auto-onnettomuus, ikuinen pelko..

pää sekoaa..

olin helmikuussa 2007 onnettomuudessa, jonka aiheutti liukas tie, urat ja liian kova tilanne nopeus. Ajoin itse siis tätä henkilöautoa joka lähti käsistä ja suistui ojaan. jouduin sairaalaan mutta pahoilta vammoilta vältyin. autosta ei jäänyt mitään jäljelle.. nyt kun talvi on taas tullut pelkoni on palannut. en uskalla itse lähteä auton rattiin, ja kyydissä istun itkun kanssa. Tuntuu että en pääse tästä eteenpäin ja pelot hallitsevat elämääni jopa unia. saatan nähdä jopa hereilläollessani kuvia silmissä siitä onnettomuudesta. mistä hakea apua? joudunko elämään koko elämäni tämän pelon ja ahdistuksen kanssa?

9

4447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä:

      Eläydy aina rauhassa uudelleen ja uudelleen kyllästymiseen asti tapahtuneeseen. Kohta et jaksa enää jauhaa sitä jos mitään pahempaa ei jäänyt.

    • Sama juttu

      Hei,
      minäkin olin auto-onnettomuuden jälkeen tosi "hermoheikko", vieläkin, mutta tilanne rauhoittunut pitkän terapian jälkeen.

      Neuvot, joita kannattaa noudattaa:

      1) Psykologiin yhteys/traumaterapeuttiin yhteys!!

      Liikennevakuutuslaitoksen on maksettava sinulle liikenneonnettomuudesta johtuvat kuntoutukset. En heti kehoittaisi sinua ottamaan yhteyttä liikennevakuutusyhtiöösi maksusitoumuksen kanssa, koska se saattaa johdattaa sinut sellaisen psykologin/traumaterapeutin luokse, joka "löytää" lapsuudenaikaiset traumat, jotka eivät kuulu tietenkään liikennevahinkoon. Terapiat loppuvat siihen ja olet samassa tilanteessa kuin nytkin.

      Jos olet töissä, ota yhteys tosi nopeasti työterveyslääkäriin ja kerro ongelmistasi tai sitten omalääkäriisi tervyshuollon puolella.

      2) Kun menet lääkärin puheille, kerro ehdottomasti, että olet joutunut auto-onnettomuuteen & kerro vaivasi, aivan kaikki, mitä siitä on johtunut tai ne muutokset, joita on tullut. Minä ehkä menisin yksityiselle suoraan?? Ja katsoisin ensin vakuuutuslääkärit-listan läpi ja vielä varausvaiheessa varmistaisin, ettei kyseessä ole vakuutuslääkäri.

      3) Liikennevahinkolain mukaan et joudu maksamaan edes poliklinikkamaksua tsm. jos kyse liikennevahingosta. Ja siihen liittyvistä selvittelyistä, vaikka ne eivät kuuluisikaan loppupeleissä liikennevahinkoon.
      Mehiläisellä muistaakseni suorat veloitukset vakuutusyhtiöstä, pitää vain selvittää se vahinkonumero. Esim. keskussairaalassa (et varmaan sinne pääse) kysytään luukulla jo, onko kyse liikennevahingosta, ja jos on, lasku lähetetään suoraan vakuutusyhtiöön.

      **

      Mun tapauksessa kävi niin, ettei mullekaan mukamas käynyt mitään. Selvisi tutkimusten jälkeen (juuri psykologi-> )että kyseessä aivovamma, josta mm. näköongelmia ja sen sellaista. Psykologi ohjasi neurologille, joka ohjasi silmäklinikalle jne. Nämä näkö-onglmat ovat mun tapauksessa osasyynä siihen, että olen aivan hermoheikko.

      Yleensä liikenneonnettomuudessa käy niin, että ensin ollaan todella onnellisia&kiitollisia, että rytäkästä on selvitty hengissä. Vasta vuoden jälkeen alkaa selviämään, mitä on vialla.
      Kurjaa kyllä, esim. aivovamma-hommissa ongelmat selviävät vasta vaille 2 vuoden kuluessa. Vakuutusyhtiöissä on se sääntö, että vuoden kuluessa pitää olla kaikki vaivat selvillä.
      Joten sullakin on aika kiire, että saat asiasi selväksi ennen helmikuuta ts, onko muuta kuin pelkotilanne autossa jne.

      yleensä tuo pelkotilanne muuten diagnosisoidaan stressihäiriöksi. En tiedä, onko se hyvä vai huono diagnoosi (mun tapauksessa se on päin mäntyä-diagnoosi.
      Mutta oikeuttanee sekin kuntoutukseen joksikin aikaa? Ja jos tarvitset jotain pilleria, ne myös korvataan liikennevahinkovakuutuksesta. Sepram on yksi tavallisimmista lääkkeistä.

      Tsemppiä!

      • pää sekoaa..

        Ensimmäistä kertaa tuntuu että joku on samalla aalto pituudella, että joku tajuaa tilanteen vakavuuden. kiitos viestistäsi.. olen aloittanut nyt terapian, vielä ei ole apua siitä ollut mutta koitan ajatella positiivisesti.. aikaahan siihen tarvitaan että jotain tuloksia saadaan..


    • Aika auttaa

      Kolaroin helmikuussa 2000 ja minulla meni noin kaksi vuotta, että pääsin peloistani eroon.Auto meni lunastukseen itse selvisin vähällä vaikka, olisi pitänyt käydä pahemmin(enkelit mukana).
      Ajan myötä helpottaa, ellei siltä tunnu, suosittelen asiantuntijan apua, toisinaan kolarin jättämä pelko kestää pitkäänkin. Itse pakotin itseni auton rattiin, muutoin ei olisi elämästä tullut mitään.
      Jaksamista!

    • myös onnettomuudessa joulukuun alussa vuonna 2000, tie oli liukas eikä mulla ollut vielä talvirenkaita alla. sen jälkeen olen pelännyt jokaikinen talvi autolla ajamista ja myös kyydissä olemista. pelko ei ole hellittänyt. sain kolarissa vammoja jotka onneksi ovat parantuneet. toivon vain että pelko joskus loppuu... koitan talvisin kaikin keinoin välttää autoilemista, en käy missään yms.. on ollut tosi raskasta.

      • pää sekoaa..

        tiedän todellakin miltä se tuntuu.. itse olen myös vältellyt kaikin keinoin ajamista ja kyydissä olemista.. mutta nyt olen niin loppu etten jaksa enää, voihan niinkin elää mutta se ei ole elämisen arvoista elämää.. käännyin ammattilaisten puoleen ja todellakin toivon että jonain päivänä minä uskallan itse auton rattiin.. voimia sinulle!


    • Onnellinen:):):)

      Hei,

      Olin noin kaksi kuukautta sitten pahassa kolarissa. Syynä liukas tie, ei ylinopeutta. Auto meni lunastukseen. Viime viikolla ajoin autoa ensimmäisen kerran onnettomuuden jälkeen, koska tarvitsen autoa työssäni, joten parempi kai tottua taas ajamaan... Mutta.. Suuret nopeudet pelottavat todella paljon. Juttelin psykiatrin kanssa sairaalassa ja hän sanoi, että jos pelko hallitsee elämää vielä kolmen-kuuden kuukauden päästä, niin on hyvä kääntyä ammattiauttajan puoleen.

      Huom, painotan sanaa "hallitsee" elämää. Omaa elämääni pelko ei enää hallitse, mutta painajaisia näen ja moottoritiellä en halua tänä talvena ajaa lainkaan.. Mutta tosiaan, jos pelko sinulla on niin suuri vielä, että se häiritsee elämääsi todella paljon, kannatan myös ammattiauttajan puoleen kääntymistä.

      Hyvää jatkoa sinulle!

      • pää sekoaa..

        minäkin ajoin kuukausi onnettomuuden jälkeen ja koko kesän.. mutta kun uusi talvi tuli... käyn nykyään terapiassa, on diagnoosi traumanjälkeinen stressihäiriö. ilmenee useimmiten puoli vuotta - vuosi tapahtuman jälkeen.. hyvä niin jos sä olet päässyt peloistasi, en toivo kenellekkään kyllä samanlaista olotilaa kun minulla.. vielä ei terapia ole auttanut, saa nähdä onko edessä valoisampi tulevaisuus.


      • rebekah
        pää sekoaa.. kirjoitti:

        minäkin ajoin kuukausi onnettomuuden jälkeen ja koko kesän.. mutta kun uusi talvi tuli... käyn nykyään terapiassa, on diagnoosi traumanjälkeinen stressihäiriö. ilmenee useimmiten puoli vuotta - vuosi tapahtuman jälkeen.. hyvä niin jos sä olet päässyt peloistasi, en toivo kenellekkään kyllä samanlaista olotilaa kun minulla.. vielä ei terapia ole auttanut, saa nähdä onko edessä valoisampi tulevaisuus.

        Heippa,

        olen itse saanut moneen ongelmaan avun bachin kukkatipoista. Bachin kukkatippoja on 38 kpl erilaisiin ongelmiin, kuten masennukseen, pelkoihin, traumoihin, vihaan, ahdistukseen jne. Bachin tipoista Star of Betlehem-uutetta käytetään kovista traumoista ja vaikeista kokemuksista toipumiseen. Mulle on tuosta star of betlehemistä ollut apua, se helpotti ja paransi oloa tosi paljon. bachin kukkatippoja saa luontaistuotekaupoista, yksi kukkatippa maksaa noin 8-10 euroa, samanaikaisesti voi käyttää viittäkin eri kukkatippaa. 2 tippaa kutakin valittua kukkauutetta lasiin vettä ja muutama kulaus päivän mittaan, parin kuukauden ajan. en tiedä, halusin varmuuden vuoksi laittaa tän viestin sulle, jos vaikka tämä voisi vähän sun oloa helpottaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe