Malariasta

...

Jos hotellina on Royal Decameron golf niin sijaiseeko se malaria alueella ja jos sijaitsee, kumpaa malaria lääkettä suositellaan syötäväksi?

10

2164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Heli_O

      Panamaan käy Heliopar-merkkinen lääke, on halvin kolmesta vaihtoehdosta n.8€. Syödään 2kpl kerralla viikossa, viikko ennen ja neljä viikkoa jälkeen matkan. Ja tietysti matkalla myös.

      • kiertomatka 07

        Viime talvena oli kiertomatkalla ja silloin suositus ko. reissulle oli Lariam. Lääkäri tarkasti asian jostakin ohjeistuksesta.

        Tosin ryhmässä oli varmasti lähes kaikkien lääkkeiden syöjiä ja jolle kulle oli kerrotttu, että ei tarvita koko lääkitystä.


      • Hölmöhomma
        kiertomatka 07 kirjoitti:

        Viime talvena oli kiertomatkalla ja silloin suositus ko. reissulle oli Lariam. Lääkäri tarkasti asian jostakin ohjeistuksesta.

        Tosin ryhmässä oli varmasti lähes kaikkien lääkkeiden syöjiä ja jolle kulle oli kerrotttu, että ei tarvita koko lääkitystä.

        Mielestäni malaria lääkitys hölmön hommaa kun ei se sitten suojaa kummiskaan kokonaan malarialta vaikka söisit mitä tahansa kuureja. Keltakuumerokotuksen minä ja perheeni otamme vain.


      • vatsatauti intiasta
        Hölmöhomma kirjoitti:

        Mielestäni malaria lääkitys hölmön hommaa kun ei se sitten suojaa kummiskaan kokonaan malarialta vaikka söisit mitä tahansa kuureja. Keltakuumerokotuksen minä ja perheeni otamme vain.

        rokotuskeskuksen lääkäri näytti kartalta (11/07)että yhdistelmämatkalla ei mennä kummallekkaan panaman malaria-alueista, joista muuten toisella toimii toinen lääke ja toisella toinen...
        kiertomatkalle menevät taitavat Bocas del torossa kyllä olla toisella niistä alueista, tosin tämä muisti kuva ei ole 100% varma kun ei koske meitä...


      • yhdistelmällä olleena
        vatsatauti intiasta kirjoitti:

        rokotuskeskuksen lääkäri näytti kartalta (11/07)että yhdistelmämatkalla ei mennä kummallekkaan panaman malaria-alueista, joista muuten toisella toimii toinen lääke ja toisella toinen...
        kiertomatkalle menevät taitavat Bocas del torossa kyllä olla toisella niistä alueista, tosin tämä muisti kuva ei ole 100% varma kun ei koske meitä...

        Jokainen arvioi oman riskinsä matkansa ja harrastustensa mukaan, mutta itse ajattelin niin että malariaa levittävät hyönteiset eivät tunne maakuntien rajoja. Lisäksi Panama on kuitenkin pinta-alaltaan varsin pieni maa. Lariamilla (joka tehoaa teoriassa jotenkin kaikkiin malariatyyppeihin) on tosi ikäviä sivuvaikutuksia joillakin.

        Pelkkään rannan All Inclusiveen ei malarialääkitystä kuitenkaan tarvita. Itse mietin yhdistelmälomallekin kuuria tosi pitkään, mutta en nyt maassa käyneenä kadu yhtään että otin sen.

        Me menimme sademetsään, syötimme apinoita jne. ja nilkat oli vielä Suomessakin hyönteisten puremilla (lahkeista huolimatta). HArkitsemamme kilometrien vaellus jäi kiireessä tekemättä, mutta olisi ollut ikävä haikailla sellaisesta paikan päällä ilman lääkitystä. Hyönteisiä oli myös ravintolassa ja pimeällä ei edes näe mikä syö. Toisin kuin Suomessa, Panamassa hyttyset eivät pidä minkäänlaista ääntä.

        Mutta jos et ole Suomessakaan mikään luonnossa liikkuja, et ole sitä Panamassakaan. Tällöin lääkitys on varmasti ihan turhaa.

        Sen sijaan vatsataudit eivät ole Panamassa mikään ongelma. All Inclusiven mätöt eivät kaikille sovi, ja niistä vatsa voi oirehtia. Itse sain vatsataudin tosin vasta Suomessa, suomalaisesta ruoasta.


      • vatsatauti intiasta
        yhdistelmällä olleena kirjoitti:

        Jokainen arvioi oman riskinsä matkansa ja harrastustensa mukaan, mutta itse ajattelin niin että malariaa levittävät hyönteiset eivät tunne maakuntien rajoja. Lisäksi Panama on kuitenkin pinta-alaltaan varsin pieni maa. Lariamilla (joka tehoaa teoriassa jotenkin kaikkiin malariatyyppeihin) on tosi ikäviä sivuvaikutuksia joillakin.

        Pelkkään rannan All Inclusiveen ei malarialääkitystä kuitenkaan tarvita. Itse mietin yhdistelmälomallekin kuuria tosi pitkään, mutta en nyt maassa käyneenä kadu yhtään että otin sen.

        Me menimme sademetsään, syötimme apinoita jne. ja nilkat oli vielä Suomessakin hyönteisten puremilla (lahkeista huolimatta). HArkitsemamme kilometrien vaellus jäi kiireessä tekemättä, mutta olisi ollut ikävä haikailla sellaisesta paikan päällä ilman lääkitystä. Hyönteisiä oli myös ravintolassa ja pimeällä ei edes näe mikä syö. Toisin kuin Suomessa, Panamassa hyttyset eivät pidä minkäänlaista ääntä.

        Mutta jos et ole Suomessakaan mikään luonnossa liikkuja, et ole sitä Panamassakaan. Tällöin lääkitys on varmasti ihan turhaa.

        Sen sijaan vatsataudit eivät ole Panamassa mikään ongelma. All Inclusiven mätöt eivät kaikille sovi, ja niistä vatsa voi oirehtia. Itse sain vatsataudin tosin vasta Suomessa, suomalaisesta ruoasta.

        Kansanterveyslaitoksen sivulta suoraan:
        Panama
        Keltakuume
        Osassa maata esiintyy keltakuumetta. Rokotusta suositellaan kaikille Chepon, Dariénin ja San Blasin maakuntaan meneville matkailijoille. Rokotettujen on hyvä pitää todistus rokotuksesta mukana.

        Malaria
        Vähäinen malariariski. Enimmäkseen hyvänlaatuista P. vivax -malariaa esiintyy ympäri vuoden kolmessa maakunnassa: Bocas de Toro (länsiosassa), Darién ja San Blas (itäosassa). Muualla maaseudulla ei ole merkittävää tartuntavaaraa. Klorokiiniresistenssiä on raportoitu Panaman kanavan itäpuolella. Malarian lääke-ehkäisy yövyttäessä useampi yö riskialueilla: länsiosassa klorokiini (Heliopar); itäosassa meflokiini (Lariam) TAI atovakoni proguaniili (Malarone) TAI doksisykliini.

        Kaikille suositeltava rokotesuoja
        Kurkkumätä-jäykkäkouristus (dT), MPR, hepatiitti A

        Riskinarvion perusteella harkittava rokotesuoja
        Keltakuume, hepatiitti B, lavantauti


      • llliillll
        kiertomatka 07 kirjoitti:

        Viime talvena oli kiertomatkalla ja silloin suositus ko. reissulle oli Lariam. Lääkäri tarkasti asian jostakin ohjeistuksesta.

        Tosin ryhmässä oli varmasti lähes kaikkien lääkkeiden syöjiä ja jolle kulle oli kerrotttu, että ei tarvita koko lääkitystä.

        Pari frendiä sai aika kovia sivuoireita tuosta Lariamista, toinen flippas aika pahastikin. Sai halluja ja raivareita.


      • myös yhdistelmämatkailija
        yhdistelmällä olleena kirjoitti:

        Jokainen arvioi oman riskinsä matkansa ja harrastustensa mukaan, mutta itse ajattelin niin että malariaa levittävät hyönteiset eivät tunne maakuntien rajoja. Lisäksi Panama on kuitenkin pinta-alaltaan varsin pieni maa. Lariamilla (joka tehoaa teoriassa jotenkin kaikkiin malariatyyppeihin) on tosi ikäviä sivuvaikutuksia joillakin.

        Pelkkään rannan All Inclusiveen ei malarialääkitystä kuitenkaan tarvita. Itse mietin yhdistelmälomallekin kuuria tosi pitkään, mutta en nyt maassa käyneenä kadu yhtään että otin sen.

        Me menimme sademetsään, syötimme apinoita jne. ja nilkat oli vielä Suomessakin hyönteisten puremilla (lahkeista huolimatta). HArkitsemamme kilometrien vaellus jäi kiireessä tekemättä, mutta olisi ollut ikävä haikailla sellaisesta paikan päällä ilman lääkitystä. Hyönteisiä oli myös ravintolassa ja pimeällä ei edes näe mikä syö. Toisin kuin Suomessa, Panamassa hyttyset eivät pidä minkäänlaista ääntä.

        Mutta jos et ole Suomessakaan mikään luonnossa liikkuja, et ole sitä Panamassakaan. Tällöin lääkitys on varmasti ihan turhaa.

        Sen sijaan vatsataudit eivät ole Panamassa mikään ongelma. All Inclusiven mätöt eivät kaikille sovi, ja niistä vatsa voi oirehtia. Itse sain vatsataudin tosin vasta Suomessa, suomalaisesta ruoasta.

        Minä en lääkitystä syönyt eikä sitä lääkäri myöskään suositellut. Olin yhdistelmälomalla, jolta paluu oli itsenäisyyspäivänä. Gamboassa oli hyttysiä hieman, mutta niitäkin mielestäni paljon vähemmän kuin Suomessa eikä alueella ole edes malariaa. Hyttyskarkoite mielestäni riittää.


      • herala
        llliillll kirjoitti:

        Pari frendiä sai aika kovia sivuoireita tuosta Lariamista, toinen flippas aika pahastikin. Sai halluja ja raivareita.

        haastattelin just kahta kaverusta, toinen oli syönyt tuon lariamin ja toinen helioparin...mitään merkittäviä sivuoireita ei ollut ilmennyt kummallakaan... mut sitten kun kuuluu aina välillä aika kamaliakin juttuja noista s. oireista eli ***jos söit malaria kuurin nii minkä merkkisen ja saikko nää oireita ???? mimmosia????


      • aijala
        herala kirjoitti:

        haastattelin just kahta kaverusta, toinen oli syönyt tuon lariamin ja toinen helioparin...mitään merkittäviä sivuoireita ei ollut ilmennyt kummallakaan... mut sitten kun kuuluu aina välillä aika kamaliakin juttuja noista s. oireista eli ***jos söit malaria kuurin nii minkä merkkisen ja saikko nää oireita ???? mimmosia????

        Minuakin kiinnostaisi tietää, kuinka moni yhdistelmämatkalaisista on syönyt malariakuurin.
        Jos olit pelkkien hyttyskarkotteiden varassa matkalla, niin ostitko ne jo suomesta vai paikanpäältä.
        Eräs tuttavani oli saanut myös jokinlaisia hallusinaatioita tuosta larimista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe