Mikä siinä on kun projektien aikataulut epäonnistuvat toistamiseen. Syyttääkkö projektipääliköitä, koodaajia, asiakasta, prosesseja, testaajia, ylläpitoa, johtoa vai mitä??
Projektien aikataulut kusee
30
2198
Vastaukset
- ruudinkeksijä
Voisiko vika olla aikatauluissa?
- fgdggdf
Niinpä niin, syyllisen löytäminen on Suomalaisessa kulttuurissa tärkeämpää kuin asian korjaaminen.....
IT-kulttuurin vika: kun asiakas pitää itsestäänselvänä jo sovittujen parametrien ja ominaisuuksien muuttelua tyyliin "No eihän tähän pikkujuttuun niin kauaa mene" ja perinteisesti muutenkin ollaan totuttu siihen, että urakka kusee, ei projektipäällikkökään jaksa tehdä aikatauluja lähellekään realistisia arvioita.
Se myöhästyy, so what?!- huhuu??
Eikö projektipäällikön aikatauluarviot perustu koodareiden antamiin arvioihin?
Voisiko vika myös olla epäpätevissä suunnittelijoissa, jotka eivät osaa arvioida kuinka kauan jonkun toteutus kestää?- Raipppa
Ehkä speksit ovat niin huonot, että niistä ei pysty tekemään arviota? Ehkä projektipäällikkö ei hyväksy annettua realistista arviota, vaan laatii aikataulun optimistisen arvion mukaan? Ehkä asiakas muuttaa speksejä kesken projektin ja projektipäällikkö pelaa alkuperäisen aikataulun mukaan.
- Raipppa
Projektipäällikön vika. Eikös se hänen tehtävänsä ole koordinoida projektia ja siitä hän palkkansa saa? Projektipäällikkö voi sitten halutessaan valuttaa paskaa alaistensa niskaan.
- pp:n vastuu
jos aikataulu alkaa kusemaan niin on pyydettävä ja saatava lisäresursseja vaikka sitten vinkuintiasta, tosin silloin voi aikataulut venyä vaan lisää...
pp:n vietävä aikataulu-, resurssi- jne.ongelmat mm. esimiehensä ja projektiin osallistuvien tietoon, jotta niihin saadaan nopeasti korjaus eikä jäädä ihmetteleen tumput suorana. - kooteeämmä
pp:n vastuu kirjoitti:
jos aikataulu alkaa kusemaan niin on pyydettävä ja saatava lisäresursseja vaikka sitten vinkuintiasta, tosin silloin voi aikataulut venyä vaan lisää...
pp:n vietävä aikataulu-, resurssi- jne.ongelmat mm. esimiehensä ja projektiin osallistuvien tietoon, jotta niihin saadaan nopeasti korjaus eikä jäädä ihmetteleen tumput suorana.Vielä tuosta resurssien hankkimisesta. Yleensä projekteissa tuppaa se ydinporukka vaan tiivistymään loppua kohden ja lisäresuja ei saada mukaan tehokkaasti. Tämäkin on vain huomioitava jo projektia alottaessa, että ne lisäresut on perillä menosta ja voidaan oikeasti ottaa tuottavaan työhön.
- joten kaksi vastausta
Esitit todellisuudessa kaksi kysymystä:
1) miksi projektien aikataulut epäonnistuvat toistamiseen? ja
2) ketä syyttää?
Vastaukset ovat IT-projekteissa seuraavat:
1) myyntimiehet saavat bonuksensa myynnin mukaan täysin riippumatta siitä myivätkö he epärealistisen projektin vai eivät.
Joten projektit myydään aina sellaisella aikataululla jonka asiakas haluaa -> tämän jälkeen projektipäällikkö "sitoutuu" annettuun aikatauluun eli ryhtyy välittömästi katselemaan uutta duunia.
Keskijohto puolestaan saa bonuksensa sen mukaan miten paljon työntekijöitä se saa irtisanottua tai miten halvalla uusia palkataan täysin riippumatta siitä tuhoaako tällainen toiminta organisaation kyvyn tehdä projekteja enää missään aikataulussa saati sitten asiakkaalle luvatussa. Seuraukset: ks. edellä.
2) Projektipäällikköä. Määritelmän mukaisesti projektipäällikkö on se henkilö joka nimitetään projektin johtoon ottamaan vastuu tulevasta katastrofista jotta pikkupomot ja myyntitykit voivat jatkaa entiseen malliin.
Osaava projektipäällikkö (tai pitkissä projekteissa useita) ehtii karistaa firman pölyt jaloistaan ennen lopullista katastrofia mikä antaa syyttelyvaiheeseen nimetylle projektipäällikölle mahdollisuuden haukkua alkuperäisiä projektipäälliköitä ja siirtää vastuuta näiden harteille.- Raipppa
> Joten projektit myydään aina sellaisella aikataululla jonka asiakas haluaa
Harvinaisen totta tuo. Käytännössä asiakas ostaa aina halvimman projekin, joten tarjousvaiheessa heitetään aika optimistisia toteutusaikatauluja. Sitten toivotaan, että asiakas haluaa lisäkilkkeitä softaansa, mistä sitten revitään rahaa, kun asiakas on jo sitoutunut ohjelmistotoimittajaan. - ...
Paitsi Nokia-konsernin tapauksessa Nokia sanelee alihankkijalle, kuinka paljon projektiin laitetaan rahaa ja kuinka kauan se näin ollen kestää.
- kooteeämmä
Aikataulujen kuseminen on itsestään selvyys. Itse pistän yleensä projektiaikauluun sen 30% lisää sitten, kun se on tehty ja hyväksytty. Alkaa milestonet ja go-livet paukkumaan suht ajalleen. Huomannut, että kokemattomat projektipäälliköt eivät ota huomioon lomiakaan:
- kesä
- koulujen syys ja talvilomat (aikuiset matkoilla)
- jouluntienoo
Vuoden projektista nämä yksistään verottavat jo 2 kuukautta.- lomien aikataulut
ja tarvittaessa lomailijoiden varahenkilöiden aikataulut pitää olla selvillä aikataulua kasattaessa.
Jos projektipäällikkö pääsee mukaan sopimuksen tekemiseen, niin kuin olen itse päässyt, voi vaikuttaa paljon siihen tuleeko sanktioita vaiko ei. Olen tehnyt sidosryhmien kanssa tarkan riskienhallinta-osion projektisuunnitelmaan. Myös varahenkilöt on nimetty ja pidetty tietoisena siitä mitä projektissa tapahtuu - voihan avainhenkilötkin sairastua. Näin vältyn siltä, että oman organisaationi syyksi tulee asiakkaan viivästykset tai kolmannen osapuolen (asiakkaan alihankkija) viivästykset.
Projektipäällikön ei tarvitse ottaa niskaansa kaikkea paskaa, mitä asiakkaan omasta toiminnasta aiheutuu. Hyvät suunnitelmat ja muu dokumentaatio ovat projektipäällikön turvana.
Miksi muuten täällä haukutaan naispuolisia projektipäälliköitä?
- LNTNYKTMN
... JOS VAIKKA KOKEILIS JOTAIN MUUTA ALAA VÄHÄKS AIKAA.
- 17 vuotta alalla
eli vähän niin kuin ojaa kaivava apina, joka vaihdetaan aina lapioinnin hidastuessa.
Perimmäinen syy ongelmiin on alalla vallitsevat ei-ammattimaiset asenteet. Jätetään tekemättä tai vaatimatta seuraavia asioita: Uuden työntekijän perehdytys tehtäviin. Dokumentointi. Systemaattinen työskentelytapa.- sama kuin ed.
Eräs ilmiö on vielä alasta mitään tietämättömät pp:t mallia kävelevä katastrofi (pahimmat jostakin syystä yleensä naispuolisia).
- ....
näiden perusasioiden luulisi olevan hallussa, mutta eivätpä ne tunnu olevan missään projektissa.
- IT hemmo
dokumentointiin panostetaan 300% jottei tarvitse panostaa koulutukseen taikka systemaattiseen työskentelytapaan...
Nämä dokumentoijat ovat yleensä kokeneinta sakkia, eivätkä tasan kirjoita kaikkea paperille, siltä varalta, että tappiota tulee, mikäli kenkää tulee seuraavissa YT neuvotteluissa.
nimim. ex dokumentoija
ps. tappiota tulee
- tietysti
Projektipäällikön kuuluu saada aikaan yhteinen ymmärrys, mitä halutaan, siitä johdettava sitten arvio, kuinka kauan siihen menee. Olosuhteet voivat olla epäedulliset, asiakas olla haluton näkemään faktoja, alaiset kädettömiä,... mutta ainoa vaihtoehto on selvittää tosiasiat ja perustaa työ niihin, ja tarvittaessa käyttää niitä keskustelun pohjana mahdollisista muutostarpeista (esim. aikataulun nopeuttamiseksi). Siinä vaiheessa kun projektipäällikkö murtuu paineen alla ja alkaa feikata jotain aspektia tyydyttääkseen (tilapäisesti) jotain sidosryhmää, homma on takuuvarmasti menossa metsään.
Aina ei varmasti ole helppoa ja hauskaa, senpä vuoksi projektipäällikkönä ei pidä ollakaan mikään heittopussi vaan raudanluja ammattilainen, joka osaa myös myydä asiansa sidosryhmilleen. - on sellaista koheltamista
...
suunnittelu tarttis tehdä viimeisen päälle kuntoon ihan ensi alkuun omana projektina ja sen jälkeen toteutus ja testaus. mutta kun it kulien ja asiakkaan henkilöiden kiinnostus, osaaminen, aikapula aiheuttaa sen, että lähdetään soitellen sotaan, matkan varrella tehdessä sitten huomataan että ei se yks raportti tai xml-liittymä olekkaan mikään tosta vaan päivän homma; asiakas vetäisee yht'äkkiä hatusta: tohon liittymään tarttis vielä saada tämmöinen jutska; se on tosi tärkeä ja must, miksei se asiakas sitä hiffannut kertoa jo suunnittelua tehdessä? - sille vaan tulee asia mieleen joskus jonain päivänä, liekö syynä aikapula, kiinnostuksen puute vai mikä?
Tänä päivänä asiakkaat maksavat "melkein mitä vaan" siitä, että saavat jonkun it-härvelin nopeasti käyttöön, kvartaalitaloudessa on tärkeää se että investointi alkaisi tuottamaan mahdollisimman nopeasti (keskijohto ja tietohallintojohtaja pelle voi esitellä ylemmälle johdolle hienoja pp esityksiä, kuinka härveli xx alkaa takomaan rahaa/säästämään kustannuksia näin ja näin nopeasti)- The Rat
Kuvaamasi vesiputousmalli on suurimpia syitä projektien myöhästymiseen. Vaatimukset muuttuvat, se on fakta, eikä sille voi mitään. Niinpä aluksi tehty turhan tarkka suunnittelu on vain turhaa työtä, joskus jopa haitallista.
Vesiputousmalli otettiin käyttöön jenkkilässä joskus 70-luvulla. Puolustusvoimissa muistaakseni. Ja heitä ei oikein kiinnostanut se, että aikataulut ja budjetit paukkuivat ja lopputuloksena oli läjä paskaa... Ja sitten muut keksivät, että jos malli on tarpeeksi hyvä DoD:lle, kelpaa se meillekin.
Toki pieniä projekteja voi saada jopa onnistumaan vesiputousmallina, mutta se vaatii pätevät tekijät ja tiukkaa bisnestuntemusta. :) - IT hemmo
siinä kun selostetaan ympäripyöreästi mitä halutaan.
Niin se puuttuva ominaisuus lukee noissa ympäripyöreissä kohdissa.
Jos ette tee sitä samalla hinnalla niin oikeudessa tavataan =) - ...
Samaa sähläämistä ja säätämistä vuosikymmenestä toiseen. "Hienoja" menetelmiä ja tekniikoita kehitetään, mutta yhdelläkään firmalla ei ole varaa noudattaa niitä, eli siis toisin sanoen, yhdelläkään asiakkaalla ei ole varaa maksaa kunnolla tehdystä softasta.
Jos aikataulu tai työmääräarvio pettää, niin ensimmäiseksi aina tingitään laadusta, oli firmalla minkälaiset sertifikaatit tahansa.
Tästä syystä kehitettiin nämä Agile-menetelmät. Ketterästi vedetään hihasta mutu-pohjalta, ihan niin kuin isoisä ennenkin. - ...
The Rat kirjoitti:
Kuvaamasi vesiputousmalli on suurimpia syitä projektien myöhästymiseen. Vaatimukset muuttuvat, se on fakta, eikä sille voi mitään. Niinpä aluksi tehty turhan tarkka suunnittelu on vain turhaa työtä, joskus jopa haitallista.
Vesiputousmalli otettiin käyttöön jenkkilässä joskus 70-luvulla. Puolustusvoimissa muistaakseni. Ja heitä ei oikein kiinnostanut se, että aikataulut ja budjetit paukkuivat ja lopputuloksena oli läjä paskaa... Ja sitten muut keksivät, että jos malli on tarpeeksi hyvä DoD:lle, kelpaa se meillekin.
Toki pieniä projekteja voi saada jopa onnistumaan vesiputousmallina, mutta se vaatii pätevät tekijät ja tiukkaa bisnestuntemusta. :)että yrityksellä/asiakkaalla on määriteltynä joku tarkoin kuvattu ja harkittu tapa tehdä softaa, mutta siitä ei pidetä kiinni, koska se on liian työlästä ja se maksaa liikaa. Ammattimaisessa ohjelmistotuotannossa liian usein tyydytään leikkimään, että hommat hoidetaan asiallisesti ja tosiasiallisesti kuitenkin mutkat vedetään suoriksi laadun kustannuksella mennen tullen. Nokia-konserni on tiennäyttäjä tässäkin suhteessa.
- The Rat
... kirjoitti:
Samaa sähläämistä ja säätämistä vuosikymmenestä toiseen. "Hienoja" menetelmiä ja tekniikoita kehitetään, mutta yhdelläkään firmalla ei ole varaa noudattaa niitä, eli siis toisin sanoen, yhdelläkään asiakkaalla ei ole varaa maksaa kunnolla tehdystä softasta.
Jos aikataulu tai työmääräarvio pettää, niin ensimmäiseksi aina tingitään laadusta, oli firmalla minkälaiset sertifikaatit tahansa.
Tästä syystä kehitettiin nämä Agile-menetelmät. Ketterästi vedetään hihasta mutu-pohjalta, ihan niin kuin isoisä ennenkin.Agilet menetelmät ovat kylläkin vanhempia kuin vesiputousmalli, nehän ovat luonnollinen tapa lähestyä ohjelmistotuotantoprosessia. Ja ihan järkeäkin niissä on... Iteratiivisella prosessilla löydetään haluttu lopputulos melkein optimaalista reittiä käyttäen, joskin overheadia syntyy enemmän.
Voisi oikeastaan sanoa, että jos vesiputousmallilla tehty proggis menee kerralla täysin oikein, on se aika optimaalinen prosessi. Näin vain ei koskaan käy, ja vesiputouksen patoaminen on aina aika työlästä. :)
Kumpi on siis parempi? Kun asiakas ei tiedä mitä haluaa, yritetään aluksi arvata ja sitten pidetään kynsin ja hampain kiinni arvauksesta, vai tehdäänkö ensin jotain ja katsotaan onko tämä yhtään sinne päinkään...
- iteratiivista kehitystä
Niiden piti ratkaista kaikki ongelmat. Jostain syystä softaprojekteissa on edelleen kaikki samat ongelmat kuin jo 60-luvulla. Keisarille keksitään uudet vaatteet kymmenen vuoden välein. No, ehkä sitten 500 vuoden päästä homma hoituu.
Javaa voi kanssa syyttää. Senkin piti ratkaista kaikki ongelmat. Se saatiin 10 vuotta sitten mahtumaan jopa sormukseen. Ooh!
Syyttäkää myös internettiä. Se palautti meidät takaisin keskuskoneiden aikakauteen. PC:stä tuli nykyajan tyhmä pääte. Sovellukset pyörivät palvelimilla ja ilmeisesti Javalla enterprise beanssien ohjelmointi ei ole juurikaan Cobol-ohjelmointia ongelmattomampaa.
Aikataulun pettäminen johtuu työmääräarvioinnin epäonnistumisesta. Harvassa firmassa ilmeisesti edelleenkään arviot perustuvat aikaisempien projektien historiatietoihin. Tuntilappuja täytellään, mutta tietoja ei osata käyttää hyväksi. Uudelta nörttisukupolvelta on lisäksi ehkä saattanut unohtua perinteinen kahdella kertominen. Ensin siis tehdään työmääräarvio ja sitten se kerrotaan kahdella. Näin menetellen ei ylitys ole katastrofaalinen.- Raipppa
Työmääräarviossa pitäisi aina tehdä optimistinen arvio ja pessimistinen arvio. Realistinen arvio (minkä perusteella tarjous tehdään) on jotain siltä väliltä. Näin joku projektin osa voi kusta, mutta toinen osa kuittaa kuset. Tuo kertaa kaksi menetelmä antaa kivan puskurin, mutta tarjouskilpailussa sillä ei valitettavasti kalkkiviivoille päästä.
- IT hemmo
Raipppa kirjoitti:
Työmääräarviossa pitäisi aina tehdä optimistinen arvio ja pessimistinen arvio. Realistinen arvio (minkä perusteella tarjous tehdään) on jotain siltä väliltä. Näin joku projektin osa voi kusta, mutta toinen osa kuittaa kuset. Tuo kertaa kaksi menetelmä antaa kivan puskurin, mutta tarjouskilpailussa sillä ei valitettavasti kalkkiviivoille päästä.
ihmeellistä, sähläystähän siitä tulee, kun asiakas ei tiedä mitä haluaa.
Myynti on provisiopalkattua ja tinkii hinnasta niin kauan, että menee kaupaksi.
Piut paut mitä joku projektipäällikkö sanoo.
Asiakaskaan ei tiedä mitä haluaa ja "ostajat" määrittelee haluamansa mokkulan ympäripyöreästi, jotta myöhemmin siihen voidaan vaatia puuttuvia ominaisuuksia ilmaiseksi.
Sitten katsotaan halvin mahdollinen tarjous jne.
Sitten kun kauppa saadaan itse toteuttajat kummastelee, ettei tällä aikataululla saa mitään aikaiseksi ja turhat työvaiheet jätetään väliin kuten suunnittelut ja testaukset.
Testauksenhan softamaailmassa hoitaa asiakkaat nimittäin.
Ja myynti myy keskeneräistä betasoftaa euron kuvat silmillä tuotantokoneisiin huh huh...
- opiskelijaadfsasdf
Tietenkin projektipäällikköä pitää syyttää. Projektipäällikön tehtäviin kuuluu aikatauluttaminen. Jos pp ei ole tyytyväinen koodaajien taitoon ja nopeuteen, niin silloin hän on valinnut väärät tyypit työskentelemään. Mutta ammattitaidottoman pp:n syy se on.
- Anonyymi
Vammoja lorisee projektin työt.
Poliisi vankila taikuri selitys puheluita .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?847132Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277079Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1176215Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845318Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635225Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus415120Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274605Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv193555Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003400