Olisin innokas ostamaan kantoliinaa. Mistähän kannattais ostaa ja millainen..tuntuu olevan erimallisia. Mulla 3 vko vanha poika joka on kauhean läheisyyden kipeä ja tissilläroikkuja!
Vinkkejä minulle! :)
Kantoliina asiantuntijoita?
6
617
Vastaukset
- harkita
ihan käytettynä ostamista. Esim huuto.netistä löytyy ihan kivasti. Itse ainakin tykkäsin trikoisesta liinasta ihan pikkuisella. Meiltä löytyy Hug-a-bub -merkkinen liina joka on ajanut asiansa hyvin :) Ja nettikaupoistahan tietenkin löytää myös liinoja.
- ...
Mulla ei vaan toiminut, kun olen näemmä liian lyhyt. En ole vielä saanut kunnon kanto-otetta, ettei ottaisi selän päälle. Suositushan olisi, että vauvan peppu pysyisi oman napasi yläpuolella, tällöin vauvan kantaminen ei satu selkään. Itse en vaan yksinkertaisesti ole saanut vauvaa pysymään niin ylhäällä...kantoliina joko joustaa sen verran, että kohta tyttö on valahtanut alaspäin ja jos yritän sitoa oikein ylös, niin tytön kasvot ovat omien kasvojeni edessä ja tämä sitten taas tuottaa hankaluuksia, kun ei oikeen näe, mihin on menossa ja mitä esteitä on edessä. Plus tuosta tuli niskat kipeiksi! =( No, olen itse puolitoistametrinen, joten eipä sopinut meikäläiselle...
Mutta meillä siis Hug-a-bub ja sitä kyllä suosittelen. Luulen, että Ergo on myös hyvä. Näin sellaisen eräällä äidillä ja hän kehui sitä kovasti. Näytti tukevalta ja fiksulta käyttää. Näiden lisäksi tiedän myös uuden mallin nimeltään Babyhawk. Sellaisen esittely löytynee ainakin turkulaisen Sininen Onni-liikkeen sivuilta. Se on niin kuin kantoliinan ja kantorepun yhdistelmä. Vaikutti myöskin fiksulta ja olen kuullut kehuja.
Tärkeäähän on se, että vauvasi on kantoliinassa ns.sammakkoasennossa. Käypä tsekkaamassa myöskin Babyidean sivut, jos et vielä ole sitä tehnyt. Sieltä löytyy kaiken muun järkevän tiedon lisäksi myös tietoa kantoliinoista ja sidonnoista ym.
Itse hankin Huggikseni Huuto.netistä, mutta varoitan sen verran, että ainakin nuo Hug-a-bubit on sen verran kuumaa kamaa, että hinnat nousevat helposti sinne samalle tasolle, mitä maksavat kaupoissa eli tuonne 80€ tietämille. Mutta kannattaa käydä tsekkaamassa, jos vaikka huutaisitkin halvemmalla jonkun =)
Okei, tällaista infoa multa =) Onnea Liinailuun! - äiti 5/07
käytössä Kaislakehdon trikoinen liina 0-4kk ja sit vaihdettiin tukevampaan kudottuun liinaan, Hoppediz-merkkiseen. Trikoinen on mun mielestä helpoin pienellä vauvalla ja sit kun painoa tulee vaaville lisää, tarvii tukevamman jottei "hölsky" kävellessä. Kudottuja liinojakin on hirveesti eri merkkisiä, mutta toi Hoppediz on ollu mukavan pehmeää puuvillaa, eikä "peltiä" niinkuin jotkut kokeilemani.
Hintaa liinoilla on uusina 40-60e. Hoppediz-liinan mukana tulee tosi hyvät sidontaohjeet. Meillä on 4,7m liina ja se riittää kaikkiin sidontoihin normaalirakenteisella n. 170-180cm pitkällä. Kantoliinakanava on hyvä sivusto myös tsekata! =) - täältäpö..
minulla on kamelinruskea trikooliina jolla hyvä kannella pienokaista! ovh 45e ja pyytäsin siitä 20?? [email protected]
- Aktiiviliinailija
Trikooliinalla on helpoin aloittaa. Paras on jos saat ostettua sen jostain "livenä" niin että myyjä samalla neuvoo kuinka sitä käytetään, tai sitten otat reilusti yhteyttä liinatukihenkilöön (niitä löytyy esim. kantoliinakanavan sivuilta) ja pyydät neuvoa. Tukihenkilöt auttavat oikein mielellään ja ilmaiseksi! Tottakai sidonnan opettelu onnistuu pelkkien ohjeidenkin perusteella, mutta jotenkin se vaan on hirveän paljon helpompaa kun joku sen kerran näyttää.
Trikoisilla on siis helpoin aloittaa, mutta usein ne alkavat tuntua liian löperöiltä kun lapsi kasvaa, ja silloin siirrytään kudottuun liinaan tai neliöliinaan (kuten tuo babyhawk) tai kantoreppuun (kuten ergo, yamo ja patapum). Tai sitten tulee hankittua iso kasa erilaisia kantovälineitä :) Kudotullakin voi toki aloittaa suoraan, se onnistuu hyvin mutta vaatii hiukan enemmän opettelua. Silloin varsinkin kannattaa pyytää neuvoa joltain aktiiviliinailijalta.
Trikoisissakin on erilasia liinoja. Tuo Hug-a-bub on hirveän suosittu, mutta mielestäni aika ohut ja joustava. Niitä kyllä löytyy käytettyinä hyvin, ja sellaisen saa myös varmasti kaupaksi eteenpäin. Tsekata voisit myös pikku-ruu -liinat (näitä on ohuempaa ja paksumpaa neulosta), kimperi-trikooliinat (etenkin jos tykkäät vähän retroista palloista ja raidoista) ja babyidean MaM econ. Liinoja liikkuu käytettynäkin hyvin, esim. babyidean kirppispalstalla, sieltä kannattaa katsella.
Tärkeintä liinan käytössä on se että lapsi on kunnolla "sammakkoasennossa", eli melkein kuin kyykyssä jalat harallaan. Peppu on siis polvia alempana ja liina levitettynä kunnolla polvitaipeesta toiseen. Tämä on lapsen lonkille ja selälle paras asento, jossa lasta voi turvallisesti pitää pitkäänkin, ja tässä asennossa liinan saa levitettyä kunnolla niin tukemaan lasta joka puolelta, kuin jakamaan lapsen paino mahdollisimman isolle alueelle kantajan päällä. - käyttöön?
Meillä on sekä kudottu pitkä liina, että rengasliina, molemmissa omat hyvät puolensa. Rengasliinan ostin vasta n. vuoden ikäiselle lapselle, mutta olisi kannattanut ostaa aiemmin! Pitkällä kudotulla liinalla onnistuvat lähes kaikki mahdolliset sidonnat, ja lasta kantaa siinä tukevasti, myös käyttöikä on pitkä. Mutta sitominen on mielestäni hankalaa, joten tuli lähinnä käytettyä vain muutamaa sidontaa...
Rengasliina on tosi helppo käyttää, senkun vaan vetäiset olan yli ja kiristät. Siihen saa lapsen kyytiin, vaikka miten rimpuilisi, ja äidiltäkään ei vaadita hyvää muistia tai loogista toimintaa, kuten pitkän liinan kanssa. Mutta rengasliina rasittaa enemmän selkää, ja paino jakautuu toispuolisesti. Eli se sopii parhaiten lyhytaikaiseen kantamiseen.
Meille rengasliina tuli tosiaan vähän liian myöhään, lyhytpinnaisen pikku-ukon kanssa se olisi ollut tarpeellisin ehkä konttaus vaiheessa, kun liinassa ei muutenkaan pitkään viihdytty. Rengasliina ei tosiaan ole mikään suosikki meillä nyt kun poika on 2v, aina kun otan sen esille, poika protestoi "ei tykkää kyytiin!".
Pitkistä trikooliinoista olen kuullut monien pitävän, mutta minusta tuntuu että se on aina vähän löysällä, ainakin isomman lapsen kanssa. Joten suosittelisin ehkä pitkää (yli 4,5m) kudottua liinaa, jos on tarkoitus kantaa lasta pitkiä aikoja/matkoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849