Hodgkinin tauti

Yksi syöpäläinen

Sain eilen kuulla sairastavani Hodgkinin tautia ja nyt olen lukenut keskustelupalstoja etsien kohtalotovereita. Minulla löydettiin kaulalta luumun kokoinen ja keuhkojen välisestä karsinasta jopa 10cm kasvain. Patin löytymisestä kaulalta on vain 2,5 viikkoa siitä sairaalaan lisätutkimuksiin ja nyt jo tuli tieto ajattelinkin että onko minun tilanteeni jotenkin huono ennusteinen kun näin nopeasti sai tiedon kun olen kuullut että tuloksia voi joutua odottelemaan jopa kuukausi. Mutta siis onko muita hodarilaisia ja minkälaisia ne hoidot on ja miten tämä tauti reagoi niihin. Onko ne sytot tabletteina vai laitetaako suoraan suoneen. Minulle tulee tässä piakkoin kutsu Tampereelle en tiedä miksi ne sinne laittavat tekevätkö lisätutkimuksia vai onko jo kutsu suoraan hoitoihin. Tässä on jo käyty läpi niin monet kivuliaat toimenpiteet että alkaa pelottaa. Anteeksi sekava kirjoitukseni mutta sekava on mielenikin tämän tuloksen takia. Olisi kiva keskustella ns. kohtalotovereiden kanssa.

37

17989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ira¤

      kaikki on vielä hakusessa,hoidot ja muut.Hienoa,että noin pian olet päässyt hoidonpiiriin.Sytostaatit tulevat tiputuksena suoneen.Ilkeitä ne hoidot ovat,mutteivät sellaisia ettei kestäisi.Voi
      yrittää soittaa syöpäklinikan oirepolille klo9-11
      tai klo 13-14 aika varattu on,mutta yritä.
      Puh.09 471 74241 jospa he selvittäisivät sinulle.
      Ikävä,että sairastuit,mutta täällä on paljon hoidoissa käyviä,ja jo hoidot käyneitä.

      • yksi syöpäläinen

        Kiitos viestistäsi, mutta numero oli vain rintasyöpäpotilaille.


      • Ira¤
        yksi syöpäläinen kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi, mutta numero oli vain rintasyöpäpotilaille.

        Tuolta yritin googlettaa www.poliklinikka.fi
        sieltä kerkesin katsomaan Non-Hodgin lymfoomaa
        jossa oli,että paranemismahdollisuudet keskimäärin hyvät 80% paranee.Minun on lähdettävä sairaalaan,kun tytär on tiputuksessa.Toivottavasti saat vastauksia.Päivemmällä voin onkia tietoa sinulle.Älä hätäile kyllä kaikki järjestyy,kun hoitoihin pääset:)


      • Yksi syöpäläinen
        Ira¤ kirjoitti:

        Tuolta yritin googlettaa www.poliklinikka.fi
        sieltä kerkesin katsomaan Non-Hodgin lymfoomaa
        jossa oli,että paranemismahdollisuudet keskimäärin hyvät 80% paranee.Minun on lähdettävä sairaalaan,kun tytär on tiputuksessa.Toivottavasti saat vastauksia.Päivemmällä voin onkia tietoa sinulle.Älä hätäile kyllä kaikki järjestyy,kun hoitoihin pääset:)

        Minulla on tunne että kaikki menee hyvin. Voi olla että johtuu siitä kun ei minulla ole mitään oireita tällä hetkellä. En osaisi edes ajatella että sisälläni muhii peto jos en tietäis. Mutta koitan pitää mielen korkealla ja täytyy ottaa vastaan mitä tuleman pitää ei ole vaihtoehtoja. Jaksamista myös teille kaikille jotka olette tekemisissä syövän kanssa.


      • Bernie Siegelin
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        Minulla on tunne että kaikki menee hyvin. Voi olla että johtuu siitä kun ei minulla ole mitään oireita tällä hetkellä. En osaisi edes ajatella että sisälläni muhii peto jos en tietäis. Mutta koitan pitää mielen korkealla ja täytyy ottaa vastaan mitä tuleman pitää ei ole vaihtoehtoja. Jaksamista myös teille kaikille jotka olette tekemisissä syövän kanssa.

        kirja (tai osta se, kannattaa!). Saat uutta inspiraatiota ja paranemisen uskoa.

        Ai niin, ja vegetarianismi voi auttaa hurjasti.


      • Yksi syöpäläinen
        Bernie Siegelin kirjoitti:

        kirja (tai osta se, kannattaa!). Saat uutta inspiraatiota ja paranemisen uskoa.

        Ai niin, ja vegetarianismi voi auttaa hurjasti.

        hakea kirjastosta. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kiitos ehdotuksesta. Onko vegetarianismi auttanut sinua ja miten?


      • omalta
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        hakea kirjastosta. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kiitos ehdotuksesta. Onko vegetarianismi auttanut sinua ja miten?

        kohdalta - aloitin vegetarioinnin vasta vähän aikaa sitten. Tuo kirja, ja monet muut kirjat ovat kuitenkin antaneet kovasti toivoa siitä, että kasvisruokavaliolla voi parantua, tai ainakin pidentää elinikäänsä. Minulta leikattiin rintasyöpä hiljattain. Se ravisteli niin, että teen nyt kaikkeni pysyäkseni hyvässä kunnossa. Tämä elämä kun on niin kovin rakas minulle.

        On niin monia ajatuksia tästäkin asiasta. Tietysti jokaisen tulee etsiä se tie, joka tuntuu itselle oikealta.


      • googlaamalla
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        hakea kirjastosta. Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kiitos ehdotuksesta. Onko vegetarianismi auttanut sinua ja miten?

        tietoa.


      • on myös
        Bernie Siegelin kirjoitti:

        kirja (tai osta se, kannattaa!). Saat uutta inspiraatiota ja paranemisen uskoa.

        Ai niin, ja vegetarianismi voi auttaa hurjasti.

        kirjoittanut makrobioottisen kasviruokavalion vaikutuksesta paranemisprosessissa. Hänenkin mukaansa monet, joiden syöpä on kehittynyt yli sen rajan, jota ennen lääketiede pystyy sitä hoitamaan, ovat parantuneet jättämällä maito- ja lihatuotteet pois.


      • Yksi syöpäläinen
        on myös kirjoitti:

        kirjoittanut makrobioottisen kasviruokavalion vaikutuksesta paranemisprosessissa. Hänenkin mukaansa monet, joiden syöpä on kehittynyt yli sen rajan, jota ennen lääketiede pystyy sitä hoitamaan, ovat parantuneet jättämällä maito- ja lihatuotteet pois.

        Aion kyllä lukea nämä kirjat mielenkiintoni heräsi. Eräs tuttuni on kasvissyöjä ja hänen miehensä oli koittanut olla viikon samalla linjalla ja kertoi etta kyllä olo oli kevyt sen jälkeen. Tästä voi olla oikeasti apua.


      • löytynee
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        Aion kyllä lukea nämä kirjat mielenkiintoni heräsi. Eräs tuttuni on kasvissyöjä ja hänen miehensä oli koittanut olla viikon samalla linjalla ja kertoi etta kyllä olo oli kevyt sen jälkeen. Tästä voi olla oikeasti apua.

        muitakin kirjoja samoista aiheista. Muita nimiä, joita voisit hakea ovat seuraavatkin: Arthur Brownstein, Charlotte Gerson, Robert Haas, Simon Brown. Kaikki puhuvat 'toivottomien' tapausten paranemisesta, kasvisruoasta ja muusta inspiroivasta. Ravitsee sielua samalla tavalla kuin vihannekset ruumista.

        Minä olen alkanut saada kohteliaisuuksia siitä, miten nuorentunut olen. Tosiaan posket ovat silottuneet ja silmät loistavat. Ja vastaa muutaman viikon olen lihatta ollut. Kyllä tässä jotain itua (ja ituja!) voi olla. Nukun paremmin, olen rauhallisempi, ei ole nälkä, koska syön vatsan täyteen. Säästän varmaan sähköäkin, kun käänsin pakastimen pois päältä, enkä keitä ruokia kuin muutaman minuutin, jos sitä.


      • Aurora2001
        löytynee kirjoitti:

        muitakin kirjoja samoista aiheista. Muita nimiä, joita voisit hakea ovat seuraavatkin: Arthur Brownstein, Charlotte Gerson, Robert Haas, Simon Brown. Kaikki puhuvat 'toivottomien' tapausten paranemisesta, kasvisruoasta ja muusta inspiroivasta. Ravitsee sielua samalla tavalla kuin vihannekset ruumista.

        Minä olen alkanut saada kohteliaisuuksia siitä, miten nuorentunut olen. Tosiaan posket ovat silottuneet ja silmät loistavat. Ja vastaa muutaman viikon olen lihatta ollut. Kyllä tässä jotain itua (ja ituja!) voi olla. Nukun paremmin, olen rauhallisempi, ei ole nälkä, koska syön vatsan täyteen. Säästän varmaan sähköäkin, kun käänsin pakastimen pois päältä, enkä keitä ruokia kuin muutaman minuutin, jos sitä.

        Olen sairastanut hodgkin taudin lähes 20 v sitten.Sain sytostaatteja sekä sädehoitoa.Paranin hoitojen jälkeen ja sain 2 lasta.Olen työelämässä ja kaikki hyvin.Silti en unohda sairautta ja siihen liittyviä asioita koskaan.Tsemppiä kovasti!


    • Elisama

      Hodgin on harvinainen muoto. Ilmenee usein juuri noin (ei kuitenkaan aina).
      Tampereella on erittäin ammattitaitoiset syöpälääkärit. Heitä on useita.
      En viitsi tässä nimetä ketään sillä kaikki he osaavat asiansa.
      Hodot riippuu aivan iästäsi ja kunnostasi. Kyllä lääkärit varmasti osaa etsiä sinulle parhaan.
      Ne ovat aika raskaita hoitoja Hodkiniin kuten syöpähoidot yleensä.
      Noudata annettuja ohjeita todella tarkasti.
      Suuri ongelma Tampereella on parkkipaikka Keskussairaalassa. Kannattaa tulla taksilla.
      Tuossa tapauksessasi uskon ennusteen olevan erittäin hyvän jos ei muualla ole. Niillä aineilla saadaan kuitenkin katoamaan vaikka olisi muuallakin.
      Ei kannata pelätä.

      • Yksi syöpäläinen

        että kerroit tuon parkkipaikkaongelman. Niin olen myös ymmärtänyt että Tampereella olisi hyvät syöpätohtorit, koska siellä asti suunnitellaan hoidot vaikka ne toteutettaisiin täällä Seinäjoella. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää siihen vain täytyy asennoitua. Kaikki uusi aina jännittää, mutta monesti kun on sen kokenut huomaa että ei se niin kauheaa ollutkaan mitä aluksi pelkäsi. Täytyy ajatella että jos se on minulle pahaksi siis ( huono olo jne.) se on vielä pahemmaksi sille syövälle.


      • kohtalotoveri
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        että kerroit tuon parkkipaikkaongelman. Niin olen myös ymmärtänyt että Tampereella olisi hyvät syöpätohtorit, koska siellä asti suunnitellaan hoidot vaikka ne toteutettaisiin täällä Seinäjoella. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää siihen vain täytyy asennoitua. Kaikki uusi aina jännittää, mutta monesti kun on sen kokenut huomaa että ei se niin kauheaa ollutkaan mitä aluksi pelkäsi. Täytyy ajatella että jos se on minulle pahaksi siis ( huono olo jne.) se on vielä pahemmaksi sille syövälle.

        Tässä olisi saman taudin äskettäin sairastanut kohtalotoveri. Laita halutessasi sähköpostia osoitteeseen [email protected], kerron mieluusti kokemuksia ja vastailen kysymyksiin parhaan taitoni mukaan.


      • Elisama
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        että kerroit tuon parkkipaikkaongelman. Niin olen myös ymmärtänyt että Tampereella olisi hyvät syöpätohtorit, koska siellä asti suunnitellaan hoidot vaikka ne toteutettaisiin täällä Seinäjoella. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää siihen vain täytyy asennoitua. Kaikki uusi aina jännittää, mutta monesti kun on sen kokenut huomaa että ei se niin kauheaa ollutkaan mitä aluksi pelkäsi. Täytyy ajatella että jos se on minulle pahaksi siis ( huono olo jne.) se on vielä pahemmaksi sille syövälle.

        Varaudu kuitenkin että osa toteutetaan Tampereella.
        Syöpäpuolella on uudet tilat. Se vaihtui sinne Päätaloon kuukausi sitten oltuaan aikaisemmin parinkymmenen kilometrin päässä erillisessä sairaalassa.
        Parkkiongelma on todella vaikea. Lisäksi alueella liikkuu Suomen Tehokkaimmat Lappuliisat.
        Ei kaikille välttämättä tule kovin huono olo, useimmille kyllä.
        Oletko mies, sillä heillä on useammin tuo Hodkin.


      • Yksi syöpäläinen
        Elisama kirjoitti:

        Varaudu kuitenkin että osa toteutetaan Tampereella.
        Syöpäpuolella on uudet tilat. Se vaihtui sinne Päätaloon kuukausi sitten oltuaan aikaisemmin parinkymmenen kilometrin päässä erillisessä sairaalassa.
        Parkkiongelma on todella vaikea. Lisäksi alueella liikkuu Suomen Tehokkaimmat Lappuliisat.
        Ei kaikille välttämättä tule kovin huono olo, useimmille kyllä.
        Oletko mies, sillä heillä on useammin tuo Hodkin.

        Olen nainen vuosimallia -77. Olen kyllä varautunut siihenkin että ne alkavat Tampereella ja sitten siirtyvät Seinäjoelle, mutta aika näyttää, eikä se oikestaan haittaa missä hoidot saa kunhan niitä saa.


    • mikämikämikä

      tiedän vähäsen miehelläni on non hodgkinin tauti, joka eroaa siinä ettei se parane, mutta molemmissa käytetään solusalpaajahoitoja ja nyt myös muita hoitoja miehelleni annettiin sädehoitoakin. Alkuun tehdään suunnitelma hoidoista ja puhutaan ja neuvotaan ja silloin pitää olla tarkkaavainen koska olen huomannut ettei niitä enää toisteta yhtä perinpohjin

      • Yksi sypäläinen

        En kyllä itsekkään tiedä paljoa näistä taudeista, mutta lääkärin kanssa juttelin ja hän sanoi aika pääpiirteittäin että ovat kaksi ihan eri tautia. Käsitin että eri syöpäsolut asialla ja silleen, mutta kuten sanottu olen itsekkin ihan pallo hukassa näissä asioissa. Eri hoidoilla tarkoitti varmasti sitä että eri sytoja käytetään. En tosin teidä vielä siitäkään paljoa koska minulla ei ole vielä hoidot alkanut. Sairaalassa ollessani oli vierustoverillani non-hodgkin ja hän kertoi että taudista voi parantua kokonaan. Silloin minulla oli vielä syöpäepäily ja olin tutkimuspotilaana.


      • Yksi syöpäläinen
        Yksi sypäläinen kirjoitti:

        En kyllä itsekkään tiedä paljoa näistä taudeista, mutta lääkärin kanssa juttelin ja hän sanoi aika pääpiirteittäin että ovat kaksi ihan eri tautia. Käsitin että eri syöpäsolut asialla ja silleen, mutta kuten sanottu olen itsekkin ihan pallo hukassa näissä asioissa. Eri hoidoilla tarkoitti varmasti sitä että eri sytoja käytetään. En tosin teidä vielä siitäkään paljoa koska minulla ei ole vielä hoidot alkanut. Sairaalassa ollessani oli vierustoverillani non-hodgkin ja hän kertoi että taudista voi parantua kokonaan. Silloin minulla oli vielä syöpäepäily ja olin tutkimuspotilaana.

        Olipas sekavasti kirjoitettu. Ajattelin tuota toista keskustelua jossa ihmettelin mitä eroa näillä taudeilla on ja vastasin sen pohjalta, koska mietin sitä eroa itsekkin. Mutta ei sillä väliä toisaalta mikä syöpämuoto on kysymyksessä samassa veneessä tavallaan ollaan kaikki syöpään sairastuneet. Mutta suomalaisella sisulla eteenpäin että mutkia matkassa mutta eihän se vauhti kuin hetkeksi hidastu sitten kurvin jälkeen taas vauhtia lisää.


      • mikämikämikä
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        Olipas sekavasti kirjoitettu. Ajattelin tuota toista keskustelua jossa ihmettelin mitä eroa näillä taudeilla on ja vastasin sen pohjalta, koska mietin sitä eroa itsekkin. Mutta ei sillä väliä toisaalta mikä syöpämuoto on kysymyksessä samassa veneessä tavallaan ollaan kaikki syöpään sairastuneet. Mutta suomalaisella sisulla eteenpäin että mutkia matkassa mutta eihän se vauhti kuin hetkeksi hidastu sitten kurvin jälkeen taas vauhtia lisää.

        eri tautia, mutta kun ei ymmärrä, silti ovat syöpiä ja toiset paranee ja toiset ei parane, ovat kuin muutkin kroonilliset sairaudet. Sairaalassa näkee monenlaisia tiputuksia, toisille annetaan monena päivänä peräkkäin ja toisille viikkojen välein.
        Meillä on sairastettu useampi vuosi ja sinä aikana on hoidoissa tapahtunut edistystä. Hoitohenkilöt taitavat työnsä.
        Toivotan sinulle voimia hoitoihin, pidä kunnosta huolen.


      • Elisama

        Ehkä miehelläsi ei parane, mutta kyllä Hodgin on paranevaa lajia aivan varmasti..
        tietysti molemmissa voi olla tapauksia jotka ei parane, mutta Hodgin ei ole parantumaton.


      • mikämikämikä
        Elisama kirjoitti:

        Ehkä miehelläsi ei parane, mutta kyllä Hodgin on paranevaa lajia aivan varmasti..
        tietysti molemmissa voi olla tapauksia jotka ei parane, mutta Hodgin ei ole parantumaton.

        nyt käsittelen aihetta liian suppeasti, muutahan tietoa minulla ei ole. Miehelläni on NON HODGKININ tauti ja lääkäri sanoi ekakerralla, että tämä tauti ei parane eikä ole parannut hoidoista huolimatta. Oireita on voitu hoitaa.


      • pari osoitetta
        Yksi syöpäläinen kirjoitti:

        Olipas sekavasti kirjoitettu. Ajattelin tuota toista keskustelua jossa ihmettelin mitä eroa näillä taudeilla on ja vastasin sen pohjalta, koska mietin sitä eroa itsekkin. Mutta ei sillä väliä toisaalta mikä syöpämuoto on kysymyksessä samassa veneessä tavallaan ollaan kaikki syöpään sairastuneet. Mutta suomalaisella sisulla eteenpäin että mutkia matkassa mutta eihän se vauhti kuin hetkeksi hidastu sitten kurvin jälkeen taas vauhtia lisää.

        mistä saa tietoa. Netistä löytyy paljon tietoa kuten toisten kokemuksia. Kannttaa kysellä useammalta keskustelupalstalta.



        http://www.kolumbus.fi/anna.miettinen/hodgkinintauti.htm

        http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/imukudossyovat/nonhodgkin/


    • Ressukka

      Olen sairastanut Hodgkinin taudin nyt kahdesti. Ekalla kerralla tilanne suunnilleen sama kuin sulla, mulla oli lisäksi yleisoireita. Hoitona mulla oli ABVD-sytostaatit, eli kahden viikon välein kävin parin tunnin ajan poliklinikalla saamassa 4 eri solumyrkkyä suoneen. Väsymys ja lievä pahoinvointi oli pahimmat hoitopäivänä ja siitä muutaman päivän päästä olin jo aika hyvässä kunnossa. Nykyään on onneksi hyvät lääkkeet pahoinvointiin ynnä muihin sivuvaikutuksiin. Hoitoa sain yhteensä 12 tiputuskertaa, jonka jälkeen vielä noin 3 viikkoa sädehoitoa. Kaikkineen hoitoaika oli noin 7 kuukautta. Hodgkinin tautiinhan sytot rupeaa yleensä tosi nopeasti puremaan ja ennuste on erittäin hyvä, suurin osahan paranee pysyvästi!
      Mulla valitettavasti tauti uusiutui 1 1/2 v jälkeen, siihen hoitona oli sytot ICE, syklofosfamidi ja lopulta intensiivihoito kantasolusiirrolla. Tämä kerta oli huomattavasti rankempi, mutta hoidot oli nopeasti ohi (3kk). Nyt 6kk kantasolusiirrosta ja tuntuu ainakin että olen elämäni kunnossa! Pieni pelko on tietenkin että vielä uusii, mutta ei pidä murehtia sellaista mitä ei ole vielä tapahtunutkaan!
      Kaikkea hyvää sinulle! Paranemisia ja tsemppiä kovasti, kyllä se siitä! :)

      • Tsurunen

        Ressukalta kysyn,miten voit nykyään`?Tutullani aloitettin tänään ICE-hoito,kun hra H palasi heti sytostaatti- ja sädetyksen jälkeen.
        Välillä menee yli ymmärryksen ja ahdistus valtaa mielen.
        Olisin kiitollinen vastauksestasi.


    • ...

      Olen pahoillani että sairastuit, miehelläni todettiin keväällää 2007 nhl .

      Jos haluat niin käyppäs meidän sivuilla lukemassa miehen taistelusta syöpää vastaan. kovasti tsemppiä sinulle

    • henki ja elämä

      Sinulle syöpäläinen Jos olet nuori sairastuja tuolla www nupit on paljon heidän selviämistarnoita Ja runsaalla sydämellä toivon silullekkin tanakan selviämis polun .Pidä ajantasalla meitä sinä olet taistelija ja selviät

      • Huomasitko...

        Hei, toivottavasti aloittaja nimimerkki on saanut apua sairauteensa . "henki ja elämä" huomasitko, että ketju on vuodelta 2007!


    • dfhhddd

      Pakko laittaa tänne viesti..

      Itselläni (22.v mies) todettiin Hodgkinin tauti alkuvuodesta.. Solusalpaaja hoidot on saatu ja vielä sädehoidot olis jäljellä.. Lääkäri sano että oon jo terve mies :) Jos joku eksyy tänne netin ihmeelliseen maailmaan etsimään tietoa patista joka on kaulan alueella niin kertoisin oman tarinani.. Kaulalleni ilmestyi patti 2011 syksyllä, kävin yksityisellä ja ne ultralla tutki sitä ja sano että imusolmuke turvonnu, muoto ja verenkierto ei viitannut syöpään.. olin helpottunut.. talven aikana patti kuitenkin kasvoi ja niitä tuli pari lisää tosin pieniä.. ihmetelin että mikäs tässä ny on kun ne ei poistu.. jahkailin mennä uudestaan lääkäriin kun ei se painottanu että tuu takas jos näin kävis.. lopulta meniin uudestaan maaliskuussa, lähinnä sen takia kun se patti oli ikävän kokoinen tuossa kaulalla, en ajatellut että syöpää olis.. nyt ne sitten ottivatkin neulalla näytteen.. ja tulos ei sitten ollut mieluinen.. ei pysäyttävä uutinen varsinkin kun kova syöpä pelko ollut aina, lähinnä perheessä olleiden tapauksien takia.

      onneksi tauti ei ollut levinnyt kuitenkaan kaulan alueelta mihinkään ja on helposti hoidettavissa. nuorilla varsinkin tauti etenee hitaasti ja ennuste on erittäin hyvä. itse en menisi julkiselle puolelle näyttämään pattejani, riippuu lääkäristä niin paljon laittaako tutkimuksiin ja osaako edes epäillä kyseistä tautia. kannattaa mennä heti yksityiselle ja vaikka vaatia neulalla otettavaa näytettä. tulee maksaan noin 150-200 yhteensä ja tuloksen saa parissa päivässä.. mielestäni ei niin suuri hinta mielenrauhasta. tarkoituksenani ei kuitenkaan ole pelotella niitä jotka patin ovat löytäneet, suurimmassa osassa tapauksista varmasti imusolmukkeen turpoaminen johtuu jostain muusta syystä..

      solusalpaaja eli stytostaatti hoidosta sanoisin sen verran että lievää pahoinvointia ja väsymystä 3-4 päivää hoidon jälkeen.. itse sain vain 2 kuuria eli yhteensä 4 kertaa kävin ottamassa hoidon. ikävä sitä ei kuitenkaaan tule :) tauti on helposti hoidettavissa kun vaan uskaltais mennä ajoissa lääkäriin.. en ole kuitenkaan tuntenut itseäni sairaaksi, paitsi silloin kun olen saanut hoidon. syöpä osastolla ja poliklinikalla ei mielellään ole, ne on masentavia paikkoja.. itseltäni ei hiukset lähteneet hoidosta vaikka lääkäri niin uhkas.. veri arvoni pysyivät hoitojen ajan hyvinä.. nyt vaan odotan että sädehoidot alkaa ja loppuu :)

      muistakaa että koskaan ei ole liian myöhäistä mennä lääkäriin!! onneksi minä menin parin kk jahkailun jälkeen

    • titiuu

      Heip... dfhhdd:n kirjoitus kuulostaa kuin suoraan omalta elämältäni.. oon 24 -vuotias nainen ja viime syksynä löysin turvonneen imusolmukkeen kaulaltani. nyt sitä on pariinkin kertaan ultrattu. ultrassa näyttää reaktiiviselta eli ei pitäis olla hätää. yleisoireita kun ei ole ollut niin eivät oo kai ottaneet mua kovin vakavasti? verikokeissa ei kuulemma mitään erikoista. juuri tänään sitten kävin jälleen lääkärissä kun oon löytänyt niskan puolelta muutaman uuden patin, tosin pienemmän. aluks kipuilivat, nyt ei enään. no nyt se lääkäri sitten pisti mulle sairaalan puolelle lähetteen siihen ohutneulanäytteen ottoon. aikaa vain odottelen sinne sitten.. oon alusta asti itse epäillyt hodgkinin tautia, tietysti siksikin kun murehtija luonne ja pelko syövästä vahvasti kulkee koko ajan rinnalla.. eihän sitä kannattais etukäteen murehtia, mutta pelottaahan se väkisinkin. etenkin kun mun ajatusmaailmassani syöpään kuolee ja piste. mun isoisä kuoli talvella non-hodgkiniin yli kymmenen vuoden raskaan taistelun jälkeen.

    • entinen....

      Miksi ottaa vuoden 2007 viestin tänne ovatko aiheet loppuneet

    • Näin julkisilla

      Heippa!

      Mä olen 19v tyttö ja sain eilen tietää sairastavani Hodkinin tautia.
      Tutkimuksissa edettiin näin:

      Toukokuussa menin ensikertaa terveysasemalle koska olin jo kuukauden seuraillut kaulallani kasvavaa pattia ja lääkäri paineli sitä ja kysyi tuntuuko kipua, kipua ei ollut mutta se oli suuri, noin mansikan kokoinen. Lääkäri sanoi että on parempi vain kotona seurailla sitä vielä pari kuukautta ja jos se ei häviä niin tule uudestaan, se on varmasti vain tulehtunut imusolmuke koska korvan takana on tatuointi.. Menin uudestaan heinäkuussa ja lääkäri kirjoitti lähetteen ultra ja ohutneulanäytteeseen. Meni pariviikkoa ja vastaus oli että patti pitää poistaa koska näytteestä ei voi varmaksi sanoa että mikä se on mutta syöpää he eivät osanneet epäillä.. Patti poistettiin ja vietin pari päivää sairaalassa, kasvaimesta otettiin patologilla ns. jääleike jonka mukaan kasvain oli hyvänlaatuinen lupasivat soittaa 1-2 viikon päästä kun koepala olisi tutkittu kokonaan.. Puhelua ei kuulunut joten hypin jo riemusta ettei se ollut pahalaatuinen kasvain, kuitenkin eilen 3 viikon jälkeen ne töksäyttivät että se on syöpä eli noin 3 kuukautta kului epätietoisuudessa ja se jos mikä on piinaavaa.

      Nyt mietin vain sitä että miten kertoisin asiasta ystävilleni, muutamat tietävät jo mutta pelkään omia ja muiden reaktioita kun kerron sairastuneeni syöpään..

    • -ra

      WWW.Canserilta löydät varmaankin kohtalotovereita,eipä silti kyllä tännekkin voit kirjoittaa.Voimia sinulle.

      • eteenpäin elämässä k

        Kiitos Ira että voi kirjoittaa tännekin,mukavaa kun lupasit.Sinähän olet terve jo,onneksi,uusia syöpäpotilaita ilmestyy koko ajan.Olet selviintynyt erittäin hyvin syövästäsi,nyt sinulla on uusi elämä edessä päin,nauti siitä ja unohda koko syöpäsi.Kaikilla ei ole yhtä hyvää tuuria kuin sinulla on ollut,ole onnelinen ja nauti elämästäsi.


    • Utelias,kiinostunut

      Onko Hodgkin syöpä joka esiintyy nuorilla ihmisillä?

      • dfhhddd

        kyllä on, varsinkin nuorilla miehillä esiintyvä tauti. tosin kerran hoitoa saadessani huoneessani oli noin 65v mies jolla oli samainen tauti.. nuorilla tosin tauti etenee hitaasti.. eli jos joku on jahkaillut lääkäriin menoo niin tässä on tauti joka ei välttämättä oo lebvinny niin pitkälle mitä vois pelätä.. yleensä leviää imusolmukkeesta toiseen sit vasta muualle kehoon. sillä iehellä oli kaulalla patteja ja myöhemmin olitullu nivusiin ym.. vatsasta sillä löydettiin jotain massaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe