Hackmanin Eräpuukko ns. Vietnamin puukko

viljami75

Olisi myynnissä tuollainen erikoisuus. Muutama tuhat valmistettu, hyvässä kunnossa, vain vähän naarmuja kädensijan metalliosissa ja kolhuja perässä. Terä todella hyvässä kunnossa. Tuppikin löytyy.

Puukko on siis ns. eloonjäämisveitsi, sellainen "rambo-puukon" näköinen, nahkaisella tupella ja kädensija on myös nahalla päällystetty. Tehty n. vuonna 1970. Saa tarjota.

Tuossa kuva, tosin puukko ei ole juuri tämä yksilö:
http://www.usmilitaryknives.com/images/hackman.jpg

Muuten ihan sama mutta omasssa tupessa on kotelo teroituskivelle ja hihnat alapäässä reiteen kiinnitystä varten. Perässähän on aukiruuvattava korkki ja sisällä voi pitää jotain pientä krääsää. Omassa puukossani on aikoinaan pidetty esim. votkaa eräreissuilla. :) Ei ole käytetty veistä pariin kymmyneen vuoteen.

24

9408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kehtaisitko ottaa kuvia kyseisestä veitsestä ja lähettää ne sähköpostiini?

      Mieleni tekisi tarjota 100 euroa, mutta haluan varmuuden veitsen kunnosta.

      • viljami75

        100 euroa ei riitä mutta siitä on hyvä lähteä. Kuvia voin lähettää mutta hinta pyörii siellä 300-500 euron paikkeilla ja se on vielä halpa. Mitä olen netistä nähnyt tätä veistä myynnnissä(erittäin harvinaista), hinnat on ollut jopa 1000 euroa.


      • viljami75 kirjoitti:

        100 euroa ei riitä mutta siitä on hyvä lähteä. Kuvia voin lähettää mutta hinta pyörii siellä 300-500 euron paikkeilla ja se on vielä halpa. Mitä olen netistä nähnyt tätä veistä myynnnissä(erittäin harvinaista), hinnat on ollut jopa 1000 euroa.

        Taidan olla nuuka mies ja nähdä kaikki käyttöesineinä.

        Vastakin tarjosin 2000 euroa aseesta, joka ei ollut vaihtanut omistajaa vielä 8000 euron tarjouksesta.

        Onnea myyntiin, meikäläinen taitaa passata.


      • aisaaa
        viljami75 kirjoitti:

        100 euroa ei riitä mutta siitä on hyvä lähteä. Kuvia voin lähettää mutta hinta pyörii siellä 300-500 euron paikkeilla ja se on vielä halpa. Mitä olen netistä nähnyt tätä veistä myynnnissä(erittäin harvinaista), hinnat on ollut jopa 1000 euroa.

        eikai ole niin pöljää joka maksaa nuin paljo. mutta saahan sitä pyytää


    • näitähän on

      Vähän joka ukko näitä aikanaan kosken tehtailta "sai". Esimiehet ja työnjohtajat kai eniten "hankki".

      Ei todellakaan ole harvinaisuus. Moni ei vaan ilkeä myöntää omistavansa, kun paljastuu heti mistä on peräisin.

      Sama asia kuin hotellien pyyhkeet.

      ps1.mulla on kaksi

      ps2.kannattaa varoa jäljitelmätuppeja!

      • sama ku yllä

        Vanhaan aikaan noista maksettiin maksimi 500mk. Yleensä 200-300 mk.


      • alkup kirjoittaja
        sama ku yllä kirjoitti:

        Vanhaan aikaan noista maksettiin maksimi 500mk. Yleensä 200-300 mk.

        Saatettiin maksaakin mutta nyt siitä saa enemmän. Myin tämän puukon 320 euroon. Yhdysvalloissa maksavat hyväkuntoisista euroissa jopa viittäsataakin. En vain pistänyt ebayhyn mainosta koska epäilen teräaseiden lähettämistä sinnepäin maailmaa. Tulli voipi korjata talteen.

        Niin ja jopa brasialaisista Eräpuukon kopioista(kevyempi ja hieman sirompi) saa 100-200 dollaria ebayssa.

        Siinä korjaan alkuperäistä kirjoitusta että käytetyn hinta on selvästi alle 500, paljolti kunnosta riippuen. Mun oli kerran tai kaksi teroitettu, vähän kädensija kolhiintunut ja alkuperäisellä tupella.


      • tuppioriginaali

        Jäljitelmätuppi? Mistyä erottaa alkuperäisen?


      • Anonyymi

        Olet varsinainen puhtaaksi valehtelija !


    • Puukkokeräilijä

      Vietnam puukko oli tarkoitus tehdä amerikkalaisille sotilaille selviytymispuukoksi.
      Tilaus oli 5000 kpl, mutta yhtään puukkoa, malleja lukuun ottamatta ei toimitettu tilaajalle. Valmistusteknisesti sen vaikeusaste oli niin vaativa että toimitus aika myöhätyin niin paljon että tilaaja perui tilauksen.
      Puukkoja myytiin suomessa kerääjille ja myös suomen armeijan kurssi puukoiksi.
      Kaiken kaikkiaan puukkja on valmistettu noin 7500 kpl;tta koska varastossa oli osia varattu lisä tilauksia varten.
      Tänään käyttämätön puukko on harvinaisuus, itse teroittajan pilasi niitä.
      Tämä on ehkä ainoa totuus tuosta puukosta koska olen ollut itse valmistamassa niitä.

      • 454Rules

        Mielenkiintoisia nuo valmistusmäärät jotka kerroit Puukkokeräilijä. Itse omistan noin 400 erillaista puukkoa mm. 2 kpl noita vietnam puukkoja...... Jos kerran olet ollut valmistamassa noita niin voitko vahvistaa onko se tupen kyljessä olevaan taskuun suunniteltu alunpitäen teroituskivi, vai kompassi, ja onko puukon kahvan säilytystilassa ollut mitä alunperin ?

        Kiinnostuneena vastaustasi odottamaan jääden.....


      • Hackman1
        454Rules kirjoitti:

        Mielenkiintoisia nuo valmistusmäärät jotka kerroit Puukkokeräilijä. Itse omistan noin 400 erillaista puukkoa mm. 2 kpl noita vietnam puukkoja...... Jos kerran olet ollut valmistamassa noita niin voitko vahvistaa onko se tupen kyljessä olevaan taskuun suunniteltu alunpitäen teroituskivi, vai kompassi, ja onko puukon kahvan säilytystilassa ollut mitä alunperin ?

        Kiinnostuneena vastaustasi odottamaan jääden.....

        Teroituskivi, kompassi piti tulla kahvatulppaan.


      • Olli
        454Rules kirjoitti:

        Mielenkiintoisia nuo valmistusmäärät jotka kerroit Puukkokeräilijä. Itse omistan noin 400 erillaista puukkoa mm. 2 kpl noita vietnam puukkoja...... Jos kerran olet ollut valmistamassa noita niin voitko vahvistaa onko se tupen kyljessä olevaan taskuun suunniteltu alunpitäen teroituskivi, vai kompassi, ja onko puukon kahvan säilytystilassa ollut mitä alunperin ?

        Kiinnostuneena vastaustasi odottamaan jääden.....

        Itselläni on appiukkovainaaltani saama Vietnam-puukko. Hän oli Sorsakosken tehtailla töissä ja puukko oli aikoinaan sieltä hankittu. Puukkoni on tupellinen ja käyttämätön. Kahvassa oleva säilytystila oli tarkoitettu hänen kertomansa mukaan myrkkyampullia varten. Jos joutuisi vangiksi niin voisi ottaa sen itselleen käyttöön lopullistaratkaisua varten. Olisin kyllä valmis myymään nyt puukkoni.


      • Laita myyntiin
        Olli kirjoitti:

        Itselläni on appiukkovainaaltani saama Vietnam-puukko. Hän oli Sorsakosken tehtailla töissä ja puukko oli aikoinaan sieltä hankittu. Puukkoni on tupellinen ja käyttämätön. Kahvassa oleva säilytystila oli tarkoitettu hänen kertomansa mukaan myrkkyampullia varten. Jos joutuisi vangiksi niin voisi ottaa sen itselleen käyttöön lopullistaratkaisua varten. Olisin kyllä valmis myymään nyt puukkoni.

        HUUTO.NETtiin.
        Sieltä se löytyy helposti ja oikeaa ostajakuntaa on.
        Täällä on enemmän vaan paskanpuhujia.


      • Olli
        Laita myyntiin kirjoitti:

        HUUTO.NETtiin.
        Sieltä se löytyy helposti ja oikeaa ostajakuntaa on.
        Täällä on enemmän vaan paskanpuhujia.

        Oletko seurannut, paljonko tästä Vietnam-puukosta voisi saada?


      • Viimeksi kun
        Olli kirjoitti:

        Oletko seurannut, paljonko tästä Vietnam-puukosta voisi saada?

        HUUDOssa näin, niin hinta oli siinä 300 hujakoilla.

        Riippuu tietysti puukon kunnosta ja siitä, miten "kiihkeä" ostaja on.
        Jossain päin maailmaa voi olla kalliimpikin.


      • Puukkokeräilijä

        Siihen sivukoteloonoli tarkoitus laittaa kompassi ja kahvan sisään mm; kirurkin veitsi, ritsan tarpeet. Kopioita valmistetaan Brasiliassajotka ovat huonolaatuisia.


      • Juhostiina
        Olli kirjoitti:

        Oletko seurannut, paljonko tästä Vietnam-puukosta voisi saada?

        Kolome kuukaatta ehoalasta !


      • Ahama
        454Rules kirjoitti:

        Mielenkiintoisia nuo valmistusmäärät jotka kerroit Puukkokeräilijä. Itse omistan noin 400 erillaista puukkoa mm. 2 kpl noita vietnam puukkoja...... Jos kerran olet ollut valmistamassa noita niin voitko vahvistaa onko se tupen kyljessä olevaan taskuun suunniteltu alunpitäen teroituskivi, vai kompassi, ja onko puukon kahvan säilytystilassa ollut mitä alunperin ?

        Kiinnostuneena vastaustasi odottamaan jääden.....

        Moi minä olen koonnut muutaman erän noita puukkoja. Se terä on kiinnitetty kahvaan sisältä 5mm rst kuusiokolo ruuvilla, silikonimassaa välissä ja korkissa o-rengas tiiviste. Sen tilan piti olla vesitiivis ja sisältää selviytymispakkaus. Sen sisältöä en tiedä.
        Ahma


      • Anonyymi
        Juhostiina kirjoitti:

        Kolome kuukaatta ehoalasta !

        Viistoista minnuuttia etumatkaa.


    • JKH1

      Terve! Olisin kiinnostunut Olli ostamaan puukkosi. Laitatko sähköposti osoitteen niin otan välittömästi yhteyttä.

    • Anonyymi

      Termit kuntoon varsinkin teillä, jotka annatte ymmärtää olevinanne keräilijöitä tai jonkinsortin "asiantuntijoita"! Tuo EI ole puukko, vaan veitsi. Puukolle on ihan oma määritelmänsä suomalaisien teräkalujen kulttuurissa ja historiassa. Voidaan puhua veitsestä, taisteluveitsestä, sotilasveitsestä, eräveitsestä, selviytymisveitsestä, tai vaikka Vietnam- veitsestä, mutta puukko tuo EI ole. Itse käyttäisin sanaa taisteluveitsi keihäänkärkimäisen (spearpoint) terän kärjen sekä terän suuren rakennevahvuuden/paksuuden vuoksi. Joka tapauksessa veitsenä kyseinen esine on erittäin huono. Terä on karkaistu liian kovaksi, tai karkaisu on muuten epäonnistunut ja näin ollen sitkeys puuttuu. Eli terästä lohkeilee todella helposti palasia. Lisäksi todelliseen eräkäyttöön aivan liian kömpelö ja paksuteräinen murikka.
      Joka tapauksessa hieno keräilyesine ja pieni palanen maailman historiaa. Itseltäni myös kyseinen VEITSI (ei puukko) löytyy, mutta harmi kyllä, isäukko on sen nuorena miehenä tärvellyt vaellusreissullaan lyödessään tervaskannosta paloja/kiehisiä, jolloin ko. veitsen liian kovaksi karkaistu terä on päässyt monesta kohtaa lohkeilemaan.

      • Anonyymi

        Eikö sinun olisi kannattanut alkaa uusi keskustelu eikä kaivaa tätä ikivanhaa ketjua esille. Nuo määritelmäsi ovat kyllä varsin päteviä.


    • Anonyymi

      Kolmen vartin vodka pullo sopii kahvaan hyvin !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe