Koira kerrostalossa

ei toimi

Koira kerrostalossa pitäisi mielestäni kieltää järjestys-säännössä. Olen asunut monissa eri osoitteissa Espoonlahden alueella. Työni mahdollistaa työskentelyn kotona päivisin ja työrauha on pääsääntöisesti ollut mennyttä.

Jokaisessa talossa jossa olen asunut on koiria jotka haukkuvat, ulvovat ja ulisevat n 12 tuntia, siis koko pitkän päivän, kunnes isäntäväki saapuu. Eräässä talossa laskin kuusi (6) koiraa, eri kerroksissa ja nonstop räksytys n 12 t.

Koira ei voi ymmärtää mihin kaikki katoavat jokaikinen päivä vähintään 12 tunniksi ja näin ollen kutsuu laumaansa kokoon tai haukkuu muuten vain turhautuneena ja ahdistuneena, rakko piukeana ahdistustaan ahtaassa kerrostaloasunnossa.

Ja kun armas kotiväki saapuu kotiin, on piski vastassa häntä heiluen ja melkein kusee ja paskoo jo rapun eteen pidätettyään koko päivän.

On vastuutonta ihmisiltä ottaa koira kerrostaloon. Koira vaatii täydellisen huomion ja mukanaolon, eikä sitä voi/ saa eristää ko tavalla. Ihmisten itsekkyyden määrällä ei ole rajaa. Koirahan on kuin pieni lapsi, eikä kukaan jätä lastakaan yksin koko päiväksi pieneen koppiin.

Omakotitalossa ja maalla koira on oivallinen seuralainen ja vahti, mutta ei kerrostaloon. Kerrostaloon sopii akvaario.

Täysin kyllästynyt.

18

4541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja uusi perään

Sulla ei ole mitään velvollisuutta kuunnella sitä räksytystä. Tee ilmoitus isännöitsijälle ja poliisille, ja jos jatkuu, uusi ilmoitus. Poliisi on velvollinen puuttumaan asiaan, ja melunlähde saa kyytiä.

Ihmisten ei ole pakko alistua elämään koiraterroristien ehdoilla. Jokaisella on oikeus kotirauhaan.

• KAKARAT, RUMILUKSET!

LAPSET KERROSTALOSSA EI TOIMI, PAINUKAA VITTUUN!

• viikonloppulapset
        KAKARAT, RUMILUKSET! kirjoitti:

juoksevat, hyppivät ja pelaavat palloa sisällä aamusta iltaan. Välillä siellä sellainen rytinä eikä aikuisten ääniä kuulu lainkaan, että luulen lasten olevan osan päivää siellä keskenään. Kyseessä yläkerran miehen ala-aste-ikäiset viikonloppulapset. Itse kaipaisin viikonloppuisin rentoutumista ja rauhaa, mutta eipä taida onnistua...

• tehty huonosti
        KAKARAT, RUMILUKSET! kirjoitti:

Suomessa kerrostalot tehdään todella surkeasti. Niiden rakenteet ovat huteroita ja siksi äänieristys on niissä olematon. Ne ovat myös kylmiä. Niissä vetää. Kerrostaloissa ei voi oikeasti asua kukaan. Niissä ei voi olla lapsia, ei koiria eikä kohta edes kissoja. Mitään sosiaalista elämää kerrostaloissa ei voi harrastaa, ei kuunella musiikkia ei katsoa TV:tä seksistä puhumattakaan. Kerrotalot pistäisi räjäyttää maantasalle ja rakentaa tilalle vain omakotitaloja.

• Maalainen tässä
        tehty huonosti kirjoitti:

Suomessa kerrostalot tehdään todella surkeasti. Niiden rakenteet ovat huteroita ja siksi äänieristys on niissä olematon. Ne ovat myös kylmiä. Niissä vetää. Kerrostaloissa ei voi oikeasti asua kukaan. Niissä ei voi olla lapsia, ei koiria eikä kohta edes kissoja. Mitään sosiaalista elämää kerrostaloissa ei voi harrastaa, ei kuunella musiikkia ei katsoa TV:tä seksistä puhumattakaan. Kerrotalot pistäisi räjäyttää maantasalle ja rakentaa tilalle vain omakotitaloja.

niin koirat tykkää niistä enemmän. Se 20C lämpötila, kun on monelle koiralle ihan liikaa.
        Sellainen 15C on ihan passeli sisälämpötila koirille, mutta tuskin niissä ihan niin paljoa vetää?

• oikea paikka..

ihmisellekään saati sitten luontokappaleelle (mikä ihminenkin pitkälti on, ainakin suomalainen). Olet aivan oikeassa, Koiria eikä mielellään kissojakaan pitäisi ottaa jos asuu kommuunissa jossa eläin ei pääse vahtimaan vapaasti omaa reviriään. Jää hauvalle turhan pieni alue hoidettavaksi, sukujuuret kun suosii paljon suurempaa aluetta vahtittavaksi.

• räksy

Alakertaamme muutti koiran pentu (walesin gorki) noin kuukausi sitten, joka räksyttää heti omistajien lähdettyä aamulla aina siihen asti, kun he palaavat töistä. Itse teen ilta/yötöitä ja alkaa ns. pinna olemaan kireällä, kun joudun kuuntelemaan kaiket päivät räksytystä.
      Osaisiko joku koiraihminen kertoa, onko mitään toivoa, että räksytys loppuisi pentuajan jälkeen? Omistajat eivät tunnu koiraa millään tavalla kouluttavan, joten on varmaan turha odottaa, että koira hiljenisi koulutuksen avulla.
      Minulla ei ole mitään koiria vastaan, eikä satunnainen haukunta häiritse, mutta jatkuva räksytys alkaa käymään hermoille. Tai oikeastaan käy hermoille "eläinrakkaat" ihmiset, joiden on pakko hankkia koira pieneen kerrostalokaksioon ja jättävät pennun koko päiväksi yksin...

• toimii!!!

Nythän on niin, että jos koira huutaa ja räksyttää 12h/vrk yksin kotona, niin se on KOIRAN kannalta aivan sama, huutaako se kerrostalokaksiossa vai isossa omakotitalossa. Kirjoituksessasi annat sen kuvan, että säälit koiria, jotka yksin haukkuvat, mutta tarkoitat kuitenkin, että säälit itseäsi, kun joudut koiria kuuntelemaan. Ongelma ei koirien osalta poistu sillä, että niitä otetaan vain omakotitaloon, koska yhtä paljon ne siellä ikäväänsä ja yksinäisyyttään huutaa, siellä vaan ei ole seinän takana ketään kuulemassa. Sekavasti selitetty, mutta ymmärtäkää tai älkää...=)

Kirjoitat, että on vastuutonta ottaa koira kerrostaloon. Väärin. On vastuutonta ottaa koira, jos sille ei ole aikaa. Enkä nyt tarkoita sitä, että kukaan työssäkäyvä ei voisi koiraa ottaa, vaan sitä, että kun työpäivä päättyy, pitää vielä olla energiaa järjestää myös koiralle "työpäivä", eli harrastaa ja viettää aikaa sen kanssa.

Jos ja kun tilanne on edelleen kuvaamasi kaltainen, tee valitus isännöitsijälle ja/tai suoraan poliisille. Se, että joku ottaa koiran, joka ei osaa käyttäytyä yksin kotona ollessaan, ei velvoita sinua kuuntelemaan jatkuvaa haukkumista. Itselläni on koiria, jotka eivät metelöi keskenään kotona ollessaan, enkä olisi valmis myöskään kuuntelemaan naapurin koirien metelöintiä, vaan puuttuisin asiaan jollain muulla tavalla, kuin kirjoittamalla suomi24:n ja moittimalla kaikkia kerrostalossa asuvia koiranomistajia.

• räksy

Olen syvästi pahoillani, nähtävästi otit kirjoitukseni kovin henkilökohtaisesti, vaikkei sinulla siihen mitään syytä olisi, ilmeisesti omat koirasi ovat hyvässä huomassa.

Kysymyksenihän kuului, että: "Osaisiko joku koiraihminen kertoa, onko mitään toivoa, että räksytys loppuisi pentuajan jälkeen?" Ja kysyin tämän juuri tässä foorumissa siitä syystä, että en tunne koirien käytöstä, enkä halua ensimmäisenä juosta poliisille valittamaan, JOS räksytys vaikka liittyy pentuajan ikävointiin. Ajattelin, että joku ystävällinen koiraihminen osaisi kertoa, kannattaako odottaa pentuajan ohi, ennenkuin alan lietsomaan sotaa taloyhtiöön. Ehkä sinulle on luontainen tapa ensimmäisenä pistää täysi rähinä päälle, minulle ei.

Ensimmäisessä viestissäni totesin myös että: "Tai oikeastaan käy hermoille "eläinrakkaat" ihmiset, joiden on pakko hankkia koira pieneen kerrostalokaksioon ja jättävät pennun koko päiväksi yksin..." Eli en missään kohtaan kai sanonut, että KAIKKI koiranomistajat kerrostalossa ovat maailman paha. Totesin, että hermoille käyvät naapurieni kaltaiset koiranomistajat, jotka hankkivat pennun pärjäilemään yksin koko päiväksi pieneen asuntoon. Omasta mielestäni pieni asunto ei vain ole koiralle paras mahdollinen ympäristö, kun lenkitkin ovat mallia "talon ympäri ja takaisin". En tiedä koirista juurikaan mitään, mutta voisin kuvitella, että jokainen luontokappale kaipaa ympärilleen liikkumatilaa ja virikkeitä. Mielestäni tälläisten koiranomistajien kohdalla on kyse enemmänkin oman koiranhankkimistarpeen tyydyttämisestä, kuin koiran hyvinvoinnin ajattelusta.

Olen myös ymmärtänyt, että koirille haukkuminen on luontaista, joten koiraa kerrostaloon ottaessa mielestäni pitäisi huomioida myös mahdolliset haukkuhaitat, ja miten ne voisi pitää mahdollisimman haitattomina. Käsittääkseni esim. koiraroduissa on eroja, kuinka paljon ne haukkuvat? Talossamme asuu myös toinen koira (hieman isompi kokoinen), josta ei ole mitään haittaa asukkaille. En ole tämän koiran kuullut haukkuvan kuin pentuaikana, mutta kyseisen koiran ei tarvitsekaan olla yksinään kotona kaiken päivää, vaan koiran kanssa leikitään pihalla useita tunteja päivässä. Olettaisin, että tämän naapurimme pikkukoiran räksytys johtuu nimenomaan siitä, että se jätetään yksin kotiin koko päiväksi, koska räksytys alkaa aamulla kun ovi käy ja loppuu neljän jälkeen päivällä, kun ovi käy uudelleen. Mielestäni jokaisen koiran hankkivan pitäisi myös miettiä, pystynkö tässä elämäntilanteessa antamaan koiralleni parhaan mahdollisen elämän. Perimmilläni (ilman jeesustelua tai syyttelyä) olen sitä mieltä, että eläimet kuuluvat luontoon ja ihmisten pitäisi pitää eläimiä niin vähän kuin mahdollista/tarpeellista. Toisin sanoen ja kärjistäen, ymmärrän esim. miksi hankitaan paimenkoira tai palveluskoira, mutta en ymmärrä, miksi hankitaan chihuahua käsilaukun täytteeksi.

Ja kyllä minun ihan todella käy sääliksi pentua, jonka itkua ja räksytystä kuuntelen päivät pitkät (elän siinä luulossa, että koirat eivät "itke" olessaan tyytyväisiä?). Enkä sääli itseäni, että olen joutunut "tämän kamalan tragedian uhriksi" (varmuuden vuoksi todettakoon että tämä oli vitsi). Minulla menee ainoastaan hermo, koska en saa nukuttua. Riidan tullessa uskon olevani vahvemmilla, kuin vuokralalla asuvat koiranaapurini. En vain haluaisi heti lähteä riitelemään asiasta, jos vaikka pentu kasvaessaan luopuisi itkemisestä ja räksyttämisestä.

Ja kaikki tämä oli jälleen yleistä pohdintaa, ei sinun tai koiriesi syyttämistä, enhän edes asu naapurissasi. Ja edelleen toivon vastauksia alkuperäiseen kysymykseeni :)

• räksy
        räksy kirjoitti:

Olen syvästi pahoillani, nähtävästi otit kirjoitukseni kovin henkilökohtaisesti, vaikkei sinulla siihen mitään syytä olisi, ilmeisesti omat koirasi ovat hyvässä huomassa.

Kysymyksenihän kuului, että: "Osaisiko joku koiraihminen kertoa, onko mitään toivoa, että räksytys loppuisi pentuajan jälkeen?" Ja kysyin tämän juuri tässä foorumissa siitä syystä, että en tunne koirien käytöstä, enkä halua ensimmäisenä juosta poliisille valittamaan, JOS räksytys vaikka liittyy pentuajan ikävointiin. Ajattelin, että joku ystävällinen koiraihminen osaisi kertoa, kannattaako odottaa pentuajan ohi, ennenkuin alan lietsomaan sotaa taloyhtiöön. Ehkä sinulle on luontainen tapa ensimmäisenä pistää täysi rähinä päälle, minulle ei.

Ensimmäisessä viestissäni totesin myös että: "Tai oikeastaan käy hermoille "eläinrakkaat" ihmiset, joiden on pakko hankkia koira pieneen kerrostalokaksioon ja jättävät pennun koko päiväksi yksin..." Eli en missään kohtaan kai sanonut, että KAIKKI koiranomistajat kerrostalossa ovat maailman paha. Totesin, että hermoille käyvät naapurieni kaltaiset koiranomistajat, jotka hankkivat pennun pärjäilemään yksin koko päiväksi pieneen asuntoon. Omasta mielestäni pieni asunto ei vain ole koiralle paras mahdollinen ympäristö, kun lenkitkin ovat mallia "talon ympäri ja takaisin". En tiedä koirista juurikaan mitään, mutta voisin kuvitella, että jokainen luontokappale kaipaa ympärilleen liikkumatilaa ja virikkeitä. Mielestäni tälläisten koiranomistajien kohdalla on kyse enemmänkin oman koiranhankkimistarpeen tyydyttämisestä, kuin koiran hyvinvoinnin ajattelusta.

Olen myös ymmärtänyt, että koirille haukkuminen on luontaista, joten koiraa kerrostaloon ottaessa mielestäni pitäisi huomioida myös mahdolliset haukkuhaitat, ja miten ne voisi pitää mahdollisimman haitattomina. Käsittääkseni esim. koiraroduissa on eroja, kuinka paljon ne haukkuvat? Talossamme asuu myös toinen koira (hieman isompi kokoinen), josta ei ole mitään haittaa asukkaille. En ole tämän koiran kuullut haukkuvan kuin pentuaikana, mutta kyseisen koiran ei tarvitsekaan olla yksinään kotona kaiken päivää, vaan koiran kanssa leikitään pihalla useita tunteja päivässä. Olettaisin, että tämän naapurimme pikkukoiran räksytys johtuu nimenomaan siitä, että se jätetään yksin kotiin koko päiväksi, koska räksytys alkaa aamulla kun ovi käy ja loppuu neljän jälkeen päivällä, kun ovi käy uudelleen. Mielestäni jokaisen koiran hankkivan pitäisi myös miettiä, pystynkö tässä elämäntilanteessa antamaan koiralleni parhaan mahdollisen elämän. Perimmilläni (ilman jeesustelua tai syyttelyä) olen sitä mieltä, että eläimet kuuluvat luontoon ja ihmisten pitäisi pitää eläimiä niin vähän kuin mahdollista/tarpeellista. Toisin sanoen ja kärjistäen, ymmärrän esim. miksi hankitaan paimenkoira tai palveluskoira, mutta en ymmärrä, miksi hankitaan chihuahua käsilaukun täytteeksi.

Ja kyllä minun ihan todella käy sääliksi pentua, jonka itkua ja räksytystä kuuntelen päivät pitkät (elän siinä luulossa, että koirat eivät "itke" olessaan tyytyväisiä?). Enkä sääli itseäni, että olen joutunut "tämän kamalan tragedian uhriksi" (varmuuden vuoksi todettakoon että tämä oli vitsi). Minulla menee ainoastaan hermo, koska en saa nukuttua. Riidan tullessa uskon olevani vahvemmilla, kuin vuokralalla asuvat koiranaapurini. En vain haluaisi heti lähteä riitelemään asiasta, jos vaikka pentu kasvaessaan luopuisi itkemisestä ja räksyttämisestä.

Ja kaikki tämä oli jälleen yleistä pohdintaa, ei sinun tai koiriesi syyttämistä, enhän edes asu naapurissasi. Ja edelleen toivon vastauksia alkuperäiseen kysymykseeni :)

Huomasin edellisen kirjoitukseni jälkeen, että ilmeisesti olitkin tarkoittanut kirjoituksesi ensimmäiselle kirjoittajalle etkä minulle. Joten pahoittelen, että ymmärsin väärin, että olit ymmärtänyt minut väärin :)

• jennsskuonnellinen emäntä

kaksi koiraa mitkä ei läheskään koskaan hauku :) kerrostalossa asutaan.

• arks

itselläni 4 koiraa kerrostalossa eikä haukunta ongelmia yleensä korkeintaan nejä tuntia keskenään. Eikö koira sitten omakotitalossa muka ikävöi samalla tavalla kun kerrostalossa?
      Meillä kyllä juoppo naapuri häiritsee enmmän kun koirat koirien vuoksi talossa ei ole käynyt poliisit mutta noiden kännisten vuoksi kyllä jopa yöllä.

• Maalla kasvanut

Aivan oikeassa koirat kärsii.Samoin ne voi kärsiä rivi tai omakotitalossa.Ja entäs maalla koirat häkissä tai narussa.Hyvä jos ruokaa muistetaan viedä.Itsellämme on pieni koira kerrostalossa.Minun ja mieheni työt menevät niin,ettei koira ole yksin.Meillä on myös jokapäiväiset pitkät lenkkimme ja myös sisäleikit.Maalla asuessani lapsena oltiin sen verta korvessa ja koirat ei metsästyskoiria.Jotenka nämä olivat irti paitsi juoksuaikoinaan.Harkintaa ja vielä kerran harkintaa koiran ottoon.Onko sille todella aikaa!Myös kissat sisällä yksin tylsistyy tai mikä muu lemmikki tahansa.Tai vaikka kani siellä tallissa unohdettuna.Esimerkkejä löytyy lukemattomia.

• haukkuuko

Meidän kerrostalossamme on viisi koiraa, joista kaksi minun. Yksikään näistä ei hauku edes yksin ollessaan, sillä ne on koulutettu pärjäämään työpäivän ajan ilman perhettä. Ilmoita viranomaisille naapuriesi huonosta lemmikinpidosta niin ehkä koiraraukat pääsisivät parempiin koteihin.

• niille sinne häkkiin?

vai oliko tuo joku yleistys?
        Me asutaan kaupungin vieressä mutta reilusti maalla. Koirat 2 kpl laitetaan siksi aikaa tarhaan, kun ollaan töissä.
        Ruokaa annetaan lähtiessä, käytetään lenkillä ja annetaan juosta juoksutarhassa vähän aikaa. Sitten päiväksi tarhaan. Tarha on 6x7m, kopit, katokset ja juomakepot... Se tarha on isompi, kuin monen kaupunkilaisen huusholli. Ehkä se tarha on hieman parempi, kuin jättää ne talon sisään olohuoneeseen huutamaan. Ulkona saa haistella ja ihailla vaikka lintuja ja muutenkin on paremmat näköalat koiran kannalta. Meidän koiria ei voi jättää sisälle keskenään ollenkaan. Talosta ei ole jäljellä kuin runko, koska he ikävystyy ja suorastaan närkästyvät sisällä olosta, paitsi jos talon väki on kotona. Ajatuskin on täysin mahdoton näillä kokemuksilla tästä rodusta. Muilta saman rodun edustajilta olen saanut kuulla samat jutut.
        Eli ulkona meidän koirat viihtyy paljon paremmin. Olen kysellyt naapureilta, kun ollaan poissa, niin koirat ei pidä kovinkaan kovaa meteliä sillä aikaa. Tyytyväisiä ovat.
        15:30 aikaan kotiin tultua mennään lenkille, tehdään kierros vielä juoksutarhassa ja sitten annetaan ruokaa. Sen jälkeen koirat pyörii jaloissa koko loppu päivän ja mennään lenkille ja sitä rataa. Treenit koirien kanssa siihen päälle, jos on se päivä...

Naapurissa on ihan samat kuviot.

Maalla on myös todella helppo ja halpaa rakentaa erillinen iso juoksutarha, jossa koirat saa olla irti, jos on vaikkapa riistaviettinen koira, ettei voi irti pitää. Ei onnistu rakentaa oma juoksutarha oven viereeen kaupungissa. Kaupungissa puhutaan "häkeistä".

Ruokaa pitää muistaa antaa, vaikka olisi miten maalainen! En mä tommosta maalaista ole kyllä nähnyt!

Olisikohan se enemmän niin, että ne ns. seurakoirat tykkää jopa makoilla sohvalla jne. mutta jotku toiset rodut tykkää enemmän ulkoilmasta ja siksi se maaseutu on ehdoton joillekin roduille?
        Se huutaminen sisällä on kaipuuta, ikävystymistä, turhautumista, vaatimista, jne. Se ei vaan sovi joillekkin roduille se sisällä oleilu yksikseen. Se on sama onko kaupunki vai maaseutu siinä mielessä.
        Lisäksi olen sitä mieltä, että koiria pitää olla aina väh. 2 kpl, jos ne jää päivällä yksin. Ei päde ihan kaikkiin rotuihin, mutta luulisin, että suurimpaan osaan. Laumasieluja kun ovat yleensä.

• aina kaksi puolta..

Toiset rodut sopivat ja toiset eivät.
      Lisäksi ihmisten elämäntilanteet muuttuvat eikä rakkaasta lemmikistä ole helppoa aina luopua.
      Koska se luopuminen yleensä on piikki.

• juttu että...

asun 9-kerroksisen kerrostalossa missä on noin 10-12 koiraa eri kerroksissa mun oma koira mukaanlukien(joka ei koskaan ollut kuin max.4h yksin sillä olen nuori eläkkeellä oleva ja kotona).Niin ikinä en ole kuullut mitään meteliä koirista että olin aivan hämmästynyt kun muutin tänne ja koko ajan näin lisää ja lisää naapureita ja uusia koiria josta en edes tiennyt että asuvat samassa talossa!!
        Sen sijaan nuorison musan huutamista ja lasten juoksentelua ja kiljuntaa kuuluu sitäkin enemmän,remonttimeteliä ,muutto-metelit yms.
        Mun oma koira haukkuu korkeintaan 2 kertaa vahtihaukkua kun ovikello soi mikä on harvoin,hoitokoiratkin haukkuneet ovikelloa mutta sen enempää ei hauku.
        Koko aikuisikäni asunut kerrostaloissa ja vain yhdessä talossa oli idiootti-naapureita Walesinterrierinsä kanssa ja se koira kyllä jaksoi huutaa rappukäytävissä ja pihalla mun ikkunan alla.Mies-omistaja tuli jopa kyselemään multa et osaako mun koira edes haukkua?Niin sanoin että kyllä osaa mutta kun on koulutettu niin ei ole mikään turhan räkyttäjä.Yritti äijä sen jälkeen saada terrierinsä kuriin.

• voisi olla...
        juttu että... kirjoitti:

asun 9-kerroksisen kerrostalossa missä on noin 10-12 koiraa eri kerroksissa mun oma koira mukaanlukien(joka ei koskaan ollut kuin max.4h yksin sillä olen nuori eläkkeellä oleva ja kotona).Niin ikinä en ole kuullut mitään meteliä koirista että olin aivan hämmästynyt kun muutin tänne ja koko ajan näin lisää ja lisää naapureita ja uusia koiria josta en edes tiennyt että asuvat samassa talossa!!
        Sen sijaan nuorison musan huutamista ja lasten juoksentelua ja kiljuntaa kuuluu sitäkin enemmän,remonttimeteliä ,muutto-metelit yms.
        Mun oma koira haukkuu korkeintaan 2 kertaa vahtihaukkua kun ovikello soi mikä on harvoin,hoitokoiratkin haukkuneet ovikelloa mutta sen enempää ei hauku.
        Koko aikuisikäni asunut kerrostaloissa ja vain yhdessä talossa oli idiootti-naapureita Walesinterrierinsä kanssa ja se koira kyllä jaksoi huutaa rappukäytävissä ja pihalla mun ikkunan alla.Mies-omistaja tuli jopa kyselemään multa et osaako mun koira edes haukkua?Niin sanoin että kyllä osaa mutta kun on koulutettu niin ei ole mikään turhan räkyttäjä.Yritti äijä sen jälkeen saada terrierinsä kuriin.

Meilä koira haukkuu ainoastaan asiasta.
        Tai haukahtaa.
        Ulos päästävä tai jokin muu syy.
        Nämä kakaroiden seefferit ja vasikankokoiset sekarotuiset ovat minnekkään sopimattomia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      140
      4268
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      193
      3921
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      30
      2633
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2432
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2193
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1770
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1446
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1414
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1291
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1109
    Aihe