Nuohooja laittoi vasta 50-vuotiaan pönttöuunin käyttökieltoon. Vaihtoehtoja on nyt kaksi: rempata nykyinen uuni tai hankkia uusi.
Rempasta kenellkään kokemuksia?
Sen mitä olen metsästänyt kommentteja pöntön puolesta-vastaan, osa sanoo "muurattujen" olevan kaikin puolin parempia. Toiset ylistävät pönttöä.
Itse ymmärtäisin
a)lämmönluovutuksen perustuvan kuumien savukaasujen kierrrätykseen pinnan lähellä. Riippumatta siitä onko kapistus muurattu vai peltipintainen. Se si siis ratkaise peliä kummankaan tyylin eduksi. b)lämmönvarauskapasiteetti; ymmärtäisin sen olevan kiinni massasta. -->Ei toimi päätöksenteon apuna.
c)lämmönluovutuspinta-ala; kulmikkassa on enemmän pinta-alaa kuin pyöreässä --> muurattu parempi tässä mielessä.
d)sopivuus tyyliin; makuasia. Pönttö tavallaan kuuluu rintamamiestaloon --> ei vaikutusta päätöksentekoon. Totuus on että rintamamiestalot tehtiin aikanaan halvalla ja nopeasti, pönttöuunit edustanevat samaa ajatusta.
Olen kattellut markkinoiden tarjontaa. Esim. Uunisepillä on ihan muikean näköisiä uuneja. Rupesin vaan miettimään että kun ne on tehty kerroksittaisista elementeistä, mitenkäs sitten jos haluaa remotoida vaikkpa vaan tulipesän.. miten se onnistuu?
Mielelläni lukisin kommentteja puolesta ja vastaan. Ja toki muitakin mielipiteitä ja kokemuksia.
Pönttöuunin tilalle?
13
9276
Vastaukset
- Muurari11
Pönttöuunin teho perustuu metallissa tapahtuvaan nopeaan lämmönjohtamiseen ja toisaalta ohueen tiilirunkoon pellin takana.
Eli sanoisin, että pönttis on loistava edelleen varsinkin ei jatkuvasti lämpimissä huoneissa(huoneistoissa), nopeutensa vuoksi.
Uudessa talossa se tekee saman kuin vuolukivet/ muut suureen tehoon perustuvat uunit. Ylilämpöä tulee helposti...
Massaa ei luonnollisesti ohueeseen kuoreen saada kovin paljoa, mutta se ei ole ennenvanhaan ollutkaan niin tärkeää, kun talot ovat olleet vailla lämpöä, niin on pakko ollut saada tupa lämpimäksi,= paljon tehoa vaadittu.
Tulipesien remontit tarkoittaa sitä, että muukin osa on tiensä lopussa,pesien korjaukset on hiukka ongelmallisia.
Uuniseppien pesähän koostuu neljästä erillisestä lautasta pesässä, jonka päällä on supistaja, joka periaatteessa pystytään tunkkaamaan tuuman ylöspäin, jolloin pesän 4 osaa pystytään vaihtamaan.
Mutta miksi ne menee muutamassa vuodessa säpäleiksi???? - miten pönttö-
uuni korjataan eli tee se uusiksi sisältä. uunisepät hajoo jne ..
- muurarilla
uusi pönttis.
En laittaisi rahojani johonkin harkosta tehtyyn koristeuuniin.
Onhan nekin tietysti lämmittimenä tyhjää parempia. - remppa vai uusi
Asia etenene nopeasti kun pakkanen pukkaa päälle ja uuni ei pelitä.
Olin yhteydessä Pälkäneellä toimivaan Tulimuuriin. Lupasivat uuden pöntön pystyyn vielä ennen joulua! hinta 3150 miinus kotitalousvähennys jolloin hökötyksen nettohinnaksi jää vajaa paritonnia.
Faktat ja pönttöä puolustavat kommentit, samoin kuin oma mielipide taitavat kallistaa päätöksenteon perinteisen tuotteen puoleen.
Mietin myös vanhan pöntön remppaamista. Kumminkin, kun teen näinkin suuren päivityksen niin menköön uusiksi koko hoito.
Eli, taidanpa tilata tulimuurilta uuden pöntön. Reiska muuraa sen päivässä, hökötys kestää kuivaa viisi (!) viikkoa joten saan kapistuksen tulille helmikuun pakkasille.- Nokipoika
tekisit niitten vanhojen kuorien sisään uuden uunin,onnistuu nimittäin vallan mainiosti,itse tein juuri sellaisen operaation.Jos pöntön halkaisia on 70cm tai yli mahtuu siihen varavaa massaa riittävästi,ohuemmat jäähtyvät nopeasti.Erityisesti tuo pesästä nuoseva tuliputki,johon suurin kuumuus kohdistuu,kannattaa tehdä mahdollisimman suuri massaiseksi ja tulitiilistä.Kannattaa laittaa uuniin myös rako arina.Uunin pitäisi olla myös n.2m korkea tai yli,sellaisessa uunissa savukanavat tulevat riittävän pitkät.
- Tapanila
Mullakin on haaveissa uusi pönttöuuni. Pystytkö tarkentamaan tuosta Tulimuurin tarjouksesta, että minkä kokoinen uuni tuolla 3150 eurolla irtoaa ja mikä hinnassa on työn osuus? Kotitalousvähennystähän voi saada vain työn osuudesta.
Oletko kilpailuttanut eli kysynyt tarjousta muilta pönttöuunimuurareilta? - remppa vai...
Tapanila kirjoitti:
Mullakin on haaveissa uusi pönttöuuni. Pystytkö tarkentamaan tuosta Tulimuurin tarjouksesta, että minkä kokoinen uuni tuolla 3150 eurolla irtoaa ja mikä hinnassa on työn osuus? Kotitalousvähennystähän voi saada vain työn osuudesta.
Oletko kilpailuttanut eli kysynyt tarjousta muilta pönttöuunimuurareilta?Tulimuurin tarjous oli 3150 rahti uunille jonka halkaisija = 70CM keskeltä, 80 tyvestä ja huipusta, 200 korkea. (tähän menisi 200 kpl tulitiiliä 200 litraa laastia.) Kumminkin päätin että 200 on liian pieni eli päivitin tarpeeni 210 joka ei ollut heidän vakimitta vaan 220 löytyisi heti varastosta, se oli 250 lisää aikaisempaan hintaan eli 3400 rahti. KOtitalousvähennyksen jälkeen uunin hinnaksi jäisi 3400-40% = hippasen reilu paritommia.
Uuni on varmasti hyvä, mutta ei se ihan halpa ole. Tämän perustan sillä että kilautin kaverille joka oli tehnyt uuden pönttiksen hankkimalla itse materiaalit ja muurarin. Oli tettänyt kuoret Bilnäsissä, ostanut tiilet jne, touhun hinnaksi tuli alle tonni.
Tulimuurin kanssa juttelin tovin, sanoin että kysymys on kumminkin aika kalliista hankinnasta niin että halusin vähän paneutua sopimukseen johon panen nimeni alle; maksupostit, takuut jne. Herra Tulimuuri sanoi että toimituksesta täytetään tilaussopimus johon määritellään uunin koko ja tyyli. Hän lupasi soitta illalla jotta käymme mainitut seikat läpi. Lopultakaan hän ei luvannut lähettää sopimuspohjaa läpiluettavaksi; näkisin tuon paperin omilla silmilläni ensimmäisen kerran kun tulimuuri lähettää sen minulle allekirjoitettavaksi. Eli kaupan ehtoihin ei ole mahdollisuutta tutustua etukäteen. Vastaava uuni on kuulemma näytillä Tampereella Finlaysonissa Rakennustiedon tiloissa.
Mulla tuli vähän sellanen fiilis että tämä paja tekee varmastikin hyviä uuneja mutta alalla on myyjän markkinat ja he tietävät sen. Toisaalta, jos paja on todellisten uunintekijöiden ylläpitämä, ei heiltä voikaan vaatia kaikkea kaupan ja markkinoinnin byrokratiaa.
Kyselin vähän muurareita, josko urakoisin itse oman uunini. Valkealassa on kuulemma paja joka tekee kuoria (kuulemma... en vielä paikallistanut), soitin hyväksi kehutulle muurarille. Valitettavasti hän oli parhaillaan ulkomailla, palaa viikonloppuna jolloin jatkan keskustelua hänen kanssaan. Näin kerroin myös Tulimuurille, että jatketaan ensiviikolla keskustelua kun olen selvittänyt vaihtoehtoisen tien mahdollisuuden ja kustannukset. - osaisin
Nokipoika kirjoitti:
tekisit niitten vanhojen kuorien sisään uuden uunin,onnistuu nimittäin vallan mainiosti,itse tein juuri sellaisen operaation.Jos pöntön halkaisia on 70cm tai yli mahtuu siihen varavaa massaa riittävästi,ohuemmat jäähtyvät nopeasti.Erityisesti tuo pesästä nuoseva tuliputki,johon suurin kuumuus kohdistuu,kannattaa tehdä mahdollisimman suuri massaiseksi ja tulitiilistä.Kannattaa laittaa uuniin myös rako arina.Uunin pitäisi olla myös n.2m korkea tai yli,sellaisessa uunissa savukanavat tulevat riittävän pitkät.
Tai mähän osaan mitä vaan kun vaan ryhtyy työhön. En kumminkaan viittis tehdä ensimmäistä muuraustyötäni olohuoneen nurkkaan. Vielä kun työkaverit kertoo että savilaastilla muuraaminen ei ole niin helppoa kuin miltä se tekijämiehen käsissä näyttää. Lisäksi olen melko vakuuttunut että vanhaa kuorta ei saa ehjänä pois. Vai saako? Miten?
Ylipäätään, miten käyn purkamaan vanhaa uuniani...? ylhäältä louhimalla vähän kerrassaan vai rälläkällä seinä halki ja lekaa...? - Nokipoika
osaisin kirjoitti:
Tai mähän osaan mitä vaan kun vaan ryhtyy työhön. En kumminkaan viittis tehdä ensimmäistä muuraustyötäni olohuoneen nurkkaan. Vielä kun työkaverit kertoo että savilaastilla muuraaminen ei ole niin helppoa kuin miltä se tekijämiehen käsissä näyttää. Lisäksi olen melko vakuuttunut että vanhaa kuorta ei saa ehjänä pois. Vai saako? Miten?
Ylipäätään, miten käyn purkamaan vanhaa uuniani...? ylhäältä louhimalla vähän kerrassaan vai rälläkällä seinä halki ja lekaa...?vaikeaa pönttöuunin purkaminen eikä uudelleen muuraaminen,muuraushan tulee pöntön sisään,kattoo vaan,että pöntöt tulee pystysuoraan ja tietysti sisusmuuraukset niinkun asiaan kuuluu.Siis ei mitään rälläköitä eikä saumojen avaamista.Pönttöuuni puretaan niin,että lähdetään ottamaan uunia päältä auki,eli kaivetaan muuraus pois pöntön korkeudelta ja nostetaan pönttö pois.Muurausta purettaessa on varottava peltikuorta eli ei pidä kingottaa tiiliä irti kuorta vasten.Tiilet ovat kuorta vasten niin,että kun saat yhden tiilen irti,niin muut lähtevat helposti.Savilaastilla muuraaminen ei ole sen vaikeampaa kuin muillakaan laasteilla.Jos sinulla ei ole käsitystä uunin teosta,kannattaa varmaan teettää se ammattilaisella.Vielä uunin purkamisesta se pointti,että jos uuni on muurattu savilaastilla niin purkaminen onnistuu,mutta jos on käytetty sementtilaastia,niin voi tulla vaikeuksia.
- Tapanila
remppa vai... kirjoitti:
Tulimuurin tarjous oli 3150 rahti uunille jonka halkaisija = 70CM keskeltä, 80 tyvestä ja huipusta, 200 korkea. (tähän menisi 200 kpl tulitiiliä 200 litraa laastia.) Kumminkin päätin että 200 on liian pieni eli päivitin tarpeeni 210 joka ei ollut heidän vakimitta vaan 220 löytyisi heti varastosta, se oli 250 lisää aikaisempaan hintaan eli 3400 rahti. KOtitalousvähennyksen jälkeen uunin hinnaksi jäisi 3400-40% = hippasen reilu paritommia.
Uuni on varmasti hyvä, mutta ei se ihan halpa ole. Tämän perustan sillä että kilautin kaverille joka oli tehnyt uuden pönttiksen hankkimalla itse materiaalit ja muurarin. Oli tettänyt kuoret Bilnäsissä, ostanut tiilet jne, touhun hinnaksi tuli alle tonni.
Tulimuurin kanssa juttelin tovin, sanoin että kysymys on kumminkin aika kalliista hankinnasta niin että halusin vähän paneutua sopimukseen johon panen nimeni alle; maksupostit, takuut jne. Herra Tulimuuri sanoi että toimituksesta täytetään tilaussopimus johon määritellään uunin koko ja tyyli. Hän lupasi soitta illalla jotta käymme mainitut seikat läpi. Lopultakaan hän ei luvannut lähettää sopimuspohjaa läpiluettavaksi; näkisin tuon paperin omilla silmilläni ensimmäisen kerran kun tulimuuri lähettää sen minulle allekirjoitettavaksi. Eli kaupan ehtoihin ei ole mahdollisuutta tutustua etukäteen. Vastaava uuni on kuulemma näytillä Tampereella Finlaysonissa Rakennustiedon tiloissa.
Mulla tuli vähän sellanen fiilis että tämä paja tekee varmastikin hyviä uuneja mutta alalla on myyjän markkinat ja he tietävät sen. Toisaalta, jos paja on todellisten uunintekijöiden ylläpitämä, ei heiltä voikaan vaatia kaikkea kaupan ja markkinoinnin byrokratiaa.
Kyselin vähän muurareita, josko urakoisin itse oman uunini. Valkealassa on kuulemma paja joka tekee kuoria (kuulemma... en vielä paikallistanut), soitin hyväksi kehutulle muurarille. Valitettavasti hän oli parhaillaan ulkomailla, palaa viikonloppuna jolloin jatkan keskustelua hänen kanssaan. Näin kerroin myös Tulimuurille, että jatketaan ensiviikolla keskustelua kun olen selvittänyt vaihtoehtoisen tien mahdollisuuden ja kustannukset.Iso kiitos raportista! Olisi kiva kuulla, miten sulla jatkoselvittelyt etenevät.
Noita peltikuoren tekijöitähän löytyy kyllä. Googleen vaan hakusanaksi "pönttöuuni". Niitä (sekä uusia että vanhoja) myy myös Metsäkylän Navetta Hämeenlinnan lähellä. Lisäksi esim. Pohjanmaan Tiilirakenne tekee pönttöuuneja (sekä pellit että muuraus).
Minua vieläkin tuo Tulimuurin hinta mietityttää - sitä kotitalousvähennyksen osuuttahan ei tosiaan lasketa koko paketista, vaan pelkästä työn osuudesta.
- aarteita
Lueskelin juttuasi pönttöuunista ja varmaan kannattais itse purkaa uuni vedellä. Kansi auki(varo pellin reunoja) ja sitten sellaisella iskuporakonella tiilit irti ja vedä yksitellen ylös ja ulos. Niitä ei kannata enää käyttää vaan uutta tiileriä kaupasta. Merkkaa kuoret alhaalta ylös 1, 2 jne. Itse muurottaisin uunin talaisin paikoilleen ja kun tiilet uusii, niin lämpöä kyllä riittää ja samalla paloturvallisuus varmistuu. Terveisin A
- remppa...
Purkaa vedellä...? Miten?
- mika salondr
remppa... kirjoitti:
Purkaa vedellä...? Miten?
Asunto täytetään vedellä ja työ suoritetaan veden alla. Tämä estää pölyn leviämisen huoneistoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lopetin kokonaan ravintoloissa ruokailun ja juomisen
Ravintoloissa hinnat ovat aivan naurettava korkealla. Alkoholin juomisessa ravintoloissa ei ole senkään vertaa järkeä.2083194Omakotitalossa väkivaltaa ounasrinteellä
Kertoo iltalehdet Mitä lienee Tapahtui. Verinen ihminen kannettu lanssiin232560Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä21982Mari Rantanen eroa! Lausunnot vapun pahoinpitelystä ovat järkyttäviä!
Poliisiministerin, eli sisäministeri Mari Rantasen on syytä erota!1941366Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri91298- 791238
Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle
Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t141192kukaan ei pakota kasteeseen..
Kommentointi estetty, joten kommentoin tähän.Kukaan ei pakota pakkokasteesta puhuvaa kastamaan lastansa.Noloa edes ehdot4001145- 741043
Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4171032