Suupielessä haava ja kielessä halkeamia

Nektar

Mulla on ollut noin pari viikkoa kielessä sellainen tunne, kuin oisin polttanut sen. Monet hedelmät ja marjat ja juomat kirveltää sitä. Siinä näyttää olevan syviä halkeamia. Myös suupieleen tuli pari päivää sitten haavauma.

Onko kellään ollut samaa? Selviskö, mikä oli syynä? Epäilen, että kyse jostain ruoka-allergiasta tai vitamiinin puutoksesta. Kova työ vain alkaa testaa niin, että karsin jonku ruuan pois. Olen nyt syömättä marjoja ja sitrushedelmiä aluks...

Syön vitamiineja: sinkkiä maksimiannoksen päivässä ja b-vitamin strongia (minulla on keliakia), C-vitamiinia, magnesiumia ja kalkkia.

6

9827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AHS

Syötkö muuten tomaatteja ? Olen itse allerginen tomaateille ja ne aiheuttaa kieleen haavoja:(

• Nektar

Kiitti vastauksesta! Kesällä mun tuli syötyä paljon tomaatteja mutta nyt ei varmaan kuukauteen ainakaan. Muistelen, että jos syön paljon raakoja tomaatteja, nekin tekee vähän kirvelyä kieleen. En vaan ole silloin katsonut, miltä suussa näyttää...

Olen syönyt joka päivä pakastemansikoita tai -vadelmia ja hedelmiä (mandariinia tai omenia), ja oon pureskellu hedelmäxylitolipurkkaa monta palaa. Mietin myös, jos syyllinen ois uusi suuvesi, SB12, joka on kirveltänyt kieltä?

Kyllä tää kai jotain allergiaa on, mut toi haavauma suunpielessä viittais kai vitamiininpuutokseen. Pitää jatkaa tutkimuksia.

• Nimetön
        Nektar kirjoitti:

Kiitti vastauksesta! Kesällä mun tuli syötyä paljon tomaatteja mutta nyt ei varmaan kuukauteen ainakaan. Muistelen, että jos syön paljon raakoja tomaatteja, nekin tekee vähän kirvelyä kieleen. En vaan ole silloin katsonut, miltä suussa näyttää...

Olen syönyt joka päivä pakastemansikoita tai -vadelmia ja hedelmiä (mandariinia tai omenia), ja oon pureskellu hedelmäxylitolipurkkaa monta palaa. Mietin myös, jos syyllinen ois uusi suuvesi, SB12, joka on kirveltänyt kieltä?

Kyllä tää kai jotain allergiaa on, mut toi haavauma suunpielessä viittais kai vitamiininpuutokseen. Pitää jatkaa tutkimuksia.

suun hiivatulehdukseen.ensin tuli mieleen b vitamiinin puutos mutta kun kerta jo syöt sitä niin tuli mieleen tämä hiiva.se voi myös aiheuttaa ko. kirvelyä suussa

• Nektar
        Nimetön kirjoitti:

suun hiivatulehdukseen.ensin tuli mieleen b vitamiinin puutos mutta kun kerta jo syöt sitä niin tuli mieleen tämä hiiva.se voi myös aiheuttaa ko. kirvelyä suussa

Kiitos vastanneille. Syy taisi nyt löytyä. Mun yks kaveri valitti, että sillä on molemmat suupielet auki. Se kerto, et alko käyttää suuvettä, joka on aika stydiä (SB 12). Sitähän mäkin olen vähän aikaa käyttänyt. Nyt olen pitäny siinä taukoa ja valittamani oireet katos.

• "kieli tulessa"
        Nektar kirjoitti:

Kiitos vastanneille. Syy taisi nyt löytyä. Mun yks kaveri valitti, että sillä on molemmat suupielet auki. Se kerto, et alko käyttää suuvettä, joka on aika stydiä (SB 12). Sitähän mäkin olen vähän aikaa käyttänyt. Nyt olen pitäny siinä taukoa ja valittamani oireet katos.

Minulla samanlaisia oireita. Kieli tuli kipeäksi ja haavaumia vajaan viikon SB12 käytön jälkeen. Sen jälkeen kieli tuli keskeltä kiiltäväksi ja kirkkaan punaiseksi. Nyt polttava tunne kielessä jatkunut n 3vrk.
        Kauanko kesti ennenkuin oireesi hävisivät suuveden käytön lopettamisen jälkeen? Lopetin itse tänään suuveden käytön ja todella toivon että oireet häviäisivät nopeasti.

• Nektar
        "kieli tulessa" kirjoitti:

Minulla samanlaisia oireita. Kieli tuli kipeäksi ja haavaumia vajaan viikon SB12 käytön jälkeen. Sen jälkeen kieli tuli keskeltä kiiltäväksi ja kirkkaan punaiseksi. Nyt polttava tunne kielessä jatkunut n 3vrk.
        Kauanko kesti ennenkuin oireesi hävisivät suuveden käytön lopettamisen jälkeen? Lopetin itse tänään suuveden käytön ja todella toivon että oireet häviäisivät nopeasti.

Helpotti jo parissa päivässä. Tosin kieli ei taida olla vieläkään aivan kunnossa, mutta lähes normaali jo kuitenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      157
      2558
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe