Kuivuutta/kondylooma/???/Kumpikin??

Vuosi sitten aloin syömään e-pillereitä, ei mitään huonoja sivuvaikutuksia muutamaan kuukauteen, laihduin jopa pari kiloa heti aloittamisen jälkeen.

Mitään solumuutoksia ei ainakaan silloin näkynyt testissä.

Muutaman kuukauden päästä aina satunnaisesti alkoi yhdynnässä repeämään emättimen alaosan iho ja tuntui kuivalta. Mutta näin kävi vain harvoin.

Oireita alkoi tulla yhä tiuhempaan, ja jossain vaiheessa kesän lopulla ne eivät enää poistuneet ollenkaan, vaan ihoon tuli haava jokaisessa yhdynnässä ja ihokin oli TODELLA kuiva, ja kutinaakin oli vähän aina välillä.

Samoihin aikoihin taisi ilmestyä kaksi pientä näppyä sisempien häpyhuulien sisäpuolelle, eivät tuntuneet miltään, joten ajattelin että ei hätää?

Kesän jälkeen jossain vaiheessa kuivuus hellitti edes vähän, mutta sitten ilmestyi limakalvon ja karvoituksen väliselle aluelle toisenlaisia näppyjä jotka välillä kirvelivät ihan vähäsen vaan, yleensä vain vähän kutisivat ja iho oli siitä kohdalta kummaltakin puolelta punainen.

Nyt ne vain pahenevat koko ajan..voisiko tämä olla kondylooma? Mutta samalla myös vaivaa se kuivuus, niin mietin että voivatko nämä oireet muka liittyä yhteen vai ovatko kaksi eri oiretta? Jos vaikka se kuivuus johtuis niistä pillereistä..mutta se tosin ei ole tällä hetkellä enää niin paha, vaikka haava nyt tuleekin aina yhdynnässä..

Mutta ihmettelen vielä kun näppylöitä on kahta eri tyyppiä? Testeissä ei siis mitään näkynyt vuosi sitten ja olen ollut koko tämän ajan samassa suhteessa.

Huomenna onneksi vihdoin aika gynekologille, ja pelkään pahinta..

Vielä tähän loppun, että parantuuko kondylooma koskaan kokonaan eli siis että häupyykö se kokonaan elimistöstä koskaan? Olen löytänyt vähän ristiriitaista tietoa..
2808
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

elikkäs elikkäs. Nuo oireethan saattaa viitata mihin tahansa oikeastaan. Mainitse lekurille kaikki nuo vaivat. Kuivuus viittaisi minusta hiivaan. Taas nuo näpyt saattavat olla oikeastaan mitä tahansa.

Joskus kun oikein kauan on syönyt pillereitä se saattaa aiheuttaa limakalvojen keikkenemistä ja siis yhdyntäkipuja, mutta sinä olet syönyt vasta noin vähän aikaa. Tuohon varmaan osaa lääkäri vastata paremmin, voiko ne pillerit olla syynä tuohon kuivuuteen.

Kondyloomahan ei siis aina näy papassa. Vasta siinä vaiheessa kun se aiheuttaa solumuutoksia. Oireettomasta kondyloomasta ei siis voi oikeastaan tietää kun sitä ei testata.

Toisilla virus poistuu elimistöstä muutaman vuoden sisällä, toiset kantavat sitä koko elämänsä. Kuitenkin vain aniharvoin se aiheuttaa kohdunkaulansyöpää. Itselleni selvisi tauti myös vakituisessa parisuhteessa ja tässä susteessa olin kuitenkin ollut jo 4v. Sitähän ei voi oikeastaan siis edes tietää kummalta se on peräisin.

Jos nuo näpyt viittaa kondyyn niin näpyistähän voidaan ottaa testi. Se muoto ei myöskään aiheuta syöpää. Mutta kun tuo on vähän ikävä tauti siitä, että se on niin yleinen, niin oireeton ja sitä ei edes sp-tautien yhteydessä testata.

Puhu lekurille suoraan ongelmistasi ja peloistasi. hän on paras sinua auttamaan :)

Äänestä
  • kondyloomaan tai sitten ei.
    Käytin itse e-pillereitä ja olin sitten 9kk käyttämättä.
    Minulla oli niiden aikana jatkuvasti kovaa kutinaa emättimessä ja välillä kirveli ja valkovuoto oli runsasta ja kellertävää.
    Minulla on/oli myös kondylooma.
    Se todettiin 2005 joulukuussa.
    Papani oli III-luokkaa, kun pääsin kesällä 2006 polille.
    Lääkäri teki kolposkopian kohdunsuulle ja otti palan purkkiin.
    Kondyloomahan se siellä oli.
    Kohdunsuu on nyt hoidettu ja se oli normaali, kun viimeksi kävin syyskuussa ja marraskuussa polilla.
    Huomasin kuitenkin 2006 syyskuussa emättimessäni alhaalla näppylöitä.
    Ne kutisivat kovasti ja lääkäri määräsi niihin wartecia ja myöhemmin aldaraa.
    Lääkäri ei ollut varma oliko se kondyloomaa.
    Nyt olen saanut näppylät melkein pois.
    Kävin siis naistentautien polilla 7.11.2007 ja lääkäri otti minulta yhdestä näppylästä koepalan.
    Halusin tätä, koska aikaisemmin ei ole otettu näppylöistä koepalaa, vaikka noita voiteita minulle määrätiin.
    Nyt odotankin tuloksia.
    Jos se on kondyloomaa, niin lääkäri sanoi minulle että soita heille ja varaa aika laserhoitoon, jos se on kondyloomaa, koska haluan näppylöistä eroon.
    Nyt odotankin tuloksia.
    Minulla oli siis syyskuusta 2006 tämän vuoden syyskuuhun menkat tulematta.
    Kesällä yritettiin miehen kanssa olla yhdynnässä, mutta ei siitä tullut mitään kun paikat olivat kuivat ja kirveli.
    Nyt lääkäri määräsi minulle taas e-pillerit syyskuun käynnillä.
    Olen syönyt niitä kaksi liuskaa ja huomasin taas että epämääräinen kutina alkoi heti ja tuo limainen runsas kellertävä valkovuoto.
    Itse luulen, että kutina minulla johtuu e-pillereistä.
    Katsoin eilen alapäähäni, enkä enää nähnyt näppyjä.
    Tietenkin tuo pelottaa minua, jos koepala osoittautuukin kondyloomaksi.
    En halua sinua peloitella, mutta kehotan menemään lääkäriin, kerta sinulla on samanlaisia oireita kun minulla ja noita näppylöitä on sinulle tullut vielä lisääkin.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


??? kirjoitti:

Vuosi sitten aloin syömään e-pillereitä, ei mitään huonoja sivuvaikutuksia muutamaan kuukauteen, laihduin jopa pari kiloa heti aloittamisen jälkeen.

Mitään solumuutoksia ei ainakaan silloin näkynyt testissä.

Muutaman kuukauden päästä aina satunnaisesti alkoi yhdynnässä repeämään emättimen alaosan iho ja tuntui kuivalta. Mutta näin kävi vain harvoin.

Oireita alkoi tulla yhä tiuhempaan, ja jossain vaiheessa kesän lopulla ne eivät enää poistuneet ollenkaan, vaan ihoon tuli haava jokaisessa yhdynnässä ja ihokin oli TODELLA kuiva, ja kutinaakin oli vähän aina välillä.

Samoihin aikoihin taisi ilmestyä kaksi pientä näppyä sisempien häpyhuulien sisäpuolelle, eivät tuntuneet miltään, joten ajattelin että ei hätää?

Kesän jälkeen jossain vaiheessa kuivuus hellitti edes vähän, mutta sitten ilmestyi limakalvon ja karvoituksen väliselle aluelle toisenlaisia näppyjä jotka välillä kirvelivät ihan vähäsen vaan, yleensä vain vähän kutisivat ja iho oli siitä kohdalta kummaltakin puolelta punainen.

Nyt ne vain pahenevat koko ajan..voisiko tämä olla kondylooma? Mutta samalla myös vaivaa se kuivuus, niin mietin että voivatko nämä oireet muka liittyä yhteen vai ovatko kaksi eri oiretta? Jos vaikka se kuivuus johtuis niistä pillereistä..mutta se tosin ei ole tällä hetkellä enää niin paha, vaikka haava nyt tuleekin aina yhdynnässä..

Mutta ihmettelen vielä kun näppylöitä on kahta eri tyyppiä? Testeissä ei siis mitään näkynyt vuosi sitten ja olen ollut koko tämän ajan samassa suhteessa.

Huomenna onneksi vihdoin aika gynekologille, ja pelkään pahinta..

Vielä tähän loppun, että parantuuko kondylooma koskaan kokonaan eli siis että häupyykö se kokonaan elimistöstä koskaan? Olen löytänyt vähän ristiriitaista tietoa..

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu