto juustohöylä RT-40:kö oli tyyppi.
        Mark 2 kutoskoneella on myös ollut.
        No toijotalla ajetaan edelleen, ei ole merkki vaihtunut kertaakaa.
        Hitsi mulla on orkkis ke-20, ostokuitit ja kaikki alkuperästä mitään amisviritelmiä ei ole, jaksais joskus innostua puhaltelemaan ajokuntoon.


    • Mark 1 oli halvempi versio. Siinä oli erilainen etumaski ja pienempi moottori. 1500 cm 3.
      Hinta vuonna 1971 Savonlinnassa oli 13800 markkaa. Inflaatio laukkasi 70- luvulla eri malliin kuin nykyisin. Kilpailukyvyn säilyminen vientimarkkinoilla näet hoidettiin devalvoimalla markka säännöllisesti joka kevät.

      • Mark 1 oli alunperin 1500 cc 2R moottorilla, mutta viimeisiin tuli 1600cc 12R, jossa oli muistaakseni 80 voiman tunnetta.

        Mark 1 ja 2 olivat ihan eri autoja tehtaan päässä, Korpivaara sekoitti ne keskenään.

        Hyvä puoli molemmissa on R-sarjan moottorikiinnikkeet. Legendaarinen 18R-G menee heittämällä pellin alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vuosi Tinderissä oli järkytys

      Ei mikään ihme. Tinder on ihan syvältä. https://yle.fi/uutiset/3-11212319
      Sinkut
      148
      7778
    2. Tietäisittepä

      Mitä meidänkin työpaikalla varatut touhaavat työpäivän aikana... Kesken työpäivän ottavat vapaata pari tuntia että puolisot luulevat olevan töissä ja
      Uskottomuus
      60
      2469
    3. Maisa perhelomalla Levillä

      Mikko ilmestyi myös Leville odottamatta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ystavanpaivana-avioitunut-maisa-torppa-koki-romanttisen-yllatyksen-per
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1423
    4. Haavisto aikoo jatkaa

      ulkoministerinä ri­ko­se­päi­lyis­tä huolimatta https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pekka-haavisto-kommentoi-esitutkintapyyntoa-aikoo-jatkaa-ulkomin
      Maailman menoa
      122
      1253