Kumpi kamera? Nikon Coolpix S500 vai Canon Digital Ixus 950 IS?

Kameranostaja

Olen hommaamassa digipokkaria. Itse haluaisin järkkärin ja siippani haluaisi pienen ja helpon pokkarin. Vaatimuksiksi kameran etsintään tulivat siis:
- kuvanvakain
- taskuunmahtuvuus
- mahdollisimman hyvä ja valovoimainen optiikka
- ei liian vaikea käyttää

Hinta pyörinee noiden kameroiden tienoilla, 200-300e.

Loppujen lopuksi päädyin kahteen: Canoniin ja Nikoniin. Nyt pitäisi vain päättää kumpi olisi oikea. Vai olisiko joku muu oikeampi? Kertokaa kokemuksistanne!

Pixmaniassa on molemmista pakettihinta (peruspaketti lisäakku toinen muistikortti kamerapussi):

Nikon Coolpix S500 265 €
Canon Digital Ixus 950 IS 337 €

Canon on hieman kalliimpi, mutta sillä saa hieman isomman kennon, ripauksen enemmän zoomia ja ehkä hiukan enemmän softaa kameran sisälle.

Olen kallistumassa ehkes Canonin puoleen, josta on alla muutama fakta:

Objektiivin suljinaika F/2.8-5.5
Polttoväli 5.8 mm - 23.2 mm
Optinen zoomi 4 x
Kuvanvakain: Optinen
Suljinajan nopeus max. 1/1600 s
Suljinajan nopeus min. 15 s
Resoluutio 8.0 megapikseliä

8

1710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kameranostaja

      Löysin vielä kolmannen edustajan arvontaani:
      Nikon Coolpix S500
      Canonn ISUX 950 IS
      *Fuji FinePix F50fd*

      Hieman halvempi kuin Canonin 950IS, mutta siinä on isompi kenno (8 vs. 12 Mpx). Pienenä miinuksena siinä ei ole etsintä. Muuten aika samanlainen kuin Canon (jossen ole erehtynyt)...

      Onko kenelläkään näistä kameroista kokemuksia?

    • panasonic_Lumix

      Panasonic Lumix DMC-FX30
      -7,2mp
      -optinen kuvanvaikain
      -Zoom-objektiivi - 4.6 mm - 16.4 mm - f/2.8-5.6
      -Leica objektiivi
      -2,5" näyttö
      -285€ nettikaupassa

    • fotokauppias

      Canonin kenno ei ole isompi kuin Nikonissa; itseasiassa molemmissa on samankokoinen 1/2,5" kenno. Canonin resoluutio on hieman korkeampi, 8 megapikseliä vs. Nikonin 7,1 megapikseliä. Pokkareissa ei kannata ahnehtia liikaa megapikseleiden perään, koska kuvanlaatua se ei paranna, kohina vain lisääntyy kun pieneen kennoon ympätään mahdottoman korkea resoluutio.
      Samoin pokkareiden korkeat ISO-herkkyydet merkistä riippumatta ovat lähes käyttökelvottomia. 1600 ISOlla on kohinaa jo niin paljon, että kuvat ovat lähes käyttökelvottomia. Muista myös, että Coolpix 500:ssa on Nikonin patentoima punasilmäisyyden poisto, joka korjaa punaiset silmät suoraan kamerassa ennenkuin kuva tallentuu kortille. Ixus 950:ssä on salaman esivälähdyksiin perustuva punasilmien vähennys, joka ei siis kykene korjaamaan punasilmäisyyttä.

    • Kameranostaja

      Kiitos avuista, (netti-)vertailin loppujen lopuksi läpi seuraavat kamerat (ja seikkailin pikaisesti läpi muutamia muitakin pokkareita):

      Canon IXUS 950 IS, 272 €
      Canon IXUS 860 IS, 299 €
      Panasonic Lumix DMC-FX30, 289 €
      Panasonic Lumix DMC-FX33, 332 €
      Fuji FinePix F50fd, 250 €

      Lopulliseksi valinnaksi taitaa tulla Canon IXUS 860 IS (jossei joku yhtäkkiä ilmoita jotain muuta mielenkiintoista...). Täytyy käydä vielä käpistelemässä noita kameroita, jotta saa lopullisen päätöksen aikaiseksi.

      Vertailin kuvanlaatuja (en pelkästään kennojen pikselikokoja) täällä:
      http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_SD870_Ixus_860IS/verdict.shtml


      Samaisesta linkistä löytyi hyviä vertailuja muihin saman luokan kameroihin.

      Lopulliseen valintaan vaikuttivat (tärkeysjärjestyksessä):
      Kuvanlaatu
      28mm wide angle
      3.8 x zoom
      Hinta
      3 tuuman näyttö
      Ulkonäkö

      Eräässä arvostelussa valitettiin "continuos shoot":in olevan hidas (1,3 fps vs. Fujin 5fps). Se täytynee käydä itse testaamassa. Samoin testissä oli laskettu Canonin zoomissa olevan vain 8 askelta, kun taas Panasonicissa on 20. Täytynee testata tuonkin mahdollinen "häiritsevyys"...

      Kiitos kommentoinneista, käyn täällä vielä tilittämässä ja arvuuttelemassa, kunhan ehdin kauppassa kopeloida kameroita...

      • linxye

        Tuon Nikon Coolpix S500 -kameran saa muuten Anttila tavarataloista (ja varmaan postimyynnistäkin) halvemmalla. Ainakin Kuopion Anttilassa se maksaa 219 euroa. Jokin aika sitten kamera maksoi 229 euroa, mutta kaupan päälle sai kameralaukun ja 1 GB:n muistikortin.

        Itselläni on ko. kamera ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Se on pieni, näppärä ja nopea. Kuvat onnistuvat hyvin, ja esim. pimeässä kuvat onnistuvat erinomaisesti. Itse käytän kameraa lähinnä matkoilla ja kotona tulee räpsittyä aina silloin tällöin kuvia, ja niihin tarkoituksiin tämä on hyvä kamera. Myös makrokuvat onnistuvat hyvin.

        Kameralla voi myös kuvata myös esim. mustavalkoisia ja seepian värisiä kuvia, eli ei tarvitse kuvankäsittelyohjelmaa jos haluaa välillä räpsiä muitakin kuin värikuvia. Kameralla voi myös rajata uudelleen jo otettuja kuvia (mikä tietysti vähentää pikselimääriä, mutta ei ainakaan 10-kuvissa näy), sekä d-lightning toiminnolla parantaa väärin valottuneita kuvia.

        Nikonin kameroiden mukana tulee seteli kuvauskouluun, joita järjestetään muistaakseni Turussa, Tampereella, Helsingissä ja Oulussa. Koulu kestää parisen tuntia, ja se on tuolla setelillä ilmainen, muuten se maksaa 120 euroa.


      • reij.
        linxye kirjoitti:

        Tuon Nikon Coolpix S500 -kameran saa muuten Anttila tavarataloista (ja varmaan postimyynnistäkin) halvemmalla. Ainakin Kuopion Anttilassa se maksaa 219 euroa. Jokin aika sitten kamera maksoi 229 euroa, mutta kaupan päälle sai kameralaukun ja 1 GB:n muistikortin.

        Itselläni on ko. kamera ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Se on pieni, näppärä ja nopea. Kuvat onnistuvat hyvin, ja esim. pimeässä kuvat onnistuvat erinomaisesti. Itse käytän kameraa lähinnä matkoilla ja kotona tulee räpsittyä aina silloin tällöin kuvia, ja niihin tarkoituksiin tämä on hyvä kamera. Myös makrokuvat onnistuvat hyvin.

        Kameralla voi myös kuvata myös esim. mustavalkoisia ja seepian värisiä kuvia, eli ei tarvitse kuvankäsittelyohjelmaa jos haluaa välillä räpsiä muitakin kuin värikuvia. Kameralla voi myös rajata uudelleen jo otettuja kuvia (mikä tietysti vähentää pikselimääriä, mutta ei ainakaan 10-kuvissa näy), sekä d-lightning toiminnolla parantaa väärin valottuneita kuvia.

        Nikonin kameroiden mukana tulee seteli kuvauskouluun, joita järjestetään muistaakseni Turussa, Tampereella, Helsingissä ja Oulussa. Koulu kestää parisen tuntia, ja se on tuolla setelillä ilmainen, muuten se maksaa 120 euroa.

        itse ostin maanantaina nikon:in coolpix s520 digikameran
        ja olen todella tyytyväinen ostokseeni. hintakaan ei ollut paha: 199e
        ja tämä coolpix s520 on kaiketi uusin versio tuosta s500 mallista?

        montaakaan kuvaa en ole vielä ehtinyt ottamaan mutta vaikuttaa
        todella asialliselta ja laadukkaalta digikameralta

        pitkään mietin s210 ja s520 välillä mutta s520 tuli sitten jäädäkseen
        ostopäätöstä helpotti että s520 on optinen..


    • Valokuvaaja 10

      Canon Digital Ixus 950 IS 337 € . Paras kamera, hintakin sen kertoo ja merkki.

      • 7VEE

        Alkuperäinen kysymys esitetty 28.11.2007 . Kysyjähän on kerinnyt vaihtaa kameraa useasti, jopa 7 kertaa jos yksi kamera per vuosi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe