rinnanympärys

tanjaw

Olen ihmetellyt mistä kohtaa se mäyräkoiran rinnanympärys mitataan? olen kuullut niin monia eri versioita ja nyt haluaisin kuulla sen oikean kohdan. jos joku varmasti asiansa osaava voisi kertoa mistä kohtaa se otetaan? onko se heti etujalkojen takaa vai rinnan korkeimmasta kohdasta. jos voisit mahdollisimman yksinkertaisesti sen selittää niin menee varmasti jakeluun. kiitos jo etukäteen vastaajille.
hyvää mäykky talvea

7

3652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittaaminen..

      Tuomarit mittaa hyvinkin eri tyylillä .Toisilla tuomareilla on mittanauha todella löysällä eikä osaa mitata oikein oikeasta kohdasta :( Suomalaiset tuomarit yleisesti mittaavat todella tiukkaan joten "isostakin" saadaan kääpiö tai kaniini jos niin halutaan !? Väärin tietenkin sekin ..mutta,mutta.. =)
      Siksi onkin tärkeää tietää kelle tuomarille menee
      näyttelyssä koiransa mittauttamaan =)

      • ollil

        että normimäykystä sentään kaniinia pystyy mittaan,ellei koirasta rutista ilmoja pihalle.
        Mun ymmärtääkseni mittauskohta on heti etujalkojen takaa,kainalon kohdalta.Ja nauhan on oltava vaatemittanauha ja vedettävä kireälle,peltinen rullamitta ei käy.Sitä en kyllä ymmärrä miten turkki huomioon otetaan.Pitkäkarvainen talviturkki tekee helposti heittoa parikin senttiä.


      • kääppänä
        ollil kirjoitti:

        että normimäykystä sentään kaniinia pystyy mittaan,ellei koirasta rutista ilmoja pihalle.
        Mun ymmärtääkseni mittauskohta on heti etujalkojen takaa,kainalon kohdalta.Ja nauhan on oltava vaatemittanauha ja vedettävä kireälle,peltinen rullamitta ei käy.Sitä en kyllä ymmärrä miten turkki huomioon otetaan.Pitkäkarvainen talviturkki tekee helposti heittoa parikin senttiä.

        Vaatemitta toki mutta se kapeampi mittanauha.
        On muuten useita normikokoisia KK mäykkyjä jotka on siirretty KÄÄPIÖIHIN !!! etkö seuraa asioita ?
        Mitattaessa mitan kireys vaihtelee ,samoin onko koira laiha tai lihava taikka kovin hentoluustoinen .Meidän kk normi mitattiin VIRALLISESTI näyttelyssä kääpiöksi, onhan muitakin siirrettyjä rodusta toiseen !!!!


      • kirjoittaja
        kääppänä kirjoitti:

        Vaatemitta toki mutta se kapeampi mittanauha.
        On muuten useita normikokoisia KK mäykkyjä jotka on siirretty KÄÄPIÖIHIN !!! etkö seuraa asioita ?
        Mitattaessa mitan kireys vaihtelee ,samoin onko koira laiha tai lihava taikka kovin hentoluustoinen .Meidän kk normi mitattiin VIRALLISESTI näyttelyssä kääpiöksi, onhan muitakin siirrettyjä rodusta toiseen !!!!

        epäilikin siirtoa normista KANIINIKSI. Tällaisia siirtoja harmemmin kai tapahtuu. Sen sijaan normista kääpiöksi tai kääpiöstä kaniiniksi ja päinvastoin kyllä tulee vastaan.


      • Annikan
        ollil kirjoitti:

        että normimäykystä sentään kaniinia pystyy mittaan,ellei koirasta rutista ilmoja pihalle.
        Mun ymmärtääkseni mittauskohta on heti etujalkojen takaa,kainalon kohdalta.Ja nauhan on oltava vaatemittanauha ja vedettävä kireälle,peltinen rullamitta ei käy.Sitä en kyllä ymmärrä miten turkki huomioon otetaan.Pitkäkarvainen talviturkki tekee helposti heittoa parikin senttiä.

        Tutun normista tuli kovin pieni kääpiö !?
        Kyllä mittanauhaa kiristetään monesti niin että melkein ilmat menee pihalle ja mäykylle tekee kipee ;-( Tiedä sitten miten jälkeläisten koot vaihtelee jatkossa ????


      • ollil
        Annikan kirjoitti:

        Tutun normista tuli kovin pieni kääpiö !?
        Kyllä mittanauhaa kiristetään monesti niin että melkein ilmat menee pihalle ja mäykylle tekee kipee ;-( Tiedä sitten miten jälkeläisten koot vaihtelee jatkossa ????

        Mäykystä näkee jo päälle päinkin mihin rotuun se kuuluu.Jos koira on näyttelykehässä liian ison näköinen niin tuomarin tehtävä on suorittaa sille tarkistusmittaus ja se siitä.
        On ihan turhaa viedä koiria varsinaiseen mittauskehään pelkästään sen takia että itsellä on epävarmuutta rodusta.Tai että haluaa itselleen jonkinmoisen varmuuden.


      • kuiteskin...
        ollil kirjoitti:

        Mäykystä näkee jo päälle päinkin mihin rotuun se kuuluu.Jos koira on näyttelykehässä liian ison näköinen niin tuomarin tehtävä on suorittaa sille tarkistusmittaus ja se siitä.
        On ihan turhaa viedä koiria varsinaiseen mittauskehään pelkästään sen takia että itsellä on epävarmuutta rodusta.Tai että haluaa itselleen jonkinmoisen varmuuden.

        Harva tuomari mittaa erikseen vaikka kääpiö näyttää täysin "normilta" ? Minusta on väärin että YLISUURIA kääpiöitä palkitaan esim. ROPiksi ,RYPiksi !!?? eipä kai koolla ole siten mitään väliä kuiteskaan ? Ihmettelen miksi tuomarit
        palkitsee yli koon olevan kääpiön vaikka rotumääritelmässä on selkeesti mitta (rin.ym.) määritelty !? Johtuukohan juuri siitä että koot on mitä on ja ketä MITTAA tai mäykyn arvostelee ?
        Hassua touhua =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe